فولکس واگن بیتل، پلنگ صورتی آلمانی
دومین خودروی بازسازی شده توسط شرکت طورک ماشین، یک دستگاه فولکس واگن بیتل است. درگزارش این شماره قصد داریم تا توضیحات مختصری در مورد خودروی بازسازی شده بدهیم.
مجله تخت گاز : دومین خودروی بازسازی شده توسط شرکت طورک ماشین، یک دستگاه فولکس واگن بیتل است. درگزارش این شماره قصد داریم تا توضیحات مختصری در مورد خودروی بازسازی شده بدهیم. خودرویی که به گفته مالک آن در حدود 15 میلیون تومان برایش هزينه در بر داشته است. و در اولين برخورد بايد گفت یکی از جذابترین بخشهای این خودرو، رنگ صورتی و نقرهای آن است که نگاه بسیاری از مردم را به سوی خود جلب میکند.
خودرویی که در تصاویر ملاحظه میکنید، یک دستگاه فولکس واگن بیتل ۱۳۰۰ است. برای بازسازی این خودرو در ابتدا تمام قطعات و لوازم جانبی خودرو برداشته شد. بعد از آن خودرو سندبلاست و رنگ اصلی آن که سفید بود کاملاً از روی بدنه برداشته شد. و برطرف کردن نقاط معیوب و ترمیم بدنه از دیگر کارهایی بود که برروی این خودرو صورت پذیرفت. در انتخاب رنگ برای بدنه این فولکس واگن، از تودوزی داخل کابین الهام گرفته شده که رنگي صورتي و نقرهاي داشت.
قبل از نصب تزئینات و لوازم داخل کابین، تیم طورک ماشین کابین را با چهار لایه عایق بندی کردند. در مرحله اول تمام سطح کف کابین با ژلاتین پوشانده شد، پس از آن ایزوگام با قیر صورت گرفت.
برای کاهش ورود صدا و سرما به کابین عایق حرارتی و صوتی نیز در مرحله سوم پوشانده شد. این عایق از نوعی بافت و الیاف متراکم تشکیل شده است. برای تزیین کف کابین هم از موکت استفاده شده که مرحله چهارم بازسازي محسوب ميشود.
بعد از آن قرار دادن صندلی ها که در کارگاه کوچک خیاطی این شرکت دوخته شده اند، انجام گرفت. نصب صفحه کیلومتر شمار بازسازی شده، نصب رودریها و سقف، دستگيرههای کنار ستون و نصب راديو ضبط از دیگر کارهایی بود که برای تکميل کابین انجام گرفت.
تهیه قطعات جانبی و لوازم فابریک این خودرو به گفته مالک چندان هم سخت نبوده است. دستگیرههای در، آینه، چراغهای جلو و عقب، زههاي روی بدنه و پشت هواکش، رکابها و .... از جمله قطعاتی بودند که تهیه آنها برای این فولکس واگن چندان هم دشوار نبوده است. پيش از نصب قطعات روي بدنه و داخل کابین، بخش برقی و سیمکشی خودرو مورد بررسی قرار گرفت. تمام سیمکشی فرسوده خودرو تعویض شد و مجدداً تمام کارهای برقی خودرو انجام گرفت. شاید تنها بخشی که چندان به مذاق کلاسیک بازها خوش نیاید، انتخاب رینگ و لاستیک اسپرت برای این خودرو است. رینگهای ۱۶ اینچي MSR به همراه تایرهای ۱۶اینچي Silverston با اینکه ظاهر جالبي به خودرو بخشیده، اما از اصالت آن کاسته است. مالک خودرو در مورد این موضوع گفت: «برای رینگ و لاستیک دو مدل کلاسیک و اسپرت درنظر گرفتهایم. که هم میتوانیم از رینگ و لاستیک اسپرت استفاده کنيم و هم تایرها و قالپاقهای فابریک خودرو.»
البته در زمان تهیه گزارش لاستیک و قالپاقهای بیتل به خاطر رنگآمیزی، آماده نبودند. لازم به ذکر است سپرها نيز هنوز همانند نمونه اصلی نبوده و بخشی از کار بازسازی سپرها به اتمام نرسیده بود.
آدولفر هیتلر در اوایل سال ۱۹۳۰ طرح یک خودرو ارزان قیمت با قابلیت حمل ۵ سرنشین را به فردیناند پورشه داد. و بر اساس آن مدل بیتل در سال ۱۹۳۶ به صورت پروتوتایپ رونمایی و سرانجام در سال ۱۹۳۸ وارد بازار شد. خودرویی که ميبايست سرعتی نزدیک به ۱۰۰کیلومتر داشته باشد و با هرگالن ۳۳ مایل را طی کند. مدلهای اولیه بيتل با نام KDF شناخته میشدند که در زبان آلمانی به معنی قدرت در عین لذت است. تیپ يک بيتل تا قبل از جنگ جهانی تولید شد و پس از شکست نازیها در جنگ جهانی و مشکلات مختلفی که برای خط تولید این خودرو به وجود آمد، آقایNordhoff مدیر سابق شرکت اُپل مدیریت شرکت را برعهده گرفت. لازم به ذکر است در سال ۱۹۵۵ فولکس واگن جشن تولید يک ميليون بیتل را در آلمان برگزار کرد. و در بین سال های ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ که شش دهه از تولید فولکس واگن بیتل گذشته، میزان تولید این خودرو محبوب به بیش از ۲۱ میلیون دستگاه رسیده است. درپایان از آقای شفائی جهت همکاری با نشریه تخت گاز و در اختیار قرار دادن خودرویشان، صميمانه تشکر ميکنيم.
موتور مورد استفاده در این خودرو ۴ سیلندر است. و این بیتل با کد ۱۳۰۰ مجهز به پیشرانه ۳/۱ لیتری است. در زمان خریداری خودرو، تنها ایراد فنی روغنریزی پیشرانه بوده که با تعویض تمام واشرها این موضوع برطرف شده است. البته سیستم دلکوي این خودرو همچنان دارای ایراد فنی باقي ماند. و بخشی از منبع اگزوز نيز در این بیتل با نمونه سالم تعویض شده است.
نظر کاربران
خیلی قشنگ بود دمش گرم