تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره آن نمی دانستید
تویوتا یکی از نامهای سرشناس و قابل احترام در صنعت خودروسازی جهان به شمار میرود و مسلما یکشبه این راه را طی نکرده است...
۱. نام تویوتا در اصل تویودا بوده است
کیشیرو تویودا، بنیانگذار این شرکت پس از برگزاری مسابقهی طراحی لوگوی این شرکت به انتخاب مردم از تبدیل اسم شرکت به تویوتا چشمپوشی کرد. این لوگو از لحاظ بصری برای ژاپنیها بسیار جذاب بوده است.
۲. ساکیشی تویودا (پدر کیشیرو) مخترع دستگاههای بافندگی بود
در اواخر صدهی ۱۸۰۰ میلادی، ساکیشی چندین پتنت را در حوزهی مدرن سازی صنعت نساجی، به نام خود ثبت کرد که شامل اولین دستگاه بافندگی الکتریکی بود و میشیو سوزوکی کارخانهای جدا و صرفا برای ساخت این دستگاه تاسیس کرد. پیش از شروع به تولید خودرو، برای چندین دهه، دستگاههای بافندگی، پایهی تولیدات شرکت تویودا بوده است.
۳. شرکت ساخت دستگاههای بافندگی اتوماتیک تویودا از سال ۱۹۳۰ شروع به تولید خودرو کرد
برای آنکه مشتریان بتوانند دسترسی آسانی به قطعات یدکی داشته باشند، اولین خودروها و کامیونهای تویوتا طوری طراحی شدند که ترکیبی از قطعات شرکت فورد و جنرال موتور باشند، چرا که در آن زمان بازار خودروی ژاپن را این دو شرکت به دست گرفته بودند.
۴. اولین پیشرانهی تویوتا از طراحی پیشرانهی شورلت برگرفته شده بود
پس از ریختهگری قطعات ساخت خود تویوتا و استفاده از قطعات شورلت در باقی جاها، پیشرانهی ۶۵ اسب بخاری مدل A تویوتا تولید شد که توانی تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از نسخهی آمریکایی شورلت داشت.
۵. مدل A1، بر پایهی کرایسلر ساخته شد
کیشیرو برای مدل A۱ از طراحی بدنهی کرایسلر دسوتو استفاده کرد زیرا میدانست که چندین سال طول میکشد تا کارخانهی تویوتا آمادهی بهرهبرداری کامل شود و همچنین احساس کرد که طراحی دسوتو چندین سال جلوتر از زمان خودش است و بنابراین در هنگام عرضهی این محصول توسط شرکت تویوتا، خودرویی از مد افتاده به شمار نمیرفت.
۶. بیشتر کارهای مهندسی شرکت در دههی ۱۹۳۰ با سعی و خطا انجام میشد
با توسعهی فناوریهای پیشرفتهای چون ریختهگری الکتریکی و تولید فولادهای جدید، شرکت تویوتا در ابتدا یک نمونهی اولیه میساخت و سپس به فکر تغییرات این نمونهی اولیه میافتاد و این سیکل تکرار میشد.
۷. تویوتا روش راهبردی سامانهی بهنگام (Just in Time) را در سازمان و کارخانهی خود توسعه داد
همانند مغازههای خواروبار فروشی که امکان انبار کردن بیش از حد گوجهفرنگی را ندارند، تویوتا نیز احتیاجی به داشتن قطعاتی اضافه بر تعداد خودروی تولیدی در هر روز ندارد و بنابراین دقیقا همان مقداری را که در هر روز لازم دارد تولید و تهیه میکند. با اینکه این موضوعی بدیهی است اما در زمان خودش انقلابی در صنعت محسوب میشد.
۸. تویوتا لندکروزر در اصل جیپ بوده است
وقتی این خودرو با نام تویوتا BJ در سال ۱۹۵۱ طراحی شد، عموما به عنوان تویوتا جیپ شناخته میشد و در سال ۱۹۵۴ شرکت جیپ دستور توقف در تولید آن را داد که پس از آن نام رسمی لندکروزر به آن اختصاص داده شد.
۹. شرکت تویوتا توانست به وسیلهی خودروی نمونهی اولیه رکورد آفرود را بشکاند
یکی از رانندگان تویوتا برای آزمایش تویوتا جیپ از قلهی فوجی تا ایستگاه ششم آن که ارتفاع زیادی داشت، بالا رفت درحالی که راندن در آن منطقه و در فصل زمستان کاملا غیرقانونی و خطرناک بوده است.
