سوژه ابدیِ کیفیت خودرو ایرانی!
با اعلام سطح کیفی خودروهای داخلی در مردادماه، باز هم سوژه «کیفیت» در صنعت خودرو داغ شد تا مشخص شود این صنعت با حدود نیمقرن سابقه، هنوز نتوانسته مشتریانش را راضی کرده و سطحی مناسب از کیفیت را به آنها عرضه کند.
بیشتر خودروهای داخلی، استهلاک بالا و کیفیتی پایین دارند
فربد زاوه *: خودروسازی ایران با وجود چنددهه فعالیت، هنوز هم با معضل کیفیت روبهرو است و این موضوع برای مشتریان داخلی که محصولات روز دنیا را مشاهده میکنند، قابل پذیرش نیست. در واقع، کیفیت نازل و پایین خودروهای داخلی همواره در این سالها محل مناقشه دائمی بین خریداران و تولیدکنندگان داخلی بوده و حواشی زیادی را ایجاد کرده است. اوضاع به شکلی است که خریداران خودروهای داخلی دائماً از کیفیت پایین این محصولات شکایت داشته و خواستار بهبود سطح کیفی آنها هستند.
در این اوضاع و احوال، متره کردن و قابل اندازهگیری کردن کیفیت به صورت نسبی، برای کلیه محصولات موجود در بازار خودرو کشور ضروری به نظر میرسد. این ضرورت از این لحاظ بسیار مهم است که بتوان کیفیت محصولات مختلف را با یکدیگر قیاس کرد و نتیجه آن را در اختیار مشتریان گذاشت تا آنها با دید بهتری نسبت به خرید خودروهای داخلی اقدام کنند.
اما سطح کیفی خودروها با چه روشهایی قابل اندازهگیری است؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت ارزیابی کیفیت خودروها از طریق اعمال روشهای مختلف قابل اندازهگیری است. «تعداد ایرادات خودرو صفرکیلومتر»، «تعداد ایرادها در سه ماه اول کارکرد» و «تعداد مراجعات تعمیراتی در دوره زمانی چندساله»، سه شاخص اصلی اندازهگیری کیفیت در خودرو به شمار میروند که هرکدام روشهای خاص خود را دارند. هرکدام از این روشها، نشاندهنده میزان کیفیت در شرایط خاص خودروها بوده و سطح کیفی را با در نظر گرفتن معیارهای متفاوت، اندازهگیری میکند.
تعداد ایرادات خودرو صفرکیلومتر یا همان روش اعلام نمرات منفی یا ستاره کیفی، تنها ناظر به عملیات مونتاژ و عملکرد اولیه قطعات است. این شاخص که هماکنون در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد استفاده قرار میگیرد، در واقع دقت خودروساز و قطعهساز را در تولید محصول نشان میدهد. مواردی خاص مانند نفوذ آب به داخل خودرو، صداهای غیرعادی (به عنوان مثال در موتور و اتاق خودرو)، سیستم تعلیق، مونتاژ قطعات بدنه و بررسی عملکرد ترمزها در این روش بررسی میشود و با توجه به نتایج به دست آمده، وضع کیفیت مونتاژ خودرو به دست میآید.
شاخص دوم اندازهگیری کیفیت اما بررسی تعداد ایرادات سه ماه اول خودرو در هر ۱۰۰ خودرو است. در این شاخص که در موسسه JD POWERS آمریکا (جیدی پاورز) بسیار رایج است، هر یک از مدلهای خودرو، شکایات مشتریان را ثبت کرده و طبق آن، اقدام به تهیه گزارش میکنند.
اما شاخص سوم ارزیابی کیفی خودروها، میزان خرابی خودرو در بلندمدت است. این شاخص با اندازهگیری تعداد مراجعه خودروهای مختلف به تعمیرگاهها، صرفاً برای تعمیرات و نه سرویسهای ادواری و جمع هزینههای نگهداری خودرو، تعریف میشود. این شاخص نهتنها طول عمر و کیفیت بلندمدت هر خودرو را نشان میدهد، بلکه در کشورهای صنعتی، عامل موثری در انتخاب محصولات توسط مشتریان است.
