این وانت ها دنیا را عوض کردند
وانتهای کوچک را به طور روزمره میتوان در بزرگراههای آمریکا دید. اما در اوایل ۱۹۵۰، این گونه ماشین وجود نداشت. "داتسون" درست اولین مدلش را در سال ۱۹۵۹ عرضه کرد.
اولین وانتهای کوچک: وانت 1000 داتسون 1995
وانتهای کوچک را به طور روزمره میتوان در بزرگراههای آمریکا دید. اما در اوایل ۱۹۵۰، این گونه ماشین وجود نداشت. "داتسون" درست اولین مدلش را در سال ۱۹۵۹ عرضه کرد. وانت ۱۰۰۰ داتسون ماشین نوپایی بود که از موتور کوچک ۳۷ اسب بخاری (اچ پی) با چهار سیلندر ۱۰۰۰ سی سی استفاده میکرد و ظرفیت حمل ۵۰۰ پوندی را داشته است.
اولین وانت با کابین سرنشینان: تراولت هاروستر اینترنشنال International Harvester Travelette ۱۹۵۷
امروزه ماشین وانت با کابین سرنشینان چهاردر در بازار چیره شده است اما وانتهای اولیه بیشتر به صورت مدل تک کابین برای راننده طراحی شده بود که فقط فضا برای دو یا سه نفره برای نشستن در جلوی ماشین داشته است. هنگامیکه شرکت "اینترنشنال" اولین وانت خود را با سبک بدنه کابین سرنشینان وارد بازار کرد ابتکار خود را نشان داد. "تراولت" وانت شش سرنشینی در چند سال اول تولیدش به جای چهاردر از سه در استفاده میکرده است.
اولین وانت با چهارچرخ در عقب: شورلتc/k 30 بیگ دولی1991-1973
امروز در قلب آمریکا گشت بزنید و اگر وانتی را دیدید که یک تریلر کله غازی سنگین یا تریلر پنج چرخه را یدک میکشد احتمالاً چرخ¬های دوقلو در عقب دارد. بار سنگین میتواند بر روی چهارچرخ به جای دو چرخ پخش شود و اگر یکی از آن چرخها بترکد، هنوز سه چرخ دیگر وجود دارد که بار را مستحکم نگهداری و حمل کند. شرکت شورلت (و شرکت مشابه آن شرکت وانت جنرال موتورز (جی ام سی) از اولین تولیدکنندگانی بودند که چهارچرخ عقب را در وانتت دورۀ مدرن در سال ۱۹۷۳ مهندسی کردند.
اولین وانت دو دیفرانسیل سبک وزن ساخت کارخانه: وانت ویلیز ۱۹۴۷ Willys
تعجبی ندارد که "ویلیز" به عنوان اولین وانت دو دیفرانسیل سبک وزن ساخت کارخانه پیشتاز بوده است. با این حال، شرکت با دانش قابل ملاحظه، موفقیت و شهرت به دست آمده پس از تولید ویلیز MB جنگی و پس از آن تولید CJ-2A غیر نظامی، تخصص لازم را در خصوص خودروهای دو دیفرانسیل پیدا کرده بود. بنابراین در سال 1947، ویلیز اولین وانت ساخت کارخانه را با شاسی سبک وزن به بازار عرضه کرد. (بله، نوع غیرنظامی "دوج پاورواگن" شدید وزن یک سال زودتر به بازار آمد، اما آن ماشین سنگین وزن بود).
قبل از سال 1960 رانندگی با کامیونت ها مانند وانت بود که این موضوع تا حد زیادی به خاطر استفاده از محورثابت و مستحکم در دو انتهای شاسی بود. محورهای ثابت (که هنوز مورد استفاده در روی تعلیق عقبی بیشتر وانتها قرار میگیرد) قدرت بسیاری را به ماشین برای حمل بار میبخشد، اما آنها به طور مستقل ساختاربندی نشده اند که انعطاف-پذیر یا واکنش پذیر باشند.
