مقایسه آئودی S۶ کواترو با کادیلاک CTS و لکسس GS F
نیازی به گفتن این مسئله نیست که جنگ اسبهای بخار این روزها کمی مضحک و خندهدار شده است، مخصوصاً زمانی که پای سدان های اسپورت لوکس و بزرگ به میان میآید.
در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی خودروهایی مانند آئودی RS۶، ب ام و M۵ و کادیلاک CTS-V به ترتیب ۴۴۴،۳۹۴ و ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکردند. اما امروزه، نوادگان این خودروها ۵۵۲،۵۵۳ و ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارند! خب علاقهمندان چکار باید بکنند اگر یک سدان اسپورت لوکس بدون افتادن در مخمصهی ۶۴۰ اسب بخاری بخواهند؟!
خوشبختانه تنی چند از سایر خودروها این فاصله را پر میکنند. مدلهایی با نشانهای قابلتوجه بر روی کاپوت و برخی از کاراییهای نزدیک به مدلهای تاپ اما بدون قیمتهای ترسناک، بدون مصرف سوخت زیاد. از همه جالبتر اینکه دیگر آن دادوبیدادهایی را که در خانه میگویند چرا در چند ماه سه دست لاستیک عوض میکنی را نخواهید داشت! از سه رقیبی که اینجا هستند، دو خودرو پیشکسوت و دیگری تازهوارد است.
خودروی آلمانی داستان ما آئودی S۶ است. بله! ما میتوانستیم ب ام و ۵۵۰i با پکیج M Sport یا مرسدس بنز E۴۰۰ با نشان AMG را دعوت بکنیم، اما برای ما S۶ بهروز شده برای سال ۲۰۱۶ آن چیزی که این سگمنت دربارهاش است را بهخوبی نشان میدهد: توازن و بالانس بین لوکس بودن، کارایی و قابلیت رانندگی. کلید طلایی این آلمانی خوشرو در زیر کاپوتش است جایی که پیشرانهی ۸ سیلندر توئین توربوی آن ۴۴۴ اسب بخار نیرو تولید میکند.
دیگر پیشکسوت حاضر در میدان باافتخار قرمز، سفید و آبی را نشان میدهد. کادیلاک CTS-V اسپورت ۲۰۱۶ طرح و برنامهی یک سدان لوکس اسپورت را دنبال میکند: پیشرانهی نیرومند ۶ سیلندری و توئین توربو با ۴۲۰ اسب بخار قدرت به همراه شاسی ورزشکاری (!) و نمای بسیار جذاب. این خودرو به حد کافی خوب بوده تا دو سال قبل عنوان خودروی سال را به دست آورد و هنوز هم رانندگی با آن لذتبخش است.
اما در مورد دوست تازهواردمان، خب، شاید باعث شود که سرتان را بخارانید اما از ما بشنوید که اسمش لکسوس GS F ۲۰۱۶ است. GS F به نظر میرسد در نگاه اول برای تست مقایسهای با آئودی RS۷ یا کادیلاک CTS-V طراحیشده باشد اما هنوز هم پیشرانهی ۸ سیلندرش نمیتواند با پسران بزرگ سرشاخ شود.
مقایسه کردن GS F با RS۷ و CTS-V شبیه این است که با تفنگ آبپاش به جنگ بازوکا بروید! مقایسهی لکسوس با S۶ و CTS-V اسپورت فرصتی برای لکسوس است و چالشی واقعی و جدی برای دو کهنهکار دیگر به شمار میرود.
همانطوری که از آئودی انتظار دارید، در بحث پیشرانه S۶ با رقیبان خود فرق دارد. پیشرانهی ۸ سیلندر ۴ لیتری با دو توربو در زیر کاپوت جا خوش کرده است. زمانی که بحث نیرو باشد این پیشرانه با ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر در میانهی گروه قرار میگیرد اما گیربکس ۷ سرعته ی دو کلاچه ی آن به همراه سیستم تمام چرخ متحرکش،S۶ را از دو همقطار خود جدا میکند.
