معرفی کیا «پیکانتو» مدل ۲۰۱۲
کیا «پیکانتو» مدل ۲۰۱۲ میتوانست جایگزین مناسبی برای «پراید» در کشورمان باشد اما افسوس که تغییر طرح روکش صندلیها، سقف تحولخواهی مدیران صنعت خودروسازی کشور بود!
احتمالا بارها خوانده و شنیدهاید که صنعت اتومبیلسازی کره جنوبی همزمان با صنعت خودروسازی ایران شکل گرفت. تقریبا بیش از چهار دهه از آغاز به کار صنعت خودروسازی ایران و کرهجنوبی میگذرد اما این روزها مقایسه جایگاه صنعت خودروسازی این دو کشور بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است تا یک واقعیت. در شرایطی که صنعت خودروسازی ایران در تمام مدت این چهار دهه به معنای واقعی در خواب زمستانی به سر میبرد کرهایهای سختکوش با برنامهریزی منسجم و به دور از سیاست زدگی، خود را به جایگاهی رساندند که امروز پس از فتح بازارهای آسیایی و بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس اهداف بلند پروازانهای چون فتح بازار آمریکای شمالی را در سر میپرورانند. هدفی که با نگاهی گذرا به آمارهای تولید و فروش خودرو در جهان چندان هم دور از ذهن به نظر نمیرسد.
صنعت خودروسازی کره به رهبری دو برند نام آشنای خود یعنی «هیوندای» و «کیا» پس از کسب موفقیت گسترده در عرضه خودروهای اقتصادی و کم استهلاک شهری، چند سالی میشود که تصمیم به عرضه محصولات مختلف در کلاسهای گوناگون گرفتهاند؛ از «هیوندای سنتنیال» در کلاس سدانهای مجلل گرفته تا «کیا پیکانتو» در کلاس هاچبکهای شهری. در این نوشتار نگاهی داریم به هاچبک ریزنقش کیا که بالاخره توانست جواز حضور در بازار ایران را به دست آورد.
بیوگرافی
علاقهمندان به صنعت خودروسازی احتمالا به یاد خواهند داشت که این نخستین بار نیست زمزمه عرضه کیا پیکانتو در داخل کشور بر سر زبانها میافتد. چراکه نخستین بار در سال ۱۳۸۳ و در جریان ششمین (و به عبارتی آخرین!) نمایشگاه خودرو تهران، شرکت سایپا به منظور بازاریابی و محک محصولات جدید شرکای خارجی خود در ایران اقدام به معرفی و رونمایی از نسل نخست کیا پیکانتو در کنار سیتروئن C۲ کرد که ناگفته پیداست نه پیکانتو و سیتروئن C۲ و نه هیچ خودرو خوشنام دیگری در سالهای اخیر شانس حضور در بازار خودروهای هاچبک در ایران را نیافت و شرکت سایپا نیز که سود وسوسهکنندهای از بابت طراحی و فروش انواع فیسلیفتهای عجیب و غریب پراید همچون سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ نصیب خود میساخت نیازی به معرفی و عرضه یک خودرو صاحبنام و دارای اعتبار جهانی جهت جایگزینی پراید احساس نمیکرد.
اما اخیرا و به لطف حضور گسترده کرهایها در بازار خودروهای وارداتی کشور و صد البته گران شدن انواع خودرو که سبب شده خودروهای کوچک و ارزانقیمتي همچون هیوندای i۲۰ و مزدا ۲ جای در پای خودروهای متوسط و نیمه لوکس بازار کشور بگذارند، میتوان به حضور جدی هاچبک کوچک کیا در ایران بیش از پیش امیدوار بود.
شرکت کرهای کیا همزمان با آغاز هزاره سوم در سال ۲۰۰۰ با متوقف ساختن تولید «پراید» که محصول پرفروش کیا در رده خودروهای جمع و جور شهری محسوب میشد به سراغ طراحی و معرفی دو جایگزین کاملا جدید برای این خودرو در کلاس Sub Compact و هاچبک شهری کوچک رفت و با تنوع بخشیدن بهاین بخش از سبد محصولات خود دو محصول «ریو» و «پیکانتو» را معرفی کرد. نسل نخست کیا پیکانتو که روی پلتفرم خواهرخوانده خود یعنی هیوندای Gets ساخته و پرداخته شده بود اولین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی رونمایی شد.