دیزل رولوشنری: دوج ۳۵۰/۲۵۰w کامینس ۱۹۹۳-۱۹۸۹ Cummins
در سال 1989 دوج، مدل "کامینس" سنگین وزن با دیزل توربینی را برای بزرگترین وانت هایش عرضه کرد. این اولین دیزل و وانت دیزلی نبوده و حتی دومین هم نبوده است، اما هنگامیکه دوج با کامینس متحد شد و 12 سوپاپ چهارساله، شش توربین بزرگ ردیفی (بی تی) 5/9 لیتری را در سنگین وزن ترین وانت هایش قرار داد، ماشینی افسانه ای پدید آمد. کامینس در اساس موتوری کم استهلاک بوده که حتی از رقبایش هم قوی تر بوده و برای عمر طولانی غیرقابل باوری طراحی شده بود.
اولین فلیت ساید بد: شورلت کامئو 1958-1955
"کامئو" ساخت سال ۱۹۹۵ به دو دلیل فوق العاده بود. اول، به خاطر ابتکار در طراحی. قبل از کامئو، وانتها جای خواب در عقب داشتند که به صورت جعبه بار فلزی مستطیلی داخل جاسازی شده¬ای بود که در کنارش گلگیر روباز چرخ ماشین در قسمت بیرون ماشین بوده است. کامئو از ورقههای فایبرگلاس استفاده میکرد تا سپرهایش را که متعلق به زمان قدیم هستند محافظت کند و به وانتی صیقلی تبدیل کند و صاحب طراحی استاندارد در دهههای آتی باشد.
وانت چهارچرخ متحرک غول پیکر اولین ماشین موفق با سیستمهای معلق جلویی مستقل: فرد F-۱۵۰۱۹۹۶-۱۹۸۰
فورد F-150 سال 1980 ماشین موفقی بوده است. این ماشین نه تنها نسبت به وانتهای قبلی، سبکتر، مقرون به صرفه¬تر از لحاظ مصرف سوخت و ایرودینامیک¬تر بوده است بلکه برای اولین بار متهورانه با سیستم معلق جلویی جدید دو دیفرانسیل خود را به نمایش گذاشت.
اولین وانت ماشینی: رانچرو فورد 1979-1957
وانت مشابه ماشین با ویژگی رانندگی نرمش که تا به حال ساخته شده است تا حدی مدیون اولین رانچرو فرد بوده است. ماشین رانچرو که ترکیبی از مدل ماشین و وانت بوده مثل هر ماشین استیشن رانده میشده اما مانند یک وانت کوچک حمل وسیله میکرده است.
اولین وانت دو دیفرانسیل کوچک: تویوتا هیلوکس 4*4 1983-1979
"داتسون" ممکن است که نسبت به تویوتا به خاطر اولین وانت کوچکش در بازار ترقی ناگهانی کرده باشد اما تویوتا در تولید دو دیفرانسیل پیشتاز بوده و وانتهای آن شرکت باعث شد تا صنعت بازار قطعات یدکی خودرو دو دیفرانسیل تقویت و رشد کند. وانتهای دو دیفرانسیل سال ۱۹۷۹ تویوتا محکم، به طور خارق العاده ای قابل اعتماد بوده و راندن سختی داشته است. این وانتهای کوچک میتوانستند به همراه جیپهایی روی بدترین کوره راههای کشور به حالت معلق نگه داشته شود و به ندرت در مقایسه با آنها خراب شود و به عنوان ماشین رفت و آمد کن استفاده شود.
اولین وانت ماسل: اکسپرس قرمز کوچک (ال آر تی) دوج 1979-1978
تولیدکنندگان داخلی وانت از سال ۱۹۶۰ موتورهای بزرگی را در وانتهایشان جاسازی کرده بودند و اکسپرس قرمز کوچک (ال آر تی) اجرای این ایده را بیش از هر چیز دیگری استقبال کرد. این ماشین لولههای اگزوز دوقلو فوق العاده داشت که درست پشت سر جایگاه راننده به صورت رو به بالا قرار داشته و درست مانند کامیون ۱۸ چرخه بوده است. از میان رسمهای فنی ماشین خاص، LRT با جای خواب زیبای لبه چوبی و چرخهای شیاردار، سفارشی به نظر میرسیده است.
