سه تفنگدار! فورد آمریکایی در برابر بیامو و پورشه آلمانی
این روز ها صنعت خودروسازی بهطور فزایندهای تحت تأثیر دیجیتالی شدن، رانندگی خودکار و قوای محرکهی جانشین قرار میگیرد.خودروهای مشهوری چون بامو M۲، فورد فوکوس RS و پورشه ۷۱۸ باکستر S بهطور شگفتآوری دارای پیشینهای درخشان، نوآوری، توانایی و قابلیت ابتیاع هستند.
بیش از ۴۸۰ کیلومتر رانندگی با این خودروها نقاط قوت و ضعف هر خودرو را مشخص کرده و به مقایسهی هوشمندی سیستم چهارچرخ محرک در دوچرخ محرک این سه خودرو پرداختهایم. دربارهی طراحی ایدئال محل قرارگیری پیشرانه نیز بحث کرده و کاستیها و برتریهای گیربکسهای دستی و دوکلاچه را نیز برشمردهایم.
پیشرانهی 2.3 لیتری 350 اسبی فوکوس RS جدید حتی بهتر از رقیب عمل میکند. نهتنها گشتاور عظیم 475 نیوتون متر در دور موتور 2000 در دسترس است بلکه با ویژگی اووربوست فورد میتوان به مدت 15 ثانیه مقدار 30 نیوتون متر گشتاور اضافی را نیز در اختیار داشت. پیشرانهی 5 سیلندر 2.5 لیتری فوکوس RS پیشین کاریزماتیک، قوی و خشن بود و تأخیر توربو را نیز نشان میداد. اما فوکوس RS جدید از این موارد مبرا بوده و به حدی منعطف است که میتواند در دندهی ششم با سرعت 80 کیلومتر در ساعت حرکت کند و از طرفی بهمحض رها کردن کلاچ پا بهپای پورشه و بامو بتازد. گیربکس 6 دندهی دستی این خودرو تعویضهای کوتاهی دارد و پاسخ پدال گاز در حالت اسپورت چموش و سرکش است.
بامو M۲ دقیقاً برای راحتی و انطباق ساخته نشده و سیستم تعلیق اسپورت آن نیز همین را نشان میدهد. در راههای واقعاً دشوار و پرپیچوخم، نگه داشتن M۲ سرکش در خط خود واقعاً سخت بوده اما بهمحض رسیدن به جادهای نرمتر،M۲ روی خوش خود را نشان میدهد.
در فصلی که همهی ما یخ میزنیم، لاستیکهای تابستانی انتخاب چندان مناسبی نیستند. لاستیکهای ۱۹ اینچی پایلوت سوپر اسپورت استاندارد بکار رفته در M۲ به اندازهی لاستیکهای کمی نازکتر میشلین فورد غیرقابل انعطاف بوده و لاستیکهای پیرلی پی زیرو ۲۰ اینچی پورشه نیز از این قضیه مستثنا نمیباشد. در هنگام دور زدن کم فرمانی زیاد و عدم چسبندگی مشاهده میشود.M۲ اکثر اوقات ثابتقدم بوده و بازخورد زیادی از فرمان به دست میآید اما این کوپهی ۴ سرنشینه زمانی که برای چسبندگی تقلا میکند خوشدستتر میشود. فوکوس دو دیفرانسیل در محدودیتها به اندازهی کشور سوئیس خنثی است و وزن سیستم فرمان به خوبی با گشتاور خودرو و حرکات شاسی هماهنگ شده است.
پورشه واقعاً دو خودرو در یکی است. علیرغم برخی چالشهای ارگونومیکی، این خودرو به زیبایی ساخته شده و دو بخش بسیار مفید برای حمل بار دارد. ۷۱۸ باکستر S سریعترین خودروی این رقابت بوده و فرمانی عالی دارد و قطعاً ترمزهای آن نیز فناناپذیر هستند. اگر پول مدنظرتان نیست و هنوز مسحور پیشرانهی بوکسری نشدهاید، باکستر را امتحان کنید.
بامو M۲ جانشینی شایسته برای E۴۶ M۳ ۱۰ سال پیش است و فوقالعاده لذتبخش بوده و به طرز شگفتانگیزی خونگرم و دوستداشتنی است.
فوکوس RS جادارترین کابین و صندوق را دارد و حتی مورد سؤال واقع نمیشود زیرا آن چیزی که باعث تپش سریعتر ضربان قلب برای فورد میشود، برچسب قیمت است که فاکتور سورپرایز کننده و تحسینکنندهای بوده و این خودرو سطح عجیبی از شایستگی دینامیکی را نشان میدهد.
ارسال نظر