نسل نخست پیکانتو با ابعادی مشابه پراید هاچبکی که در ایران عرضه میشود و تنها در گونه پنج در در سایتهای تولیدی کیا در کشورهای کرهجنوبی، ویتنام، اندونزی و فیلیپین به مرحله تولید رسید. شرکت کیا که در طول هفت سال تولید پیکانتو، دو بار این خودرو را به اتاق عمل زیبایی فرستاد و هر دوبار گونه فیس لیفت آن را معرفی كرد، توانست در طی این مدت بیش از ۱/۱ میلیون دستگاه از این خودرو را در بازارهای جهانی که عمدتا مبتنی بر بازار هدف کیا در کشورهای آسیای شرقی بود، به فروش برساند.
شکل و شمایل
اما نسل دوم پیکانتو با چهرهای کاملا متفاوت که هیچ شباهتی به طراحی محافظهکارانه و کسل کننده نسل پیشین خود ندارد در نمایشگاه خودرو ژنو 2011رونمایی شد. با همان نگاه اول به این خودرو به سرعت درخواهید یافت که طراحی ظاهری پیکانتوي جدید مرهون انقلاب «پیتر شرایر» در دپارتمان طراحی کیا است. طراحی خارجی و داخلی نسل جدید کیا پیکانتو در میان رقبای سگمنت A بیشک یکی از جذابترینهاست. دماغه پف کرده به همراه سپر حجیم، چراغهای مجهز به سامانه روشنایی در روز و شیب تند کاپوت پیشرانه، نمای جلوي پیکانتو را بسیار خشن و در عین حال دوست داشتنی ساختهاند.
در ضمن نباید از قلم انداخت که مهندسان و طراحان کیا توانستهاند ضریب آیرودینامیک ۳۱/۰ cd را در این خودرو به دست آورند که از این نظر پیکانتو را میتوان پرچمدار خودروهای سگمنت A دانست. نمای عقب پیکانتو نیز از جذابیت بالایی برخوردار است، چراغهای بومرنگ مانند عقب که به شکل تقریبا عمودی طراحی شدهاند به همراه زاویه شیب شیشه درِ صندوق عقب، چهرهای مدرن به این نما از خودرو بخشیده است.
با ورود به داخل کابین دقت و وسواس طراحان کیا در طراحی نمای داخلی یک هاچبک شهری ارزانقیمت کاملا واضح است. هرچند نمیتوان طراحی داخلی پیکانتو را اغواگر و چشمنواز نامید و شاید بهترین صفت برای توصیف نمای داخلی این خودرو «خاص و متفاوت» باشد. در حقیقت اینگونه به نظر میرسد که شرکت کیا در پروسه طراحی داخلی پیکانتو استراتژی واحدی را پیش گرفته که آن حداقل هزینه تمام شده در کنار زیبایی بصری نسبی است که در این راه توانسته تا حد زیادی موفق و حتی فراتر از انتظار عمل کند.
قوای محرکه
شرکت کیا اعلام کرده برای نسل جدید پیکانتو تنها سه پیشرانه سه و چهار سیلندر از طیف پیشرانههای موسوم به سری Kappa که کاملا بروز شدهاند را در نظر گرفته است و مشتریان این خودرو حق انتخاب یکی از بین این سه پیشرانه را خواهند داشت. نخستین پیشرانه که گونه وارداتی به ایران نیز مجهز به آن خواهد بود، یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم دقیق 1248 سی سی است که توانایی تولید ماکزیمم 85 اسب بخار قدرت را دارد. این پیشرانه 85 اسب بخاری به همراه جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک پیکانتو میتواند این خودرو 1035 کیلوگرمی را در عرض 13 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.
بیشینه گشتاور تولیدی معادل ۱۲۲ نیوتن متر و توانایی رساندن خودرو به سقف سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصههای این پیشرانه است. همانطور که پیداست این اعداد و ارقام با توجه به قیمت احتمالی این خودرو در ایران نمیتواند چندان جذاب به نظر برسد. هرچند روی کاغذ تواناییهای حرکتی پیکانتو قابل مقایسه با رقبایی چون هیوندا i۲۰ یا حتی پژو ۲۰۷i نیست اما میزان مصرف سوخت و استهلاک پایین پیکانتو را باید برگ برنده آن در مقابل رقبا دانست.
