پرفروشترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۱۵ (۳)
در قسمت سوم از معرفی پرفروشترین خودروهای بازار اروپا، نوبت به شاسیبلندها و خودروهای برقی میرسد. دو سگمنتی که به سرعت در حال افزایش سهم خود از بازارها هستند.
کراساوورهای کوچک
چند سالی است که بخش کراساوورهای کوچک داغترین بخش بازار در اروپا بوده است و با توجه به ورود بازیگران جدید به این بخش، به نظر میرسد که این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد. در سال 2015، این بخش رشدی 46 درصدی را تجربه کرد و بیش از یک میلیون کراساوور کوچک در اروپا به فروش رسید. تقریباً در تمامی 15 رتبه برتر در جدول فروش این کلاس، رشد فروش مشاهده میشود و در بسیاری از مدلها شاهد رشد فروش خیرهکنندهای بودهایم.
۲۰۱۵ Renault Captur
در ادامه با سه کراس اووری مواجه میشویم که هر سه ظاهری فانتزی و متفاوت دارند و همین ظاهر متفاوت آنها باعث شده است که طرفداران خاص خود را داشته باشند. نیسان جوک، سیتروئن C4 کاکتوس و فیات 500X رتبههای پنجم تا هفتم را در این کلاس به خود اختصاص دادهاند.
جیپ رنگید، سوزوکی ویتارا و فورد اکو اسپرت رتبههای بعدی در جدول فروش را از آن خود کردهاند. جالب اینجاست که شورولت ترکس که اخیراً در لیست مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته است، رتبه یکی مانده به آخر را در این جدول کسب کرده است و اگر کمپانی ناشناخته DR مدل CityCross را عرضه نمیکرد، لقب کمترین محبوبیت در این کلاس در اروپا به شورولت ترکس میرسید. از همین امر میتوان به میزان محبوبیت خودروهای شورولت در بین اروپاییها پی برد.
در جدول زیر، آمار فروش در بخش کراساوورهای کوچک را مشاهده میکنید:
|
SUV های کوچک |
۲۰۱۵ |
۲۰۱۴ |
درصد تغییر |
۱. |
رنو کپچر |
۱۹۴.۸۴۷ |
۱۶۴.۸۰۱ |
۱۸% |
۲. |
اوپل/واکسهال موکا |
۱۶۳.۲۴۶ |
۱۲۷.۴۳۷ |
۲۸% |
۳. |
پژو ۲۰۰۸ |
۱۵۴.۳۲۵ |
۱۳۵.۵۴۱ |
۱۴% |
۴. |
داچیا داستر |
۱۲۵.۴۱۶ |
۱۲۷.۷۷۲ |
-۲% |
۵. |
نیسان جوک |
۱۰۲.۵۷۴ |
۹۷.۵۳۸ |
۵% |
۶. |
سیتروئن C۴ کاکتوس |
۷۸.۸۸۸ |
۲۹.۰۶۰ |
۱۷۱% |
۷. |
فیات ۵۰۰ X |
۷۴.۲۶۲ |
۱۳۵ |
جدید |
۸. |
جیپ رِنِگید |
۵۳.۹۴۰ |
۷.۷۶۸ |
۵۹۴% |
۹. |
سوزوکی ویتارا |
۴۱.۶۷۶ |
۰ |
جدید |
۱۰. |
فورد اکواسپرت |
۴۰.۰۸۴ |
۱۲.۹۰۴ |
۲۱۱% |
۱۱. |
مزدا CX-۳ |
۲۴.۲۳۲ |
۱ |
جدید |
۱۲. |
کیا Soul |
۱۶.۳۲۶ |
۱۰.۲۶۱ |
۵۹% |
۱۳. |
سوزوکی جیمنی |
۱۲.۲۷۱ |
۱۰.۷۸۷ |
۱۴% |
۱۴. |
هوندا HR-V |
۷.۶۲۱ |
۰ |
جدید |
۱۵. |
سانگ یانگ تیوولی |
۴.۵۱۲ |
۰ |
جدید |
۱۶. |
سوزوکی SX۴ |
۳.۱۶۱ |
۱۴.۱۲۶ |
-۷۸% |
۱۷. |
لادا نیوا |
۱.۶۵۲ |
۱.۵۴۲ |
۷% |
۱۸. |
فیات Sedici |
۲۴۹ |
۳.۵۵۰ |
-۹۳% |
۱۹. |
شورولت تراکس |
۲۲۹ |
۹.۳۱۶ |
-۹۸% |
۲۰. |
DR CityCross |
۶۶ |
۲۰۵ |
-۶۸% |
|
مجموع فروش این کلاس |
1.099.577 |
752.744 |
46% |
شاسیبلندهای سایز متوسط:
همانطور که قبلاً دیدیم، گروه فولکسواگن در بخش سدانها و خودروهای جمعوجور با قدرتنمایی زیرمجموعههایش، اجازه نفس کشیدن به رقبا را نداده بود. اما در بخش شاسیبلندها، با ضعف گروه فولکسواگن، نوبت به گروه رنو-نیسان رسیده است تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. همانطور که در بخش قبل دیدیم، رنو کپچر توانسته بود عنوان پرفروشترین کراس اور کوچک را به خود اختصاص دهد. در بخش شاسیبلندهای سایز متوسط هم پسرعموی بزرگتر و آسیایی کپچر، یعنی نیسان قشقایی قدرتنمایی میکند.