۱۰. اولین خودروی جیپ تویوتا برای دولت ایالات متحده ساخته شد
۱۱. تویوتا لندکروزر به تنهایی موجب ماندگاری تویوتا در بازار آمریکا شد
خودروهای دیگر این شرکت مانند تویوتا کراون و کرونا عملکرد مناسبی برای بازارهای دیگر نداشتند و نتوانستند امتیاز قابلقبولی در میان دیگر خودروهای موجود کسب کند. در نهایت تا وقتیکه تویوتا نتواند خودروی مناسب و باارزشی برای فروش در ایالات متحده تولید کند، فروش همهی محصولات این شرکت به جز لندکروزر به حالت تعلیق درآمد.
۱۲. محبوبیت لندکروزر J70 از اواسط دههی ۱۹۸۰ آنقدر زیاد بوده که تویوتا تاکنون تولید آن را متوقف نکرده است
متاسفانه، نسخهای که در سیامین سالگرد ارائهی این مدل معرفی شد، تنها در کشور ژاپن عرضه میشود.
۱۳. تویوتا افتتاح اولین آزادراه کشور ژاپن را با راندن بدون وقفهی ۱۶۱ هزار کیلومتر جشن گرفت
۱۴. اولین نسخهی کرولا نوعی خودروی اسپرت و اقتصادی در نیمهی دههی ۱۹۶۰ به شمار میرفت
این خودرو مانند خودروهای سدان اروپایی، دارای سامانهی تعلیق جلوی بسیار نرم، جعبهدندهی چهارسرعته و توان بیشتر نسبت به سایر رقیبان خود بود. نرخ تولید این خودرو در سهسالهی اول، به حدود ۲۵۰ هزار خودرو در سال رسیده بود.
۱۵. تویوتا توانست یاد بگیرد که چگونه کرولا را به یک خودروی مناسب برای شرایط سخت جادههای زمستانی تبدیل کند
در سرمای زمستان سال ۱۹۶۷ و برای آمادهسازی فروش خودروی خود در کشور کانادا، این کشور چندین کرولا را به جادههای نقاط مختلف این کشور فرستاد.
۱۶. افسانهای ترین خودروی اسپرت تویوتا تنها به دلیل مسابقات فرمول ۱ وجود دارد
مسابقهی جایزه بزرگ ژاپن در سال ۱۹۶۳، تنها یک مسابقهی فرمول یک و غیر قهرمانی بود، اما آغازی برای مسابقات اتومبیلرانی در ژاپن به شمار رفت. تویوتا برای اثبات توانایی تکنولوژیکی و دفاع از حیثیتش، مدل ۲۰۰۰GT را طراحی و معرفی کرد که تبدیل به خودروی جیمز باند در فیلم "تو فقط دو بار زندگی میکنی" شد که این روزها با قیمتهای میلیون دلاری به فروش میرسد.
۱۷. تویوتا توانست تمامی رکوردهای سرعت و استقامت را بشکاند
تویوتا خودرویی عرضه کرد که توانست ۷۸ ساعت متوالی را با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت آنهم در طوفانهای مناطق استوایی بپیماید و همزمان سه رکورد جهانی را ثبت کرد که البته رکورد بیشترین سرعت متوسط در طوفانهای استوایی به صورت رسمی ثبت نشده است.
۱۸. اولین خودروی هیبریدی تویوتا، در واقع در سال ۱۹۶۸ ساخته شد و دارای پیشرانهی توربینی بود
این پیشرانه تقریبا مشابه یک ژنراتور جت عمل میکرد که موجب تغذیهی پیشرانهی الکتریکی میشد. در عوض باتریهای دههی ۱۹۶۰ شارژدهی حداقلی را نداشتند و همین موضوع دلیل عدم موفقیت آنها بود.
۱۹. تویوتا پریوس، اولین هیبرید با تولید انبوه به شمار میآید
۱۰ سال پس از معرفی این مدل در سال ۱۹۹۷، تویوتا توانست حدود یکمیلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.
