ماشین بازی به سبک اهالی امارات!
همانطور که خودتان بهتر آگاهید امروزه بخش اعظمی از کالاهای وارداتی و بهخصوص خودرو، از مبدأ امارات وارد کشورمان میشود و ارز پرداختی برای آنها در عرض یک سال، از چندین میلیارد دلار نیز تجاوز میکند.
همین مسئله در جای خود، میدان عمل وسیعی را جهت جولان دهی دلالها و ممالک واسطه فراهم نموده تا بلکه بتوانند حسابهای بانکی خود را سخت پروپیمان سازند. از زمره ممالکی هم که طی چند دهه اخیر، از قبل تحریمهای ظالمانه غرب توانسته عایدی فراوانی را روانه خزانههای خود کند، کشور امارات متحده عربی بوده است. سرزمینی که دهههاست نقش واسطهگری کالا و خدمات را برای ایرانزمین ایفاء مینماید.
درآمد سرانه بالا و جمعیت اندک موجب شده که جامعه امارات و علیالخصوص امیرنشینهای ابوظبی و دوبی به یکی از بزرگترین بازار مصرف خودروهای لوکس در دنیا مبدل شوند. این وضع آنچنان در این مناطق رنگ افراط به خود گرفته است که حتی ناظرین اروپایی و آمریکایی را نیز به حیرت واداشته است.
چند سال پیش یک نویسنده آمریکایی به نام جیم کرین (JIM KRANE)، در بخشهایی از کتاب جالبتوجه خود به نام «دوبی، سریعترین شهر دنیا» به گوشههایی از این ماشین بازی! مسرفانه اهالی امارات پرداخته است که در اینجا بخشهایی از آن را تقدیم شما عزیزان مینماییم.
مسابقات واکی (WACKY RACES)
آیا کارتون مسابقات واکی را در دهه ۱۹۶۰ به یاد دارید؟ همان کارتونی که در آن اتومبیلهای تقویت شده و عجیب و غریب برای پیروزی در مسابقه اتومبیلرانی با یکدیگر رقابت میکردند؟ دوبی، همهروزه، عرصه مسابقات واکی ( احمقانه/بامزه) است. احتمالاً هیچ نقطهای در کره خاکی وجود ندارد که این همه ماشینهای جورواجور روی جادههایش در حرکت باشند.
جنرال موتور این وضعیت را بهدقت بررسی کرده است. تری جانسون، مدیر خاورمیانه GM، میگوید بیش از نود نوع مارک اتومبیل در جادههای دوبی حرکت میکنند - بیش از دو برابر بیشتر کشورها.
شما یک بهشت مصرفکننده در اختیار دارید. هر نوع مارکی در این جا وجود دارد: چینی، هندی، اروپایی، آسیایی، و آمریکایی.
جانسون با لهجه اسکاندیناویاییاش اضافه میکند:
خیلی از بازارها میگویند که رقابتیاند. اما هیچ بازاری را سراغ ندارم که این همه اتومبیل جورواجور در آن وجود داشته باشد.
امارات متحده عربی یکی از بزرگترین بازارهای لوکس در جهان است. این کشور کوچک، مقصد گرانقیمتترین ماشین دنیاست: بوگاتی ویرون، که ۱/۵ میلیون دلار قیمت دارد. تاکنون فقط سیصد عدد ویرون تولید شده است. رانندگان اماراتی، در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، بیست و هفت عدد ویرون نو خریدند. این سخن را استفانی ویگیه (STEPHANIE VIGIER) میگوید، که تحلیلگر بازار اتومبیل است و در پاریس برای شرکت تحقیقاتی " شناخت جهان (GLOBAL INSIGHT)" کار میکند. امارات متحده عربی، بعد از آمریکا؛ دومین بازار اتومبیل هامر است، و سومین بازار فروش بنتلی. همچنین برای لامبورگینی، رنجروور، لیموزینهای شاهانه مای باخ و پورشههای ۹۵,۰۰۰ دلاری بازاری حیاتی به حساب میآید. آنقدر پورشه بر خیابانهای دوبی روان است که به حساب نمیآید. برای اتومبیلهای گرانقیمت دیگر نیز تقاضای فراوان وجود دارد.
اتومبیلها عملاً از نمایشگاههای اتومبیل خریداری شده و بلافاصله به راه میافتند. فروش رولزرویس در ابوظبی بین سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ سه برابر شد. در همان ایام، فروش فراری معادل ۶۰ درصد افزایش یافت. بر فروش اتومبیلهای جدید همه ساله حدود ۲۰ درصد در امارات افزوده میشود. یک خانواده اماراتی ممکن است ۱۰ - ۱۲ وسیله نقلیه داشته باشد که از هرکدام از آنها برای منظوری خاص استفاده میکند: رفتن به صحرا، بردن بچهها به مدرسه، خرید، و شبگردی در کلوپهای شبانه.
جانسون میگوید:
بگویید بنزین چهار دلاری، بگویید رقابتپذیری آمریکا. بگویید دلار ضعیف. هر چه میخواهید بگویید. اما حواس ما از تمرکز فرصتهای موجود در این جا منحرف نمیشود.
