با لکسوس NX مدل ۲۰۱۶ آشنا شوید
امروزه فهرست محصولات هیچ خودروساز مطرحی بدون محصولات SUV سایز متوسط تکمیل نمیشود. آئودی مدل Q۵ را دارد، بی ام و مدل X۳، رنجرور مدل ایووک و لکسوس هم مدل NX را به میدان رقابتها فرستاده.
درست مثل سایر مدلهای شرکت لکسوس، NX هم خودرو ارزانقیمتی به شمار نمیرود. مدل NX ۳۰۰h با داراییهای بالا رده، تقریبا ۴۳ هزار پوند قیمت دارد که بسیاری از رقیبان همرده را پشت سر میگذارد. در بازار ایران نیز مدلهای NX ۳۰۰h و NX ۲۰۰t به ترتیب معادل ۳۲۵ و ۳۳۵ میلیون تومان قیمت دارند.
لکسوس NXلکسوس NX، با وجود رقیبان سرسختی که رو به روی خود میبیند، مسیر سختی را پیش رو خواهد داشت. اصلیترین رقیب این خودرو، سری X بی ام و است که در بازار کشورمان نیز طرفداران خاص خودش را دارد. اما سوال اساسی اینجاست، که آیا SUV ژاپنیها ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد؟
لکسوس NXلکسوس NX برای اولین بار سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت به نمایش درآمد که آن زمان با نام مدل کانسپت LF-NX معرفی شد. پس از آن برای دومین بار در نمایشگاه توکیو ظاهر شد و نهایتا نسخهی نهایی آن در نمایشگاه اتومبیل ژنو سویس سال ۲۰۱۴ پردهبرداری شد.
برادر بزرگتر NX، با نام RX از سال ۱۹۹۸ بر روی خط تولید لکسوس جای داشته است، خودرویی که در بازار ژاپن با نام تویوتا هریر شناخته میشود. تنوع سری خودروهای شاسیبلند این خودروساز با دو مدل GX و LX به پایان میرسد.
لکسوس NXشاید لکسوس کمی با تاخیر وارد بازار این کلاس شده باشد اما همچنان بازار جهانی تقاضای زیای برای خودروهای SUV سایز متوسط نشان میدهد.
لکسوس NX طبق معمول از زبان طراحی ژاپنیها بهره میبرد. چارچوب اصلی و بدنهی خارجی، ترکیبی از فولاد و آلومینیوم است که موتور آن بهصورت عرضی نصبشده تا قوای بیشتری را در اختیار چرخهای جلو قرار دهد. عاملی که لکسوس NX را متمایز میکند، سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson ) در جلو و جناغی دوبل در عقب است. لکسوس NX معادل ۴.۶ متر طول دارد و عرض آن برابر با ۱.۸۵ متر است. البته بهرغم چنین ارقامی، بهلطف طراحی هوشمندانهی ژاپنی، این خودرو بسیار باریکتر، کوچکتر و چالاکتر از اندازهی واقعیاش به نظر میرسد.
افتخار تویوتا و لکسوس در زیر کاپوت این خودرو جا دارد. طراحی هوشمندانه و باکیفیت ژاپنیها در سیستم هیبریدی در عین سادگی آن، به یکی از نقاط قوت این SUV بدل شده است. بااینکه در اکثر بازارهای جهانی گیربکس این سیستم به نام CVT شناختهشده است، اما لکسوس سعی دارد آن را چیزی متفاوت با CVT معرفی کند.
لکسوس NXسیستم گیربکس انحصاری لکسوس، بسیار باکیفیت، جمعوجور و بادوام است. تویوتا پریوس که از این سیستم بهره میبرد، کمترین آمار مرجوعی را داشته است. همچنین تعداد بسیار اندکی از مراجعات به گارانتی برای سیستم درایو هیبریدی تویوتا بوده است.
لکسوس ۳۰۰h در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه میشود که قدرت خروجی هر دو آنها حداکثر ۱۹۴ اسب بخار است. البته از این مقدار، تنها ۱۵۳ اسب بخار بهوسیلهی موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تولید میشود و در مدل دیفرانسیل جلو بقیهی قدرت توسط موتور الکتریکی قرارگرفته در قسمت جلو تامین میشود که درمجموع به رقم ۱۴۱ اسب بخار میرسد.