نیسان قشقایی با شکست رکورد فروش خود در اروپا، برای هشتمین سال پیاپی توانسته است لقب پرفروشترین خودروی این کلاس را به خود اختصاص دهد. جالب اینجاست که در 6 سال از این 8 سال، فروش قشقایی عددی بیش از 200 هزار دستگاه در سال بوده است.
اما فولکس هم آنچنان در برابر رقیبش دست خالی نیست و با معرفی نسل دوم تیگوآن محبوب، سعی کرده است که در برابر رقیب فرانسوی-ژاپنی اش قد علم کند. اما رتبه دوم تیگوآن نشان میدهد که فولکس باید همچنان تلاش خود را افزایش دهد.
در رتبه ششم، دیگر محصول محبوب گروه فولکسواگن، یعنی اشکودا یتی را مشاهده میکنیم که بالاتر از مزدا CX-5 و تویوتا راو 4 قرار گرفته است. مدل جدید رنو، یعنی قاجار و هوندا CR-V رتبههای بعدی فروش در این کلاس را به دست آوردهاند.
اما نکته جالبتوجه در این آمار فروش، حضور مدل دیگری از برند DR motor، یعنی DR5 است که از بین 29 خودروی این کلاس، رتبه 28 را کسب کرده است. DR motor یک کمپانی ایتالیایی است که برخی از محصولات خودروسازان چینی را تحت برند DR مونتاژ کرده و به فروش میرساند. DR5 تغییر نام داده شده چری تیگو 3 یا همان امویام X33 خودمان است که فروش آن در ایتالیا از سال 2006 آغاز شده است و تاکنون بدون تغییر فنی یا ظاهری نسبت به روزهای اولیه، تولید آن ادامه دارد.
جالب اینجاست که DR5 بدفروشترین خودرو در این لیست نیست، بلکه تنها نماینده شورولت در این کلاس، یعنی شورولت Captiva رتبه آخر فروش را به خود اختصاص داده است. این بدین معنی است که محبوبیت محصولات برند شورولت در بین اروپاییها، حتی از چری تیگو نیز کمتر است!
در جدول زیر میزان فروش شاسیبلندهای سایز متوسط در اروپا را مشاهده میکنید:
|
SUV های میان سایز |
۲۰۱۵ |
۲۰۱۴ |
درصد تغییرات |
۱. |
نیسان قشقایی |
۲۳۰.۶۶۱ |
۲۰۲.۹۱۴ |
۱۴% |
۲. |
فولکس تیگوان |
۱۴۸.۳۳۸ |
۱۵۰.۶۴۱ |
-۲% |
۳. |
کیا اسپورتیج |
۱۰۴.۹۸۴ |
۹۶.۵۵۶ |
۹% |
۴. |
فورد کوگا |
۱۰۲.۴۶۴ |
۸۶.۴۴۵ |
۱۹% |
۵. |
هیوندای ix۳۵ |
۸۴.۲۶۴ |
۹۳.۵۴۰ |
-۱۰% |
۶. |
اشکودا Yeti |
۶۴.۳۴۸ |
۶۳.۴۱۹ |
۱% |
۷. |
مزدا CX-۵ |
۵۶.۱۷۹ |
۵۷.۲۸۹ |
-۲% |
۸. |
توروتا RAV۴ |
۵۱.۸۳۸ |
۵۴.۱۸۷ |
-۴% |
۹. |
رنو کجار |
۴۹.۵۲۰ |
۰ |
جدید |
۱۰. |
هوندا CR-V |
۴۶.۹۶۷ |
۴۹.۱۸۲ |
-۵% |
۱۱. |
میتسوبیشی اوتلندر |
۴۶.۵۸۱ |
۳۳.۷۴۴ |
۳۸% |
۱۲. |
میتسوبیشی ASX |
۴۵.۲۲۸ |
۳۵.۲۹۵ |
۲۸% |
۱۳. |
