کادیلاک XT۵، هیبت و زیبایی طراحی آمریکایی
کادیلاک SRX در سال ۲۰۰۴ بهعنوان یک کراس اوور/SUV متوسط لوکس و برای رقابت با بزرگانی جون مرسدس بنز ML و ب ام و X۵ به بازار آمد.
درحالیکه نسل اول از پلت فرم دیفرانسیل عقب Sigma جنرال موتورز استفاده میکرد. درهرحال STX به موفقترین محصول کادیلاک تبدیل شد بهگونهای که از سال ۲۰۱۰ به بعد پرفروشترین خودروی کادیلاک در ایالاتمتحده محسوب میشود. این کراس اوور لوکس در آخرین سال فروشش یعنی سال ۲۰۱۵ موفق به فروش حدود ۱۰۰ دستگاه در سراسر جهان شد.
XT۵ همانند SRX نسل دوم بر روی پلت فرم دیفرانسیل جلو شکلگرفته و در دو گزینهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل خریداری است. شاسی جدید بکار رفته در این خودرو موجب شده که در حدود ۱۳۰ کیلوگرم سبکتر از نسل قبلی شود.
طراحی XT۵ را میتوان تکاملیافتهٔ SRX دانست. چراکه در عین اینکه کلیت طراحی SRX را حفظ کرده، مدرنتر و زیباتر شده است و بیشتر یک SRX پالایششده را برای بیننده تداعی میکند. در جلو چراغها متفاوت از گذشته شده و جلوپنجره بزرگتر شده است و در عقب نیز چراغهای بومرنگ شکلی طراحیشدهاند که قبلاً مشابه آنها را در مدلهای ELR و CT۶ دیده بودیم.
البته کادیلاک میتواند با بهکارگیری پیشرانه ۳ لیتری V۶ دو توربو ۴۰۰ اسب بخاری متعلق به CT۶ در XT۵ این نقص را جبران کند. XT۵ برای عرضه در بازار چین به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. هردوی این موتورها بهصورت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل سفارش هستند.
بازار SUVهای لوکس متوسط بسیار رقابتی است و حریفان قدرتمندی چون آئودی Q۵، ب ام و X۳ ، مرسدس بنز GLC و بهتازگی جاگوار F-Pace در آن حضور دارند درحالیکه لینکلن MKX و لکسوس RX از رقبای مستقیم XT۵ بشمار میروند. هرچند XT۵ با کروز کنترل فعال، سامانههای ایمنی زیاد و امکانات لوکسی مانند آینهٔ داخلی مبتنی بر دوربین، مجهزتر از لینکلن MKX است و انتخاب بهتری نسبت به آن محسوب میشود اما بهسختی میتوان عملکردی اسپرت از آن انتظار داشت.
پیشرانه |
V6 3.6 لیتری |
قدرت |
310 اسب بخار |
گشتاور |
367 نیوتن متر |
گیربکس |
8 سرعته اتوماتیک |
حداکثر سرعت |
205 کیلومتر در ساعت |
محور محرک |
جلو |
وزن خالص |
1807 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین |
2+3 |
مصرف سوخت شهر/ جاده |
12.38 / 8.71 لیتر |
قیمت پایه |
39990 دلار |
قیمت نمونۀ مورد آزمایش |
58000 دلار |
ارسال نظر