در مدل دو دیفرانسیل این خودرو، مضاف بر یک موتور الکتریکی در قسمت جلو، موتور الکتریکی دیگری باقدرت ۶۶ اسب بخار نیز برای به حرکت درآوردن چرخهای عقب تعبیهشده است. طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، خودروی لکسوس NX ۳۰۰h قادر است در عرض ۹.۱ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.
لکسوس NXوزن اعلامشده برای مدل دو دیفرانسیل حدود ۵۷ کیلوگرم بیشتر از مدل تک دیفرانسیل آن است. بهاینترتیب که نسخهی دیفرانسیل جلو ۱۸۴۸ کیلوگرم و مدل دو دیفرانسیل ۱۹۰۵ کیلوگرم وزن دارد.
پنج تریم مختلف برای این خودرو ارائهشده است که شامل S، SE، Luxury، F Sport و Prumier میشود و همهی آنها به امکانات خوبی مجهز هستند.
مدل NX ۲۰۰t که پیشرانهی ۲.۰ لیتری در زیر کاپوت دارد، توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر از دور موتور ۱۶۵۰ را دارد. این پیشرانه به جعبهدندهی اتوماتیک ۶ سرعته متصل است و از دو دیفرانسیل بهره میبرد.
فضای داخلی و امکانات
لکسوس NXلکسوس همیشه در تمام خودروهایش سبک منحصربهفردی را در طراحی داخلی بهپیش گرفته است. از همین رو، NX نیز امکانات بسیار خوبی در داخل دارد که قابل انتقاد نیستند.
در نگاه اولیه، همهچیز بسیار باکیفیت و لوکس به نظر میرسد که با طراحی خارجی خودرو نیز هماهنگی زیادی دارد. شمای کلی داخل خودرو شباهت زیادی با محصولات آلمانی نظیر آئودی و بی ام و دارد که عمدتا با چوب و فلز مزین شده است. همچنین میتوان سبک طراحی داخلی لکسوس را به G-Shock نیز نسبت داد که رکن اصلی آن کیفیت بالا و منحصربهفرد بودن است.
لکسوس NXفرمان کوچک و ضخیم لکسوس NX حس بسیار خوبی را به راننده القا میکند، بی طوری که این خودرو به امتداد دستهای شما بدل خواهد شد! اکثر عوامل داخل خودرو، از ارگونومی خوبی برخوردار هستند اما درحالیکه رقبای آلمانی سعی در خلوت کردن و سادهتر کردن داشبورد خودروهایشان دارند، لکسوس کلیدها و دکمههای زیادی روی این بخش تعبیه کرده است.
NX برای کنترل صفحه لمسی بهجای ماوس از تاچ پد بهره برده که بسیار بهتر از قبل از است، اما هنوز هم در مقایسه با بهترینهای کلاس خود چند پله عقبتر است.
لکسوس NXهمگام با سختافزار، بخش نرمافزاری این خودرو نیز پیشرفت کرده است. سیستم سرگرمی بهراحتی با تلفن ارتباط برقرار میکند، سیستم ناوبری کارآمدتر شده و سیستم صوتی آن کیفیتی در حد و اندازهی یک لکسوس ارائه میکند.
بهطورکلی، صندلیها و محل اقامت سرنشینها بسیار خوب است. همچنین لکسوس مدعی است که اگر صندلیهای عقب خوابانده شوند، بیشترین فضای بار را در کلاس خود خواهد داشت. سرنشینان جلو نیز از فضای قابل قبولی بهرهمند هستند تا درمجموع شاسیبلند NX انتخاب مناسبی برای مشتریان راحتی طلب بهحساب آید.
پیشرانه
لکسوس NXاکثر انتقاداتی که به لکسوس NX نسبت دادهشده، سیستم پیشرانهی هیبریدی این خودرو را به حس و کسلکننده توصیف کردهاند اما اوج قدرتنمایی این سیستم، در رانندگی داخل شهری نمایان میشود.
