فورد F-۱۵۰؛ پیش به سوی پیکاپهای لوکس
من مطمئن نیستم که این مسئله دقیقاً کی رخداده است اما در ۱۵ سال گذشته، تراک پیکاپ ها بیش از اینکه ابزاری برای کار باشند، اسباب لوکستری شدهاند. هیچ تراکی بهاندازهی لینکلن بلک وود این سیگنال را دریافت نکرده است. فورد F-۱۵۰ با درب عقب فرانسوی و فضای بار فرش شده که در مواقع ضروری بهعنوان صندوق ۷۵۰ لیتری عمل میکند.
البته بلک وود به اندازهی فورد در امر فروش موفق نبوده است. اگرچه که خریداران، لوکس بودن را درک نکردند اما حداقل چیزی میخواستند که بتواند کاری انجام دهد؛ بنابراین فورد به پای تخته برگشت و با طراحی لینکلن MARK LT به میدان پای نهاد که دوباره خوب کار نکرد!
Lincoln Mark LT
در این زمان فورد شاهد موفقیت رقیب خود یعنی جی ام سی سیرا دنالی بوده است که در واقع قیمتی بیش از تریم لوکس سیرا دارد و در این هنگام یک نفر در فورد ایدهای را مطرح کرد که باید تریم لوکستری به خط تولید F-150 اضافه شود. من یک هفته را با فورد F-150 Limited 4*4 2016 سپری کردم، تراکی که شاید لوکسترین خودروی سگمنت باشد.
۲۰۱۶ Ford F-۱۵۰ Limited
بالاترین تریم F-150 که لیمیتد است جای مدل پلاتینیوم را گرفته است و ویژگیهای استاندارد بیشتری را نشان میدهد و همانطور که گفته شد، بیش از کار روی لوکس بودن تمرکز کرده است. این مدل که تنها بهصورت چهار درب SuperCrew و پیشرانهی 3.5 لیتری 6 سیلندر و توئین توربو در دسترس است (شما میتوانید مدل پلاتینیوم را با پیشرانهی 8 سیلندر 5 لیتری انتخاب کنید)، با رینگهای منحصربهفرد 22 اینچی، جلوپنجره و دستگیرهی درهای جلا دادهشده از مدل پلاتینیوم متمایز میشود. جزئیات جالب دیگری نیز وجود دارند که باعث هر چه بهتر شدن خودرو میشوند از جمله مونوروف پانورامیک و پکیج تکنولوژی که بهصورت استاندارد وجود دارند. همچنین شما میتوانید آپشن های زیادی ازجمله سیستم چهارچرخ محرک، پلهی درب پشتی، پلههای کناری و پکیج بکسل کردن تریلر را سفارش دهید.
در مقام مقایسه با پیکاپ های رقیب، پرفورمنس F-۱۵۰ این خودرو را تقریباً در صدر قرار میدهد. فورد در زمینهی همهی آیتمهای پرفورمنس از رم ۱۵۰۰ Laramie با پیشرانهی Hemi، تویوتا توندرای ۸ سیلندر و شورلت سیلورادوی ۸ سیلندر LTZ پیشی میگیرد. تنها پیکاپی که در برابر F-۱۵۰ Limited قد علم میکند جی ام سی سیرای دنالی است. آخرین مدلی که ما تست کردیم مدل چهارچرخ محرک crew cab ۲۰۱۶ بود که به پیشرانهی آپشنال ۶.۲ لیتر مجهز بوده و ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ پاوند فیت گشتاور را در دسترس قرار میدهد و به گیربکسی ۸ سرعته و اتوماتیک مجهز است.
ازنظر شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت هر دو خودرو یکسان هستند اما در تست مسافت ۴۰۰ متر، دنالی با زمان ۱۴.۲ ثانیه و سرعت ۱۵۶ کیلومتر بر ساعت پیش میافتد؛ اما F-۱۵۰ در آزمونهای ترمز گیری و هندلینگ از رقیب خود جلو میزند. سیرا دنالی به ۳۹.۳ متر فاصله نیاز دارد تا از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به سکون برسد و آزمون فیگور اِیت نیز در ۲۷.۸ ثانیه و شتاب جی متوسط ۰.۶۳ به پایان میرسد.
