شرکت بوئینگ چندی پیش در رسانهها آمریکا هواپیماهای مدنظر خود برای فروش به ایران از طریق فایننس اعلام کرد و مدتی بعد هم مد نظر بودن بوئینگهای ۷۷۷،۷۸۷،۷۳۷ مورد تائید قرار گرفت.
خبرآنلاین: شرکت بوئینگ چندی پیش در رسانهها آمریکا هواپیماهای مدنظر خود برای فروش به ایران از طریق فایننس اعلام کرد و مدتی بعد هم مد نظر بودن بوئینگهای ۷۷۷،۷۸۷،۷۳۷ مورد تائید قرار گرفت. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده که از بین ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور ۲۳۰ هواپیما نیازمند جایگزینی است. ۱۰۰ فروند بوئینگ میتواند امنیت سفرهای هوایی کشور را بالا برده و ایران را بار دیگر به رقابت منطقهای حمل و نقل هوایی بازگرداند.
بچه بوئینگ؛۷۳۷ مشهور
بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است كه در ميان شركتهاي هوايي جهان هواپیمایی کارا و محبوب در رده خود به حساب ميآيد. خانواده ۷۳۷ بوئینگ جزء پر فروش ترین هواپيماها به خطوط هوائی به شمار می روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند.اين هواپيما با ظرفيت مسافر محدود ۱۳۰ تا ۱۸۹ مسافر(در مدل ۹۰۰-۷۳۷) هواپيمايي مناسب به ويژه براي پروازهاي داخلي و منطقهاي به حساب ميآيد. تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. وئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. اين دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است. جديدترين مدل اين هواپيما مشهور به MAX سال گذشته آزمايش شد و مسير از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طي كرد.
فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر /طول: ۳۰٫۵ متر/ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر/ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر/بیشینه سرعت: 0/84 ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر
انواع مدلها:
۷۳۷-۱۰۰ سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.
۷۳۷-۲۰۰ سری اولیه: مدل استاندارد با بدنه کوچک.
۷۳۷-۳۰۰ سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.
۷۳۷-۴۰۰ سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.
۷۳۷-۵۰۰ سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه تر.
۷۳۷-۶۰۰ سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با ۵۰۰-۷۳۷ با امکانات پیشرفته.
۷۳۷-۷۰۰ سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با ۳۰۰-۷۳۷ با امکانات پیشرفته.
۷۳۷-۸۰۰ سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری ۴۰۰.
اين هواپيما را خيليها براي مقايسه در مقابل ايرباس A-۳۵۰ قرار ميدهند. بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر یک هواپیمای جت مسافربری دوموتوره و پهنپیکر است كه بر اساس تعداد و نوع صندلیها قابليت حمل ، ۲۱۰ تا ۳۳۰ مسافر را دارد. اين هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین هواپيماي بوئينگ به حساب ميآيد که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن بهکار رفتهاست. در ۲۸ ژانويهٔ ۲۰۰۵ (میلادی)، نام طرح توسعهٔ هواپیمای ۷ئی۷ (۷E۷) به ۷۸۷ تغییر یافت. پس از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از طراحی پیچیده این هواپیما بود؛ همچنین سطح بدنه این هواپیما که انحنای بالایی دارد گویای این واقعیت است.
بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است. هواپیمای 787-9 Dreamliner سری مورد علاقه و رویایی بسیاری از خطوط هوایی جهان است. این بوئینگ ابعاد کوچکی ندارد. این پرنده 280 مسافر را در خود جای می دهد، فاصله راس بال های آن از یکدیگر به 60 متر می رسد و طولش هم برابر با 60.96 متر است. چندی پیش فیلمی از تیکآف تقریبا عمودی این هواپیما منتشر شد که خیلیها را شگفت زده کرد.بویینگ قصد دارد در آینده مدل ۷۸۷-۱۰ را نیز وارد بازار کند که از طول بیشتری نسبت به دیگر مدلهای ۷۸۷ برخوردار است. همچنین باید منتظر مدل باری آن (کارگو) نیز بود.
بوئينگ ۷۷۷ افسانهاي
بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتورهاست كه تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نامهای ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه كرده است. خدمه پرواز در آمريكا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون میشناسند و در انگليس به سونسونسون مشهور است. ارابههای فرود ۷۷۷ بزرگترین ارابههای فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفتهاست. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل میکند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار میرود. موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شدهاند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رساندهاست.
۷۷۷ ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است. ارابههاي فرود اين هواپيما كه هر كدام ۶ چرخ دارند يكي از مشخصههاي ويژه ۷۷۷ به حساب ميآيند. ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرمافزارهای رایانهای انجام شدهاست.
برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرمافزار ۳D CAD به نام کتیا انجام گرفتهاست. قبای اصلی ۷۷۷ هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند. ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما مجهز بودنش به سیستم معمولی Control yoke به جای سیستم Side stick Controller است که در هواپیماهای جنگنده با فلای بای وایر و ایرباسهای جدید مورد استفاده قرار گرفتهاست. بوئینگ عقیده دارد خلبانها بهتر با سیستمهای کنترل Stick and rubber کنار میآیند.
بوئینگ مجموعهای از پیشرفتهترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد كه بعضي از آنها شامل موارد زير است:
کابین خلبان شیشهای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول
سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی
سیستمهای اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرمافزارهای مختلف
کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه
استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن)
شبکه اویونیکی فیبر نوری
مجهز بودن به بزرگترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در ۷۷۷ به کار رفتهاند به ۳٫۳ متر میرسد.)
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
خداکنه هر چه زودتر ناوگان هوایی کشور نوسازی بشه
اشتغال زایی بسیار زیادی داره
هم در صنعت هوایی و هم در صنعت توریسم ایران
بخدا اگر دولت به صنعت توریسم بچسبه نه تنها هیچ جوان بیکاری نخواهیم داشت بلکه همه مملکت سرشار از سود حاصله خواهد شد
درود بر رییس جمهور محترم روحانی
نظر کاربران
خداکنه هر چه زودتر ناوگان هوایی کشور نوسازی بشه
اشتغال زایی بسیار زیادی داره
هم در صنعت هوایی و هم در صنعت توریسم ایران
بخدا اگر دولت به صنعت توریسم بچسبه نه تنها هیچ جوان بیکاری نخواهیم داشت بلکه همه مملکت سرشار از سود حاصله خواهد شد
درود بر رییس جمهور محترم روحانی