اما از روشهای ارزیابی که بگذریم، نکته مهم دیگری در بحث اندازهگیری سطح کیفی خودروها وجود دارد و آن، جنس شرکتها و موسسات ارزیابیکننده است. در اقتصادهای آزاد، شرکتها و سازمانهای اندازهگیریکننده کیفیت محصولات، سازمانهایی غیردولتی به حساب میآیند و این موضوع درجه صحت نتایج را بالا میبرد.
در این شرایط، مونتاژ این قطعات هم به خوبی صورت نمیگیرد و خودرو تحویلی به مشتریان، ایراداتی مانند نفوذ آب یا سروصدای اضافی در تعلیق را به خود میبیند. بررسی آماری آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز نشان میدهد حدود 70 درصد از حجم تولید خودروسازان داخلی از حداقل سطح کیفی برخوردار بوده و تنها لیاقت اخذ یک ستاره کیفیت را دارند. این عدد (70 درصد) شاید در حوزه تنوع محصول پایینتر باشد و محصولاتی که عمدتاً به صورت قطعات منفصله و سیکیدی وارد کشور میشوند، سطح کیفی بهتری داشته باشند، با این حال، باکیفیتها معمولاً تیراژ بسیار پایینی دارند.
شرکت بازرسی به تازگی نسبت به انتشار گزارشهای کیفیت کوتاهمدت هم اقدام کرده که اتفاقاً معیاری مناسب برای خریداران به حساب میآید. معضل کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل خصوصاً با داخلیسازی بالا، تنها در زمان تحویل خودرو نیست بلکه این خودروها در کوتاهمدت نیز مشکلات و معضلات عدیدهای دارند. متوسط شکایات بالا در خودروهای ساخت داخل در قیاس با خودرو وارداتی که اتفاقاً مشتری سختگیرتری هم دارد، نشان میدهد مشکل کیفیت صنعت خودرو ایران جدی است.
خودروهای قدیمی به بنبست کیفیت رسیدهاند
در شرایطی که طبق آمارها، حدود 70 درصد خودروهای داخلی از حداقل سطح کیفی برخوردارند، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میگوید این 70 درصد، به دلیل قدیمی بودن پلتفورم، چندان امکان بهبود و ارتقای کیفی ندارند.
در حال حاضر اتفاق خوبی که در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داده و نسبت به آن کمتوجهی میکنیم، اطلاعرسانی شفاف در مورد کیفیت خودروهای داخلی است. این وزارتخانه هدفگذاری کرده که با افزایش سطح کیفی خودروها، رضایت مشتریان را بالا ببرد. الان وقتی میگوییم یک خودرو دارای تکستاره کیفی است، یعنی توانسته حداقلهای کیفیت را پاس کند و به عبارت بهتر، در سطوح بالای کیفی قرار ندارد.
اگر بخواهیم تعریفی ساده از «خودروهای تکستاره» ارائه بدهیم، میتوانیم روی همین «حداقلهای کیفی» مانور بدهیم؟
ببینید، در بازار ایران، وقتی یک خودرو بتواند استانداردهای موجود کشور را پاس کند، قابل تولید و عرضه به بازار خواهد بود. این در حالی است که همه میدانیم استانداردهای فعلی خودرو در ایران، استانداردهای چند سال پیش اروپا به شمار میروند و هر خودرویی مطابق با آنها تولید شود، قابلیت عرضه در کشور را دارد. به عبارت بهتر، این استانداردها اجازه میدهد شما خودرویی در ایران تولید و عرضه کنید که با رعایت حداقلهای کیفی و ایمنی، قابل تردد در جادهها و خیابانهای کشور باشد، آن هم با توجه به شرایط روز کشور، مثلاً اعمال تحریمهای بینالمللی.
دلیل این موضوع که بیشتر خودروهای تولید داخل تکستاره هستند، چیست؟
طبق بررسیهایی که ما انجام دادهایم، قدیمی بودن پلتفورمها دلیل اصلی این اتفاق است. وقتی فلان خودرو پلتفورمی متعلق به سالها قبل دارد، هرچه پروژه کیفی نیز برای آن تعریف کنیم، باز هم نمیتوان کیفیتش را چندان افزایش داد. اتفاقاً خودروهایی که در گزارشهای کیفی نتوانستهاند بیش از یک ستاره کسب کنند، همگی دارای پلتفورمهایی قدیمی بوده و بنابراین با محدودیتهایی در عرصه بهبود کیفیت مواجهاند و امکان ارتقایی جهشی را ندارند.