۲۰. تویوتا به توسعهی نرمافزار ترافیکی پیچیدهای در ۴۰ سال گذشته پرداخته است
در اوایل دههی ۱۹۷۰، سامانهی جامع ترافیک خودرویی بیشتر به یک اتاق کنترل که در فیلمها دیدهاید، شباهت داشت. این سامانه همواره ترافیک را تحت نظر میگرفت و اجازه میداد که هر خودروی مجهز به دستگاه گیرنده متوجهی ترافیک سنگین خیابانها شود و مسیر جایگزین را انتخاب کند.
۲۱. تویوتا سلیکا مجهز به موتور LASRE عرضه شد
پیشرانهی این خودرو، پیشرانهی بلادرنگ پیشرفتهی سبک نامیده (LASRE) میشود و اولین باری بود که یک شرکت ژاپنی پیشرانهای به عنوان یک برند به بازار عرضه میکند. (مانند پیشرانهی Hemi کرایسلر)
۲۲. ۴۵۰ نمونهی اولیه برای توسعهی اولین لکسوس ساخته شد
برای شرکت صنعتی که معروف به صرفهجویی در زمان تولید است، ساخت ۴۵۰ نمونهی اولیه برای تعداد بسیار زیاد محسوب میشود. علاوه ۵۰ نمونهی خاک رسی با مقیاس یکبهیک نیز ساخته شد.
۲۳. شرکت تویوتا به ساخت خانه نیز مشغول شد
در اوایل دههی ۱۹۶۰، چند بخش از این شرکت شروع به طراحی و ساخت نمونههای اولیه برای چارچوب در و پنجره، آشپزخانه و غیره کردند. امروزه، تویوتا یکی از بزرگترین سازندگان خانه در سه ناحیه مرکزی کشور ژاپن است.
۲۴. قایقهای ساختهشده توسط شرکت تویوتا
سری قایقهایی با نام پونام از حدود ۲۵ سال پیش ساخته میشوند. این قایقها نام خود را از جزیرهی ت-وایپونامو گرفتهاند. (جزیرهی کوچکی که قوم مائوری در آن ساکن هستند.)
۲۵. پس از نام شرکت، شهری که کارخانهی این شرکت در آن قرار داشت نیز تویوتا نام گرفت
پیش از نامگذاری این شهر به نام تویوتا، حدود هزاران سال با نام کورمو شناخته میشد، اما در سال ۱۹۵۹ نام این شهر عوض شد تا بازتابدهندهی تجارت موفق خود باشد.
۲۶. تاریخچهی پرافتخار مسابقات آفرود تویوتا
اگر مسابقات رالی داکار و باخا، شامل مسیرهای سخت خاکی و گلی نیز بود، بدون شک تویوتا برندهی آن مسابقه میشد.
۲۷. یکی از مدیران بخش مسابقات تویوتا توانست مسابقات باخا ۵۰۰ و باخا ۱۰۰۰ را به عنوان راننده با پیروزی پشت سر بگذارد
تد مانکیور، مدیر توسعهی مسابقات شرکت تویوتا، تیم را به انجام هر کاری از جمله ساخت سوپر شارژرها تا تجهیز کامیونهای مسابقهای تویوتا سرپرستی و رهبری میکرد.
۲۸. تویوتا به ساخت مونوریل پرداخت
در اصل طرح مفهومی این وسیلهی نقلیه جابجایی عمومی، برگرفته از چندین سری اتوبوسهای اتوماتیک قطار مانند است. این سامانهی حملونقل چندحالتهی هوشمند برای اولین بار در یک پارک توسط این شرکت ساخته شد.
۲۹. تویوتا بیش از یک دهه است که بر روی توسعهی رباتهای همکار کار میکند
رباتهای فیزیوتراپی را تصور کنید که به راه رفتن شما کمک میکنند و همچنین میتوانند آلات موسیقی مختلفی را برای شما بنوازند.
۳۰. لکسوس، اینفینیتی و دوج وایپر همگی در یک روز معرفی شدند
۳۱. در حال حاضر شرکت تویوتا و بیامو با همکاری یکدیگر بر روی تولید خودروهای اسپرت کار میکنند
برخی حدس میزنند که تویوتا سوپرای دیگری در راه است؛ اما یک ماه پیش کارمندان داخلی تویوتا اعلام کردند که این حدسها و گمانهزنیها دور از واقعیت است. با نگاه به تاریخچهی پرافتخار شرکت تویوتا میتوان گفت که این مدل هرچه باشد ارزش انتظار کشیدن را دارد.
ارسال نظر