هر آنچه میخواهید از نیسان GT-R بدانید
نیسان GT-R که در سال های اخیر طوفانی در بازار خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت به پا کرده است، با کد فنی R۳۵ شناخته می شود و به عنوان پنجمین نسل از سری خودروهای اسپرت کمپانی نیسان محسوب می شود.
مجله ت خت گاز : نیسان GT-R که در سال های اخیر طوفانی در بازار خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت به پا کرده است، با کد فنی R35 شناخته می شود و به عنوان پنجمین نسل از سری خودروهای اسپرت کمپانی نیسان محسوب می شود.چهار نسل قبلی که در کنار کد GT-R عنوان اسکای لاین را یدک می کشیدند در واقع به عنوان سریع ترین گونه از خانواده خودروهای لوکس و اسپرت اسکای لاین (SKYLINE) نیسان شناخته می شدند اما GT-R فعلی به کلی از خانواده خودروهای لوکس SKYLINE مجزا شده.در واقع در مدل های جدید نیسان، عنوان SKYLINE تنها برای تفکیک مدل های اسپرت و لوکس نیسان و اینفینیتی در نظر گرفته شده است.در ادامه به معرفی و بررسی اجمالی پنج نسل از جذاب ترین محصولات تولیدی نیسان می پردازیم.
تاریخچه SKYLINE GTR
واژه SKYLINE در اصل از محصولات سریع کمپانی ژاپنی پرینس (Prince Motor Company) به ساخته های برتر گروه نیسان رسیده است، چرا که کمپانی پرینس تنها به مدت ۱۴ سال پس از تاسیس در سال ۱۹۵۲ میلادی به صورت مستقل به فعالیت می پرداخت و از سال ۱۹۶۵ به جمع کمپانی های اقماری گروه نیسان - داتسون ملحق شد. Prince Skyline از موفق ترین نمایندگان صنعت خودروسازی ژاپن در مسابقات اتومبیل رانی دهه ۶۰ میلادی محسوب می شد که نزدیک به ۱۰۰۰ پیروزی را در مسابقات مختلف برای این کمپانی ناشناخته به ارمغان آورد. اما عرضه نمونه های تولید انبوه و جاده ای این خودروی موفق توسط نیسان با بحران اقتصادی سال های ابتدایی دهه ۷۰ همزمان شد ، از این رو دو نسل اولیه این خودرو چندان در بازار فروش موفق نبودند.سه حرف GT-R نیز اختصاری از عبارت Gran Turismo Racer محسوب می شوند که به پیشینه مسابقه ای این محصولات برتر اشاره دارد.
اولین سری Skyline GT-R که تحت نظارت نیسان به بازار معرفی شد، با کد فنی PGC۱۰ شناخته می شود و از پیشرانه ۶ سیلندر خطی دو لیتری با قدرت قابل توجه ۱۶۰ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور ، نیرو می گرفت.این پیشرانه با کد S۲۰ یکی از پیشرفته ترین پیشرانه های زمان خود محسوب می شد ، چرا که مجهز به دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) بود و ۷۰۰۰ RPM دور می خورد.قدرت قابل توجه این پیشرانه، توسط یک گیربکس ۵ سرعته راهی چرخ های عقب می شد.با آنکه برنامه ریزی اولیه برای تولید سدان های اسپرت بود، از بهار سال ۱۹۷۱ ، مدل کوپه Skyline GT-R نیز به بازار آمد و مجموع تولید سریع ترین خودروی جاده ای نیسان را به ۱۹۴۵ دستگاه رساند.پس از پایان تولیدات نسل اول، تولید مدل های سدان با پسوند GT-R برای همیشه متوقف شد و تمامی GT-R های بعدی تنها به صورت کوپه های اسپرت معرفی شدند.
نسل دوم (۱۹۷۳)
نمونه ارتقاء یافته از Skyline GT-R در سال ۱۹۷۳ با بدنه ای کاملا تازه و فنربندی جدید تنها به صورت کوپه وارد بازار شد.پیشرانه و گیربکس این مدل با نسل اول یکسان بود اما ترمز ها در هر چهار چرخ به صورت دیسکی در نظر گرفته شده بودند.متاسفانه عرضه این مدل درست با بحران نفتی اوایل دهه ۷۰ همزمان شد و از این رو پرونده تولید این خودرو پس از تولید تنها ۱۹۷ دستگاه برای همیشه بسته شد.
