مچاندازي تندر ۹۰ و ۲۰۶ در بازار ایران
رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ هر دو از خودروهای پرطرفدار رنج قیمتی متوسط در ایران هستند.۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ سابقه بیشتری در ایران دارد و در این سالها خریداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. تندر۹۰ هم در حال حاضر از خودروهای محبوب بازار به حساب میآید و با ۲۰۶ رقابت تنگاتنگی دارد.
پژو ۲۰۶
۲۰۶ یکی از با سابقهترین و محبوبترین خودروهای تولید داخل محسوب میشود. این خودرو ۱۰سالی است که در بازار ایران حضور دارد و در این مدت طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. ابتدا ۲۰۶ در مدلهای هاچبک عرضه میشد که همین مسئله باعث شده بود،۲۰۶ بیشتر مناسب قشر جوان باشد تا خانوادههای چندنفره چون فضای صندوق بار کوچک و ردیف عقب نسبتا کوچک آن برای مسافرت و خانوادههای پرجمعیت مناسب نیست. با این حال ایرانخودرو برای افزایش دایره مخاطبان خود، چند سال پیش ۲۰۶ صندوقدار را معرفی کرد تا خانوادههایی که فضای بزرگ خودرو برایشان مهم بود هم به سراغ ۲۰۶بروند. ۲۰۶ هاچبک در تیپهای، ۲ ،۳، ۵، ۶ و ۲۰۶صندوقدار هم در تیپهای V10، V20، V8، V9، V1 عرضه میشود.
۲۰۶ در مقایسه با تندر۹۰ از ظاهری زیباتر بهره میبرد ولی صندوق بار اضافه شده در مدل صندوقدار، در قسمت عقب کمی ناهمگونی به وجود آورده و دید عقب خودرو نسبت به مدل هاچبک کمتر شده است. کاپوت شیبدار ۲۰۶ و کنسول جلوی پهن آن نیز باعث شده تنظیم فاصله با جلو سخت باشد. البته این مشکل پس از چند بار سواری با ۲۰۶ و آشنایی با ابعاد آن مرتفع میشود. طراحی داخلی ۲۰۶ یکی از نکات قوت آن نسبت به تندر۹۰ است و با وجود گذشت چند سال از عرضه آن، باز هم زیبا به نظر میرسد و کسلکننده نیست.
امکانات ۲۰۶ در نمونههای فول، کاملا مناسب است. سیستم تهویه اتوماتیک که در مدل تندر۹۰ مشاهده نمیشود، چهار شیشه برقی، آینههای برقی، دو عدد ایربگ و ترمز دیسکی ABS از امکانات نمونه فول است. با وجود این نمونههای پایه آن فاقد امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، شیشه عقب برقی و آینههای برقی است و ایربگ و ABS هم از سال ۹۰ به مدلهای پایه ۲۰۶ اضافه شدهاند. نبود پشت سریهای عقب در مدلهای پایه ۲۰۶، سرنشینان عقب را در مسافتهای طولانی یا ضربههای ناگهانی به پشت خودرو دچار مشکل میکند ولی این مشکل در نمونههای فول به علت موجود بودن سه عدد پشت سری، وجود ندارد. از نظر فنی،۲۰۶ پايه نه فقط از رقیبش تندر۹۰ بهتر نیست، بلکه شاید با آن برابری هم نکند. مدل V۲۰ ۲۰۶صندوقدار و تیپ ۲ و۳ ۲۰۶ هاچبک دارای موتور ۱۳۶۰سیسی با قدرت ۷۵اسب بخار است که موتور ضعیفی برای این خودرو محسوب میشود ولی برای تردد در شهر مناسب و مصرف آن حدود ۷لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. مدلهای V۸,V۹,V۱ ۲۰۶ صندوقدار و تیپ پنج وشش۲۰۶ هاچبک از موتور ۱۵۸۷سیسی با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بهره میبرند که کاملا مناسب است و شتاب صفر تا۱۰۰ را به ۱۱/۵ ثانیه میرساند. در مدلهای دندهای ۲۰۶، تعویض دندهها سفتتر از تندر۹۰ انجام میشود. همچنین سواری ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ خشکتر به نظر میرسد و ناهمواریهای مسیر داخل کابین احساس میشوند. فرمان ۲۰۶ هم در مقابل تندر۹۰ سفتتر به نظر میرسد.
این روزها قیمت ۲۰۶ به یکی از نکات منفی آن تبدیل شده است و به علت متوقف شدن فروش آن در برههای از زمان و کمیاب شدن نمونه صفر آن در بازار، قیمت آن بیش از حد بالا رفته است. به گونهای که قیمت ۲۰۶ تیپ۲ هاچبک نسبت به ماههای آخر سال ۹۰ حدود شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده و نمونه صفر تیپ۲ این روزها حدود ۲۱ میلیون تومان معامله میشود.
تندر۹۰
خودرویی که مونتاژ آن سال ۸۶ به دست پارسخودرو آغاز شد. این خودرو همزمان در اروپا هم تولید میشود و در اروپا با نام داچیا لوگان شناخته میشود. در ابتدا این خودرو با حواشی زیادی در بازار مواجه بود اما پس از گذشت زمان و اثبات کردن مشخصات خوبش به خریداران، امروزه مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کرده و از خودروهای پرطرفدار بازار به حساب میآید که به دست ایرانخودرو و پارسخودرو مونتاژ میشود. تندر۹۰ در سه تیپ E۰، E۱، E۲ در بازار عرضه میشود که از نظر موتور با هم مشابهند ولی از نظر سطح تجهیزات با هم تفاوت دارند.