نیسان X-Trail |
۴۰.۲۴۳ |
۱۶.۱۷۸ |
۱۴۹% |
۱۴. |
هیوندای توسان |
۳۶.۰۹۴ |
۰ |
جدید |
۱۵. |
سوزوکی S-Cross |
۲۹.۰۸۷ |
۳۹.۰۷۰ |
-۲۶% |
۱۶. |
سوبارو فورستر |
۱۴.۴۲۸ |
۱۳.۸۸۹ |
۴% |
۱۷. |
فیات فریمونت |
۱۳.۸۲۱ |
۱۷.۳۸۹ |
-۲۱% |
۱۸. |
جیپ چروکی |
۱۲.۴۴۲ |
۸.۶۲۹ |
۴۴% |
۱۹. |
سیتروئن C۴ Aircross |
۱۱.۷۷۱ |
۱۲.۱۴۲ |
-۳% |
۲۰. |
سوبارو XV |
۸.۹۲۵ |
۱۰.۷۴۵ |
-۱۷% |
۲۱. |
اوپل/واکسهال آنتارا |
۶.۷۴۶ |
۸.۴۶۱ |
-۲۰% |
۲۲. |
جیپ رانگلر |
۶.۰۵۹ |
۵.۳۰۲ |
۱۴% |
۲۳. |
سانگ یانگ کوراندو |
۵.۷۹۵ |
۴.۸۲۰ |
۲۰% |
۲۴. |
رنو کولئوس |
۴.۶۷۵ |
۷.۴۱۸ |
-۳۷% |
۲۵. |
سوزوکی گرند ویتارا |
۳.۲۱۰ |
۶.۲۱۳ |
-۴۸% |
۲۶. |
پژو ۴۰۰۸ |
۲.۴۴۲ |
۲.۵۳۳ |
-۴% |
۲۷. |
جیپ کامپاس |
۶۱۶ |
۴.۸۲۹ |
-۸۷% |
۲۸. |
DR۵ |
۱۶۵ |
۱۰۶ |
۵۶% |
۲۹. |
شورولت کاپتیوا |
۵۹ |
۲.۹۲۸ |
-۹۸% |
|
مجموع فروش این کلاس |
1.227.950 |
1.083.921 |
13% |
همانطور که مشاهده میکنید، در این کلاس، ۲۹ خودرو با یکدیگر رقابت میکنند که تنوعی اعجابآور را ایجاد کردهاند. طبق خبرها، رقابت در این کلاس در سال ۲۰۱۶ داغتر نیز خواهد شد، چراکه گروه فولکسواگن در حال برنامهریزی برای معرفی دو شاسیبلند جدید بر روی پلتفرم تیگوآن، تحت برندهای اشکودا و سئات است. علاوه بر آنها، نسل جدید پژو ۳۰۰۸ که برخلاف نسل قبلی آن که یک MPV بود، یک کراس اور است، در سال آینده وارد بازار خواهد شد و امجی نیز پس از فروش موفقیتآمیز شاسیبلند خود یعنی GS در بازار چین، قصد معرفی این خودرو در بریتانیا را دارد.
شاسیبلندهای بزرگ:
هرچقدر که رقابت در بین شاسیبلندهای متوسط و کوچک داغ و جذاب بود، رقابت در کلاس شاسیبلندهای بزرگ سرد و بیرمق است. برخلاف آمریکاییها که شاسیبلندها برایشان از نان شب هم واجبتر هستند، در اروپا مردم علاقه چندانی به این کلاس از خودروها ندارند. به همین دلیل نیز در بین شاسیبلندهای بزرگ نامی از هیچیک از برندهای اروپایی دیده نمیشود.
در این کلاس، تنها 8 خودرو حضور دارند که همگی از برندهای کرهای و ژاپنی هستند. جالب اینجاست که برخی از آنها، مانند سانتافه یا سورنتو، در ردهبندیهای آمریکایی بههیچعنوان در کلاس شاسیبلندهای سایز بزرگ قرار نمیگیرند. شاید در اروپا به دلیل کم بودن تعداد خودروها در این کلاس و هفت نفره بودن این خودروها، آنها را همکلاس با تویوتا لندکروزر و میتسوبیشی پاجرو قرار دادهاند.
