راهنمای تصویری خرید خودروی شاسی بلند
راهنمای تصویری خرید خودروی شاسی بلند
مجله تخت گاز :
راهنمای تصویری خرید خودروی شاسی بلند
RAV4 یک خودروی اقتصادی با مصرف سوخت پایین است. علی رغم تجهیزات مناسب ، چهره ای ساده و به دور از هیاهو دارد. لوازم آن اندکی نایاب است و به دلیل قیمت بالاتر از معیارهای رقابتی، از فروش پایینی برخوردار بوده است. منتظر می مانیم تا ببینیم نسل جدید این مدل در بازار پر تلاطم کراس اوورها چه سهمی خواهد داشت.
با دانستن این که تیگوی چینی در ایران یک شاسی بلند نامیده می شود اما دیفرانسیل جلو است، بسیار نا امید می شوید! چون حداقل انتظاری که از یک SUV می رود این است که چهارچرخ متحرک باشد ، نه اینکه مانند پراید در یخ چرخ های جلویش دچار هرزگردی شود. کیفیت و طراحی قطعات داخلی کاملا معمولی است. صدایی از محور جلو و گیرباکس به گوش می رسد که دلیلی بر تنظیم نبودن فاصله بین دنده هاست. البته تعادلی بین توان موتور و ابعاد اتاق برقرار است و نرمی سیستم تعلیق نمره قبولی را می گیرد. خدمات پس از فروش مدیران خودرو با افزایش تیراژ محصولات MVM در ایران بهبود یافته و نگرانی بابت تامین قطعات فعلا وجود ندارد. فقط لطفا این MVM را با سوزوکی گرند ویتارا مقایسه نکنید، چون چند سال بعد شاید چهره مستهلک شده تیگو را اصلا از نزدیک نشناسید!
خودرویSUV باید با ابهت باشد و پرستیژ داشته باشد، سانتافه این گونه نیست. سیستم تعلیق و شاسی سانتافه بسیار خوب عمل کرده و سواری نرم و راحتی را به ارمغان می آورد. موتور3500 سی سی جدید سانتافه نیز عملکرد مطلوبی دارد و مصرف سوخت آن مناسب است. فرمان پذیری آن خیلی خوب نیست و SUV کندی به نظر می رسد. .نباید از آن انتظار شتاب گیری سریع داشت.گیربکس اتوماتیک آن نیز در ترکیب با موتور آن عملکرد مطلوبی ندارد و خیلی دقیق دنده عوض نمی کند. طراحی داخل کابین سانتافه از مدل قبلی خود خیلی بهتر شده و قابلیت استفاده از ردیف سوم صندلی در عقب خودرو نیز فضای بار را به راحتی دوچندان می کند.
کلیوس اولین تجربه رنو در ساخت کراس اوور بوده. حقیقتا طراحی نمای جلوی آن برای چندین سال قبل است و آنچنان چشم نواز نیست. لوزی معروف رنو در طراحی نمای عقب بطور هنرمندانه ای قلم خورده و انگار رنو تعصب خاصی روی استفاده از این نماد در تمام مدل های خود دارد! به داخل قدم می گذاریم ، طرح غربالک فرمان با ادوات تهویه مطبوع در کنسول میانی هماهنگ نیست. این سوال برایتان پیش می آید که آیا واقعا باید انتظار یک اتاق لوکس را داشته باشید یا اسپرت؟ در کل رنو کولیوس در مقابل حریفانی چون هیوندای ix۳۵ و اسپرتیج جدید حرف جدیدی ندارد و فعلا بازار خرید و فروش آن داغ نیست.
بالاخره نسل جديد ب ام و X۳ در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. چهره اندکي بهبود يافته، اما هنوز کمبود امکانات و خشکي آن به چشم مي خورد. در بازار فعلي ايران زياد با استقبال روبه رو نشده. خصوصا اينکه مدلهاي SUV جمع جور در ايران متنوع است و فرصت فکر کردن به X۳ جديد را به خريداران نمي دهد!
اعتبار نیسان آنقدری بالا هست که اگر محصولی از آن به کشور وارد شود حتی چشم بسته هم با استقبال خوبی رو به رو شود. مورانو هم مشمول استثنا نیست. در مدل ۲۰۰۹ چهره بیرون و مخصوصا طراحی نشانگر های داخل بهبود یافته و تغییرات عمده ای به چشم می خورد. استفاده از گیرباکس CVT ( که در آن خبری از ترکیب چرخ دنده ها نیست ) به عملکرد نرم و شهری مورانو کمک کرده. کیفیت قطعات داخلی بالاتر از رقبای کره ای است. با راندن آن احساس می کنید خودرویی استخوان دار سوارید و به این زودی ها زیر فشار کمرش خم نمی شود! مورانو یک SUV لوکس شهریست و با اینکه خیلی نرم نیست ، اما نمی تواند پا به پای پرادو و لندکروزر سر به بیابان بگذارد.
