جدال سه SUV مختلف، بامو در برابر ولوو و آئودی
این بار قصد داریم سه کراساوور/SUV مختلف که بههیچعنوان در یک کلاس قرار ندارند را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. یک استیشن قد کشیده، یک SUV کوپه و یک SUV سنتی...
جیپ خودروی فوقالعادهای بود که حتی در بین عموم مردم هم محبوب شد و به همین دلیل نسخههای غیرنظامی آنهم ساخته شد. خودرویی که مقصد اصلیاش جادههای ناهموار و خشن بود و به حرکت در جادههای آسفالت علاقهای نداشت؛ اما SUVها در طول زمان کمکم مهارتهای خود جهت پیمودن جادههای ناهموار را از دست دادند. آنها بزرگتر و راحتتر شدند اما تمامی ویژگیهای آفرود خود را از دست دادند. چرخ زاپاس نصبشده در بیرون خودرو ناپدید شد و شاسی نردبانی، گیربکسهای کمکی و انتقال قدرت ۴WD حذف شدند.
آلرود در A۶ استیشن ریشه دارد اما با افزایش ارتفاع، نصب محافظهای پلاستیکی در اطراف خودرو و برخی تغییرات دیگر آلرود عطروطعم متفاوتی نسبت به A۶ استیشن دارد. پیدایش این مدل به سال ۱۹۹۹ بازمیگردد یعنی زمانی که نسل اول آلرود کواترو در جادهها به حرکت درآمد و اتفاقاً توانایی آفرود بالایی هم داشت. موردی که امروزه هرکسی به آن نیاز ندارد؛ بنابراین امروزه در آئودی آلرود فقط سیستم چهارچرخ محرک دائمی کواترو به همراه دیفرانسیل مرکزی با قفل خودکار و ویژگیهای آفرود ظاهری وجود دارد.
علت این است که مطمئناً تواناییهای آفرود برای بسیاری از خریداران این قبیل خودروها مهم نیست چراکه آنها اکثراً در جادههای صاف و معمولی رانندگی میکنند؛ بنابراین در اینجا تعلیق نرم، دقت فرمان و راحتی داخلی خودرو اهمیت دارد. به همین دلیل در داخل آلرود هیچ ویژگی خارج جادهای دیده نمیشود و اگر چشمبسته داخل ماشین رفته و سپس چشمان خود را بازکنید هرگز متوجه نمیشوید که داخل یک خودروی آفرود نشستهاید.
خودروی بعدی بامو X۶ است که احساس میکنیم داستان کاملاً متفاوتی با آلرود دارد. وقتی X۶ بین آلرود و XC۹۰ قرارگرفته باشد و به آن نگاه کنید تصور میکنید در حال دیدن یک کوپهٔ اسپرت هستید که روی یک تریلر قرارگرفته و به همین دلیل ارتفاع آن افزایشیافته است. بااینحال یکچیز در اینجا قطعی است و آن اینکه یقیناً بامو کلاس SUV کوپه را اختراع نکرده است چراکه سه سال قبل از معرفی X۶، شرکت سانگیانگ مدل اکتیون را معرفی کرده بود و حتی پیشازاین نیز آمریکاییها با ساخت پونتیاک آزتِک و AMC ایگل SX۴ چنین کلاسی را پایهگذاری کرده بودند.
موتور دیزل زیر کاپوت X۶ ضعیفترین نمونه در بین سه خودروی مورد آزمایش است که فقط ۲۶۰ اسب بخار قدرت دارد اما موتور کاملاً با گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF هماهنگ است. به همین دلیل واکنش خودرو به فشردن پدال گاز خوب است. راحتی سواری خودرو حتی در سرعتهای بالا نیز بسیار خوب است. کابین خودرو ساکت است و تعلیق بهگونهای تنظیمشده که ضربههای وارده به چرخها و یا شوک هنگام ترمز گیری ناگهانی را به اتاق وارد نمیکند. البته این تعلیق نرم را میتوان با انتخاب حالت رانندگی اسپرت یا اسپرت پلاس، سفت و خشک نمود که احتمالاً اعضای خانواده علاقهای به چنین انتخابی ندارند!
رقابت جذاب بین این دو آلمانی را رقیبی از شمال اروپا تحتالشعاع قرار میدهد. ولوو زمان زیادی میگفت که برای معرفی نسل جدید XC۹۰ صبر کنید. بااینحال ۱۳ سال صبر برای این خودرو ارزشش را داشت. چراکه ولوو XC۹۰ جدید خودرویی فوقالعاده است. خودرویی که ظریف و درعینحال محکم بوده و کابین آن مشابه کابین جتهای تجاری خصوصی به نظر میرسد. در داخل XC۹۰ شما با هتلی مجلل روبرو میشوید. هتلی که کاملاً سوئدی احساس میشود. داشبورد خودرو بهصورت کاملاً کاربردی طراحیشده که درعینحال با روکش چرم معطر و پوشش چوب، کاملاً لوکس و مجلل است.
تمامی مدلها و تیپهای XC۹۰ با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری ارائه میگردند که قویترین آنها مدل T۶ است (غیر از مدل هیبریدی T۸). مدلی که قدرت زیاد ۳۲۰ اسب بخار را ارائه میکند. خودرو در جادههای هموار بهراحتی بهپیش میرود چراکه باوجود ابعاد بزرگ، سبکترین خودرو در میان این سه ماشین است؛ اما صدای موتور با ابعاد و کلاس خودرو سازگاری ندارد چراکه در یک SUV بزرگ با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار انتظار صدایی خشن از اگزوزها یا حداقل غرغری از زیر کاپوت را داریم درحالیکه XC۹۰ کاملاً بیصدا و آرام ساختهشده است.به نظر ما این امر اصلاً خوب نیست و حتی بهتر بود صدایی مصنوعی از بلندگوها در داخل کابین پخش شود. بااینحال سطح ایمنی فوقالعاده بالا از سنتهای ولوو است که در XC۹۰ جدید هم تمام و کمال وجود دارد.
نتیجه
اگر ما مجبور باشیم یکی از این خودروها را برای خودمان انتخاب کنیم قطعاً بامو را انتخاب میکنیم. خودرویی که در ترکیب ژن SUV با ژن اسپرت موفقترین عملکرد را دارد؛ اما ولوو هم انتخاب عالی برای خانوادهها است. خودرویی پایدار، راحت و فوقالعاده ایمن که سه ردیف صندلی را ارائه میکند. ولی آئودی چه؟ این خودرو انتخابی ایدهآل برای کسانی است که به قابلیتهای آفرود یک SUV نیاز دارند اما درعینحال علاقهای به خرید SUVها ندارند؛ زیرا آئودی آلرود ترکیبی عالی از تواناییهای یک SUV را در خودرویی سواری ارائه میکند.
ارسال نظر