این سه خودرو را در عرصههای لوکس بودن و کارایی و پرفورمنس امتحان میکنیم و به همان قدری که خوب باشند جایزه میگیرند! برندهی این امتحان لزوماً سریعترین، قویترین و یا راحتترین سدان نخواهد بود اما بهترین بالانس و توازن بین لوکس بودن و کارایی و قابلیت رانندگی را در پیست و هم در دنیای واقعی نشان خواهد داد.
ارزیابیهای ما در لسآنجلس کلید خورد. پیچ خوردن خودروها منعکسکنندهی این بود که ما چه تصوری از خریداران ثروتمند این خودروها داریم و آنها واقعاً چگونه از این خودروها استفاده میکنند. این خودروها در جادههای پرپیچوخم، تپهها و نهایتاً در پیست آزمایش شدند تا عیار واقعی خود را نمایان سازند.
از همان ابتدا S۶ نشان داد که لباسی متفاوت از دو رقیب دیگر به تن کرده است. آئودی بلوغ بیشتری را نسبت به لکسوس و کادیلاک نشان داد. فاکتور بلوغ و کمال در همان نگاه اول به بدنهی آئودی آشکار است. Ed Loh سردبیر میگوید: "S۶ تکنیکی، اسپورت و بیضرراست."سیستم ۴ چرخ متحرک آئودی در طی تستهای بارانی روز اول ثابت کرد که بسیار تواناست. میتوان روی پیشرانهی ۸ سیلندر توئین توربو و گیربکس ۷ سرعته با کلاچ دوبل حساب باز کرد.
سیستم انتقال قدرت که در حالت کامفورت کاملاً ساکت و آرام است، در حالت دینامیک واقعاً از خواب بیدار میشود. تعویض دندهها حالتی رعدآسا دارد. Jonny Lieberman میگوید: "این موتور تحت تنش و واقعاً باشکوه است." او ادامه میدهد: "این پیشرانهی ۸ سیلندر بهخوبی با گیربکس ۷ سرعته با کلاچ دوبل جفت شده و مسلماً بهترین ترکیب گروه است."
سیستم ۴ چرخ متحرک آئودی همچنین در خیابانهای آبگرفتهی لسآنجلس بهتر درک میشود، اگرچه که از برخی جنبههای منفی خصوصاً فرمان تنبل و کند آن نمیتوان گذشت.S۶ ثابتقدم است اما با فیزیک نمیشود جنگید. Lieberman میگوید: "فرمان آئودی احساس کندی دارد. حالت کامفورت احساس قطعشدگی و انفصال دارد و حالت دینامیک هم سنگین احساس میشود."
سیستم تعلیق بادی S۶ که باشکوهترین سواری گروه را دارد، در دور زدنها کمکی به قضایای یادشده نمیکند. Loh میگوید: "سفتی شاسی در مقایسه با نرمی سیستم تعلیق فقط احساس مصنوعی و چسبی بودن فرمان الکتریکی را برجسته میکند." او ادامه میدهد:" مقایسهی آئودی با کادیلاک و لکسوس مثل تفاوت روز با شب است."
آنچه S۶ را برای سواری در مسافتهای زیاد دلپذیر میکند فقط سواری نرم و پیشرانهی قدرتمند نیست بلکه نمای داخلی هم سهیم است. اگرچه که دو خودروی دیگر هم بهنوبهی خودنمای داخلی خوبی دارند، اما پکیج آئودی با چرم باکیفیت و جذاب و بهترین سیستم سرگرمی و اطلاعات گوی سبقت را از کادیلاک و لکسوس میرباید.
درون پیست S۶ یک بازیگر مستحکم است. سیستم ۴ چرخ متحرک آئودی کمک میکند تا خودرو در ۳.۸ ثانیه بهسرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و S۶ را سریعترین خودروی رقابت بکند. زمان یکچهارم مایل برای آئودی ۱۲.۴ ثانیه با سرعت ۱۷۹.۲ کیلومتر بر ساعت ثبت میشود که بازهم از دو رقیب دیگر بهتر است. تست figure-eight آئودی دقیقاً همانی میشود که ما در دور زدنهای جادهای مشاهده کردیم: ۲۴.۹ ثانیه در ۰.۷۷ نیروی جی که کندترین گروه است و همچنین شتاب جانبی ۰.۹۱ جی که بازهم کندترین گروه لقب میگیرد.
