جدال جنتلمن آلمانی با قلدرهای آمریکایی
این بار به سراغ برترینها رفتهایم. خودروهای فوقالعادهای که نهتنها نشاندهندهٔ بالاترین تواناییهای سازندگانشان هستند بلکه سریعترین خودروهایی هستند که قیمت معقول و مناسبی دارند.
در اینجا جنتلمن آلمانی دو قلدر آمریکایی را روبروی خود میبیند که رحم ندارند. آنها مهلکترین سلاحهای خود را به میدان آورندهاند. کوروت با اسلحهٔ Z۰۶ آمده و وایپر سلاح ACR را به همراه دارد؛ اما ۹۱۱ هم دستخالی به میدان نبرد نیامده است. او با موشک GT۳ RS به این نبرد خونین آمده است. مجموع ۱۷۹۵ اسب بخار قدرت نشان میدهد که شاهد گردوخاکی عظیم در پیست خواهیم بود. پس بیش از این ماشینها را منتظر نمیگذاریم.
در بین سه رقیب، کوروت کمترین جنبههای مسابقهای را دارد و بیشتر از دیگران برای استفادهٔ روزمره مناسب است. در آنسوی میدان وایپر ایستاده است که هنوز هم خطرناک است و با نیروگاه عظیم ۸.۴ لیتری V۱۰ خود که حجیمترین پیشرانهٔ حال حاضر دنیاست، همچون یک افعی، آمادهٔ نیش زدن به رقبا است؛ اما در این میان ۹۱۱ قرار دارد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت کمتری از دو رقیب آمریکایی دارد. ولی این چندان مهم به نظر نمیرسد چراکه وقتی پشت آن مینشینید حتی ازلحاظ قدرت، کاملاً یک خودروی مسابقهای احساس میشود درحالیکه با تهویه مطبوع و چرم آلکانترا کابین بسیار راحتی دارد. درست عکس وایپر چراکه این افعی اتاق بسیار ناراحتی دارد تا جایی که یکی از تست کنندههای ما اتاق شکنجه را بهمراتب بهتر از کابین وایپر میداند! وایپر ACR بسیار شبیه یک ماشین مسابقهٔ واقعی است تا خودرویی شهری درحالیکه ۹۱۱ GT۳ RS ترکیبی مناسب از استفادهٔ روزمره و استفاده در پیست را ارائه میدهد.
اما در عوض جنبهٔ اسپرتی وایپر ACR همهٔ ما را شگفتزده کرد. این خودرو درعینحالی که همچون رعدوبرق سریع است، بسیار خونسرد است. حتی خونسردتر از پیشینیان خود بهگونهای که میتوانید تمامروز را با آن در پیست بدون هیچ ترسی رانندگی کنید. باید گفت ACR با لاستیکهای کومهو، کمکفنرها و دامپرهای جدید و اسپویلر بزرگی که ۶۸۰ کیلوگرم نیروی روبه پایین در سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت ایجاد میکند، بهبود گستردهای نسبت بهتمامی وایپرهای قبلی پیداکرده است. بعلاوه وایپر ACR دارای حالات گوناگون رانندگی است که در آن تنظیمات کمکفنرها، دامپرها، اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب و زاویهٔ اسپویلر عقب تغییر میکند.
همواره تصور میشود که خودروهای آمریکایی فقط در مسیرهای مستقیم سریعترند و در پیچها برتری از آن اروپاییهاست؛ اما این بار ما در آزمونهای عملی به نتیجهای خلاف این باور دستیافتیم چراکه پورشه ۹۱۱ GT۳ RS علیرغم قدرت کمتر نسبت به دو رقیب آمریکایی (۵۰۰ اسب بخار برای ۹۱۱ GT۳ در برابر ۶۴۵ و ۶۵۰ اسب بخار به ترتیب برای وایپر ACR و کوروت Z۰۶) در خط مستقیم سریعتر از آنها بود بهنحویکه در ۳ ثانیه از صفر بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسید و مسافت ۴۰۰ متر را ۱۱.۱ ثانیه طی کرد. درحالیکه شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر کوروت ۳.۳ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر آن ۱۱.۴ ثانیه است و وایپر در ۳.۵ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد و در ۱۱.۵ ثانیه از خط ۴۰۰ متر عبور میکند (البته این اعداد برای دوج وایپر TA به ترتیب برابر با ۳.۳ ثانیه و ۱۱.۳ ثانیه هستند)؛ اما در یک دور کامل پیست ۳.۵ کیلومتری، دوج وایپر ACR بازمان ۱:۳۰.۴۶ و شورلت کوروت Z۰۶ با ۱:۳۳.۰۵ ثانیه سریعتر از ۹۱۱ بازمان ۱:۳۳.۲۹ ثانیه بودند.
جدول ۹ خودروی سریع مورد آزمون ما
۹۱۱ GT۳ RS با ترمزهای کربن سرامیکی غولپیکر خود در ۲۹.۲ متر از سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت متوقف میشود. شاید این عدد بسیار خوب به نظر برسد (که البته هست) اما وقتی بدانید کوروت Z۰۶ در ۲۷.۷ متر از همان سرعت متوقف میشود احتمالاً با خود میگویید این بهترین رکورد ترمز گیری است؛ اما باید بگوییم که وایپر ACR تمامی رکوردهای ترمز ما را در هم شکست چراکه از سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت فقط در ۲۶.۵ متر به سکون رسید. ترمزهای برمبوی کربنی بزرگ و لاستیکهای چسبندهٔ کومهو به کسب این رکورد کمک شایانی کردند.