چون در آپارتمان شهری خود زندگی میکنم (کسی که میتواند پیکاپ ۶۷۵۶۰ دلاری بخرد، مطمئناً به یک نفر پول میدهد تا اشیای سنگین را بلند کند!) نتوانستم توانایی حمل بار و کشش این تراک را تست کنم اما مطمئن باشید که این تراک کاملاً تواناست! خودروی ما میتواند ۶۶۲ کیلوگرم بار را حمل و نزدیک ۵ تن را بکشد!
من به همراه خانواده لسآنجلس را بهمنظور یافتن طبیعت زیبا ترک کردم. در جادههای باز، F-۱۵۰ Limited یک خودروی کاملاً قوی است. پیشرانهی ۶ سیلندر اکوبوست هنوز هم یک هیولاست و همیشه میغرد. برخلاف رقبا که به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک روی آوردهاند، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک فورد شما را تشنهی دندههای بیشتر نگه میدارد. این گیربکس بهصورت هوشمندانه از منحنی گشتاور استفاده میکند و تعویضهایش سریع است و هرگز در دندهی اشتباهی گیر نمیکند. با طی بیش از ۴۸۰ کیلومتر راه که عمدتاً جادههای بزرگراهی بودند، من به مصرف سوخت متوسط ۱۵.۳ لیتر در صد کیلومتر دستیافتم. رتبهبندی EPA برای مصرف سوخت این تراک ۱۴.۷/۱۰.۶/۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. برای آنهایی که قطرهقطرهی سوخت برایشان ارزش دارد، بهتر است که نگاهی به پیشرانهی اکودیزل رم داشته باشند.
فرمان پذیری خودرو همانند یک تراک است (شگفتزده شدید؟!) حتی در راههای باریک فرمان توزیع وزن خوبی دارد و صریح و دقیق است. سواری F-۱۵۰ نیز همانند یک تراک است. سواری خودرو غیرقابلاعتراض است اما کمی شلوغ است، مخصوصاً در مقایسه با سواری مگنتیک سیرا دنالی یا سیستم تعلیق پیچشی و هوایی رم ۱۵۰۰. در جادههای ناهموار فورد لرزش و حالت شناوری دارد که چندان موردقبول نیست و رینگهای ۲۲ اینچی و ظاهر زیبا و سفیدرنگ قطعاً هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمیکنند.
داخل خودرو جاییست که فورد به خوبی حس یک خودروی لوکس را ایجاد کرده است. شما رانندهی یک S کلاس نیستید اما کابین جادار است و با چرم باکیفیت، صندلیهای گرم و سرد شونده و ماساژور دار آراستهشده است. تریم چوب انحصاری نیز بسیار خوب ساختهوپرداخته شده و سقف پانورامیک بهصورت استاندارد وجود دارد. چون این خودرو زندگی خود را از یک تراک ۲۶ هزار دلاری آغاز کرده، بنابراین برخی از پانل های پلاستیک سخت در کابین وجود دارند.
اگرچه که فورد در ابتدا درهای تراک لوکس را با عرضهی لینکلن بلک وود و مارک LT باز کرده، اما F-۱۵۰ بسیار بهتر از درسهای فراگرفته شده از دوقلوهای لینکلن است. یک تراک لوکس برای همه نیست اما فورد F-۱۵۰ قطعاً در بین برترینهای سگمنت قرار دارد و بالاخره یک رقیب با ارزش برای جی ام سی سیرا دنالی به حساب میآید.
مشخصات فورد F-۱۵۰ Limited (SuperCrew)
- قیمت پایه : ۶۳۳۹۰ دلار
- قیمت در هنگام تست: ۶۷۵۶۰ دلار
- مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،۵ سرنشینه، تراک چهار درب
- پیشرانه: ۳.۵ لیتری/۳۶۵ اسب بخار قدرت/۴۲۰ پاوند فیت گشتاور/ ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپه و توئین توربو
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
- وزن خودرو: ۲۵۱۲ کیلوگرم
- طول/عرض/ارتفاع: ۵.۸۹/۲.۰۲/۱.۹۶ متر
- شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر: ۵.۸ ثانیه
- مسافت ۴۰۰ متر: ۱۴.۵ ثانیه با سرعت ۱۵۱.۹ کیلومتر بر ساعت
- شتاب جانبی: ۰.۷۸ جی (متوسط)
- مصرف سوخت تخمینی EPA (شهری/بزرگراهی/ترکیبی): ۱۴.۷/۱۰.۶/۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر
ارسال نظر