۲۰۱۵ Hyundai Santa-Fe Sport ۲.۰t Ultimate AWD
دو برادر خوشچهره کرهای، یعنی کیا سورنتو و هیوندای سانتافه، رتبههای اول و دوم فروش در کلاس شاسیبلندهای بزرگ در اروپا را کسب کردهاند. جالب اینجاست که فروش سورنتو بهعنوان پرفروشترین خودروی این کلاس، تنها حدود ۱۶ هزار دستگاه بوده است و فروش سانتافه نیز حدود ۱۴ هزار دستگاه بوده است. شاید بد نباشد که اشاره کنیم که فروش سانتافه در کشور ما در مدت مشابه، بیشتر از نصف فروش آن در کل اروپا بوده است!
پس از برادران کرهای، نوبت به تویوتا لندکروزر میرسد. جالب است بدانید که این ژاپنی بینقص در مدت مشابه در بازار آمریکا رتبه آخر فروش را در این کلاس کسب کرده است!
میتسوبیشی پاجرو، سانگ یانگ رکستون و مزدا CX-9 رتبههای چهارم تا ششم جدول فروش شاسیبلندهای سایز بزرگ را به خود اختصاص دادهاند و بالاتر از دو محصول نیسان، یعنی مورانو و پث فایندر قرار گرفتهاند.
در جدول زیر میزان فروش شاسیبلندهای سایز بزرگ در اروپا را مشاهده میکنید:
|
SUV های بزرگ |
2015 |
2014 |
تغییرات |
1. |
کیا سورنتو |
16.539 |
9.390 |
76% |
2. |
هیوندای سانتافه |
14.492 |
13.390 |
8% |
3. |
تویوتا لندکروزر |
6.052 |
6.258 |
-3% |
4. |
میتسوبیشی پاژرو/مونترو/شوگان |
5.920 |
4.859 |
22% |
5. |
سانگ یانگ رکستون |
2.214 |
1.929 |
15% |
6. |
مزدا CX-9 |
1.057 |
69 |
1432% |
7. |
نیسان مورانو |
603 |
625 |
-4% |
8. |
نیسان پثفایندر |
388 |
1.867 |
-79% |
|
مجموع فروش این کلاس |
۴۷.۲۶۵ |
۳۸.۳۸۷ |
۲۳% |
همانطور که میبینید، کل فروش این کلاس کمی بیش از ۴۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۵ بوده است. این در حالی است که فولکسواگن گلف بهتنهایی بیشتر از ۵۳۴ هزار دستگاه در مدت مشابه در اروپا فروخته است!
خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید
خودروهای برقی رشد بسیار سریعی در بازار دارند و به سرعت در حال افزایش سهم خود هستند. فروش این خودروها در سال 2015، نسبت به سال قبل، 47% افزایش پیدا کرد و این در حالی است که در سال قبل از آن نیز، 50% درصد رشد فروش در این بخش مشاهده شده بود. پیشبینی میشود که فروش خودروهای برقی در اروپا در سال جاری میلادی به بیش از 100 هزار خودرو برسد.
مجموع فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در سال 2015 به بیش از 189 هزار دستگاه رسید که رشدی 94 درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد و در حال حاضر این خودروها 1.3% از کل خودروهای فروختهشده در اروپا را شامل میشوند.
سه خودروی برقی پرفروش در اروپا، خودروهایی هستند که از پایه به صورت برقی طراحی شدهاند، نه نسخههای برقی از خودروهای معمولی. این مسئله نشان میدهد که استراتژی طراحی پایهای خودروهای برقی مؤثرتر است.
در بخش خودروهای برقی، رنو Zoe توانست با افزایش فروش 67 درصدی نسبت به سال قبل، نیسان Leaf را کنار بزند و عنوان پرفروشترین خودرو را کسب کند. تسلا مدل S نیز رتبه سوم را از آن خود کرد. نسخههای الکتریکی فولکسواگن گلف، کیا سول و رنو کانگو رتبههای چهارم تا ششم فروش را کسب کردهاند.