تندر۹۰ از نظر ظاهری به زیبایی ۲۰۶ نیست، ولی طراحی آن، آنقدر هم ناهمگون نیست و نسبتا مناسب به نظر میرسد. از ایرادات طراحی تندر میتوان به نوارهای نازک پلاستیکی روی درها که با نوارهای پهن روی سپرها تناسب ندارند،ارتفاع بیش از حد صندوق عقب و عدم هماهنگی آن با قسمت جلوی خودرو و شیشههای جانبی بزرگ اشاره کرد. آینههای جانبی پلاستیکی بیکیفیت هستند و هنگام جمع کردن صدای ناهنجاری تولید میکنند.
فضای داخلی تندر۹۰ بسیار بزرگتر از ۲۰۶ است و راحت و جادار است با این حال طراحی داخلی آن کسلکننده است و چندان به چشم نمیآید. دکمههای روی کنسول جلو بزرگ هستند و به زیبایی این قسمت لطمه زدهاند. شاید اگر کنسول وسط به کنسول جلویی متصل میشد ظاهر این قسمت زیباتر میشد. درهای بزرگ تندر۹۰ نسبت به ۲۰۶ بزرگتر و سنگینتر هستند. البته بزرگی درها، پیاده و سوار شدن به تندر را آسانتر از ۲۰۶ میکند و شیشههای بزرگ جانبی که به نمای تندر لطمه وارد کردهاند، باعث شدهاند دید داخل بسیار خوب باشد و سقف بلند این خودرو باعث شده که افراد قدبلند هم در این خودرو احساس راحتی کنند. البته دید عقب تندر۹۰ به علت صندوق بلند مختل شده و مشکل دید عقب هنگام پارک کردن را باید با نصب حسگر عقب مرتفع کرد، یا از آینههای جانبی کمک گرفت. هنگام بالا بودن شیشهها صدای موتور بیشتر از ۲۰۶ داخل کابین احساس میشود. تندر۹۰ در نمونههای فول (E۲) از امکاناتی همچون چهار شیشه برقی، آینههای برقی، دو عدد ایربگ، ترمز ABS و رینگ آلومینیومی بهره میبرد که برای خودرویی در این قیمت مناسب است.
از نظر فنی تندر۹۰ جای ایرادی باقی نمیگذارد و میتوان گفت از نظر فنی، تندر۹۰ از ۲۰۶ سرتر است. موتور ۱۶۰۰سیسی ۱۶سوپاپ این خودرو قادر است ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند.شتاب اولیه و ثانویه این خودرو بسیار مناسب است و در ۱۰/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و در سبقتگیریها راننده را ناامید نمیکند. تعویض دندهها نرمتر از ۲۰۶ صورت میگیرد. همچنین فرمان و سواری تندر هم از ۲۰۶ نرمتر است و ناهمواریها کمتر از ۲۰۶ در تندر احساس میشود و این سواری نرم به خاطر ارتفاع بلند و تعلیق خوب خودرو است. البته ارتفاع بلند باعث شده کمی از قدرت مانوردهی خودرو کاسته شود. تندر۹۰ از خودروهایی بوده که در چند ماه اخیر افزایش قیمت زیادی داشته و مدل E۲ lp(مدل فول تندر۹۰) هماکنون حدود ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد.
در انتها میتوان این طور نتیجهگیری کرد که اگر به دنبال طراحی داخلی و خارجی زیبا هستید و میتوانید با برخی از موارد منفی فنی خودرو کنار بیایید، بهتر است ۲۰۶ را انتخاب کنید. ولی اگر موتور، سواری و فنی خودرو برایتان مهمتر از زیبایی آن است و میتوانید زیبایی باطن را به زیبایی ظاهر ببخشید، بدون شک سراغ تندر۹۰ بروید. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که با پرداخت قیمت یک ۲۰۶ تیپ۲ یا ۲۰۶ صندوقدار V۲۰ که هر دو از مدلهای پایه ۲۰۶ با موتور ضعیف و امکانات ناقص هستند، میتوانید تندر۹۰ E۲ که مدل فول این خودرو است و از نظر امکانات و موتور مشابه ۲۰۶های فول است را خریداری کنید. مزیت ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ در بازار این است که در نمونه اتوماتیک هم عرضه میشود و برای کسانی که به دنبال خودروی اتوماتیک هستند،گزینه تندر۹۰ خط میخورد. البته مونتاژکننده تندر قصد فرستادن تندر وانت، ون و اتوماتیک را به بازار دارد تا بازار این خودرو را افزایش دهد.
نظر کاربران
این که عادیه!!! الان همه محصولات دارن با هم مچ میندازن ، طلا با ارز ، ماست با پنیر ، چای با قند و........... برو تا تهش!
تندر در ایران خودرو بصورت اوتمات هم در حال تولید است.برای تنظیم ارتفاع وبهره گیری از اتومبیلی نرم تر میتوانید لاستیکها را یک سایز بزرگتر انتخاب وتعویض کنید.آنوقت تازه نتیجه بهتری خواهید گرفت ونرمی اتومبیل را احساس میکنید
تندر۹۰ عالیه
سلام. تندر 90 قابل قیاس با 206 نیست تندر90. خیلی بهتر از 206 است