تجربهی رانندگی لکسوس NX در اطراف شهر بهلطف سیستم بهخصوص هیبریدیاش، بسیار اقتصادی و به طرز عجیبی بیصدا و روان است. پس از عبور از ترافیکهای جادهای، موتور بنزینی به موتور الکتریکی خودرو ملحق میشود تا چرخدندههای سیارهای با توان بیشتری به گردش درآیند. هرچند که میزان آلایندگی NX در مسیرهای پرترافیک بسیار ناچیز بوده و هیچ سروصدایی از آن شنیده نمیشود.
در ترافیک متوسط، لکسوس NX بسیار متمدن رفتار میکند. بااینکه دو موتور در خود جایداده، نشانهای از رفتار تهاجمی به چشم نمیخورد و سیستم هیبریدی تویوتا، آسایش بیحدوحصری را به آن عطا کرده است.
بااینوجود، سیستم هیبریدی تویوتا بسیار مورداطمینان و قابلاحترام است. موتور بنزینی این خودرو اغلب اوقات بهعنوان یک ژنراتور جهت تامین انرژی موتور الکتریکی نقشآفرینی میکند.
با تخت گاز کردن این خودرو، موتور ۲.۵ لیتریاش با حداکثر ۶۵۰۰rpm دور موتور فعالشده و یکی از بارزترین خصوصیات این خودرو، یعنی قابلیت شتابگیری را به نمایش میگذرد. لکسوس NX بههیچوجه کسلکننده نیست اما نباید از آن انتظار صفرتا صد شگفتانگیز ۶.۰ ثانیهای بی ام و X۳ xDrive۳۰d را داشته باشید. در زمین خشک، بهترین رکورد لکسوس NX معادل ۹.۵ ثانیه از صفر تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت بوده است.
لکسوس NX با مصرف سوخت ۷.۸۴ لیتری در هر صد کیلومتر کمی دلسردکننده است اما با در نظر گرفتن مصرف ۷.۱۳ لیتر در شهر، مزایای اقتصادی این خودرو کمی بهتر میشود.
لکسوس NXاگر شتاب ۹.۵ ثانیه برای شما قابلقبول نیست، میتوانید مدل ۲۰۰t را خریداری کنید. این خودرو با دو دیفرانسیل و پیشرانهای بهمراتب قویتر قادر است بهشتاب صفرتا صد ۷.۱ ثانیهای دست یابد. هرچند که چنین شتابی، هنوز هم قابلمقایسه با حریفان آلمانی این SUV نیست.
مدل ۲۰۰t این خودرو برای رسیدن از سرعت ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۶.۰ ثانیه زمان نیاز دارد که نشاندهندهی قدرت بالای پیشرانهی این خودرو است. درحالیکه احساس میشد همهچیز در گیربکس و عملکرد تعویض دنده بهتر شده، اما وقتی پدال گاز را تا آخر بفشارید متوجه خواهید شد جعبهدندهی ۶ سرعتهی موجود در مدل ۲۰۰t برای کسب شتاب ناگهانی، تمایل چندانی به دندهمعکوس یا اصطلاحا kickdown ندارد.
گیربکس ۸ سرعتهی این خودرو صرفا برای مصارف شهری و متوسط، بسیار مناسب است اما در سرعتهای بالا، اثری از نرم و روان بودن آن دیده نمیشود. بااینحال، برای حداکثر توان خودرو میتوانید با انتخاب حالت اسپورت، سرعت تعویض دنده و عملکرد گیربکس را اندکی افزایش دهد. ( دو حالت رانندگی دیگر شامل سازگاری با محیطزیست و گزینهی معمولی میشوند).
با همهی این موارد، لکسوس NX عملکرد خوبی نسبت به ابعاد و وزنش از خود نشان میدهد. شاسیبلند ژاپنیها خودرویی اسپورت با شتاب هیجانانگیز زیر ۵ ثانیه نیست اما تضمین میکند سفری آرام، لذتبخش و ایمن داشته باشید.