نسل سوم (۱۹۹۴-۱۹۸۹)
پس از وقفه ای ۱۶ ساله، مدیران نیسان در سال ۱۹۸۹ تصمیم به تولید نسل تازه ای GT-R بر اساس قوانین گروه A مسابقات سرعت گرفتند.نصب توربوشارژر بر روی پیشرانه معروف RB۲۰ و افزایش حجم محفظه احتراق به ۲.۳ لیتر، عملا نماینده نیسان را در گروه خودروهایی اتمسفر یک با حجم ۴۰۰۰cc قرار می داد.از آنجا که استفاده از لاستیک های عریض با پهنای ۱۰ اینچ در این کلاس آزاد بود، مهندسان تصمیم به نصب سامانه چهار چرخ متحرک به خودروی مسابقه ای گرفتند، که تحت نام ATTESA E-TS شناخته می شود.دیری نپایید که بار دیگر تصمیم به افزایش حجم پیشرانه تا مرز ۲۶۰۰cc گرفته شد و نمونه مسابقه ای GTS-R مجهز به لاستیک های فوق العاده عریض ۱۱ اینچی وارد کلاس ۴۵۰۰cc شد.در چنین شرایطی قدرت خروجی پیشرانه به رقم ۵۰۰ تا ۶۰۰ اسب بخار می رسید که بسته به شرایط مسیر مسابقه توسط مهندسان تنظیم می شد.بر اساس قوانین مسابقات گروپ A در آن سال ها،خودروهای شرکتکننده می بایست بر اساس نمونه تولید انبوه شکل می گرفتند، از این رو نیسان همزمان با آماده سازی اولین خودروها برای فصل ۱۹۹۰، مشغول توسعه خطوط تولید برای مونتاژ نمونه جاده ای با همان پیشرانه ۲.۶ لیتری شد.
با این حال قدرت خروجی پیشرانه خودروهای جاده ای به حدود ۲۷۶ اسب بخار محدود شده بود.سری اولیه نمونه های نسل سوم که بدین ترتیب شکل گرفته بودند تحت عنوان مدل های GT-R NISMO شناخته می شوند.لغت NISMO که این روزها به عنوان تیونر اصلی محصولات نیسان مطرح است در واقع به ترکیب لغات عبارت NISSAN MOTORSPORT اشاره می کند.از این خودروها تنها ۵۶۰ دستگاه ساخته شده است که همگی به رنگ خاکستری تیره هستند و از قطعات آیرودینامیک متفاوت با سایر مدل ها برخوردارند.گونه بعدی از این خودرو تحت قوانین مسابقات N۱ شکل گرفت و نمونه های جاده ای نیز به دلیل انطباق با قوانین مسابقهای مورد سبک سازی گسترده ای قرار گرفتند و وزن خالص خودرو با ۳۰ کیلوگرم کاهش به ۱۴۰۰ کیلوگرم تقلیل یافت.همچنین در سال های پایانی تولید، مدل هایی تحت عنوان GT-R V-Spec ("Victory SPECification") برای بزرگ داشت پیروزی های متعدد این خودرو در مسابقات گروه A و گروه N عرضه شدند که علاوه بر امکانات کامل به سامانه چهار چرخ متحرک و ترمز های دیسکی برمبو نیز مجهز بودند.بنابراین به لطف تولید بیش از ۳۰۰۰ دستگاه از این مدل های خاص و بیش از ۴۰ هزار از مدل های استاندارد، مجموع تولید نسل سوم (R۳۲) به نزدیک ۴۴.۰۰۰ دستگاه رسید که در آن سال ها ، موفقیت فوق العاده ای برای یک خودروی اسپرت ژاپنی محسوب می شد.
نسل چهارم (۱۹۹۹-۲۰۰۲)
نیسان هیچ گاه در تولید مدل های GT-R پیوسته عمل نکرده است و همواره چند سال وقفه بین دو نسل مختلف از سریع ترین ساخته های این کمپانی به چشم می خورد.R۳۴ کد فنی چهارمین نسل از Skyline GT-R بود که در سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه شد.امکاتات رفاهی بیشتری برای این خودرو نسبت به نسل پیشین در نظر گرفته شده بود و در کنار مدل GT-R V-Spec به عنوان کامل ترین نمونه ، سری جدیدی نیز تحت عنوان M-Spec عرضه شد که از فنربندی قابل تنظیم به همراه کمک های سفت تر و صندلی های چرمی بهره می برد، حرف M به احترام نام Mizuno (سر مهندس وقت کمپانی نیسان) برای این مدل در نظر گرفته شده بود.تنها ۴۵ دستگاه از نمونه های نسل چهارم پس از سبک سازی به عنوان مدل های مسابقات N۱ عرضه شدند که از میان آن ها، ۱۲ دستگاه توسط بخش موتور اسپرت (NISMO) برای شرکت در مسابقات به کار بسته شدند و مابقی نیز در اختیار افراد و تیم های مستقل قرار گرفتند.در پائیز سال ۲۰۰۰ ، سری دوم مدل ارتقاء یافته تحت عنوان V-Spec IIپا به عرصه وجود نهاد که به سرعت به یکی از محبوب ترین خودروها برای کمپانی های تیونینگ مبدل شد.