این تقریباً یک واقعیت به شمار میرود که از آن گریزی نیست. ایرانخودرو و سایپا یکسری خودروهای قدیمی دارند که هر چقدر هم پروژه کیفیت روی آنها پیاده شود، از یک سطح مشخص کیفی بالاتر نخواهند آمد، چون امکان ارتقای کیفیت با این پلتفورمها وجود ندارد. در حال حاضر آنقدر تکنولوژی در صنعت خودرو پیشرفت کرده که اصلاً منطق اقتصادی ندارد بخواهیم برگردیم به گذشته و برای خودروهای قدیمی، هزینه و وقت صرف کنیم.
طبق روش ارزیابی شرکت بازرسی، خودروهای داخلی معمولاً یک، دو یا سه ستاره کیفی را دریافت میکنند که هر کدام نشان از یک سطح خاص از کیفیت است. میخواهم بدانم وقتی خودرویی در استانداردهای ایران، تنها یک ستاره کیفی دریافت میکند، جایگاه آن در بازارهای جهانی و با آن استانداردهای سختگیرانه کجاست؟ آیا اصلاً 70 درصد خودرو تکستاره داخلی قابل عرضه در بازارهای جهانی هستند؟
اگر ملاک را بازارهای پیشرفتهای مانند اروپا و آمریکا و امثال آنها در نظر بگیریم، پاسخ منفی است، زیرا در این بازارها امکان عرضه محصولاتی با پلتفورمهای مثلاً ۲۰ سال پیش وجود ندارد. در این بازارها تغییرات تکنولوژی و پلتفورمی، بسیار سریعتر از بازار ایران شکل میگیرد و اصلاً خودروهایی با قدمت قدیمی (مثلاً ۳۰ سال پیش) در آنها امکان عرضه ندارند.
البته این موضوع مختص بازارهای پیشرفته است، وگرنه هستند بازارهایی که در مقایسه با ما از سطح کیفی پایینتری برخوردارند و بنابراین میتوان همین محصولات تکستاره را به این بازارها عرضه کرد. اتفاقاً در حال حاضر خودروهای داخلی در برخی بازارهای منطقه عرضه میشوند و این موضوع بعضاً ارزآوری مناسبی برای کشور دارد.
بله، اما اگر بخواهیم بازار ایران را با بازارهای ضعیف منطقه مقایسه کنیم، دیگر نباید چندان انتظار پیشرفت داشته باشیم.
بنده هم معتقدم ما نباید به واسطه صادرات به برخی بازارهای منطقه، خودمان را فریب بدهیم و بگوییم صادرکننده شدهایم. ما زمانی صادرکننده خودرو به حساب میآییم که بتوانیم در سطح جهانی، محصول عرضه کرده و رقابت کنیم.
شما میگویید خودروهای تکستاره داخلی قابل عرضه در بازارهای معتبر جهانی نیستند؛ آیا محصولات دو ستاره و سه ستاره نیز همین وضع را دارند؟
این موضوع را باید به اصطلاح خودرو به خودرو بررسی کرد و شاید نتوان یک حکم کلی داد. به عنوان مثال، اگر ایرانخودرو پژو405 را با بهترین قطعات و برترین کیفیت تولید کند، این محصول باز هم در بازارهای جهانی قابل پذیرش نخواهد بود، زیرا طراحیاش قدیمی است و مشتریان جهانی، آن را نمیپسندند.
واضحتر اینکه اگرچه خودروهای سه ستاره از سطح کیفی متوسط رو به بالا برخوردارند، اما این موضوع حتماً به معنای آمادگی سه ستارهها برای عرضه در بازارهای جهانی نیست.
با این حساب، خودروسازی ایران در حال حاضر عملاً محصولی قابل عرضه در بازارهای جهانی ندارد، نه؟
به طور کلی در حال حاضر خودرویی که بتوانیم آن را به بازارهای جهان صادر کنیم، نداریم. با این حال اگر به برنامهریزی خودروسازان کشور نگاه کنیم، متوجه میشویم آنها به سراغ محصولاتی رفتهاند که بهروز بوده و قرار است صادر شوند.
