مرسدس بنز، آقای خاص آلمانی!
نام مرسدس بنز در دنیای خودرو همیشه با شکوه و زیبایی همراه بوده است. خودروهایی که از این کمپانی بزرگ به جهانیان معرفی شده همواره تبدیل به یک اسطوره شده اند. در این شماره قصد داریم به معرفی دو مدل SL و SLC بپردازیم.
مجله تخت گاز: نام مرسدس بنز در دنیای خودرو همیشه با شکوه و زیبایی همراه بوده است. خودروهایی که از این کمپانی بزرگ به جهانیان معرفی شده همواره تبدیل به یک اسطوره شده اند. از جمله خودروهایی که در این دوران پرشکوه تولید شده اند می توان به نمونه هایی نظير مدل های SL و SLC اشاره کرد و در اوج جذابیت هم SL Gullwing ايستاده است .در این شماره قصد داریم به معرفی دو مدل SL و SLC بپردازیم.
SL و SLC نوادگان همان SL ۱۹۵۴ هستند که به اعتقاد طرفداران متعصب این ستاره آلمانی زیباترین خودروی مرسدس و حتی دنیاست! اتاق ۱۰۷ مرسدس بنز ۱۸ سال در خط تولید قرار داشت که خود نشان از موفقیت این مدل دارد. این مدل از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۱ به تعداد ۶۲ هزار و ۸۸۸ دستگاه ساخته شد.
در این خودرو تنها یک موتور شش سیلندر به کارگیری شد که نمونه ۲.۸ بود. موتورهای هشت سیلندر خورجینی هم با کدهای ۳.۵ ، ۳.۸ ، ۴.۵ و ۵ لیتری بودند. برای این مدل دو گیربکس ۳ و ۴ سرعته اتوماتیک قابل سفارش بود. شاسی این مدل با برادر کوچک ترش SL تفاوتی ندارد و اتاق هم به همین گونه است. فقط در بعضی از ابعاد و نقاط تفاوت هایی هست که به آن اشاره خواهیم کرد. از نظر ظاهری دو خودرو را می توان به راحتی از روی سقفشان از هم تفکیک کرد.SL یک سقف کروک دارد و شما می توانید آن را باز کنید. اما آقای خاص (SLC) به شما این اجازه را نمی دهد، زيرا ذاتا یک کوپه لوکس است. البته می توانید بخشی از سقف را که به صورت برقی و با فشار یک دکمه باز می شود برای تجربه نور مستقیم آفتاب باز کنید. در واقع این دو خودرو هر چند بسیار شبیه به هم هستند اما در دو کلاس متفاوت جای می گیرند. SLC را باید نمونه کوپه کلاس S نامید. در نمای بیرونی بیش از هر چیز شیک بودن خودرو و شکوه جلوپنجره مرسدس بنز جلوه می کند و دو پروژکتور زیر سپر نمی گذارد که زیاد هم طرح ساده به نظر برسد. شکل کلی اتاق در هر دو خودرو ساده است اما ظرافت های همیشگی مرسدس بنز چاشنی این طرح جسورانه است. از نمای کناری آن چه که بیش دیگر نقاط به چشم می آید، کشیدگی درب موتور است و البته خطوطی که در رکاب رو به عقب وجود دارد که در مرسدس های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به چشم می خورد.
طول کلی SLC ۴۷۵۰ میلی متر و عرض آن ۱۷۹۰ میلی متر است که نشان می دهد با خودروی کوچکی سروکار نداریم. شیشه کناری عقب دارای کرکره است و این موضوع دال بر SLC بودن خودرو است، چرا که در SL این کرکره ها وجود ندارند. در نمای عقب چراغ های آشنای مرسدس بنز با کمال سادگی جا خوش کرده اند و منبع اگزوز بزرگ خودرو هم کاملا پیداست. داخل کابین بسیار زیبا تزیین شده است و بعد از گذشت سال ها هنوز کیفیت قطعات حفظ شده است. در کابین خودرو چوب و چرم حرف اول را می زند و کیلومتر شمار که تا ۲۴۰ کیلومتر مدرج شده است انسان را برای بیشتر فشردن پدال گاز وسوسه می کند. دقت در مونتاژ قطعات در زمان ساخت (همان چیزی که بیشتر خودروسازان داخلی به آن توجه نمی کنند) باعث شده که اتاق کاملا بی سر و صدا باشد.