اگرچه که همهی ما از آئودی S۶ لذت بردیم، اما برای ما بسیار فوقالعاده بود که فقط بر سرعتهای خط مستقیم فوکوس کردیم و بهاندازهی کافی بر روی همهی جنبههای این سدان اسپورت تمرکز نکردیم. قطعاً مواردی وجود دارد که دربارهی S۶ گفته شود مثل توانایی سواری در فواصل زیاد، امکانات داخلی و اعداد مربوط به کارایی اما باید گفت که دو رقیب دیگر بالانس و توازن بهتری را نسبت به S۶ نشان میدهند.
رتبهی دوم: لکسوس GS F
با آن نگاه نافذ و چراغهای روز روشن نایک مانند، لکسوس GS F دقیقاً در نقطهی مقابل طیف حاضر قرار میگیرد. درحالیکه آئودی بر راحتی تأکید میکند،GS F زمانی که خارج از حالت نرمال باشد، روی اسپورت بودن تمرکز دارد.
در حالتهای اسپورت و اسپورت پلاس، صدای غرش پیشرانهی 8 سیلندر 5 لیتری برمیخیزد و گیربکس 8 سرعته ی خودکار لکسوس برای اجرای فرامین پدال گاز گوشبهفرمان میشود. لکسوس در این حالتهای رانندگی بسیار برانگیزاننده احساس میشود و پیشرانه تا زمانی که کات آف نشود با شادمانی آواز میخواند! "پیشرانهی عالی است!" Lieberman میگوید: "آن را در RC F دوست داشتم، حالا در GS F بیشتر دوستش دارم."
GS F هیجان کمتری در سرعتهای معمولی و آرام دارد. اگرچه پاسخ فرمان در حالت نرمال بهصورت دلپذیری تندوتیز باقی میماند، اما تنظیمات پدال گاز و گیربکس کمی مأیوسکننده است. پاسخ پدال گاز در حالت رانندگی پیشفرض نرم و آرام بوده و گیربکس برای معکوس کشیدن در مواقع لزوم بیمیل است. Loh میگوید: "در زمان سواری در اتوبان، گیربکس در حالت نرمال و اکو معکوس نمیکشد.
تأخیرهای آن احساسی در شما ایجاد میکند انگار برای سریع رفتن میلیون سال زمان نیاز دارید!" قدری شک و تردید دربارهی لکسوس بهعنوان خودروسازی باسابقهی ساخت خودروهای راحت وجود دارد اما لکسوس با GS F سواری سفت و محکمی ارائه میدهد. سیستم تعلیق لکسوس برخلاف آئودی و کادیلاک قابل تنظیم نیست و یکراست از کارخانه برای پیست تنظیمشده است!
این لکسوس و برادرش GS شاسی سفتی دارند که برای سواری در جادههای تند و غریب کالیفرنیا طراحیشدهاند. Loh میگوید: "دامپرها مقدار زیادی لرزش و ضربه را به راننده منتقل میکنند و سر و گردن من تکانهای زیادی داشتند."
تکانهای سر و گردن در بزرگراه نمود بیشتری مییافتند، جایی که سیستم تعلیق در کشمکشی سخت بود تا ناهمواریهای راه را بپوشاند. سواری کاملاً سفت است و مطمئناً سیستم تعلیق با تنظیم الکتریکی به همراه حالت راحت در صدر خواستههای ما از لکسوس قرار دارد. فرمان تند و سریع به این معنی است که در سرعتهای بزرگراهی، لکسوس با توانایی خط مستقیم در حال کشمکش است و نیازمند تصحیح مدارم از سوی راننده برای ماندن در بین خطوط میباشد.
