بررسی پژو ۵۰۸؛ گرانترین محصول ایران خودرو
ایران خودرو درصدد است تا از اواخر امسال Peugeot ۵۰۸ را به بازار رقابتی سدانهای لوکس ایران وارد کند؛ بازاری که رنو تلیسمان نیز به تازگی در آن حضور یافته است.

۵۰۸؛ لوکسترین سدان پژو
انگار خود پژو هم برای ورود به بازار سدانهای بزرگ نیمهلوکس تردید داشت. از پژو ۶۰۷ بگیرید تا نسخه کوچکتر آن یعنی پژو ۴۰۷ هیچکدام مدل موفقی برای پژو نبودند. پژو ۶۰۷ کمتر از ۵ سال بعد از ورودش دچار کاهش فروش شد و از آن تاریخ به بعد هرسال کمتر از سال قبلش میفروخت تا اینکه در ۲۰۱۰ پژو به عمرش پایان داد.

پژو 407 هم سرنوشتی مشابه 607 داشت ولی با این تفاوت که آمدنش بسیار موفقتر از 607 ولی رفتنش بسیار بدتر از 607 بود! پژو 407 تنها 2 سال بعد از ورودش با استقبال بازار روبرو شد اما از سال سوم 143% کاهش فروش داشت و نهایتا از آن زمان تا پایان عمرش، یعنی تا 2010، در هیچ سالی با افزایش فروش مواجه نشد.

تجربه ناموفق 607 و 407 ، پژو را محافظهکارتر از قبل کرد. میپرسید چرا؟ چون مدل 408 را به بازار فرستاد؛ پژو 408 درست بعد از توقف تولید 407 به بازار آمد و با توجه به نامش همه تصور کردند جانشین 407 است ولی چنین نبود؛ پژو 408 در حقیقت نسخه سدان را برای هاچبک 308 داشت و هردو از یک پلتفرم بهره میبردند. دلیل دوم آن به بازار بسیار محدود 408 برمیگردد؛ پژو هیچگاه 408 را به بازار رقابتی اروپای غربی نفرستاد ولی در عوض 3 خط تولید برای آن در آسیا زد!

یکسال بعد از شروع تولید ۴۰۸ در چین، خبر تولید پژو ۵۰۸ در همه رسانههای اروپایی پیچید. میدانید چرا؟ چون در نامش عدد ۵ داشت! تاقبل از آمدن ۵۰۸ اروپاییها حدود دو دهه بود هیچ پژویی ندیده بودند که نامش با حرف ۵ شروع شود. به هرحال بعد از رونمایی ۵۰۸ در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ این فرانسوی از ابتدای ۲۰۱۱ تحویل مشتریان شد. چندین ماه بعد نیز نسخه استیشن آن با نام ۵۰۸SW و سال ۲۰۱۳ نیز نسخه استیشن هیبریدی آن با نام ۵۰۸RXH تولید شد.

اما ۵۰۸ در راه ایران، محصول ۲۰۱۴ و مدل ۲۰۱۵ است. پژو در اواخر ۲۰۱۴ اولین فیسلیفت ۵۰۸ را معرفی کرد؛ تولید این فیسلیفت از سپتامبر ۲۰۱۴ در فرانسه و سپس از ژانویه ۲۰۱۵ در چین آغاز شد. هدف پژو از این فیسلیفت یکسانسازی ظاهر ۵۰۸ با مدلهای جدید ۱۰۸ و ۳۰۸ بود.

مهمترین ویژگی ۵۰۸ فیسلیفت در تغییر جلوپنجره و چراغها، استفاده از دیلایت و همچنین سپرها و رینگهای جدید خلاصه میشد. در این فیسلیفت اکثر جزئیات کابین دستنخورده باقی ماند و پژو فقط صفحه کیلومتر و بخشهایی از کنسول وسط آن را مجددا طراحی کرد.

از آنجایی که ۵۰۸ پرچمدار سدانهای پژو بود، فرانسویها برای فیسلیفت آن سطح امکاناتش را بالاتر بردند؛ چیزهایی مثل مانیتور ۷ اینچی لمسی با امکان اتصال به اپلیکیشنهای Peugeot Connect ، تهویه اتومات چهارگانه، سیستم صوتی JBL ، دوربین عقب و هشداردهنده نقطه کور ازجمله امکاناتی هستند که تاقبل از فیسلیفت ۲۰۱۵ در دسترس مشتریان پژو ۵۰۸ قرار نداشت.

