برترین خودروسازان انگلیسی
ممکن است موقعیتی پیش آمده باشد که احساس کنید مردمان بریتانیا یا همان انگلستان بیش از حد خودبزرگبین اند یا به زبان ساده از زبان صحبت کردن گرفته تا هر چیز بزرگ و کوچکی خود را برتر از دیگران می دانند. این که این موضوع تا چه حد صحت دارد بحث دیگری است اما باید اعتراف کرد که عملکرد چشمگیر صنعت خودروسازی آنها در سال اخیر به مراتب بحث برانگیز است.
مجله تخت گاز: ممکن است موقعیتی پیش آمده باشد که احساس کنید مردمان بریتانیا یا همان انگلستان بیش از حد خودبزرگبین اند یا به زبان ساده از زبان صحبت کردن گرفته تا هر چیز بزرگ و کوچکی خود را برتر از دیگران می دانند. این که این موضوع تا چه حد صحت دارد بحث دیگری است اما باید اعتراف کرد که عملکرد چشمگیر صنعت خودروسازی آنها در سال اخیر به مراتب بحث برانگیز است.
بدون شک 2012 یکی از پرکارترین سالهای فعالیت رولزرویس بوده است. تنها در سه ماه نخست سال نیز 1800 دستگاه بنتلی روانه بازار خودرو شد. در این میان چین و اکثر کشورهای آسیای میانه استقبال بینظیری را از اتومبیلهای لوکس تولید انگلستان به عمل آوردند تا جایی که فروش انواع بنتلی در چین به بیش از دو برابر رسید. مردم این کشور به بیشینه تاریخی و تولیدات لوکس کشور انگلستان علاقه مندند. به گفته رئیس بخش تولید بنتلی، طی چند سال اخیر علاقه چینی ها به تاریخچه آمیخته با مسابقات مختلف اتومبیلهای بنتلی و ساختار دست ساز آنها دوچندان شده است. او همچنین در پاسخ به پیشنهاد انتقال مراحل پرهزینه ساخت اتومبیل های این برند خوشنام به کمپانیهای خوش قیمت کشور چین می گوید: «تبهر خاص هنرمندان بنتلی در کار دست بر چوب، چرم و حتی آهن پدیده کم نظیری است که طی سالها تجربه به دست آمده و نسل به نسل منتقل شده است. کاری که نمی توان نمونه آن را در هیچ کجای دیگر جستجو کرد...».
دهه هفتاد همان دهه غم انگیز صنعت خودروسازی انگلستان است. دهه ای که خودروسازی ژاپن روی کار می آید و با تولید اتومبیل های ارزان قیمت و البته خوش ساختش بازار اتومبیل را در دست می گیرد. مدتی پیش ابرکمپانی های همین کشور، هوندا و تویوتا، اعلام داشتند شعب انگلیسی خود را گسترش خواهند داد. بدون شک موفقیت چشم گیر نیسان در ساندرلند(Sunderland ) انگلستان نقش بسزایی در این تصمیم گیری داشته است. کارخانه تولید اتومبیل ساندرلند که در سال 1986 تاسیس شد، سال گذشته حدود نیم میلیون اتومبیل تولید کرد. این رقم بالاترین میزان تولیدی است که یک کارخانه تولید اتومبیل انگلیسی تا به حال داشته است. اخیرا ساندرلند قرارداد دیگری نیز مبنی بر ساخت مدلهای جدید Fiesta و Focus بسته است. کوین فیتزپاتریک، معاون کمپانی نیسان می گوید: «همکاری ما با انگلستان تنها به مرحله ساخت اتومبیلها محدود نمیشود. مااتومبیل هایمان را در پادینگتون طراحی می کنیم، در بدفوردشایر مهندسی می کنیم و در ساندرلند تولید می کنیم».
رنجرور ایووک، اتومبیلی که آن را اتومبیل سال 2011 لقب نهادند، یکی از زیباترین های کلاس SUV است. این مدل رنجرور نه تنها در انگلستان بلکه در سرتاسر دنیا بیش از صد جایزه را از آن خود ساخته است. موفقیت ایووک همچنین هزار موقعیت شغلی جدید را در انگلستان به وجود آورد و سرمایه گزاران را بر آن داشت تا در شرایط نابسامان اقتصادی این کشور 355 میلیون پوند در کمپانی تولید موتورهای چهار سیلندر ولورهامپتون (Wolverhampton) سرمایه گزاری کنند.
