رویارویی بامو X۳، جاگوار F-Pace و لندروور دیسکاوری اسپرت
آیا جاگوار F-Pace بهاندازهٔ کافی خوب هست که در صدر کلاس SUVها قرار گیرد؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال آنرا در برابر لندروور دیسکاوری اسپرت و بامو X۳ قرار دادهایم...
در این جدال جاگوار F-Pace رودرروی برادرش لندروور دیسکاوری اسپرت قرار میگیرد که هر دو از یک پیشرانه استفاده میکنند اما F-Pace متعارفتر و کاربردیتر است. بااینحال لندروور هنوز هم رقیب سرسختی است و کیفیت و پریمیوم بودن جاگوار را به چالش میکشد.
رقیب دیگر F-Pace در این جدال، بامو X۳ است که هرچند چندین سال قدیمیتر از دو خودروی دیگر است اما هنوز هم X۳ معیاری برای سنجیدن هندلینگ در میان SUVها بشمار میرود و به همین دلیل میتواند رقیب بسیار سرسختی برای F-Pace باشد.
شروع رقابت
آفرود
این سه SUV تقریباً تمامِ وقت خود را بر روی جادههای آسفالت میگذرانند اما زمانی که بحث رفتن به جادههای ناهموار مطرح میشود قطعاً لندروور با کنترل کشش بهتر و فاصله از سطح زمین بیشتر، بر دو رقیب دیگر برتری خواهد داشت؛ اما جاگوار هم با کنترل پیشرفتهٔ خود، کشش بیشتری در جادههای خیس دارد درحالیکه بامو نیز سیستم کمکی پایین آمدن از شیب را دارد.
کاربردی بودن
وجود ردیف سوم صندلیها در دیسکاوری اسپرت یک امتیاز است درحالیکه در صورت عدم نیاز میتوان آنها را جمع کرده و در کف صندوق بار قرار داد. بعلاوه کشویی بودن ردیف دوم صندلیها نیز موجب فراهم آمدن فضای پای مناسبی گردیده است. در سوی دیگر هرچند F-Pace با عدم برخورداری از ردیف سوم صندلیها مزیت کاربردی بودن را از دست میدهد اما در عوض صندوق بار بسیار بزرگی به حجم 650 لیتر ارائه میکند.
هزینههای استفاده
هر سهٔ این خودروهای هزینههای استفادهٔ بسیار کمی دارند زیرا هر سه کمتر از 140 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر منتشر میکند؛ بنابراین مالیات کمتری به آنها تعلق میگیرد و از این طریق حدود 50 درصد از قیمت آنها بعد از سه سال جبران میشود. برای هر سهٔ آنها نیز یک سرویس پنجساله با قیمتی در حدود 500 پوند ارائه میگردد.
نتیجه
مقام اول جاگوار F-Pace
جاگوار با عرضهٔ اولین SUV خود شجاعت بالایی به خرج داده است. F-Pace خودرویی کاربردی و معقول است و ثابت میکند که برای در اختیار داشتن یک کراساوور خانوادگی نیازی به قربانی کردن لذت رانندگی نیست. موتور 2 لیتری دیزل این خودرو عملکرد مناسبی داشته و وجود کیت R-Sport نیز بااینکه گران است اما ضروری به نظر میرسد. تنها نقطهٔ منفی F-Pace استفاده از متریال ارزانقیمت در قسمتهایی از کابین است.
مقام دوم لندروور دیسکاوری اسپرت
قهرمان ما نتوانست در این جدال بر جاگوار پیروز گردد اما دیسکاوری اسپرت هنوز هم خودرویی کاربردی است بهویژه با بهرهمندی از سه ردیف صندلی. بعلاوه آفرود آن نیز بهتر بوده و درعینحال هندلینگ و عملکرد مناسب و معقولی بر روی جادههای صاف دارد. بااینحال، سرعت رانندگی کم و مصرف سوخت ناامیدکننده جایگاه آنرا تضعیف نمود.
مقام سوم بامو X۳
با توجه به سن سال آن، X۳ در اینجا هنوز هم عملکردی قوی از خود نشان داد. موتور دیزل ۲ لیتری آن قویترین عملکرد را داشته و کیفیت مواد کابین آن بالا است؛ اما در دینامیک رانندگی حریف رقبای خود نمیشود، به جاداری و نرمی دو رقیب خود نیست و از سواری سفت و خشک رنج میبرد.
مرسدس بنز GLC۲۵۰d Sport
مرسدس بنز GLC بهتازگی به انگلستان واردشده است و به لطف موتور دیزل کارآمد و درعینحال قدرتمند، کابین مجلل و طراحی داخلی کاربردی، رقیب بسیار سختی برای جاگوار F-Pace خواهد بود وقتیکه آنها را باهم به رقابتی رودررو دعوت کنیم.
مدتزمان تولید ولوو XC60 هماکنون کمی طولانی شده اما بااینوجود هنوز پیشتازی خود را حفظ کرده است. ولوو XC60 جایگزین مناسبی برای SUVهای پریمیوم آلمانی بشمار میرود. این خودرو مجهز به یک موتور دیزل 2.4 لیتری و سامانهٔ چهارچرخ محرک که هرچند بهرهوری کمی دارد اما در قبال پول پرداختی شما ویژگیهای مثبت زیادی را ارائه میکند.
ارسال نظر