برترین شاسی بلندهای ۱۲ سیلندر دنیا
همواره عادت داریم موتورهای ۱۲ سیلندر را فقط در سوپراسپرتها و خودروهای لوکس ببینیم اما SUVها چه؟ بله شاید تصور چنین امری سخت باشد اما استفاده از پیشرانههای عظیم ۱۲ سیلندر در بسیاری از SUVها امری کاملاً عادی است.
بنتلی بنتایگا
بنتلی بنتایگا که سال گذشته معرفی شد سریعترین و قدرتمندترین SUV دنیا محسوب میشود. این SUV فوق لوکس از امضای بنتلی یعنی موتور ۶ لیتری توئین توربو W۱۲ استفاده میکند که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آنرا از طریق یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال میدهد.
مرسدس بنز G65 AMG
مرسدس بنز یکی از معدود خودروسازانی است که هنوز هم موتورهای 12 سیلندر تولید میکند و حتی عملکرد آنها را توسط AMG ارتقاء میدهد. مهندسان AMG پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربویی را ساختهاند که با 620 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور حتی از پیشرانهٔ W12 بنتایگا هم قویتر است.
فولکسواگن توراِگ W۱۲
بنتایگا تنها SUV نیست که از پیشرانهٔ W۱۲ بنتلی استفاده میکند و در سوی دیگر موتور ۵ لیتری V۱۰ دیزل نیز قدرتمندترین موتور مورداستفاده در نسل اول فولکسواگن توراِگ نبود چراکه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ امکان سفارش نسل اول توراِگ با پیشرانهٔ W۱۲ وجود داشت که ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
آئودی Q7 6.0 TDI
آئودی رویکرد کاملاً متفاوتی را در استفاده از موتورهای 12 سیلندر در SUV خود پی گرفته بود چراکه این شرکت در حالی مدل Q7 خود را که بر روی همان پلتفرم فولکسواگن توراِگ ساخته شد بود به پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربو مجهز کرد که این موتور بجای استفاده از بنزین، از گازوئیل استفاده میکرد یعنی موتور دیزل بود.
لامبورگینی LM۰۰۲
SUV آیندهٔ لامبورگینی یعنی اوراس قرار است از یک موتور V۸ توئین توربو استفاده کند اما پیش از آن لامبورگینی از موتور V۱۲ متعلق به مدل کانتاش در یک SUV بنام LM۰۰۲ استفاده کرده است. این موتور قدرتی برابر با ۴۴۴ اسب بخار تولید میکرد (مشابه توراِگ W۱۲) اما گشتاور آن در اصل برای یک خودروی اسپرت طراحیشده بود و به همین دلیل ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت.
SUV های کانسپت با موتور 12 سیلندر
تعدادی از خودروسازان ایدهٔ ساخت یک SUV دوازده سیلندر را داشتهاند اما هرگز آنرا به تولید نرساندهاند یا حداقل هنوز خبری از تولید آنها نیست.
یکی از این شرکتها بامو بود که قصد داشت از موتور 700 اسب بخاری V12 خود که در خودروی مسابقهای LMR مخصوص مسابقات لمانز بکار رفته بود در مدل X5 استفاده کند. این خودرو X5 LM نام گرفت و توانست یک دور پیست نوربرگرینگ را در زمان 07:50 طی کند که سریعتر از هر SUV قبل و بعدازآن بود.
شرکت هلندی اسپایکر نیز در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۶ از نمونهٔ کانسپتی لوکس بانام D۱۲ رونمایی کرد. این SUV کانسپت از همان موتور W۱۲ گروه فولکسواگن استفاده میکرد. قرار بود اواخر سال ۲۰۰۷ به تولید انبوه برسد اما این امر محقق نشد. بااینحال پس از ۱۰ سال هنوز هم برنامهٔ تولید این خودرو مطرح است.
و درنهایت آستونمارتین نیز از یک SUV کانسپت بانام لاگوندا در سال ۲۰۰۹ پردهبرداری نمود که مجهز به همان موتور ۶ لیتری V۱۲ معروف این شرکت شده بود؛ اما پس از واکنش منفی علاقهمندان، پروژهٔ تولید این SUV لغو شده و بجای آن سدان لاگوندا با همان موتور تولید شد.
در آینده
آستونمارتین هنوز بهطور کامل برنامهٔ ساخت یک کراساوور ۱۲ سیلندر را کنار نگذاشته است و ممکن است در آینده تحت نام خود یا برند لاگوندا چنین خودرویی را تولید کند. در سوی دیگر رولزرویس نیز در حال کار بر روی ساخت پروژهٔ کولیان بهعنوان اولین SUV خود است که برای رقابت با بنتلی بنتایگا به بازار آمده و بهاحتمالزیاد مجهز به همان موتور ۶.۶ لیتری V۱۲ توئین توربویی خواهد بود که هماکنون در مدلهای گوست، ریث و داون بکار میرود.
نظر کاربران
صفحه اصلا به كنار نميره. تا مطلب ديده بشه☹️