اولین وانت: ماشین واگنی روباز کوچک T با بدنه وانت مدل فورد ۱۹۲۵
"فورد" همیشه سعی میکند تا مطمئن شود که آیا همه افراد اطلاع از پرفروش ترین ردیف وانتها در آمریکا دارند یا خیر. اما هنگامیکه گونه جدید ماشینی را تولید میکنیم، متواضع بودن در برابر آن دشوار است. "فورد" درست اولین وانت خود را در سال 1925 عرضه کرد اما با چه قیمتی؟ فقط 281 دلار. فورد از وانتهای کوچک 1400 پوندیاش در همان سال اول تولیدش 30000 دلار کسب درآمد داشت. از میان رنگهای سبز و مشکی میتوانسید خودروی خود را انتخاب کنید.
اولین بیراهه¬نورد پرسرعت: راپتور فورد ۲۰۱۰
تا قبل از اینکه در سال 2010 راپتور فورد وارد جاده شود، هیچ تولید کننده دیگری موفق به ساخت وانتی نشده بود که بتواند با کنترل سرعت بالا در زمین صحرایی جنوب غربی آمریکا براند. گرایش و تمایل برای برابری جستن با ظاهر و عملکرد وانتهای مسابقه 1000 "باجا" ریشه در سال 1980 داشته است. اما راپتور فورد سرانجام رویای داشتن کارخانه تولیدی وانتی با نحوه عملکرد "باجا" را به تحقق رساند. فورد دوباره تعلیقهای F-150 را مهندسی کرد تا 2/11 اینچ از حرکت چرخ را بالا به سمت جلو و بیش از 13 اینچ آن را به سمت محور عقبی بفرستد.
اولین وانت سنگین وزن اختصاصی: سوپردیوتی فورد 1999
تا سال ۱۹۹۹ وانتهای "نیم تنی" سبک وزن و مختص رانندگان تفریحی، مانند وانتهای سنگین وزن تر ۴/۳ و ۱ تن مورد استفاده پیمانکاران و کارگران تجاری، از همان بدنه و شاسی استفاده میکردند. فورد اولین شرکتی بود که تشخیص داد نیازهای این دو خریدار یعنی پیمانکاران و کارگران تجاری آن قدر متفاوت است که لازم به تولید دو نوع وانت کاملاً متفاوت است. بنابرآن در سال ۱۹۹۹ فورد وانتهای سنگین وزن مخصوصی را تحت علامت "سوپردیوتی" با شاسی و بدنه خود تولید کرد و این وانتها از هر بعد بزرگ تر بودند.
اولین وانت سایز متوسط: داکوتا دوج ۲۰۱۱-۱۹۸۷
وانتت کوچک در اواسط سال 1980 قرمز آتشین بود و دوج در حال فروش "رم 50"، نوعی میتسوبیشی از نو آرم گذاری شده، بود. اما شرکت نیاز داشت که وانت کوچک ساخت داخل کشورش را به همراه چیزی متفاوت تولید کند تا آن را از بقیه ماشینها متمایز کند. ایده تولید داکوتا در سال 1987 ایجاد شد و از وانتهای کوچکی که با آنها رقابت میکرد بزرگتر و نیز از ماشینهای غول پیکر کوچک تر بود. داکوتا در طیف وسیعی از شکلهای جالب عرضه شد که از جمله مدل "شلبی" بسیار قدرتمند و حتی اتوموبیل کروکی بودند.
نظر کاربران
وانت پراید کجاس؟
آریسان کو پس؟
مطلب جالبی بود ولی ترجمه اش خوب نبود
جالب بود
وانت پراید رو جا انداختی...
واقعا"صاحبان وانتهای پراید وپیکان ....با داشتن این ماشینها دنیا شان را عوض ویکی پس از دیگری وبه دیار باقی می شتابند ،وانت های ما نیز یه جوری دنیا را عوض میکنند
جالب بود
هىچ وانتى به پىگان گارى نمىرسه
نیسان آبی یه چیزه دیگه اس :):)