اپل و لحظههای ماندگار ۴۰ سال فعالیت (۲)
روز سیزدهم فروردین سالروز تولد ۴۰ سالگی اپل بود. شرح کامل زیروبم عمر چهلسالهی اپل در یک مقاله نمیگنجدِ، ولی نگاهی به ۴۰ رویداد و نقطهی عطف در تاریخ باشکوه این برند تاریخساز خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید.
ادامهی فهرست گلچین لحظههای ماندگار و خاص تاریخ اپل به شرح زیر است:
۲۱. آغاز استفاده تولیدکنندههای مستقل از سیستمعامل مک و توقف سریع آن
۲۲. ورود ناخواندهی بیل گیتس به دنیای مک
غالبا دوستداران اپل رویدادهای عمومی این شرکت را با خوشحالی و رضایت ترک میکنند؛ ولی در سال ۱۹۹۷ اینگونه نبود و ظاهر شدن بیل گیتس بر روی صفحهنمایش بزرگ سالن و اعلام کمک ۱۵۰ میلیون دلاری مایکروسافت به اپل بهعنوان بخشی از قرارداد همکاری، کام دوستداران را تلخ کرد.حتی استیو بالمر نیز این اقدام بیل گیتس را یکی از دیوانهوارترین کارهای خالق مایکروسافت در تمام سالهای فعالیتش توصیف کرده است.
۲۳. اوجگیری دوباره
با معیارهای فعلی باور اینکه صرفا آگاه شدن از میزان سود یک برند باعث خوشحالی و تهییج دوستداران آن باشد، کمی سخت است. ولی وقتی استیو جابز شخصا خبر سود ۴۵ میلیون دلاری اپل در سهماههی اول سال ۱۹۹۷ را به گوش علاقهمندان این شرکت رساند، یکی از بهیادماندنیترین لحظات تاریخ اپل رقم خورد. این خبر در حالی اعلام شد که ۹۰ روز قبل اپل در یکقدمی ورشکستگی قرار داشت و به حدی مؤثر بود که دوستداران اپل ضرر ۱.۰۴ میلیارد دلاری این شرکت در دوران دوری استیو جابز را به دست فراموشی سپردند.
۲۴. ملاقات جانی آیو با استیو جابز
اولین برخورد جانی آیو (Jony Ive) و استیو جابز برخلاف بسیاری از لحظات سرنوشتساز تاریخ اپل، در مکانی عمومی صورت نگرفت ولی قطعا پیامدهای شیرینی برای دوستداران اپل داشت. اخیرا آیو فاش کرد که همزمان با بازگشت استیو جابز تصمیم به جدایی از اپل داشت و حتی در اولین ملاقاتش با او نامه استعفایش را به همراه برده بود.خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ملاقات صمیمانهی این دو نفر به یکی از پربارترین همکاریهای تاریخ اپل منتهی شد.
۲۵. آی مک
زمینهساز اوجگیری دوباره اپل و اولین محصول عمدهای که بعد از بازگشت استیو جابز معرفی شد، iMac G۳ با رنگی چشمنواز و طراحی منحنی منحصربهفرد بود. بدنهی آی مک از پلاستیک نیمه شفاف آبی متمایل به سبز ساخته شده بود و به هیچکدام از کامپیوترهای شخصی رایج آن زمان شباهت نداشت. در آن زمان اغلب تجهیزات کامپیوتری به رنگ بژ ساخته میشدند.منتقدان روی خوشی به آی مک نشان ندادند و معتقد بودند که فقدان فلاپی درایور در آن، آی مک را وسیلهای نامربوط تبدیل خواهد کرد. ولی مشتریها توجهی به این انتقادها نداشتند و با استقبال بینظیر از آی مک، بهسرعت آن را به اولین حلقه از زنجیرهی محصولات پرطرفدار و پرفروش اپل تبدیل کردند و اپل به بزرگترین برند در بازار کالاهای مصرفی الکترونیکی بدل شد.
۲۶. تولد OS X
۲۷. آیپاد
در گذشته همراه داشتن همهی موزیکهای موردعلاقه، مستلزم حمل یک کولهپشتی پر از نوار کاست یا یک کیف سی دی حجیم و مقدار زیادی احتیاط برای خش نیفتادن بر روی آنها بود و معرفی آیپاد در سال ۲۰۰۱ بهمنزلهی خداحافظی با این کولهبار سنگین و پردردسر محسوب میشد.آیپاد باوجود همهی مزایا تا دو سال بعد از معرفی موفقیت چندانی نداشت. گذشته از تضاد آن با فضای خاص حاکم بر دنیای موسیقی دههی ۹۰، قیمت ۴۰۰ دلاری آن را میتوان دلیل اصلی این مسئله دانست. به هر شکل آیپاد نشان داد که اپل بیشتر از یک شرکت تولیدکننده کامپیوتر است.
