پرزرق وبرق، پیچیده، ولی این یک BMW نیست!
این سدان کم عرض، دوقلوی نزدیک XC۹۰ است و به عنوان یک ولوو، مخلوطی است از سلیقه و ایمنی به روشی کاملاً سوئدی. به هر حال، سیستم انتقال قدرت در S۹۰ حالت اسپورت کمتری دارد.
ولوو S90 مدل 2017
پس از این که فورد در سال 2010 ولوو را به شرکت خودورساز چینی جیلی فروخت، اولین دستور کار شرکت سوئدی پیریزی خط محصولی جدید بود که بتواند ناوگان فرسوده تولیدات شرکت را بهروزرسانی کرده و قابلیت رقابت با دیگر برندهای لوکس بازار؛ که در حال افزایش هستند؛ را داشته باشد. جیلی مبلغ زیادی را برای سرمایهگذاری در ولوو در اختیار داشت اما با این حال خودروساز میبایست این دارایی را در موتورها و پلتفرمهایی منعطف به کار میبرد که قابلیت استفادسه گسترده در یک برند با فروش جهانی نیم میلیون عددی در سال 2015 را داشته باشد. ما در سال گذشته شاهد ظهور اولین وسیله نقلیه حاصل از این فرآیند بودیم، شاسی-بلند XC90 جدید با سه ردیف صندلی. سدان تشریفاتی S90 دومین محصول ولوو در دوره جیلی است.
S۹۰ برای جدال در کلاس خودروهای تشریفاتی اندازه متوسط طراحی شده است که در این کلاس رقبای قدرتمندی مانند BMW سری ۵ و مرسدس بنز کلاس E حضور دارند که هر دوی آنها مدل جدید ۲۰۱۷ هستند. دیگر رقبا (به ترتیب فروش در سال ۲۰۱۵) عبارتند از هیوندایی جنسیس، لکسوس GS، آئودی A۶، کادیلاک CTS، جگوار XF، اینفینیتی Q۷۰ و آکورا RLX.
طراحی اسکاندیناویایی
با توجه به طول ۵ متری و فاصله دو محور ۳ متری، S۹۰ از نظر اندازه کاملاً در میانه این خودروها قرار دارد. به هر حال، با عرض ۱.۸ متری و ارتفاع ۱.۵ متری اندکی پهنتر و کم-ارتفاع تر از بیشتر آنهاست. این به آن دلیل است که طراحی S۹۰ از کوپه مفهومی معرفی شده توسط ولوو در سال ۲۰۱۳ الهام گرفته است.
هدف این بود که به این S۹۰ ظاهری شیک با قابلیت حفظ کارکرد یک سدان چهار درب داده شود. این به معنای سقف پایینتر، شیب بیشتر در شیشههای جلو و عقب و شیشههای جانبی طولانیتر از S۸۰ قدیمی که S۹۰ جایگزین آن شده است بود. همچنین نمای جلویی S۹۰ مشابه کوپه مفهومی بود که از ترکیب جلو پنجره مقعر به روز شده ولوو استفاده شده است که P۱۸۰۰ کلاسیک را به یاد میآورد و آرم فلزی به روز شده ولوو را همراه با چراغهای آشنای چکشی روشن در طول روز نشان میدهد.
همراه با خط شانه که در طول خودرو ادامه مییابد و یک کاپوت که با سلیقه طراحی شده است و با ترازبندی دقیق در قسمتهای جانبی، S90 نمایی جذاب از یک سوئدی معمولاً دست کم گرفته شده را ارائه میدهد.