کاترهام، رادیکال، اریئل و...در هیچ کشور دیگری با این تعداد کارخانه کوچک اتومبیلسازی روبرو نمیشویم. حال آن که اتومبیل های تولیدی هر کدام در نوع خود بینظیر است. اتومبیلهای کوچکی که در دعوای همیشگی بر سر سبک وزنی حرف های بیشماری برای گفتن دارند. این انگلیسی های کوچک در بازی سرعت نیز بسیار افتخارآفرین بوده اند. اریئل اتم(Ariel Atom) مدل نام آشنای اریئل است که رکورد سرعت در فضای بسته را شکست، بی ای سی مونو(BAC Mono) مدل استثنایی دیگری است که در همین کشور متولد شد و سه چرخه یا تری ویلر(3Wheeler) مورگان اعجوبه ای است که همه را غافلگیر کرد.
نام مکلارن از دیرباز در صدر نام گزاری سازندگان سریع ترین اتومبیل های این سیاره قرار داشته است. کمپانی انگلیسی ای که چند ماه اخیر را صرف ساختن متفاوت ترین مدل هایش کرده است. MP4-12C نقطه آغازی برای ورود به دنیای سواری در کوچه و خیابان بود. مدل رودستر این اتومبیل نیز در راه است. ابر خودروی Son of F1 (به معنای فرزند فرمول وان) که مدتها انتظارش را کشیده بودیم، نیز به بازار خواهد آمد. گفته می شود این اتومبیل 800 اسب بخار نیرو تولید می کند. مک لارن همچنین یک بخش تولید دیگر راه اندازی کرده است. ساخت این بخش 50 میلیون پوند هزینه در پی داشت واز سال 2016 سالانه 4000 اتومبیل تولید خواهد کرد.
شکی نیست که طرفداران کمپانی مینی مدل های به یادماندنی کلابمن (Clubman) و رودستر (Roadster) مینی را به خاطر می آورند اما نکته جالب اینجاست که تمامی مدلهای مینی- ب ام و تولیدی مابین تولید این دو مدل، از سال ۲۰۰۱ تا به حال، به انضمام همین دو مدل در انگلستان به تولید رسیده اند. به عبارتی در این بازه زمانی بیش از دو میلیون مینی در انگلستان تولید شده است. سه چهارم این میزان تولید به آلمان بازگشته است.
مفهومی جنجالی سی-ایکس75 جاگوار را به خاطر می آورید؟ منبع تامین نیروی بدیعش را چطور؟ یک جفت میکروتوربین که با سوخت تغذیه می شدند و نیروی الکتریسیته تولیدی شان موتورهای آرمیده در چرخها را به کار می انداخت. این موتورها در کمپانی جت سازی Isle of Man خلق شد و انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور بر اتومبیل های تولیدی قرار گیرد. این خلاقیت دستاورد تکنولوژی جت سازی انگلستان است.
درست است که ایتالیا supercar valley پرآوازه خود را دارد اما موتوراسپرت وَلیM۴۰ انگلیس نیز از جایگاه ویژه ای در مسابقات اتومبیل رانی برخوردار است. هشت تیم از دوازده تیمی که در فصل فرمول وان ۲۰۱۲ شرکت می کنند، در انگلیس بنیان گذاشته شده اند. از تیم های انگلیس می توان به Vodafone McLaren Mercedes، Lotus F۱ Team وWilliams F۱ Team اشاره کرد. به گفته کریستین هورنر، مدیر ردبول F۱، انگلیس با بهره گیری از میراث فرهنگی غنی، شبکه پیوسته ای از تولیدکنندگان و استعدادهای فراوان متحدالمرکز مناسب ترین مکان برای آمادگی در راستای فرمول وان است. این بخشی از ماجرا است اما هورنر اضافه می کند که پیشرفت علم مهندسی در این کشور دلیل اصلی این امر است. انگلیس در بسیاری از تکنولوژی های پیشرو نظیر فیبرکربن پیشقدم بوده است.
یک مرسدس A-Class دیگر در راه است و شایعه شده است که قلب تپنده آن را یک موتور 2 لیتری توربوبنزینی 330 اسب بخاری تشکیل می دهد اما سوال این است که این موتور در کجا ساخته خواهد شد؟ آیا Mercedes AMGآلمانی این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت؟ خیر این بار واحد متخصص مرسدس در ساخت موتورهای با عملکرد بالای F1، در انگلیس است که موتور خروشان دیگری را به صنعت خودروسازی تقدیم می کند. آستون مارتین موتور 730 اسب بخاری مدل وان77اش را از همین واحد به خانه برد. موتورتوربوباکسر 2 لیتری سوبارو نیز 400 اسب بخار توان تولید می کند و بر مدل CS400 قرار می گیرد. مطمئنا میتوان حدس بزنید این موتور نیز در کدام کشور تولید می شود.
نظر کاربران
انگلستان قلب سیاست و صنعت پیشرو دنیاست