محصولات جدیدی که بناست روانه بازار شوند، توسط شما مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتهاند؟
هنوز نه. ولی فکر میکنم خودروهای جدید قابلیت عرضه به بازارهای جهانی را دارند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و به بنبست خاصی نخوریم، طی دو سه سال آینده با سطح کیفی بهتری در خودروسازی کشور روبهرو خواهیم بود.
اگر موافق باشید، کمی هم درباره صحت و سقم آمارهایی که شرکت بازرسی در مورد سطح کیفی خودروهای داخلی ارائه میکند، صحبت کنیم. این آمارها تا چه حد برای مردم قابل استناد است؟
اگر گذشته را مرور کنیم، هدف قبلی از تهیه و تدوین گزارشهای کیفی خودرو این بود که شرکتهای خودروساز داخلی با استفاده از آنها، کیفیت محصولات خود را بهبود ببخشند. در واقع قبلاً مخاطب گزارشهای کیفی، مشتریان خودرو نبودند، بلکه خودروسازان هدف اصلی به شمار میرفتند تا مطابق با ایرادات اعلامشده، برنامههای اصلاحی پیاده کنند.
الگوی شرکت بازرسی در این پروسه چیست؟
در حال حاضر شرکت «جیدی پاورز» در بسیاری از کشورها به ارزیابی کیفی خودروها میپردازد که بسیار معتبر بوده و قابل استناد در سطح بینالمللی است، یعنی همه از چینیها گرفته تا آمریکاییها، قبولش دارند. بسیاری از مشتریان وقتی میخواهند خودرو بخرند یا مقایسه کیفی بین خودروهای مختلف انجام دهند، به جیدی پاورز استناد میکنند. از همین رو ما هم سعی کردیم از مدلهای قابل اجرای این موسسه استفاده کنیم و در همین راستا، مرجع اطلاعات خودرو را راهاندازی کردیم.
مشتریان از این مرجع استقبال کردهاند؟ منظورم این است که آیا میتوان گفت در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، به نوعی جیدی پاورز ایران است؟
استقبال که شده است، اما هنوز جامعیت لازم را مانند آنچه در جیدی پاورز اتفاق میافتد، نداریم. در واقع بسیاری از مشتریان ایرانی هنوز هم از شیوه به اصطلاح دهان به دهان و شنیداری، استفاده میکنند تا استناد به اطلاعات موثق و رسمی. البته این موضوع شاید به ضعف اطلاعرسانی ما هم مربوط میشود که قرار است در این مورد اقدامات بهتری انجام دهیم.
پس به نوعی نمیتوان گفت شرکت بازرسی کیفیت در حال حاضر یک مرجع قابل استناد و شناختهشده برای مردم در حوزه کیفیت خودرو است، نه؟
شرکت بازرسی کیفیت بیشتر به عنوان یک موسسه به اصطلاح بیزینسی در سطح وزارت صنعت و خودروساز و شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو شناختهشده است تا نزد مردم. با این حال طی یکی دو سال گذشته سعی کردیم روی مصرفکنندگان عام، به اصطلاح بیشتر شیفت کنیم. این نکته را هم در نظر بگیرید که الان نهتنها خود ما به دنبال مرجع شدن در بحث کیفیت خودروها هستیم، بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خواستار این موضوع است و بر اطلاعرسانی شفاف در حوزه کیفی اصرار دارد.
واقعاً وزارت صنعت چنین هدفی را دنبال میکند؟
بله، وزارتخانه پیگیر این موضوع است.
در آن دورهای که آمارها اعلام نمیشد، ما در ارزیابی کیفی خودروها تغییر روش داده بودیم و این موضوع، حساسیتهایی را به وجود آورده بود. در واقع به دنبال تغییر روشهای ارزیابی، یکسری اتفاقاتی رخ داد که ممکن بود موضوعی را (در حوزه کیفی خودروها) به ناحق خوب یا بد جلوه دهد.
یعنی مشتریان میتوانند امیدوار باشند که آمارهای کیفی به دلیل ملاحظات وزارت صنعت، دستکاری نشدهاند؟
اگر آمار را دستکاری میکردیم که الان ۷۰ درصد خودروهای داخلی دارای حداقل کیفیت نبودند.