کار با معماری محصولات مقیاسپذیر
در زیر لایه فلزی رویی، S90 از پلتفرم اس پی ای (معماری محصولات مقیاسپذیر) استفاده کرده است که در مورد استفاده از آن در XC90 در سال گذشته تردید وجود داشت. این به معنای استفاده از یک طرح عرضی با قرارگیری موتور در جلو با بازوهای کنترل کننده با طول نابرابر در سیستم تعلیق جلو و اتصال چند نقطهای در عقب میباشد. ضربهگیرهای مرسوم همراه با فنرهای مارپیچی در جلو و فنرهای تخت (شاه فنر) در عقب در همه جا به کار رفتهاند. به هر حال، در یک سیستم تعلیق اختیاری فنرهای بادی و تعدیل کنندههای قابل تنظیم به عقب افزوده میشوند.
نیروی محرکه از دو نسخه از موتور درایو-E ولوو، یک موتور دو لیتری توربوشارژ چهار سیلندر جفت شده با یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک آیسین - ورنر ، حاصل میشود. مدلهای پایه T۵ از موتور درایو-E با قدرت کمتری استفاده میکنند که ۲۵۰ اسب بخار نیرو را با گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را با حرکت دادن چرخهای جلو ایجاد میکند در حالی که مدل T۶ دو دیفرانسیل (چهار چرخ متحرک) است و قدرت بیشتری دارد، ۳۱۶ اسب بخار با گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر.
قدرت اضافی بیشتر حاصل یک توربو شارژر بزرگتر است که در دور موتور میانی و بالا تقویت بیشتری ایجاد میکند. در حالت طبیعی این امر با تأخیر توربوی بیشتری نیز همراه است اما ولوو این مشکل را با قرار دادن یک سوپرشارژر مرتفع نموده است.
این نحوه چینش در مدلهای T6 کاملاً تجهیز شده نمونهبرداری شده توسط ما مطابق وعده بسیار خوب عمل کرد. شتابدهنده را از توقف مرده نجات داده و S90 هوشمندانه و بلادرنگ حرکت میکند. گشتاور دادن به سیستم انتقال قدرت با استفاده از ترمز میتواند حالتی از راهاندازی را آغاز کند که آغاز حرکت را اندکی سختتر خواهد کرد اما نیازی به استفاده از آن در ترافیک روزمره وجود ندارد.
جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته دنده را به شکلی هموار، منطقی و اغلب برای استخراج بهترین توان از موتوری نسبتاً کوچک تعویض میکند. شما تا حد زیادی میتوانید رفتار آن را با استفاده از انتخابگر حالت رانندگی تغییر دهید. در حالت پیشفرض آسایش ، تعویض دندهها آرام و قابل انتظار است. با انتخاب حالت اقتصادی ، بالا رفتن دنده زودتر اتفاق میافتد و به طور محسوسی اشتیاق به کاهش دنده هنگامی که پنجه پا روی گاز است کاهش مییابد. با انتخاب حالت اسپورت عکس وضعیت فوق اتفاق میافتد و بالا رفتن دنده در دورهای موتور بالاتر رخ میدهد، کاهش دو دنده با کمترین تحریک اتفاق میافتد و همچنین هنگام رانندگی هیجانی و سریع، با توجه به روند فرمان دهی راننده و میزان ترمزها، رفتار راننده را تحلیل کرده تا هماهنگ ترین عملکرد برای راحتی بیشتر را فراهم کند.
چهار کافی است؟
اگر چه به سبب تلاش خودروسازان برای افزایش بهرهوری سوخت، موتورهای چهار سیلندر نیز در حال رواج در این کلاس خودروهای گران قیمت هستند، بسیاری از رقبای S۹۰ موتورهایی شش و حتی هشت سیلندر ارائه میدهند. در S۹۰ چنین نیست چرا که اگر شما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زیر ۴ ثانیه میخواهید عملکرد S۹۰ شما را ناامید خواهد کرد. بر مبنای برآوردهای ما، بهترین عددی که T۶ احتمالاً قادر به رسیدن به آن خواهد بود ۱/۵ ثانیه است. به عبارت دیگر، از آنجا که هنوز ردهبندی اقتصاد سوخت آژانس حفاظت از محیط زیست (ای پی اِی) منتشر نشده است، انتظار یک شکل ترکیبی با حداقل ۷/۸ لیتر در صد کیلومتر در نسخه T۵ و ۹ لیتر در صد کیلومتر در نسخه T۶ را داریم.