با برخی استثناها دربارهی پیدا کردن بعضی دکمهها (دکمهی ترمزدستی را پیدا کنید، شمارا به مبارزه میطلبیم!)، نمای داخلی بهخوبی کارشده است. لمس داشبورد حس خوبی دارد و ما طرفدار پر و پا قرص صندلیها با چرم قرمز هستیم. Loh دربارهی نمای داخلی چنین نظر میدهد: "این لکسوس شبیهترین خودرو به قیمت ۸۵ هزار دلاری است. البته تا زمانی که شما خیلی به نمایشگر ناوبری نزدیک نگاه نکنید." نمایشگر سیستم ناوبری و کنترل جوی استیک ماوس مانند لکسوس تلاش زیادی برای تباهی نمای داخلی GS F انجام دادهاند.
حدس ما چیست؟ لکسوس تمرکز زیادی بر روی پرفورمنس داشته است.۴.۴ ثانیه طول میکشد تا GS F بهسرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. مسافت یکچهارم مایل نیز در ۱۲.۸ ثانیه و با سرعت ۱۸۰.۵ کیلومتر بر ساعت طی میشود که آن را در صدر گروه قرار میدهد.GS F با دیفرانسیل عقب در حالت اسلالوم رکورد ۲۴.۳ ثانیه با ۰.۸۱ شتاب جی را بر جای میگذارد. همکار دیگرمان Reynolds میگوید: "دریفت زدن مثل دیوانهها آسان است!"
لکسوس میتوانست در جایگاه نخست قرار گیرد چیزی که باعث غرق شدن لکسوس گردید به کارایی و قیمت آن مربوط میشود. بله GS F سریعتر از CTS-V اسپورت است اما آیا بهاندازهی ۱۴ هزار دلار؟! برای جیب ما جواب خیر است. Lieberman چنین نظری دارد: "من GS F را کاوش کردم. مشکل این است، پولی که شما برای GF S میپردازید، باید ۶۴۰ اسب بخار CTS-V را داشته باشید. فیس و افادهی برند یک چیز است اما در این مورد خاص صادقانه بگویم کمی مضحک به نظر میرسد!"
رتبهی اول: کادیلاک CTS-V اسپورت
رستم داستان ما کادیلاک CTS-V است! نه زیادی سفت است و نه زیادی نرم، فقط خودش است. در پیچهای جاده،CTS بالانسی ماهرانه بین کیفیت سواری و هندلینگ ارائه میدهد. ضربهگیرها در جادههای پردستانداز بهخوبی عمل میکنند و کمک میکنند تا کادیلاک بهخوبی از پس پیچها برآید.
فرمان فربه و گوشتی CTS-V انعکاس و بازخورد خوبی از جاده ارائه میدهد. Loh میگوید: "چیز نرم یا سبکی دربارهی این هیولا وجود ندارد. همهچیز ضخیم و مردانه است و کمی زحمت کشیدن برای فرمان ضخیم و شیفترهای آن نیاز است."
صحبت دربارهی گیربکس شد، باید بگوییم که از گیربکس ۸ سرعته ی خودکار کادیلاک ممنونیم. تعویض دندهها حالا سریعتر و هوشمندتر از قبل شده و همهی مزیتهای پیشرانهی ۶ سیلندر توئین توربو را در اختیارتان قرار میدهد. Lieberman اشاره میکند: "من واقعاً سواری این خودرو را جستوجو کردم. من نمیتوانم بهقدر کافی تأکید کنم که احساس فرمان کادیلاک چقدر خوب است. شاد و خوشحال-کلمه ی دیگری برای آن وجود ندارد."
اوضاع برای کادیلاک درراههای آزاد هم کاملاً بر وفق مراد است. CTS-V در جادههای باز راحت و آرام است. این خودرو در سرعتهای بالا مستحکم و استوار است و سیستم تعلیق آن راننده را از راههای ناهموار ایزوله میکند. Erick Ayapana میگوید: "کنترل سواری مغناطیسی کادیلاک واقعاً در بزرگراهها میدرخشد. این سیستم دستاندازها را بدون انتقال هرگونه خشونت به کابین خنثی میکند."
خود کابین هم مردانه است. اگرچه صندلیهای عقب تنگ هستند اما در عوض صندلیهای جلو راحتاند و موقعیت راننده نیز مناسب است. سیستم سرگرمی و اطلاعات کادیلاک (CUE) هنوز هم کمی فاجعهبار باقیمانده اما حداقل حالا با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل سازگار شده است.
