BMW سری۴، گردباد باواریايي
مفهومی کوپه ب ام و سری ۴ نماینده جدید کمپانی ب ام و است که به زودی جایگزین مدل های پرطرفدار سری ۳ خواهد شد. اتوی شوی دیترویت ۲۰۱۳ برای نخستین بار میزبان این مفهومی خواهد بود.
مجله تخت گاز : مفهومی کوپه ب ام و سری ۴ نماینده جدید کمپانی ب ام و است که به زودی جایگزین مدل های پرطرفدار سری ۳ خواهد شد. اتوی شوی دیترویت ۲۰۱۳ برای نخستین بار میزبان این مفهومی خواهد بود. در طراحی این مفهومی شاهد ریشه هایی از طراحی کوپه سری ۶ هستیم. در سری ۴ هم چنین با طراحی اسپرت تر و متمایزتری از سری ۳ روبهرو می شویم. یکی از ویژگی های بارز آن طول بیشتر و سقف کوتاه ترش است که ظاهری بسیار جذاب تر از مدل های حاضر به آن می بخشد.
سری ۴ گزیده ای ازعناصر طراحی سری ۳ و سری ۶ را به همراه خواهد داشت. با این وجود از طراحی خاص خود سود می جوید. این سری بعد تازه ای را به کوپه سری ۳ اضافه می کند. بعدی که زیبایی وافر و داینامیک را شامل می شود. سری ۴ تنها یک سری جدید از اتومبیل های ب ام و را ارائه نمی کند بلکه زبان جدید طراحی ب ام و را به تصویر می کشد. به عبارتی سری جدید نقطه عطفی در طراحی ب ام و به حساب می آید. در قسمت جلوی بدنه شاهد جلوپنجره آشنای ب ام و، چراغ های ال ای دی هشت ضلعی و هم چنین چراغ های دایره ای دوگانه هستیم. خروجی های هوای کوچک و بزرگ امکان خنک شدن موتور نیرومند آن را فراهم می آورند. نمای نیم رخ خطوط روان و کشیده، سطوح یک دست، سقف مایل به عقب، دست گیره درها و آینههای جانبی اسپرت تر آن را به خوبی به نمایش میگذارد.
طراحی بارز گلگیرهای عقب از نکات بسیار چشم گیر طراحی آن است. این بدنه بر روی چرخ های ۲۰ اینچی قرار گرفته است که به رینگ های چند پره ای مجهز شده و طراحی سه بعدی رینگ ها آن ها را هیجان انگیزتر ساخته است. طراحی بخش عقب نیز خطوط افقی را دنبال میکند. شیشه عقب اسپرت تر شده است و چراغ های عقب از فرمی L مانند سود می جویند در حالی که به سمت مرکز هجوم آورده اند. سپر عقب در پوششی آلومینیومی رنگ پیچیده شده تا در نگاه اول دل از هر بیننده ای برباید. از طرف دیگر خروجی های اگزوز از هم دور شده و به زوایای خارجی نزدیک تر شده اند. این امر به حس افقی طراحی کمک خواهد کرد.
ابعاد کوچک و بزرگ بدنه به گونه ای طراحی شده اند که سری ۴ در حالت سکون نیز از داینامیکی وصف ناشدنی برخوردار است. فاصله محوری چرخ های جلو و عقب ۲۸۱۰ میلی متر است، ۵۰ میلی متر بیشتر از فاصله محوری کوپه سری ۳. هم چنین ۴۵ میلی متر به فاصله چرخ های جلو از یکدیگر و ۸۰ میلی متر به فاصله چرخ های عقب از یکدیگر اضافه شده است. در نتیجه سری ۴، ۴۴ میلی متر عریض تر ازسری قبل خواهد بود. ارتفاع آن نیز ۱۶ میلی متر کاهش یافته و طولش به ۴۶۴۱ میلی متر رسیده است. این ابعاد هر آن چه یک اتومبیل برای ارائه یک سواری به یادماندنی نیاز دارد را فراهم می آورد. کاپوت کشیده و بخش روبه عقب سرنشینان عقب چهارچوب مرسوم اتومبیل های ب ام و را تداعی می کند. در آخر این روکش آلومینیومی رنگ براق است که بر اجزا کشیده می شود و جلوه ای ویژه به آن می بخشد.
فضای داخلی در جهت آسایش هر چه بیشتر راننده طراحی شده است. طراحی خارجی اسپرت سری ۴ به فضای درون کابین نیز راه یافته است. ویژگی های منحصربه فرد آن سری ۴ را به یک مفهومی خارق العاده تبدیل ساخته است. تزئیتات دو رنگ مشکی قهوه ای درون آن در این امر بی تاثیر نبوده است. روکش ها از مرغوب ترین انواع چرم ساخته شده اند و راحتی، کیفیت و زیبایی بی نظیری را به ارمغان می آورند. در مجموع کیفیت مواد در اولویت قرار داشته است. در گوشه و کنار کابین شاهد ریزه کاری های هنرمندانه و اشاراتی به خصوصیات ثابت کابین های ب ام و هستیم. بسیاری از اجزا به صورت تمام دستی ساخته شده اند. استفاده از چوب نیز در آن به چشم می خورد.
در رابطه با موتور مفهومی سری ۴ اطلاعات دقیقی در دست نیست اما پیش بینی می شود مدل تولیدی با موتور سدان سری ۳ روی کار خواهد آمد. مشتریان می توانند از میان چهار گزینه موتور مورد نظر خود را انتخاب کنند. دو موتور بنزینی و دو موتور دیزلی پیشنهاد می شوند. نیرومندترین گزینه موتور ۴۳۵i است که نیرویی معادل ۳۰۶ اسب بخار تولید می کند.
اما سوال این است که انتظار دیدار با این نیرومند زیبا تا کی به طول می انجامد؟ کوپه مفهومی ب ام و سری ۴ در اتوشوی دیترویت رونمایی می شود و نمونه تولیدی آن مدتی بعد، در سال ۲۰۱۳ ارائه خواهد شد.
بحث رقابت که به میان می آید کوپه ب ام و سری ۴ با مدل هایی نظیر آئودی A۵، کوپه کادیلاک CTS یا کوپه اینفینیتی G۳۷ روبرو می شود. در این میان آئودی A۵ اخیرا یک تغییر چهره را تجربه کرده است. البته تغییر چندانی در ظاهر آن احساس نخواهیم کرد. موتور جدید آن یک سوپرشارژردار ۳ لیتری V۶ است که ۲۷۲ اسب بخار نیرو تولید می کند. این کوپه اسپرت بسیار زیبا و نیرومند است و از کابینی لوکس و تمام و کمال سود می جوید. تا این لحظه A۵ به عنوان یکی از پرفروش ترین مدل های این کلاس شناخته شده است اما این که بعد از تولید سری ۴ چه اتفاقی انتظار آن را می کشد موضوع دیگری است. چیزی که تنها گذشت زمان آن را آشکار خواهد ساخت. بسیاری سری ۴ را پلی برای بازگشت به اوج ب ام و می دانند.
نظر کاربران
به كجا چنين شتابان پرايد از بي ام دبليو پرسيد!!!
عالیه عالی..چه استایله خوف و خفنی داره ..بی ام و عشقه عشق..دنیاییه..
مسخره
خدا رو چه دبدی شاید یه روزی ما هم بخریم....