علاوه بر این، با اینکه موتور ولوو تنها چهار سیلندر دارد اما عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد. کارکرد ساکن خودرو بسیار نرم و آرام است و تنها نشانههایی از عملکرد هواپیمای بدون سرنشین چهار سیلندر را در رانندگی عادی متوجه شدیم. با وارد آوردن فشار روی خودرو، وقتی دور موتور بین 6000 دور در دقیقه و خط قرمز 6500 دور در دقیقه بود، موتور 2 لیتری صدایی هدفمند و موزون ایجاد کرد. جهت کاستن از صداهای ناهنجار، یک سیستم مؤثر حذف فعال صدا همراه با سیستم صوتی ارائه شده است. با انتخاب حالت اسپورت صدای اندکی جوان پسندتر برای انتخاب در دسترس است.
ارزیابی کیفیت سواری در جادههای بسیار صاف اسپانیا برای ما سخت بود اما حرکات بدنه به خوبی کنترل شده بود و S۹۰ حتی در رانندگی سریع، راحت، با ثبات و اطمینانبخش بود. سر و صدای باد و جاده نیز کم به نظر میرسید.
متأسفانه فرمان الکتریکی S۹۰ موجب شده است تا اندکی احساس سنگینی ایجاد شود؛ و زمانی که سر پیچ های تند با سرعت پیچیدیم، برای تحت کنترل درآوردن مجدد خودرو با مشکلاتی مواجه شدیم. مهندسین شرکت ولوو ادعا می کنند که این خود محوری موجب افزایش حس راننده از ثبات خطی مستقیم رانندگی میشود، اما اتومبیلهای دیگر به همان اثر با احساس رضایت کمتری دست یافتهاند. در حالی که تلاش های کلی فرمان را می توان به یکی از سه سطح تنظیم کرد، مشخصه سنگین خارج از مرکز هرگز از بین نمیرود.
همچنین S90 همچنین میتواند با استفاده از راننده کمکی استاندارد خود را هدایت نماید. این ویژگی در حال حاضر با سرعت 129 کیلومتر در ساعت همراه با سیستم تعیین سقف سرعت (کروز کنترل) در بزرگراههای با نشانههای خطوط مشخص بسیار خوب کار میکند. به هر حال شما نمیتوانید بیش از 15 ثانیه دست خود را از روی فرمان بردارید و سیستم نمیتواند با پیچهای تند در جادههای پر پیچ و خم خوب عمل کند.
احساس ترمز بسیار عالی است که با پدالی به اندازه معقول محکم و بدون حرکت هرز همراه است. شما میتوانید با هر سرعتی که بخواهید بسیار نرمی ترمز کنید. جالب است که پدال ترمز در حالت اسپورت اندکی سریعتر پاسخ میدهد گرچه احساس جلو رونده باقی میماند. ضربهگیرها در حالت اسپورت سفت باقی میمانند اما ما بایستی تا زمان رانندگی با S۹۰ در جادههای آمریکا منتظر بمانیم تا ببینیم چه اندازه بر رانندگی اثر مخرب دارند.
در داخل، S90 همچنان شیوه طراحی اسکاندیناویایی را با یک طرح تمیز و منظم ادامه میدهد.
لطفا بنشینید
موقعیت رانندگی در S۹۰ بسیار عالی است. بر خلاف بسیاری از اتومبیلها، ستون فرمان را میتوان به اندازه کافی به سمت پایین بدون مانع شدن صفحة ابزار تنظیم کرد. نکته عجیب برای این کلاس از خودرو این است که تنظیم ستون فرمان دستی است که به آن معنی است که نمیتوان تنظیمات آن را در سیستم حافظه استاندارد صندلی ذخیره نمود. ولوو اعلام کرده است که در آینده در پی تصحیح این اشتباه است.