فورچونر انتخاب کسانی است که فقط به رانندگی آفرود در بیابان ها فکر می کنند و زیبایی ظاهری و لوکس بودن داخل اتاق اهمیت چندانی برای آنها ندارد. ارتفاع بالای شاسی این نواده تویوتا به قابلیت های خارج از جاده ای آن کمک شایانی کرده است. خصوصا اینکه از موتور قدرتمندی بهره می برد.
پاژرو از ۲۰ سال قبل تا کنون همواره خوش نام بوده. شاسی بلند لوکسی که طرفداران زیادی دارد و اصالت ژاپنی میتسوبیشی ، عده ای از خریداران SUV را از فکر کردن به خودروهای کره ای باز می دارد. گروه خودروسازی بهمن مدتی کوتاه مبادرت به تولید این محصول کرد و بنا به دلایلی در حال حاضر دیگر در ایران تولید نمی شود. جادار بودن ، کیفیت بالای مونتاژ ، عملکرد فوق العاده گیرباکس هوشمند در مانورهای شهری و شتاب گیری خوب دلیل برتری آن نسبت به سایر شاسی بلندهای این مقایسه است. یکی دیگر از امتیازات برجسته پاژرو ترکیب هنرمندانه ویژگی استفاده شهری و خارج از جاده ای با هم است. طبیعتا پرستیژ یک پاژرو را نمیتوان با بسیاری از SUV های هیوندای یا کیا مقایسه کرد. ژاپنی ها یک فرمول کلی را در اکثر تولیدات خود حفظ کرده اند: کاهش پیچیدگی در قطعات یدکی مدلهای مختلف. از جمله نکات منفی آن می توان به مصرف سوخت بالا ، گران بودن قطعات بدنه و کم بودن تعمیرکاران متخصص اشاره کرد. حتی ارائه خدمات به پاژرو فقط در بعضی از نمایندگی های گروه خودروسازی بهمن امکان پذیر است.
با آن كه عدهاي معتقدند كه بامو ديگر شور كراساوورها را درآورده، اما جاي خالي اينچنين طراحيهاي جسورانه و بيپروايي عميقا احساس ميشد. درست مثل دهه ۶۰ و ۷۰ آمريكا كه هيچ محدوديتي براي عملي كردن ايدههاي ناب وجود نداشت. اما ميدانيم كه همهچيز كه به طراحي بدنه ختم نميشود. با گشودن درب نخستين موردي كه جلب توجه ميكند اين است كه طراحان بامو داشبورد سري ۳ را كمي دستكاري كرده و همينجا دوباره استفاده كردهاند! و اين مورد ديگر قابل تحمل نيست، چرا كه درب هر ب ام و را كه باز ميكنيم همين بساط را ميبينيم و هر چقدر كه مرسدس به نوآوري و تغيير در كنار حفظ سنتهايش بها ميدهد، بامو مثل پيرمردها حتي جاي دكمههاي تهويه مطبوعش را نيز عوض نميكند! از ديگر نقاط منفي كابين بايد به ديد بسيار محدود عقب، فضاي بار كم و عدم احساس آرامش سرنشينان عقب اشاره كرد. امكانات رفاهي و امنيتي X۶ به مراتب از ML ۳۵۰ بيشتر است و حتي برخي از امكانات آن مانند سامانه
Head Up Display تنها در اتومبيلهاي اسپرت بنز و بامو ديده ميشود.
پورشه اصالتا اسپرت ساز است. کاین که از فروش خوبی هم برخوردار است یک شاسی بلند خانوادگی است با مشخصه های اسپرت. در مورد کیفیت ساخت قطعات داخل کابین جایی برای صحبت باقی نمی ماند. داخل اتاق می شوید و با ۲۰۰ آپشن مختلف (که بسته به سطح تجهیزات رفاهی سفارشی دارد) مواجه می شوید. کاین شتاب گیری خوبی دارد و به یاری سیستم مدیریت هوشمند پایداری پورشه ، هیچ گاه احساسی مبنی بر عدم پایداری یا ترس از پیچیدن با سرعت زیاد نخواهید داشت. می توانید ارتفاع ماشین را به دلخواه و بسته به شرایط رانندگی تغییر دهید و برای نرمی سیستم تعلیق یکی از ۳ گزینه Normal ، Comfort و Sport را انتخاب نمایید. گیرباکس ۸ سرعته کاین واقعا هیجان انگیز است! گاهی با ۵ دنده معکوس پیاپی آدرنالین خونتان را بالا می برد.
پ
نظر کاربران
عالی بود ممنون
من واقعا نمیدونم شما با خودتون چه فکری کردید که این پست رو زدید. مگه شما تو ایران زندگی نمی کنید؟؟ هدف شما مخاطب عام هست که توانایی خرید حتی آینه بغل این ماشینارو نداره. پورشه کایان اس 700 میلیونه.BMW X6 500 میلیونه.