مرسدس بنز ما مجهز به یک موتور V۸ است که با انژکتور مکانیکی بوش یاK Jetronic(در مرسدس هایی که کنترل کننده سیستم سوخت الکترونیکی است KE Jetronic نوشته می شود)تغذیه می شود. دو بلوکه این موتور ۹۰ درجه با هم زاویه دارند. این موتور که کد M۱۱۷ را به خود اختصاص داده است به طور دقیق ۵۰۲۵ سی س حجم دارد و با نسبت تراکم ۸.۸ به یک و با پیستون هایی به قطر ۸۵ میلی متر و کورس ۹۷ میلی متر، در دور موتور ۵۰۰۰RPM می تواند ۲۴۰ اسب بخار نیرو تولید کند. سیستم تعلیق در هر چهار چرخ مستقل است و گیربکس ۳ سرعته این آلمانی مغرور را یک دیفرانسیل اصطلاحا سه تکه همراهی می کند.
و اما برادر کوچک تر که در سال 1972 متولد شده است. این خودرو از سال 1972 وارد بازار شد یعنی هم زمان با SLC اما می توان گفت SL یک سرو گردن پایین تر SLC قرار مي گيرد. این خودرو با دیگر مرسدس این تست از نظر ظاهری در چند بخش تفاوت هایی دارد. در ابتدا باید به طول آن اشاره کرد که 360 میلی متر از SLC کوتاه تر است و وقتی دو خودرو در کنار هم بایستند این نکته کاملا به چشم می اید. SL یک خودروی رودستر است و سقف آن که برزنتی با کیفیت دارد نقش حفاظت شما از باد و باران را دارد. این زیبا روی قرمز رنگ در نمای جلو نیز یک تغییر کوچک را تجربه کرده است. بمپر زیر سپر جلو با انواعی که در دهه هشتاد روی این خودرو نصب می شده است جایگزین شده که کمی چهره خودرو را تهاجمی تر کرده است. ضمنا این خودرو کرکره شیشه عقب را هم ندارد چون در آن بخش ستونی طراحی نشده است. سقف SL به راحتی از روی ستون A باز می شود و بعد از باز کردن قفل های فضایی که سقف درونش جای می گیرد، مفصل ها تا می شود و سقف به شکل جالبی درون آن فضا جا خوش می کند. جالب آن که حجم صندق بار در این حالت باز هم به 380 لیتر می رسد! ارتفاع حدود 30 میلی متر کم تر از SLC است. این خودرو هم به موتوری با کد M117 مجهز است که با حجم دقیق 4520 سی سی و نسبت تراکم 8.8 به یک می تواند 225 اسب بخار نیرو تولید کند. سیستم سوخت رسانی این خودرو هم همان انژکتور مکانیکی بوش است. گیربکس نیز اتوماتیک و سه سرعته است. سیستم تعلیق در هر دو خودرو از یک الگو پیروی می کند. در محور عقب هر دو خودرو دو طبق بزرگ قرار دارد که بر روی یک نیم شاسی یا sub frame طوری نصب شده اند که بهترین زاویه کمبر منفی را برای این خودرو به وجود بیاورند. یک کمک فنر دو مرحله ایی هم تکمیل کننده سیستم تعلیق عقب است. در محور جلو هم این ساب فریم با شکلی دیگر قرار دارد. در جلو علاوه بر سیستم مک فرسون دو طبق نیز به کارگیری شده است. میل موجگیر و کمک فنر دو مرحله ایی هم از دیگر بخش های تعلیق جلو هستند.
در هنگام حرکت با هر دو خودرو اصالت و شخصیت مرسدس بنز بیش از هر چیزی بر هیجانات شما غلبه می کند. هر چند اگر قصد بالا بردن آدرنالین خون را داشته باشید مرسدس به شما پاسخ مثبت می دهد. باید گفت هندلینگ و در کل سواری SLC کمی بهتر از SL است. آن 360 میلی متر طول بیشتر SLC کمی سواری نرمتری را برایش پدید آورده است که احساس آن مقداری نیاز به دقت دارد. در داخل اتاق کمترین صدایی از داشبورد و اصطکاک قطعات بر روی هم شنیده نمی شود. هر دو خودرو در پیج ها به دلیل استفاده از تعلیق مستقل با زاویه کمبر منفی زیاد بسیار با ثبات و مطمئن عمل می کنند و این موضوع تفاوت عمده این خودرو با دیگر رقیبان آمریکایی دارد. دید هم نسبت به گوشه ها مناسب است و فقط در SL در زمان بسته بودن کروک هنگام دنده عقب رفتن کمی نیاز به دقت دارید. در پایان از آقایان فرهاد دیانت مالکSLC (مدير فني مجموعه سوپر سرويس) و علی تهرانی مالک SL تشکر می کنيم.
ارسال نظر