میزان فروش مدلهای مختلف خودروهای برقی در اروپا را در جدول زیر مشاهده میکنید:
|
خودروهای الکتریکی |
۲۰۱۵ |
۲۰۱۴ |
تغییرات |
۱. |
رنو Zoe |
۱۸.۴۶۹ |
۱۱.۰۹۰ |
۶۷% |
۲. |
نیسان لیف |
۱۵.۳۰۳ |
۱۵.۱۵۸ |
۱% |
۳. |
تسلا Model S |
۱۵.۱۶۹ |
۸.۸۴۱ |
۷۲% |
۴. |
فولکس e-Golf |
۱۱.۱۲۴ |
۳.۳۲۸ |
۲۳۴% |
۵. |
کیا SoulEV |
۵.۸۰۰ |
۴۶۸ |
۱۱۳۹% |
۶. |
رنو کانگو ZE |
۴.۳۲۸ |
۴.۱۷۱ |
۴% |
۷. |
بامو i۳EV (e) |
۳.۹۰۱ |
۲.۹۸۶ |
۳۱% |
۸. |
نیسان e-NV۲۰۰ / Evalia |
۳.۰۴۹ |
۲.۳۰۰ |
۳۳% |
۹. |
فولکس e-Up! |
۲.۷۶۹ |
۵.۴۵۰ |
-۴۹% |
۱۰. |
مرسدس بنز B-Class ED |
۲.۷۶۰ |
۱۵۰ |
۱۷۴۰% |
۱۱. |
اسمارت FortwoED |
۲.۰۱۳ |
۲.۷۲۶ |
-۲۶% |
۱۲. |
رنو توئیزی |
۱.۹۱۷ |
۲.۲۹۳ |
-۱۶% |
۱۳. |
پژو iOn |
۱.۵۶۶ |
۵۷۰ |
۱۷۵% |
۱۴. |
Bolloré Blue Car |
۱.۱۶۶ |
۱.۱۷۰ |
۰% |
۱۵. |
سیتروئن C-Zero |
۱.۱۱۸ |
۶۱۳ |
۸۲% |
۱۶. |
میتسوبیشی I-Miev |
۷۰۸ |
۶۷۵ |
۵% |
۱۷. |
هیوندای ix۳۵FCEV |
۱۶۶ |
۳۸ |
۳۳۷% |
|
Segment total |
91.326 |
62.027 |
47% |
در بخش خودروهای پلاگین هیبرید، میتسوبیشی اوتلندر PHEV با اختصاص حدود یکسوم از فروش کل این بخش به خود، رتبه اول را در این بخش کسب کرده است. با این آمار فروش، اوتلندر PHEV توانست رکورد پرفروشترین خودروی برقی در اروپا را به نام خود ثبت کند. جالب است بدانید که دوسوم از فروش کلی اوتلندر در اروپا، مربوط به نسخه پلاگین هیبریدی آن است.
پس از اوتلندر، فولکسواگن گلف GTE و آئودی A3 e-Tron رتبههای بعدی در جدول فروش خودروهای پلاگین هیبرید را کسب کردهاند. در این جدول، تنها خودرویی که اختصاصاً بهعنوان یک پلاگین هیبرید طراحی شده است، BMW i8 میباشد که حدود 2000 دستگاه در سال 2015 فروخته است؛ عددی که با توجه به قیمت و کلاس این خودرو، عددی راضیکننده محسوب میشود.
VW Golf VII GTE
در جدول زیر میزان فروش خودروهای پلاگین هیبرید در اروپا را مشاهده میکنید:
|
PHEV پلاگین هیبرید |
2015 |
2014 |
تغییرات |
1. |
میتسوبیشی اوتلندر PHEV |
31.340 |
19.980 |
57% |
2. |
فولکس واگن گلف GTE |
17.282 |
534 |
3136% |
3. |
آئودی A3e-Tron |
11.711 |
618 |
1795% |
4. |
بامو i3 REx(e) |
7.919 |
6.062 |
31% |
5. |
, ولوو V60Twin Engine |
6.952 |
5.099 |
36% |
6. |
مرسدس بنز C350e |
5.069 |
0 |
جدید |
7. |
فولکس پاسات GTE |
4.686 |
0 |
جدید |
8. |
پورشه کاین S e-hybrid |
3.350 |
169 |
1882% |
9. |
ولوو XC90T8 Twin Engine |
2.653 |
0 |
جدید |
10. |
BMW i8 |
2.027 |
1.133 |
79% |
11. |
BMW X540e PHEV |
1.649 |
0 |
جدید |
12. |
فورد C-MaxEnergi |
1.230 |
0 |
جدید |
13. |
مرسدس بنز S500e |
807 |
0 |
جدید |
14. |
تویوتا پریوس Plug-In |
704 |
899 |
-22% |
15. |
پورشه پانامرا S e-hybrid |
606 |
917 |
-34% |
|
مجموع فروش این کلاس |
۹۷.۹۸۵ |
۳۵.۴۱۱ |
۱۷۷% |
بدین ترتیب به پایان سومین قسمت از معرفی پرفروشترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۱۵ میرسیم.
ارسال نظر