برخلاف ۵۰ اسب بخار فاصلهی بین کادیلاک و لکسوس،CTS-V نمایشی واقعی در حد توانش را در درگ نشان میدهد. شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر کادیلاک ۴.۷ ثانیه بوده و مسافت یکچهارم مایل را در ۱۳.۱ ثانیه و با سرعت ۱۷۵.۴ کیلومتر بر ساعت طی میکند. تست figure-eight کادیلاک هم در ۲۴.۷ ثانیه و با شتاب ۰.۸۰ جی ثبت میشود.
ممکن است که کادیلاک سریعترین خودروی این مقایسه نباشد، اما توازن بین دینامیک رانندگی، راحتی، لوکس بودن و ارزش پرداختی آن را در صدر قرار میدهد. این کادیلاکی است که مردم را سورپرایز خواهد کرد. کادیلاک خودروی راننده است، یک سدان لوکس و همچنین کشندهی قیمت! کادیلاک ممکن است که دوباره "استاندارد جهان" نباشد اما در همان راه قدم برمیدارد.
S۶ برای تستهای ما زیادی نرم است، اما بااینوجود هنوز هم خودروی درخشانی است.
اگر این مقایسه تنها دربارهی پرفورمنس بود،GS F بیشک برندهی مدال میشد.
بله، جنرال موتورز اخیراً جوایز زیادی برندهشده اما زمانی که شما خودروی خارقالعادهای مثل CTS-V اسپورت میسازید، ستایش آن تضمینشده است.
آئودی S6 4.0T کواترو 2016 |
کادیلاک CTS-V اسپورت 2016 |
لکسوس GS F 2016 |
|
مشخصات کلی |
موتور جلو، تمام چرخها محرک |
موتور جلو، چرخهای عقب محرک |
موتور جلو، چرخهای عقب محرک |
نوع پیشرانه |
توئین توربو، ۸ سیلندر با بلوک آلومینیومی |
توئین توربو، ۶ سیلندر با بلوک آلومینیومی |
۸ سیلندر با بلوک آلومینیومی |
قدرت |
۴۴۴ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
۴۲۰ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
۴۶۷ اسب بخار در ۷۱۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور |
۵۵۰ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه |
۵۸۳ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه |
۵۲۷ نیوتنمتر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه |
وزن خالص |
۱۹۹۲ کیلوگرم |
۱۸۱۷ کیلوگرم |
۱۸۵۵ کیلوگرم |
گیربکس |
۷ سرعته خودکار با کلاچ دوبل |
۸ سرعته خودکار |
۸ سرعته خودکار |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت |
۳.۸ ثانیه |
۴.۷ ثانیه |
۴.۴ ثانیه |
شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر |
۹.۹ ثانیه |
۱۱.۰ ثانیه |
۱۰.۳ ثانیه |
طی مسافت ۴۰۰ متر |
۱۲.۴ ثانیه با سرعت ۱۷۹.۲ کیلومتر بر ساعت |
۱۳.۱ ثانیه با سرعت ۱۷۵.۴ کیلومتر بر ساعت |
۱۲.۸ ثانیه با سرعت ۱۸۰.۵ کیلومتر بر ساعت |
خط ترمز از سرعت ۹۶ تا سکون |
۳۴.۱۴ متر |
۳۲.۶۱ متر |
۳۳.۲۲ متر |
شتاب جانبی |
۰.۹۱ جی (متوسط) |
۰.۹۳ جی (متوسط) |
۰.۹۵ جی (متوسط) |
قیمت پایه |
۷۱.۸۲۵ دلار |
۷۱.۴۴۵ دلار |
۸۵.۳۹۰ دلار |
قیمت نسخه تست |
۸۰.۸۰۰ دلار |
۷۳.۰۴۵ دلار |
۸۶.۷۷۰ دلار |
مصرف سوخت ترکیبی |
۱۱.۲ لیتر در صد کیلومتر |
۱۲.۳۸ لیتر در صد کیلومتر |
۱۲.۳۸ لیتر در صد کیلومتر |
ارسال نظر