توصیهپذیر هم نیستید؟ منظورم این است که امکان دارد در اعلام گزارشهای کیفی خودرو، به توصیه خودروسازان و وزارت صنعت گوش دهند؟
اگر بخواهیم وارد فضای توصیهپذیری شویم، این موضوع قابل کنترل نخواهد بود، بنابراین میتوانم بگویم شرکت بازرسی کیفیت با وجود اینکه گاهی آسیب هم نیز خورده، اما توصیه پذیر نیست.
چه آسیبی؟
به هر حال گاهی ما روی اعلام صحیح و شسته رفته نتایج کیفی خودروها پافشاری کردهایم و در مقابل شرکتها توقعاتی داشتهاند و در نهایت این موضوع سبب شده ضربات مهلکی بخوریم. ما به خصوص بعد از اینکه خصوصی شدیم، به این نتیجه رسیدیم که اگر میخواهیم پایمان روی زمین سفت باشد، تنها راهش صحت نتایج ارزیابیهای کیفی است.
بالاخره فعالیت ما مبتنی بر منابع انسانی است و بنابراین همواره احتمال خطا وجود دارد؛ با این حال ما سعی کردهایم این خطاها را به واسطه مکانیزه کردن روشهای بازرسی، به حداقل برسانیم. از طرفی، ما با وجود داشتن اعتماد به بازرسان، با هیچیک از آنها تعارف نداریم و اگر در انجام وظایف کوتاهی کنند، برخورد خواهیم کرد.
خود خودروسازان تا چه حد به آمارهای اعلامی از سوی شرکت بازرسی اعتماد دارند؟
اگر مبنای اعتماد را اصلاح ایرادات اعلامی به آنها در نظر بگیریم، ۱۰۰ درصد اعتماد دارند. با این حال من نمیدانم مدیران صنعت خودرو در ذهنشان تا چه حد به ما اعتماد کرده و میکنند.
نظر کاربران
کیفیت خودرو ایرانی فقط پراید ... تضمینی مطمئن سفر به اون دنیا
کیفیت خودرو ایرانی فقط پراید ... تضمینی مطمئن سفر به اون دنیا
یاد برچسب صد افرین و بیشتر تلاش کن تو مدرسه افتادم.
خودشون به خودشون ستاره میدن.
بدین یه موسسه بین المللی ببینید یکی از پنچ پر ستاره رو میدن بهتون؟؟
وقتي خودتون ميگيد مشكل اصلي پايين بودن كيفيت استفاده از همين پليتفرمهاي قديميه پس چه اسراري دارين بازم تيپ هاي مختلف از همين خودرو ها رو به عنوان خودروي جديد معرفي ميكنيد. !!
پاسخ ها
به خاطر ارزون بودن پلتفرم های قدیمی
چقدر خندیدممم.
راناااااا 3 ستارههههه 206 2 ستارههه.
واقعا ...
افرین ایرانی ها عزیز و از ممله خودم که کاری کردیم که فکر کنن خر هستیم و هر چی چیزی الکی بهمون بگن و باور کنیپ.
پاسخ ها
لایک به تو مهدی
ما خودمون 206 رو برداشتیم
با کیفیت پایین تر تولید کردیم (داشبورد و رو دری و.. همه از پلاستیک )بعدش چراغ هاش رو عوض کردیم اسمشم گذاشتیم رانا بعدش بهش امتیاز هم بالاتر دادیم
به به و چه چه هم داریم میکنیم
احسنت به ما
از آنسو اما تولیدکنندگان داخلی نیز معتقدند کیفیت محصولات آنها متناسب با قیمت فروششان است، به این معنی که کیفیت و قیمت (در خودروهای تولید داخل) از رابطهای مستقیم با یکدیگر برخوردارند. در واقع حرف خودروسازان ایرانی این است که اگر کیفیت فلان خودرو مناسب نیست، این موضوع با قیمت پایین آن در ارتباط است و با این قیمت، نمیتوان محصول بهتری تولید و عرضه کرد.
خیلی جالب بود این متن :) میگن قیمت پایینه !!!!!
مزدا 3 قیمتش 17000 دلار
بادلار 3600 میشه 60 میلیون
بعدش میدن 125 میلیون
خب اگه مزدا 3 60 تومن باشه مزدا 2 میشه 40 تومن
اونوقت کسی دنا نمیخره
نمیدونم چرا اونور آبیا ماشین ارزون با کیفیت بلدن بسازن