باید اعتراف کنیم که این سه خودرو در میان ۱۰ خودرو از سریعترین خودروهایی که ما تابهحال آزمایش کردهایم قرار دارند و حتی در میان شش خودروی بالای جدول قرارگرفتهاند. تا قبل از این، وایپر TA با زمان یک دور پیست ۱:۳۳.۶۲ یکی از سریعترینهای جدول ما بود اما پورشه ۹۱۱ GT۳ RS توانست با زمان ۱:۳۳.۲۹ رکورد وایپر TA را بشکند که برای خودرویی با تنها ۵۰۰ اسب بخار قدرت دست آورد شگفتانگیزی است. دومین خودرو که پس از پورشه ضعیفترین خودروی جدول ۱۰ تایی ماست، شورلت کوروت C۶ Z۰۶ با ۵۰۵ اسب بخار قدرت (اما گشتاور بسیار بیشتر) است که رکورد ۱:۳۴.۴۳ ثانیهای را کسب نموده است؛ بنابراین با قاطعیت باید گفت آفرین به پورشه.
البته کوروت Z۰۶ هم با زمان ۱:۳۰.۰۵ ثانیه حدود ششدهم ثانیه سریعتر از وایپر TA است اما بههیچعنوان حریف وایپر ACR نمیشود؛ بنابراین شورلت نیاز به ساخت مدل ZR۱ دارد. خودرویی که کاملاً نسخهای مسابقهای باشد. با بالهای عظیم، لاستیکهای اسپرت و آئرودینامیک بهتر. درواقع کوروت نیاز به یک پکیج ACR دارد!
میرسیم به وایپر ACR که بار رکورد ۱:۳۰.۴۶ ثانیه خود نهتنها برتری خود را بر ۹۱۱ GT۳ RS و کوروت Z۰۶ نشان داد بلکه رکورد مک لارن P۱ ۱.۱۵ میلیون دلاری را هم شکست. البته درست است که وایپر ACR نتوانست بههیچوجه به سریعترین خودروی جدول یعنی پورشه ۹۱۸ نزدیک شود اما در وایپر برای سریع رفتن نه نیازی به نرمافزارهای کامپیوتری دارید و نه احتیاجی به کشیدن ناز توربوشارژها. با موتور عظیم تنفس طبیعی وایپر لذت ناب رانندگی را تجربه میکنید. فقط راننده و ماشین و دیگر هیچ! پس باید گفت خداوند آمریکا و موتور ۸.۴ لیتری وایپر را حفظ کند!
به پایان این نبر خونبار رسیدیم. هر سه سرباز از میدان بیرون آمدهاند؛ اما دست کدامیک بهعنوان پیروز این جدال سخت بالا میرود و کدامیک کاپ پیروزی را با خود به خانه میبرد؟ انتخاب میان این سه سوپر اسپرت شرور دشوار است اما باید یکی را بهعنوان برنده انتخاب کنیم. پیروز رقابت امروز ما دوج وایپر ACR است و پورشه ۹۱۱ GT۳ RS با قدرت انجام کارهای زیاد باوجود اسب بخار کمتر در مکان دوم قرار میگیرد. قطعاً شورلت کوروت Z۰۶ خودروی سریعی است و بدون شک برای رانندگی روزمره بهترین گزینه است. بااینحال وقتی آن را به پیست ببرید و قصد مسابقه داشته باشید بهسرعت محدودیتهای آن برایتان آشکار میشود. البته پورشه و شورلت نقطهٔ مشترکی دارند و آن این است که نسخههای دیگری از هردوی آنها یعنی GT۳ و استینگری هم وجود دارد که ما آنها را بر نمونههای مورد آزمون ترجیح میدهیم اما وایپر ACR بدون شک برترین وایپری است که تاکنون ساختهشده است.
رتبهٔ سوم شورلت کوروت Z۰۶
کوروت Z۰۶ قدرتمندترین خودروی گروه است اما کنترل این قدرت عظیم دشوار بوده و بسیار سرکش احساس میشود.
رتبهٔ دوم پورشه ۹۱۱ GT۳ RS
۹۱۱ GT۳ RS بخصوص برای پیست خودرویی عالی است اما بهخوبی مدل GT۳ نیست. ویژگیهای خوب و نظم GT۳ در GT۳ RS دیده نمیشود.
رتبهٔ اول دوج وایپر ACR
هرچند وایپر آرگونومی ناقص و کابینی ناراحت دارد اما در مسیر مسابقه کاملاً بیعیب و نقص است. این خودرو یک افسانهٔ واقعی است که موجب شرمندگی هایپر اسپرتهای میلیون دلاری میشود چراکه وایپر ACR نشان داد که برای تجربهٔ لذت خالص رانندگی نیازی به خرید هایپر اسپرتهایی چون بوگاتی شیرون، فراری لافراری، پاگانی هوآیرا، گوئنیگ زگ One:۱ و… نیست و میتوان با قیمتی کمتر از ۱۵۰ هزار دلار لذتی حتی بیشتر را تجربه کرد. هرچند همچنان وایپر در حال تولید است اما متأسفانه در سال ۲۰۱۷ باید با آن خداحافظی کنیم.
جدول مشخصات فنی
نظر کاربران
ممنون بابت ارائه این مطلب