ظاهر این سری به لطف وجود درپوش موتور فیبرکربنی از سایر مدل ها قابل تفکیک بود و درون کابین نیز با ترکیبی از چرم مشکی رنگ ، پدال های آلومینومی و کنسول وسط ساخته شده از ایردیوم ، متفاوت با سایر مدل های GT-R به نظر می رسید .در زمینه فنی نیز بار دیگر سامانه تعلیق خودرو مورد بازنگری واقع شده بود و فنربندی مستحکم تری برای این تازه ترین فرزند گودزیلا تدارک دیده شده بود.این خودرو به یمن حضور در اولین نسخه از فیلم مشهور سریع و آتشین به شهرت جهانی دست یافت.در آخرین سال تولید (۲۰۰۲) قدرتمند ترین سری از خانواده R۳۴ با پسوند Nür که از نام پیست نوربرگ رینگ (Nürburgring ) آلمان برگرفته شده بود به میدان آمد.پیشرانه این مدل ها بر اساس پیشرانه مسابقه ای N۱ و با کد فنی RB۲۶DETT شکل گرفته بود با این تفاوت که توربوچارجر مخصوص مدلهای مسابقه ای با پره های سرامیکی، جای خود را به توربو شارژر بزرگتری با تیغههای فولادی داده بود که دوام بیشتری را برای مدل های جاده ای به ارمغان می آورد.فشار تولیدی توربو شارژر نیز اندکی بیشتر شده بود و بدین ترتیب در حالی که حداکثر قدرت رسمی بر اساس قانون ژاپن ،۲۷۶ اسب بخار اعلام می شد ، در عمل نیرویی بیش از ۳۳۰ اسب بخار در اختیار راننده قرار می گرفت.از میان ۱۰۰۰ دستگاه تولیدی Nür ، ۲۵۰ دستگاه از سری M-Spec Nür و مابقی از سری V-Spec II Nür بودند.بدین ترتیب مجموع تولید نسل چهارم به ۱۲۱۷۵ دستگاه رسید.
نیسان GT-R
پس از پایان تولید مدل R۳۴ در سال ۲۰۰۲، مدیران نیسان از تولید مدل آینده GT-R با پلت فرمی کاملا تازه و به عنوان مدلی متفاوت با سری Skyline خبر دادند.بدین ترتیب نسل فعلی GT-R که از سال ۲۰۰۷ در بازار وجود دارد به عنوان خودرویی کاملا تازه و متفاوت با پدران خود محسوب می شود.در این مدل پیشرانه سنتی ۶ سیلندر خطی برای نخستین بار با نمونه کاملا جدید ۶ سیلندر V شکل با کد فنی VR۳۸DETT جایگزین شد و طراحی خودرو با هدف شکست دادن برترین خودروهای اسپرت بازار صورت گرفت.در حالی که ضریب مقاومت آیرودینامیکی بدنه (DRAG) در مدل ۲۰۰۷ تنها ۰.۲۹cd بود که رقم فوق العاده ای برای یک خودروی اسپرت با چرخ های عریض محسوب می شود، متخصصان ژاپنی توانستند با اعمال تغییرات ظریف در مدل های جدید (پس از فیس لیفت در سال ۲۰۱۱) این ضریب را به ۰.۲۶cd تقلیل دهند.
همچنین قدرت پیشرانه اولیه که به گفته نیسان به ۴۸۵ اسب بخار و ۵۸۸ نیوتن متر گشتاور می رسید، در دو مرحله در مدل های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ افزایش یافت و به ۵۳۰ اسب بخار و ۶۱۲ نیوتن متر (مدل ۲۰۱۰) و ۵۴۹ اسب بخار و ۶۲۸ نیوتن متردر مدل ۲۰۱۲ افزایش یافت.این تغییرات در مدل های پس از فیس لیفت به لطف اعمال تغییرات نرم افزاری در ECU ، سامانه زمان بندی متغییر باز و بسته شدن سوپاپ ها و ارتقاء منیفولد ورودی و خروجی روی داده است.همچنین تغییراتی در اسپویلر و ترکیب آیرودینامیکی سپر جلو و دیفیوزر عقب اعمال شدند و چرخ ها اولیه نیز جای خود را به نمونه های مستحکم تر و سبک وزن دادند.دیسک های ترمز با نمونه کارامد و بزرگتر سرامیکی جایگزین شدند و شماری از اجزای داخلی کابین با اهداف افزایش کیفیت ، جای خود را به نمونه های جدید و مرغوب دادند.با وجود تمام این تغییرات، ساده ترین راه تشخیص مدل های فیس لیفت شده از مدل های اولیه ، توجه به وجود یا عدم وجود رشته لامپ های LED در مجموعه چراغ های بزرگ جلو و سپر جلو مربوط خواهد بود.در تمامی مدل های نیسان GT-R گیربکس فوق پیشرفته دوبل کلاچ طراحی شده توسط کمپانی BorgWarner که با هدف تقسیم وزن مناسب به صورت یکپارچه با دیفرانسیل عقب و بر روی محور عقب قرار گرفته است، وظیفه انتقال نیرو به چهار چرخ را بر عهده دارد.