طبق اعلام رسمی شرکت کیا، دستمزد این پیشرانه نهچندان پرقدرت در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی تنها ۳/۵ لیتر بنزین خواهد بود! همچنین مخزن سوخت درنظر گرفته شده برای این کوچولوی خوش تیپ، ظرفیت جای دادن تنها ۳۵ لیتر بنزین را داراست. البته در این میان نباید فراموش کرد که در بازارهای جهانی، هیوندای i۱۰ و پژو ۱۰۷ در کنار سیتروئن C۱ به عنوان رقبای اصلی این خودرو محسوب میشوند. علاوه بر پیشرانه مذکور، پیکانتو جدید با دو پیشرانه سه سیلندر یک لیتری ۱۲ سوپاپه در دو نوع بنزین سوز و دوگانه سوز LPG نیز عرضه میشود. پیشرانههای سه سیلندر بنزینی و دوگانه سوز پیکانتو به ترتیب دارای قدرتی معادل ۶۹ و ۸۲ اسب بخار و میانگین شتابی برابر با ۱۴ ثانیه هستند.
تجهیزات و بازار فروش
کلیه مدلهای ارائه شده پیکانتو مجهز به ترمزهای دیسکی به همراه سامانه ABS، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سامانه نیروی کمک ترمز (BAS) و سامانه کنترل پایداری (ESP) هستند. به لطف وجود این تجهیزات، کیا پیکانتو قادر خواهد بود پس از ترمزگیری در سرعت 100 کیلومتر برساعت پس از طی مسافت 41 متری به صورت کامل متوقف شود. همچنین، این خودرو به صورت استاندارد مجهز به چهار کیسه هوای ایمنی است که در صورت سفارش مشتری تا شش عدد (به صورت پردهای) قابل افزایش است.
از دیگر تجهیزات قابل سفارش در این خودرو میتوان به مواردی چون سامانه Start/Stop، سانروف دوحالته برقی، نشان دهندههای سوپرویژن با قابلیت روشنایی در روز و سیستم صوتی با شش بلندگو مجهز به ورودی USB و iPod اشاره کرد. البتهاین مسئله زمانی بیشتر به چشم میخورد که بدانیم سازنده وطنی پراید (که اکنون پدربزرگِ پدربزرگ پیکانتو محسوب میشود!) به تازگی سیستم رادیوپخش این خودرو را حذف کرده تا بار دیگر جمله تزئینی «مشتری ایرانی لایق بهترینهاست» را به سخره بگیرد!
کیا پیکانتو در بازار انگلستان از حدود ۸ تا ۱۱ هزار پوند و در بازار امارات متحده عربی حدود ۴۰ هزار درهم قیمتگذاری شده است. اواخر سال گذشته که زمزمههای عرضه پیکانتو در ایران شنیده میشد، پیش بینی میشد بهار امسال نخستین پیکانتوهای وارداتی به کشور با قیمت ۲۹ تا ۳۵ میلیون تومان تحویل مشتریان این خودرو شوند اما زلزله مهیبی که ناگهان بازار ارز را تکان داد بدن نیمه جان بازار خودروهای وارداتی را بیش از پیش از پای انداخت و سبب شد تا امروز کیا پیکانتو در نسخه فول آپشن با قیمت غیرقابل تصور ۴۲ میلیون تومانی دست به دست شود. رقمی که تا همین چند ماه پیش میتوانستیم با آن نمونههای دست دوم خودرویی چون ب.ام.و ۳۱۸i یا هیوندای جنسیس کوپه خریداری کنیم. هرچند تجربه نشان داده غر زدن بیفایده است؛ پس امروز خریدن بهتر از هرگز نخریدن است!
نظر کاربران
الان هم با پراید ما فرقی نمی کنه تازه پراید ما خیلی بادوام تر و شیک تر امنیتش بشتره تازه جند نوعش داریم (111-131-141) چه کاری اونو بیان اینجا ما نیازی به این اسباب بازی کره ای نداریم/؟؟؟؟
پاسخ ها
نمیدونم بهت مثبت بدم یا منفی! جهنم ضرر مثبت!
همون پراید برازنده خیلیا هست مثل همون دوستمون که بالا نظر داده.
طرف فقط میخواد ی چی باشه راش ببره حالا پراید باشه یا خر
این مفتخورها (مافیای خودرو سازی)مگر اجازه میدهند خودرو با کیفیت وارد شود ان وقت کی این اشغالها را بخرد البته ..خلایق هر چه لایق
اون احمقی که پیکاانتو رو با پراید اشغال مقایسه کرده رو باید اسمشو چی گذاشت
دقیقا".موافقم.آشغال تر از پراید خوده پرایده!
حالا میتونه واسه پراید سوارها یه تنوعی باشه
البته اگه قیمتش در حدود 20میلیون تومن بود
جلو داشبوردش خوشگله
واقعا" که به نظرت پیکانتو قابل مقایسه با پرایده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من خودم دارم تو خودرو سازی کار میکنم از پراید گند تر خودشه