کیفیت ایرانی، یکسوم جهانی
بسیاری میگویند خودروهای ایرانی بیکیفیت هستند برخی بررسیها نشان میدهد تعداد ایرادهای خودروهای داخلی در سهماهه اول مالکیت بهطور متوسط سه برابر بیشتر از خودروهای خارجی است.
وضعیت نامناسب کیفیت برخی خودروهای پرتیراژ ایرانی و ذهنیت خراب مردم سبب شده که خیلی سخت بتوان به گزارشی درباره کیفیت خودروهای ایرانی اعتماد کرد. با این همه طی سالهای اخیر گزارشهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تا حدودی مشخص کرده که کدام خودروهای ایرانی کیفیت مونتاژ بهتری دارند.
البته یکی از نقاط ضعف این گزارش هم همین نکته است که به کیفیت مونتاژ خودروهای ایرانی میپردازد نه کیفیت و دوام خودروها. از طرفی در گذشته نمره منفی هر خودرو مشخص میشد که نشان میداد هر خودرو در کدام بخش چه تعداد ایراد فنی دارد، حالا این روند گزارشدهی از نمره منفی به ستاره مثبت تغییر کرده است. بهترین وضعیت هم دریافت پنجستاره ایمنی است. بر اساس بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از پنجستاره کیفیت، تنها چند خودرو توانستهاند سهستاره ایمنی را به دست بیاورند.
رانا هم با نشان ایرانخودرو عرضه میشود و دومین خودرو با نشان ایرانی است که بر پایه پژو ۲۰۶ ساخته شده است.
خودروهای دیگری که توانستهاند سهستاره کیفیت را به دست بیاورند سوزوکی گرند ویتارا مونتاژشده در ایرانخودرو خراسان با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان، نیومزدا 3 مونتاژشده در گروه بهمن با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان و هایما اس7 ایرانخودرو است.
آخرین گزارش منتشرشده از وضعیت کیفیت خودروهای ساخت داخل بیانگر آن است که از میان ۳۳ مدل خودرو سواری تولیدشده در ایران هیچ کدام موفق به کسب درجه کیفی چهار و پنجستاره نشدهاند.
بر اساس این گزارش، در خردادماه گذشته دو خودرو پژو 206 صندوقدار و کیا سراتو که به ترتیب در ایرانخودرو و سایپا به تولید میرسند، با افت کیفی مواجه شدهاند؛ به طوری که پژو 206 صندوقدار از درجه کیفی دو ستاره به یک ستاره و کیا سراتو از درجه کیفی سهستاره به دوستاره سقوط کردهاند. در این میان خودرو جک اس5 تولیدشده در کرمانموتور، از درجه کیفی یک ستاره به دو ستاره ارتقا داشته است.
نکته قابل توجه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افت شدید کیفیت محصولات شرکت پژو در ایران است، در بهترین حالت پژو ۲۰۶ توانسته است دو ستاره کیفیت را به دست بیاورد.
در ساخت برخی از پژو ۲۰۶های تولیدی در ایران از قطعات چینی یا هندی استفاده میشود. پژو در گذشته حاضر به سرمایهگذاری در ایران نشده بود برای همین نظارت این شرکت بر روی محصولاتش در ایران چندان قوی نبود، از طرفی پس از تحریم و قطع رابطه پژو با ایرانخودرو، تولیدات این شرکت بدون نظارت و با قطعات بیکیفیت چینی و هندی در ایران تولید می شوند، پژو ۲۰۶ هماکنون بالای ۶۰ درصد داخلیسازی شده است.
تجربه صنعت خودرو ایران در 20 سال اخیر و خلف وعده شرکتهای خارجی مسوولان صنعتی ایران را به این نتیجه رسانده که راه جلوگیری از بدقولی شرکتهای خارجی در قراردادهایشان با ایران و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی همکاری و سرمایهگذاری مشترک این شرکتها در ایران است.
به غیر از پژو ۲۰۶، دنا دیگر خودرو ساخته شده در ایران با ساخت داخل بالاست که توانست دو ستاره کیفیت را کسب کند.
دنا فیس لیفت جدید سمند با اصلاحاتی در برخی بخشهای فنی است. این خودرو پس از سمند، سورن و رانا چهارمین خودرو ایرانخودرو با نشان این شرکت محسوب میشود. این خودرو بر پایه پلتفورم سمند توسعه پیدا کرده است. پلتفورم سمند نیز بر پایه پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته شده است. هماکنون یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو ایران نداشتن پلتفورم مدرن برای طراحی محصولات جدیدش است.