سواری و هندلینگ
لکسوس NXبرای یک سواری ایده آل، لکسوس NX میتوانست کاندیدای راحتترین کراس اوور باشد اما متاسفانه تکانهای شدید در مسیرهای ناهموار و خارج جادهای، کیفیت سواری این SUV را خدشهدار کرده است.
باوجود رینگهایی بهاندازهی 18 اینچ، تمام ناهمواریها و دستاندازها در سرعتهای پایین به داخل اتاقک و سرنشینان منتقل میشود و این موضوع با توجه به حالوروز جادههای کشورمان میتواند بسیار آزاردهنده باشد. البته میتوان امیدوار بود که لکسوس از این نقص آگاه است در نسخهی بعدی رفع خواهد شد.
یک مشکل اساسی که در تمامی خودرو هیبریدی وجود دارد، هنگام فشردن پدال ترمز است که به دلیل مکانیزم شارژ شدن موتور الکتریکی در هنگام ترمز گیری، راننده اختیار کاملی روی آن ندارد؛ لکسوس NX 300h نیز از این قاعده مستثنا نیست و با کوچکترین اشارهای به پدال ترمز، عملکرد ترمز گیری شدیدی رقم میخورد و اگر فشار پا کمی افزایش یابد، احتمالا با خط ترمز و نهایتا ایست کامل مواجه خواهید شد. عاقبت، باکمی تحقیق و تفحص متوجه شدیم چیزی به نام نیش ترمز در مدل هیبریدی این خودرو تعریفنشده و میان نیت شما و عملکرد ماشین، تفاوت بسیاری وجود دارد.
لکسوس NXآزار و اذیتهای ناشی از سیستم ترمز به کنار، لکسوس NX بهلطف سیستم کنترل پایداری پیشرفتهاش قادر است بهراحتی وارد پیچهای تندشده بدون اینکه کمترین لرزش یا بیثباتی به راننده منتقل کند.
با این سطح بهرهبرداری از سیستم کنترل پایداری، به نظر میرسد NX هندلینگش را بیشتر مدیون سنسورها پردازندهها است، تا شاسی و یا لاستیکها، عملا، این موضوع برای یک لکسوس شرمآور است هرچند که سیستم فرمان دقیق و نرم باشد.
در سرعتهای شهری، لکسوس NX مدل F اسپورت عملکرد بسیار خوبی دارد، هرچند آنطور که باید و شاید راحتی و آسایش مطلوبی را ارائه نمیدهد. بااینکه لکسوس این نسخه را با توانایی و سرعت حرکت بیشتر معرفی کرده، اما این موضوع نباید به ضرر کیفیت سواری خودروهایش تمام شود.
ایمنی
لکسوس NXبدون شک ایمنی اصلیترین ویژگی برای یک کراس اوور خصوصا با برند لکسوس است. این خودرو با توجه به آزمونهای انجامشده، ظاهرا ایمنی فوقالعاده بالایی دارد که در تصاویر نیز مشهود است.
لکسوس NXلکسوس NX از مجموعه امکانات ایمنی برخوردار است که آن را تا این حد زیادی در برابر تصادفات مقاوم میکند. امکانات رایج این خودرو، ترمز ABS و EDB و ۸ کیسهی هوا است که از سرنشینان محافظت میکنند.
سخن آخر
لکسوس NXسخت است بگوییم لکسوس NX تواناییهای خستهکنندهای دارد اما مطمئنا این خودرو یک مصداق عینی از برهای در لباس گرگ است! برخلاف نوساناتی که در عملکرد آن به چشم میخورد، ظاهرش کاملا بهروز و زیبا طراحیشده است.
لکسوس در زمانی که تمامی خودروسازان توجه ویژهتری به محیطزیست نسبت به چند سال گذشته پیداکردهاند، بالاجبار از پیشرانهی هیبریدی تویوتا استفاده کرده، اما متاسفانه نتیجهی بهتری از دیگر خودروسازان حاصل نشده است. طی روند افت قیمت پایهی این لکسوس، باید برای آگاهی از چگونگی استقبال خریداران، تا پایان سال منتظر ماند.
ارسال نظر