در بخش فنی نیز فیسلیفت ۲۰۱۵ این پژو به دو انجین جدید مجهز شد؛ یکی انجین بنزینی ۱.۶ لیتری THP۱۶۵ و دیگری انجین ۲.۰ لیتری دیزلی BlueHDi۱۸۰. حالا که صحبت از انجین شد باید بگوییم که پژو صرفنظر از انجینهای دیزلی، ۴ انجین بنزینی هم برای ۵۰۸ درنظر گرفته است ولی از آنجایی که هم در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو تهران (اسفند ۹۴) و هم در نمایشگاه مشهد، پژو ۵۰۸ با انجین ۱.۶ لیتری در غرفه ایران خودرو به نمایش گذاشته شده بود ماهم فرض میکنیم که این خودروی دیفرانسیل جلو با همین انجین وارد ایران میشود. همچنین در نمایشگاه مشهد، پژو ۵۰۸ دارای امکانات زیر بود:
رینگ ۱۸ اینچی، دیلایت، اتولایت

کنترل پایداری، کمکی حرکت در شیب
6 ایربگ، سنسور عقب، دوربین عقب

تنظیم برقی صندلیهای جلو، روکش چرمی صندلیها
ورود بدون کلید، استارت دکمهای، کروز کنترل، مانیتور لمسی

سانروف، آینههای تاشو برقی، سنسور باران

رکورددار فروش خارجی پژو
مجموع فروش جهانی پژو ۵۰۸ در سال ۲۰۱۵ از مرز ۳۷۰ هزار دستگاه گذشت؛ پژو در آن سال با اعلام این خبر گفت بازار چین، که از ۲۰۱۳ پرفروشترین بازار ۵۰۸ است، بیش از ۳۶% مجموع تولید ۵۰۸ را فروخته که تاکنون برای پژو سابقه نداشته است. به عبارت دیگر ۵۰۸ نخستین محصول پژوست که فروش خارجیاش بیشتر از فروش آن در خود کشور فرانسه بود.

پژو ۵۰۸ ؛ اولین وارداتی ایکاپ
در اواسط زمستان امسال و همزمان با شروع تولید پژو ۲۰۰۸ در ایران، ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) قصد واردات ۵۰۸ فیسلیفت را دارد. به دلیل قیمت بالایی که ۵۰۸ در ایران خواهد داشت، تولید آن برای ایکاپ، ریسک خطرناکی است و به همین دلیل ایکاپ قصد واردات آن را دارد تا استقبال مشتریان ایرانی را بسنجند.

چه قیمتی دارد؟
واردات پژو ۵۰۸ به بازار ایران آن هم در محدوده قیمتی سدانهای نیمهلوکس، نشاندهنده اعتمادبه نفس بالای پژوسیتروئن نیست؛ نشانه زیرکی اوست! فرانسویها خوب میدانند که عرضه یک پژوی ۱۶۰ میلیونی برای مشتریان ایرانی قابل قبول نیست اما آن روی سکه را هم باید دید.

ضمن اینکه تجربه واردات رنو تلیسمان ثابت کرد که با جلب اعتماد مشتریان میتوان آنها را مجاب کرد تا حتی ۱۸۵ میلیون تومان برای یک فرانسوی هزینه کنند. هنوز برای قضاوت در مورد موفقیت یا شکست پژو ۵۰۸ بسیار زود است. پس همچنان باید منتظر آینده بمانیم.

نظر کاربران
صدو شصت مليون پول يه تويوتا اريون يا كمري كم كاركرده حتي ميشه باهاش يه لكسوس تميز خريد حتي ميشه باهاش يه تريوتا راو فور خريد حتي يه پرادو هم ميشه
اين انتخاب ابلهانه اس.
پاسخ ها
چرا قطع كردي داداش يكم ديگه رفته بودي ميشد باهاش يه لامبورگيني كم كاركرد هم خريد :دي
عجب ملت خوشي داريم :دي
خدا وکیلی تا وقتی هیوندا yf هست چرا باید بری یه پژو بخری مگه مغز خر داری موتور 2400 هیوندا مصرفش ۴.۸ لیتر در صد کیلومتر آدم لذت می بره از ماشین از زیبایی از آپشن هاش از کم اصتحلاکیش بری پژو بخری با موتور ۲۰۶ اخه ۱.۶ هم شد هجم موتور واسه یک سدان لوکس ۱۶۰ میلیونی
اصلا نمی ارزه چهار تا رقیباش ازش خیلی بهترن
فقط رنو (اون هم ال 90)ماشین کم خرج وتمام معناازهمه چیزبرای قشرمتوسط جامعه.