و بعد درحالیکه در دفترش در طبقات فوقانی مرکز تجارت جهانی نشسته است اضافه میکند:
شما قطعاً مایل به سرمایهگذاری در جایی هستید که بتوانید پول نقد بسازید.
جانسون شبیه یک از افراد متعارف GM نیست. قیافه و حالت و لباسهایش به اروپاییها میماند. او انتظار دارد که ظرف دهه آینده بازار اتومبیل در خلیجفارس چنان گسترش یابد که بر طراحی اتومبیلهای آمریکایی اثر کند.
اگر به استودیوهای طراحی اتومبیل در آمریکا سری بزنید، خواهید دید که فهرستی بالابلند برای جوابگویی به خواستههای خریداران بازار خاورمیانه دارند.
تصادفها و سودآوری
صبح روز یازدهم ماه مارس سال 2008 میلادی، در پی یک تصادف مهیب در جاده ابوظبی به دوبی، حدود 250 خودرو به هم برخورد کردند. طبق برآوردهای خبری اولیه که به واقعیت نزدیکتر بود، بین بیست و پنج تا سی نفر کشته شده و حدود 350 نفر هم زخمی شدند و…
یکی از دلایلی که امارات به چنین بازار اتومبیل سودآوری تبدیل شده این است که رانندگی در آن جا بیاندازه بد است.
رایان جاکوب (RAJAN JACOB) مدیر فروشگاه الطایر در دوبی است که نمایندگی فروش اتومبیلهای فورد را دارد. الطایر دهمین فروشنده بزرگ فورد در دنیاست و فورد موستانگ را بعد از آمریکا از همه جاهای دیگر بیشتر میفروشد. همچنین، فروشنده اول جاگوار و لندروور، و پرفروشترین نمایندگی مازراتی نیز هست. نمایشگاه الطایر که فراریها، مازراتی ها، رنجروورها، و جاگوارها از پنجرههای شیشهای آن جلوه گری میکنند، از منظرههای چشمگیر جاده شیخ زاید است. (خانواده الطایر «از قضا» پسر عموی قبیلهای مکتومهای حاکماند و ریشه آنها به واحه لیوا برمیگردد).
توضیح: خاندان مکتوم در حال حاضر بر امیرنشین دوبی حکومت میکنند و در همان حال، امیر دوبی مقام نخستوزیری کشور امارات را هم بر عهده دارد.
تصادف ۲۵۰ اتومبیل در مارس ۲۰۰۸، که از آن سخن گفتیم، ممکن است برای قربانیان آن حادثه بد بود، اما برای فروشندگان اتومبیل نعمتی غیرمترقبه محسوب میشد. بیشتر زخمیها، به مجردی که از بیمارستان بیرون آمدند، به وسیله نقلیه تازه نیاز داشتند. برخی از آنها به سراغ الطایر آمدند، و رایان جاکوب خوشوقت بود که به آنها انواع ماشینهای خود را بفروشد.
جاکوب میگوید:
بسیاری از افرادی که در آن حادثه سوار بر اتومبیلهای فورد بودند، دوباره سراغ ما آمدند تا فورد بخرند، زیرا زخمی نشده بودند. خیلیها نیز که اتومبیل ژاپنیشان داغان شده بود، فورد خریدند. آنها خواهان اتومبیلهای ایمنتر بودند. ایمنی در این جا عامل مهمی است.
در موسسه رقیب فورد، یعنی جنرالموتورز، تری جانسون مطالعهای در باب رابطه تصادفها با فروش اتومبیل نکرده است، اما احساس میکند که چنین رابطهای وجود دارد:
این تصادفها میزان فروش را بالا میبرد. باید چنین باشد. وقتی ماشین نو شد، وسایل یدکی هم نو میشود. من نمیتوانم رقمی دقیق ارائه دهم. اما برای یک فرد فروشنده میتواند تغییری فاحش باشد.
در غرب شناساندن هویتتان کار آسانی است. یا تیشرتی با یک شعار روی آن میپوشید، یا موهای خود را بلند و آشفته میکنید، یا اساساً کله خود را طاس میکنید. ممکن است که هیچ یک از این کارها نکنید، که خود گویای وضع شماست.
در ناحیه خلیجفارس، مردان معمولاً ردای سرتاسری سفید میپوشند، با دستمال سرهای بافتنی سفید، یا احتمالاً روسریهای قرمز، و یکی دو باند سیاه که روسریها را روی سر محکم میکنند. بنابراین، چیز خاصی که مشخصکننده هویت آنها باشد به چشم نمیخورد. خانمها معمولاً فرصت بیشتری برای نشان دادن هویت خود دارند، روپوشهای آنها، بعضی اوقات مارک معروفی دارند. روسریهای آنها نیز میتواند همیشه مشکی نباشد و به رنگ فیروزهای و یا ارغوانی درآید.
بقیه چیزها در روابط تجاری و کسب و کار آنها طبعاً اهمیت دارد اما نسبت به آنها اینگونه حساسیتها وجود ندارد.
ارسال نظر