پژو ۴۰۵، پژو پارس، انواع محصولات پراید و خودرو تیبا که بر پایه خودرو پراید و ریو توسعه یافته تنها یک ستاره کیفیت کسب کردهاند.
تمام این خودروها با ساخت داخل بالای ۹۰ درصد در ایران تولید میشوند اما دانش فنی برخی از قطعهسازان ایران که هنوز به روش مهندسی معکوس قطعه تولید میکنند، سبب کاهش کیفیت در این محصولات شده است. معمولاً بهترین قطعهسازان ایران برای محصولاتی مانند تندر۹۰، رانا، دنا و پژو ۲۰۶ قطعه تولید میکنند و قطعاتی که برای دیگر خودروها استفاده میشوند یا از تولیدکنندگان درجه دو تامین میشود یا قطعات درجه دو تولیدکنندگان درجه یک ایرانی است.
انجمن قطعهسازان ایران اعلام کرده است برای حل این مشکل شرکتهایی که یک قطعه خاص را تولید میکنند باید در هم ادغام شوند تا با این روش تیراژ تولید اقتصادی شود و با اقتصادی شدن تیراژ تولید هزینه انتقال دانش فنی و تحقیق و توسعه فراهم شود. در صورت به وجود آمدن شرکتهای بزرگ همکاری با شرکتهای خارجی و انتقال دانش فنی نیز آسانتر میشود.
یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت خودرو ایران با آن در زمینه کیفیت دست بهگریبان است، حضور پرتعداد شرکتهای چینی است. هماکنون بالای ۲۰ مدل خودروهای چینی، اکثراً از برندهای درجه دو چینی در ایران مونتاژ میشوند. از این خودروها تنها جک j5 مونتاژشده در کرمان خودرو، برلیانس H330 مونتاژشده در پارسخودرو و نیو امویام ۳۱۵ ساختهشده در مدیران خودرو دو ستاره کیفیت دارند.
البته علت اصلی کیفیت پایین خودروهای تولیدشده در ایران به دلیل بازار غیررقابتی ایران است. در بسیاری از بخشهای بازار عملاً مردم چارهای جز خرید خودروهای بیکیفیت و یک ستاره ندارند، مثلاً در بازه خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان مردم مجبور به خرید خودرو پراید و تیبا هستند. نبود رقیب هم سبب شده، برای خودروسازان ایرانی چندان گزارشهای ارائهشده درباره کیفیت پایین محصولاتشان مهم نباشد چرا که عملاً این گزارشها نمیتواند تفاوت چندانی را در بازار خودرو ایجاد کند.
این در حالی است که در کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت خودرو اوضاع کاملاً متفاوت است و گزارش منفی کیفیت میتواند باعث سقوط فروش یک محصول شود. در این کشورها بررسی کیفی خودروها توسط شرکتها و سازمانهای غیردولتی و حتی نشریات بررسی میشود.
معروفترین گزارش کیفی خودرو در جهان جیدیپاور در آمریکاست. این گزارش میزان مراجعه هر ۱۰۰ خودرو از یک مدل یا برند را در بازه سهماهه به تعمیرگاه بررسی میکند. تفاوت این روش با روش ایران این است که عملاً کیفیت و دوام خودرو بررسی میشود نه کیفیت مونتاژ خودرو.
البته برخی بررسیهای کیفی که به احساس افراد در کنار مسائل فنی مربوط میشود هم وجود دارد که بیشتر توسط نشریات انجام میشود. نویسندگان و تستکنندگان حرفهای خودرو در نشریات مطرح جهان پس از سالها مطالعه و کار به درجهای از اعتماد بین مشتریان میرسند که نظر آنها درباره هر خودرو و کیفیت آن سبب تغییر در میزان فروش شرکتهای خودروسازی میشود. این نشریات معمولاً هرساله بهترین خودروها را چه از نظر فنی یا کیفی معرفی میکنند که سبب افزایش فروش در شرکتهای خودروسازی و موفقیت یک مدل در فروش میشود.
نظر کاربران
کیفیت ایرانی یک سوم جهانی
قیمت ایرانی ۳ برابر جهانی
رانا بدک نیست . ترمز های عالی داره ولی تعادل نداره
کیفیت ایرانی = یک تقسیم بر بی نهایت
به نظر من حتما لزومي به توليد خودروي بي كيفيت نيست نميتونن توليد كنن توليد نكنن!
خودروهای چینی روی پلت فرم قدیمی تولید شدن؟؟
لابد سمند رو پلت فرم بی ام و سری 7 تولید میشه!