۲۸. فروشگاه اپل
فروشگاه اپل- از نمادینترین و مشهورترین شعبه در خیابان پنجم نیویورک گرفته تا جدیدترین شعبه در چین- از زمان شروع به کار در ماه می ۲۰۰۱ بزرگترین سمبل و ردپای محو نشدنی اپل در سراسر دنیا محسوب میشود. هرکدام از ۵۰۰ شعبهی فروشگاه اپل در گوشه و کنار دنیا و رویدادهای خاص آنها نظیر مراسم افتتاحیه جایگاه خاصی در تاریخ این شرکت دارد. ولی تور مجازی استیو جابز برای معرفی اولین خردهفروشی اپل در تایسونز کرنر (Tysons Corner) ویرجینیا قبل از افتتاح، نقطهی عطف تاریخچهی فروشگاه اپل است.
۲۹. دیجیتال هاب
امروزه اکوسیستم اپل با حضور محصولات و سرویسهای همگرای آیتیونز، آیفون، آیپد، اپل واچ و آی مک در بهترین وضعیت خود قرار دارد. ریشهی این شبکهی یکپارچه وقتی شکل گرفت که استیو جابز در ژانویهی ۲۰۰۱ ایدهی مرکز همگرایی دیجیتال (Digital Hub) را مطرح کرد. در این ایده کامپیوتر مک در نقش مرکز کنترل و یکپارچه کردن دوربین دیجیتال، دیویدی پلیر، دیویآر و سایر تجهیزاتی دیجیتالی روبهپیشرفتی عمل میکرد که میتوانستند به یکدیگر متصل شوند.در آن دوران که افول کامپیوترهای شخصی یک از پیشبینیهای رایج دنیای فناوری بود؛ جابز با این ایده به کاربران نشان داد که مک هنوز جایگاه مهمی دارد.
۳۰. افتتاح آیتیونز
در دورانی که وبسایتهای دانلود غیرمجاز موزیک در اوج محبوبیت خود بودند، اپل بهتنهایی در برابر این موج ایستادگی کرد. این شرکت در ۲۸ آوریل ۲۰۰۳ با ایجاد یک روال قانونی و کنترلشده دانلود در قالب فروشگاه آنلاین آیتیونز، قواعد این بازی را تغییر داد.
۳۱. تغییر مسیر به سمت اینتل
تصمیم اپل برای استفاده از پردازندههای اینتل در سال ۲۰۰۵، زمینهساز آخرین عصر طلایی این شرکت بود. استفاده از چیپستهای استاندارد و باکیفیت اینتل به کاربران مک اجازه میداد تا نرم افزار ویندوز را در محیط بوت کمپ (Boot Camp) اجرا کنند و علاوه بر این امکان ساخت کامپیوترهای شخصی ارزانتر و سریعتر را مهیا میکرد.
۳۲. سخنرانی استیو جابز در دانشگاه استنفورد
صحبتهای تأثیرگذار استیو جابز برای گروهی از دانشجویان سال آخری دانشگاه استنفورد، نهفقط نقطهی عطفی در تاریخ اپل بلکه یکی از خاطرهانگیزترین سخنرانیهای افتتاحیهی سال تحصیلی در تاریخ آموزش ایالاتمتحده است. استیو جابز برای نوشتن متن این سخنرانی از آرون راسکین (نویسندهی سناریوی فیلم استیو جابز) کمک گرفت.
۳۳. آیفون
استیو جابز برای معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷، آن را «یک آیپاد، یک تلفن و یک وسیلهی ارتباطی اینترنتی» توصیف کرد. ولی آیفون به ابزاری بسیار فراتر از این توصیف تبدیل شد و امروزه برای بعضی از کاربران نقش دوربین، دستگاه پخش موسیقی، روزنامه، وسیلهی کمکی ورزشی و کنسول بازی و مرکز خرید را نیز به عهده دارد. در حقیقت آیفون تعیینکنندهی هویت گوشی هوشمند مدرن است و بااینکه فقط ۱۰ سال از معرفی آن میگذرد، عده زیادی از مردم نمیتوانند زندگی را بدون آیفون تصور کنند.
۳۴. شروع نبرد نفسگیر با گوگل
تا پایان عمر استیو جابز هیچچیز بهاندازهی اندروید باعث ناراحتی او نشد. قبل از معرفی آیفون، سیستمعامل موبایل گوگل شکل کاملا متفاوتی داشت و بهطور خاص برای گوشیهایی معمولی با کیبورد سختافزاری و بدون هیچگونه دکمهی لمسی طراحی شده بود ولی با معرفی این قابلیتها در آیفون، گوگل فورا به ارزش ثمرهی سالها تلاش اپل پی برد و از آن در اندروید استفاده کرد.
به ادعای والتر ایزاکسون نویسندهی بیوگرافی استیو جابز، این تغییر رویه باعث شد او از اندروید بهعنوان «دزدی بزرگ» نام ببرد و بگوید:
من اندروید را نابود خواهم کرد زیرا این یک دزدی بزرگ است. من حاضرم برای این موضوع هم چیز را نابود کنم. حتی اگر لازم باشد تاآخریننفس و با خرج کردن آخرین پنی از ۴۰ میلیارد دلار سپردهی بانکی اپل، این اشتباه را اصلاح خواهم کرد.