GT-R SpecV
با نگاهی به پیشینه نسل های گذشته Skyline GT-R می توان دریافت که همواره سریعترین اعضای خانواده GT-R با پسوند SpecV معرفی می شوند.GT-R فعلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال ۲۰۰۹ ، مدل ارتقاء یافته ای از خودروی پایه ، مجهز به رینگ های سبک وزن ۲۰ اینچی NISMO ، اجزای فیبرکربنی ، مجموعه جدید کنترل کننده میزان فشار توربوشارژرهای IHI ، اگزوز تیتانیومی ،تعلیق بازنگری شده و ۶۰ کیلوگرم وزن کمتر نسبت به مدل پایه در نمایشگاه توکیو معرفی شد.این مدل به سرعت در بازار داخلی ژاپن راهی خیابان ها شد اما هیچ گاه برنامه ای برای عرضه آن در بازار آمریکا اعلام نشد، از آنجا که قدرت خروجی پیشرانه SpecV تفاوتی با مدل پایه ندارد،توانایی شتاب گیری این خودرو نیز بسیار نزدیک به نمونه اصلی به نظر می رسد و بر اساس آزمایشات مجله AUTO EXPRESS ،در صورت به کارگیری سامانه LAUNCH CONTROL به زمانی برابر با ۳.۲ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل در ساعت از حال سکون نیاز دارد اما در صورت عدم به کارگیری این سامانه، رسیدن به سرعت ۶۰ مایل در ساعت به ۰.۵ ثانیه زمان بیشتر نیاز خواهد داشت. با این حال چسبندگی خودرو به لطف ارتقای سامانه فنربندی و چرخ های عریض ، بهبود یافته است و رکورد تحمل شتاب جانی ۱.۱۲ G را برای این گودزیلای آتشین به ارمغان آورده است.
مدل 2013
هم اکنون مدل 2013 نیسان GT-R در مدل های PURE ، Premium و BLACK قابل سفارش است.قدرت تولیدی پیشرانه VR38DETT در سینه این همچون مدل 2012 در محدود 545 اسب بخار و 628 نیوتن متر باقی مانده است که دست یابی به سرعت 60 مایل در ساعت را از حال سکون در زمانی کمتر از 2.9 ثانیه ممکن می سازد.در واقع بر اساس آزمایش نشریات مختلف نسخه پرمیوم مدل 2012 می توانست در تنها 2.85 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل در ساعت برساند.
اما برای مدل ۲۰۱۳ نیسان ادعای ثبت سرعت یک صدکیلومتر در ساعت را تنها ۲.۷ ثانیه پس از آغاز حرکت خودرو مطرح ساخته است،این شتاب گیری خارق العاده در مدل ۲۰۱۲ به لطف افزوده شدن وضعیت R-Mode به مجموعه launch control قابل دست بابی بود اما با هدف افزایش کارایی پیشرانه در دورهای میانی ، انژکتور جدیدی در مدل ۲۰۱۳ جایزگین انواع قبلی شده اند. بازنگری در طراحی سامانه روغن کاری به همراه یک سوپاپ BYPASS جدید در مجموعه توربوچارجر و اعمال تغییرات متعدد در سامانه تعلیق و شاسی به همراه کاهش نقطه ثقل و تغییر زاویه کمبر از جمله دیگر مواردی هستند که امکان ثبت زمان ۷.۱۹.۱ ثانیه را برای پشت سر گذاشتن پیست مشهور نوربرگرینگ به وجود آورده اند.چنین زمانی از برتری بیش از ۵ ثانیه ای مدل ۲۰۱۳ نسبت به GT-R ۲۰۱۱ حکایت دارد.تفاوت سه مدل PURE ،Premium و BLACK بیش از هرچیز به رنگ بندی پوشش داخلی کابین و امکان سفارش برخی از امکانات مربوط می شود.با این حال تمامی مدل های ۲۰۱۳ به صندلی ها جدید با طراحی بهتر مجهز هستند و برای دو مدل Premium و BLACK نیز یک مانیتور دیده عقب به صورت استاندارد تعبیه شده است.
نظر کاربران
سلام و تشکر بابت این مطلب مفید.لطفا صفحه رو به روز کنید چون اخرین مدلی که در موردش بحث میشه 2016 هست نه 2013