صندلیهای ولوو به خاطر راحتیشان مشهورند و صندلیهای S90 نیز شما را در این زمینه ناامید نخواهند کرد. علاوه بر طول استاندارد بالشتک صندلی و تنظیمات جانبی پشتی، صندلیهای ولوو به خوبی شکل داده شده و انباشته شدهاند، عواملی که به نظر میرسد بسیاری از خودروسازان به درستی آنها را رعایت نمیکنند. صندلیهای پشتی نیز بسیار خوب هستند گرچه بالشتک صندلی عقب کوچک است و صندلی جلو حداقل زمانی که کاملاً به پایین تنظیم شده است، فضای زیادی در زیر برای پای مسافرین عقب باقی نمیگذارد. اما فضای سر و فضای پا در عقب کاملاً عالی است و نسبت به بسیاری از رقبا جادارتر است.
فضای صندوق عقب نیز بسیار زیاد است و با دقت با یک شکل منظم به پایان میرسد. اگر شما نسخه سفارشی با در صندوق برقی سفارش داده باشید، این در دارای عملکرد باز شدن بدون دست است که با تکان دادن پا در سمت چپ زیر سپر عقب فعال میشود.
هر دو نسخه T۵ و T۶ با دو سطح تودوزی ارائه میشوند: برتری و کتیبه . قیمت پایه برای این چهار مدل از ۴۷.۹۷۵ دلار تا ۵۷.۲۴۵ دلار متغیر است. تجهیزات استاندارد زیاد هستند و هر S۹۰ با دارایی کاملی از ویژگیهای ایمنی شامل قابلیت رانندگی کمکی نیمه اتوماتیک، سانروف، چراغهای جلو و عقب LED، صندلیهای کاملاً قابل تنظیم، جهت یابی، یک کلید مجاورت و بسیاری دیگر از ویژگیها عرضه میشوند. لیست کاملی وجود دارد که اجازه میدهد بیش از ده هزار دلار به قیمت نسخه کتیبه T۶ افزود. با این حال، قیمتهای به میزان بسیار کمی کمتر از مقادیری است که در رقابت با آلمانیها میتواند به آن دست یافت.
مدلهای T6 برای تست رانندگی در اواخر ژوئن در اختیار نمایندگان فروش ولوو قرار خواهد گرفت و فروش از جولای آغاز میشود. مدلهای ارزانتر T5 تا سپتامبر عرضه نخواهند شد. سال آینده مدل T8 با موتور دوقلو و سیستم انتقال قدرت 400 اسب بخاری هیبرید که پیش از این در XC90 پیشنهاد داده شده عرضه خواهد شد. مدل واگن مبتنی بر این سدان، V90، نیز در همان زمان عرضه خواهد شد.
مدلهای جدیدی از ولوو با طراحی و فنآوری S۹۰ در راهند. برند ولوو وعده داده است که تا سال ۲۰۱۷ تمامی محدوده محصولاتش نوسازی شوند و در نهایت ولوو جوانترین طیف محصول را در صنعت داشته باشد. همانند آنچه در S۹۰ اتفاق افتاد، این خودرو محصولی قابل اطمینان، راحت، زیبا و کاربردی است و میبایست ولوو را برای اولین بار در دورهای طولانی به یک مدعی در بخش نیمه لوکس بدل کند.
نظر کاربران
اصرار ولوو به نگه داشتن طرحهاى دمد و زشت چراغ عقبهاى توليداتش تعجب انگيزه ولوو فيس شناخته شده و مخصوص به خودش داره كه زيبا هم هست بايد يه بار برأى هميشه با ديزاين تيل لايتهاش خداحافظى كنه و يه طرح جديد كه همگنى با جلوى ماشين هم داشته باشه آرائه بده الان انگار جلو ماشىن مال يه برنده عقبش مال يه برند ديگه كه به هم چسبوندن.
آخرش چند؟؟؟؟
پشت ماشين به جلوي ماشين نميخوره!!!!!!