به گفتهی ایزاکسون، جابز به اریک اشمیت (مدیرعامل وقت گوگل) گفته بود که علاقهای به دریافت غرامت ندارد و فقط میخواهد توسعهی اندروید متوقف شود. هنوز میتوانیم اثرات این جدال نفسگیر را در دنیای فناوری ببینیم که آخرین نمونهی واضح آن کشمکش قضایی اپل و سامسونگ بر سر رعایت نکردن حقوق ثبت اختراع در یکی از پرچمدارهای اندروید این شرکت کرهای بود.
۳۵. اپل تیویاپل تیوی
۳۶. آیپد
تبلت اپل که درواقع قبل از آیفون حیات خود را آغاز کرده، بدون شک چکیدهی همهی ایدهها و اصرار بیحد استیو جابز بر آسانتر شدن هر چه بیشتر استفاده از کامپیوترهای شخصی محسوب میشود. برخلاف سایر سخنرانیهایی جابز؛ معرفی آیپد در حالی انجام شد که او بر روی یک مبل راحتی نشسته بود تا بدین شکل تفاوت چشمگیر تبلت اپل را با سایر محصولات این شرکت بهخوبی به نمایش بگذارد.در چند سال اخیر فروش آیپد با مشکلات زیادی روبرو شده ولی بدون شک معرفی آن یکی از رویدادهای کلیدی تاریخ اپل است.
۳۷. مرگ استیو جابز
باوجوداینکه وضعیت ظاهری استیو جابز نشان از افت تدریجی سلامتی او داشت ولی مرگ او بسیار غیرمنتظره و ناگوار بود چراکه جابز زندگی شخصی بسیار محرمانهای داشت و اپل هم هیچگاه رغبتی به اطلاعرسانی در مورد وضعیت بحرانی او نشان نمیداد.
واکنش بینالمللی نسبت به مرگ استیو جابز تأثیرگذار و غافلگیرکننده بود و واقعا هیچکس نمیتوانست پیشبینی کند که مرگ یک غول دنیای سرمایهداری بتواند باعث چنین همبستگی مردمی گسترده و صادقانهای شود. دوستداران اپل اندوه خود را به تأثیرگذارترین شکل ممکن نشان دانند؛ ازجمله پوشاندن شیشهی فروشگاههای اپل با یادداشتهای همدردی و احترام یا برگزاری یک مراسم یادبود بزرگ در پیادهروهای اطراف خانهی جابز در پالو آلتو.
۳۸. دوران تیم کوک
تیم کوک هیچوقت مانند جابز یک رؤیاپرداز خلاق نبود و ادعایی هم در این مورد نداشت ولی در عوض از موقعیت خود در رأس هرم اپل برای روان کردن ساختار سازمانی و عملیاتی شرکت استفاده کرد و به مسائل اجتماعی که بهندرت موردتوجه جابز بودند، توجه بیشتری نشان داد.کوک تمایل خود را برای بالا بردن وجههی اخلاقی و مثبت اپل بهوضوح نشان داده و تابهحال کموبیش برای رسیدن به این هدف موفق بوده است.
۳۹. اپل واچ
ساعت هوشمند اپل، اولین محصول این شرکت بعد از مرگ جابز بود و به همین دلیل بعد از معرفی رسمی در سال ۲۰۱۴، بهشدت زیر ذرهبین نشریات حوزهی فناوری قرار گرفت و با انتقادات نیشدار و کوبندهای روبرو شد. عدهای اپل را به فراموش کردن راه و رسم ابتکار و نوآوری محکوم کردند و بعضیها کاپرتینوییها را تمامشده دانستند. باوجوداینکه اپل واچ هنوز به موقعیت ممتاز مورد انتظار از یک ساختهی اپل دست پیدا نکرده ولی جذابیتهای غافلگیرکنندهی زیادی دارد و از شانس خوبی برای موفقت در بازار برخوردار است.
۴۰. اپل موزیک
در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ سرویس ۳ میلیارد دلاری Apple Music شروع به کار کرد ولی با گذشت حدود یک سال از معرفی آن هنوز مشخص نیست که بتواند در رقابت سنگین و پرهیاهوی سرویسهای اینترنتی پخش موزیک جایی برای خود دست پا کند. در حال حاضر سرویس اپل موزیک حدود ۱۱ میلیون مشترک دارد ولی این عرصه هنوز در کنترل اسپاتیفای (Spotify) است و علاوه بر این سرویس ساوند کلاود (SoundCloud) و رادیوی اینترنتی پاندورا (Pandora) نیز شانهبهشانهی آن در حال پیشروی هستند. بااینحال اکوسیستم دنج و راحت اپل با انبوهی از خدمات و ویژگیهای اختصاصی میتواند انگیزهی خوبی برای جذب نسل بعدی دوستداران موزیک آنلاین باشد.
ارسال نظر