۳۸۹۲۰
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

سال ۲۰۱۲ نوبت ب.ام.و بود تا برای نخستین بار طعم همکاری با زاگاتو را بچشد. گویی این بار قرعه به نام خودروساز شهیر ایالت باواریا افتاده بود تا مهندسی ناب خود را با هنر بی بدیل ایتالیایی تلفیق کرده و محصولی میخکوب کننده را به طرفداران خود هدیه بخشد.

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

هفت صبح: معرفی ب.ام.و «زاگاتو» کانسپت؛ محصولی که نخستین تجربه همکاری ب.ام.و با انستیتو طراحی «زاگاتو» به شمار می‌آید.

کسانی که‌اندک علاقه‌ای به صنعت خودروسازی جهان و حواشی ریز و درشت آن داشته باشند، بی شک با نام «زاگاتو» آشنایی دارند. این شرکت طراحی و مهندسی ایتالیایی به واسطه رابطه تنگاتنگی که با خودروسازانی همچون آستون مارتین و آلفارومئو دارد هر از چندگاهی در صدر اخبار خودرویی جهان قرار می‌گیرد. البته نزدیکی و همکاری این شرکت با دنیای خودروسازی تنها به شرکت‌های ایتالیایی محدود نشده و در طول چند دهه گذشته شاهد همکاری این برند با خودروسازانی چون ولوو، نیسان و حتی تویوتا بوده‌ایم.

اما در سال 2012 نوبت ب.ام.و بود تا برای نخستین بار طعم همکاری با زاگاتو را بچشد. گویی این بار قرعه به نام خودروساز شهیر ایالت باواریا افتاده بود تا مهندسی ناب خود را با هنر بی بدیل ایتالیایی تلفیق کرده و محصولی میخکوب کننده را به طرفداران خود هدیه بخشد. «ب.ام.و زاگاتو کوپه» و «ب.ام.و زاگاتو رودستر» دو محصولی بودند که سرانجامی‌شیرین را برای نخستین همکاری این دو برند رقم زدند.

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

ظاهر ایتالیایی، اصالت آلمانی

با همان اولین نگاه بر پیکره ب.ام.و زاگاتو، پیداست که با زبان طراحی غریبه و ناآشنایی روبه‌رو نیستیم؛ ب.ام.و زاگاتو همان شکل و شمایل آشنای نسل کنونیZ۴ را دارد که گویی سوار بر ماشین زمان به ‌آینده سفر کرده است! گرچه طرح ابتدایی ب.ام.و زاگاتو (برای نسخه کوپه آن) توسط طراح جوان ایتالیایی به نام «جولیانو بلاسی» مطرح شد اما طراحی بدنه نسخه رودستر زاگاتو حاصل همکاری شبانه روزی شخص «آدریان فان هویدونگ» به عنوان جانشین ارشد دپارتمان کل طراحی ب.ام.و و «آندره زاگاتو» بوده و جالب آنکه زمان کل طراحی این خودرو تنها شش هفته بوده که رکوردی اعجاب‌انگیز در طراحی صنعتی به شمار می‌آید.

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

طراحی ظاهری ب.ام.و زاگاتو را باید اصیل، کلاسیک و در عین حال با جزئیاتی فراتر از زمان دانست. دماغه کشیده و رو به پایین، دم کوتاه، برجستگی‌های رو کاپوت و در نهایت محل قرارگرفتن سرنشینان که در یک سوم انتهایی خودرو قرار گرفته را باید از مهم‌ترین المان‌های طراحی این رودستر مفهومی‌دانست. ولی با دقت بیشتری در چهره ظاهری این خودرو (در هر دو نسخه کوپه و رودستر) به عناصر چشمگیر دیگری نیز برمی‌خوریم؛ امتداد ستون C تا لبه صندوق عقب در نسخه کوپه که از خودرو چهره‌ای کاملا جذاب و در عین حال نوستالژیک به نمایش می‌گذارد و همچنین خطوط برجسته جانبی، چراغ‌های سه گوش جلو و البته میله‌های محافظ در زمان واژگونی در نسخه رودستر از جمله مواردی هستند که چهره زاگاتو را بسیار پویا و دوست داشتنی ساخته‌اند.

البته به همه ‌این موارد نورپردازی جدید چراغ‌ها (موسوم به Razor Light) که نگاه بیننده را به سمت جلو پنجره خودرو سوق داده و همچنین طراحی بی بدیل جلو پنجره ‌این خودرو را نیز اضافه کنید تا دریابید نوآوری‌های زبان طراحی زاگاتو تمام شدنی نیستند! این جلو پنجره به لحاظ هندسی طبق سنت همیشگی ب.ام.و بوده اما دارای گرافیک متفاوتی است، به شکلی که درون این دریچه‌های دوگانه حروف کوچک Z که به شکل هنرمندانه‌ای طراحی شده‌اند، چشم‌ها را به خود خیره می‌سازد.

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

یقینا می‌توان حدس زد که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تیم طراحی ب.ام.و در پروسه طراحی «ب.ام.و زاگاتو»، حفظ هویت آلمانی آن و ایجاد بالانسی تعریف شده میان عناصر طراحی آلمانی و ایتالیایی خودرو بوده که با توجه به وجود چشمگیر عناصری که پيش‌‌تر نیز در محصولات ب.ام.و آنها را سراغ داشتیم، می‌توان گفت که طراحان ب.ام.و، این مرحله دشوار را با سرافرازی پشت سر گذاشته‌اند.

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی


مهندسی بدنه

جنس بدنه زاگاتو از آلومینیوم و شیشه است. شرکت زاگاتو برای این خودرو دو رنگ منحصر به فرد تدارک دیده که اولی ترکیبی از سایه‌های قرمز و سیاه برای نسخه کوپه و دومی‌ترکیبی از رنگ خاکستری، نقره‌ای و بژ تیتانیوم است که هنگام رونمایی از نسخه رودستر بر روی این خودرو مشاهده کردیم.

گفتنی اینکه در پروسه رنگ آمیزی نسخه کوپه ب.ام.و زاگاتو ابتدا یک لایه سیاه و سفید ایجاد شده و سپس شش لایه قرمز روی بدنه کشیده شده و پس از آن نیز طی دومرحله رنگ شفافی بر روی خودرو زده می‌شود تا ب.ام.و زاگاتو نه تنها در مبحث طراحی بلکه در جزئیات دیگری نیز حرف‌های بسیاری برای شگفت زده ساختن طرفداران ب.ام.و داشته باشد! در نسخه رودستر نیز با پروسه رنگ آمیزی مشابه‌ای مواجه هستیم، اما با این تفاوت که به لطف عمق بیشتر رنگ بدنه، در هنگام مواجه شدن با این خودرو این تصور به وجود خواهد آمد که گویی بدنه ب.ام.و زاگاتو رودستر بخشی از یک فلز مذاب است!

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

همانند آنچه در طراحی خارجی این خودرو دیدیم، در داخل کابین ب.ام.و زاگاتو نیز انبوهی از شفتگی‌ها انتظار مارا می‌کشند. در کنار طراحی دکوراتیو داخلی این خودرو که بی‌شباهت به فضای داخل کابین Z۴ نیست، یک نوارچرمی‌به رنگ قهوه‌ای سوخته دورتادور اتاق کشیده شده که حال و هوایی کاملا اسپورت به فضای داخل کابین بخشیده است. افزون بر این، میله‌های محافظ واژگونی و فریم صفحه نشان دهنده‌ها نیز با همین چرم قهوه‌ای رنگ مزین شده‌اند.


قوای محرکه

در کنفرانس خبری معرفی نسخه رودستر ب.ام.و زاگاتو، «ناریهیکو‌هارادا» رئیس دپارتمان زاگاتو با بیان اینکه: «این خودرو تنها یک محصول زیبا و فریبنده نیست؛ بلکه با توجه به خصوصیات دینامیکی و اسپورتش می‌توان با آن نهایت لذت رانندگی را تجربه کرد.» این پیغام را داد که ‌این خودرو زیر پوسته جذاب خود، یک کودک درون خطرناک نیز دارد! با آنکه پس از گذشت چند ماه از زمان معرفی ب.ام.و زاگاتو اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی و دینامیکی این خودرو منتشر نشده، اما گمانه زنی‌ها حاکی از این است که ب.ام.و زاگاتو احتمالا از همان پیشرانه سه لیتری مجهز به دو توربوشارژر (که پیش‌تر در مدل Z4 به‌کارگرفته شده بود) بهره خواهد برد.

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

ضمن آنکه یک جعبه دنده شش سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت نیروی تولیدی پیشرانه را به چرخ‌های عقب بر عهده خواهد داشت. در کنار همین اطلاعات محدودی که در رابطه با این خودرو از گوشه و کنار شنیده می‌شود، ب.ام.و اعلام کرده که به دلیل افزایش فاصله محورها و به‌کارگیری سیستم تعلیق کاملا نوین در این خودرو، هرآن چیزی را که از یک خودرو اسپورت کلاسیک انتظار داریم، در ب.ام.و زاگاتو تجربه خواهید کرد. ضمن آنکه اخیرا و با معرفی نسخه فیس لیفت شده Z۴ مدل ۲۰۱۴ و به‌کارگیری پیشرانه جدید دو لیتری در این خودرو (نسخه sDrive ۱.۸i) می‌توان پیش بینی کرد که در آینده نیز این پیشرانه را زیر کاپوت کشیده زاگاتو مشاهده کنیم.

ب.ام.و «زاگاتو»، روح ایتالیایی در‌ کالبد آلمانی

این پیشرانه از نوع چهار سیلندر توربو بوده که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت را داراست. همچنین ۲۴۰ نیوتون متر، بیشینه گشتاوری خواهد بود که توسط پیشرانه تولید و در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. نکته جالب توجه ‌این پیشرانه مصرف سوخت آن بوده به نحوی که طبق اعلام ب.ام.و فقط ۶/۸ لیتر بنزین برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی کافی خواهد بود.

هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص تولید احتمالی این خودرو در قالب تجاری و یا حتی تولید محدود این خودرو منتشر نشده؛ اما این احتمال که در آینده‌ای نزدیک، محصول مشترک ب.ام.و و زاگاتو در تعداد محدودی و با قیمت بسیار بالا به دست مشتریان خاص این دو شرکت برسد چندان دور از ذهن نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    کاش یکی داشتم ولی حیف توپرایدشم موندیم ......

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج