جدال قلدرهای دیترویتی: شلبی در برابر کوروت
دو آمریکایی قدرتمند رو درروی یکدیگر قرارگرفتهاند. دو اسطوره با کوله باری از تجربه که هریک سعی دارد برتری خود را بر دیگری اثبات کند.
در این آزمون به دنبال پیدا کردن برترین خودروی اسپرت امریکا از بین دو نمونه از قدرتمندترین آنها یعنی فورد موستانگ شلبی GT۳۵۰ و شورلت کوروت Z۵۱ هستیم. هرچند سرعت در خودروهای اسپرت معیار مهمی محسوب میشود اما مهمترین عامل برتری ازنظر ما، لذت و هیجان رانندگی است.
هرچند برادر کوچکتر کوروت یعنی کامارو رقیب مستقیم موستانگ محسوب میشود اما کامارو برای رقابت با نسخه قدرتمند شلبی GT350 در این جدال نفسگیر ترجیح داد میدان را در اختیار برادر بزرگتر خود بگذارد.
کوروت شرکتکننده در آزمون مجهز به بسته عملکردی Z51 است و چون تعامل راننده با خودرو و لذت بردن از رانندگی در این آزمون برای ما اهمیت بالایی دارد، گیربکس 7 سرعته دستی کوروت را انتخاب کردیم.
قیمت پایه کوروت Z51 61.395 دلار است اما اگر تمامی آپشن های انتخابی آن را سفارش دهید این رقم به 70.830 دلار افزایش میابد. ولی درصورتیکه فقط آپشن های اساسی و مهم را انتخاب کنید میتوانید بهراحتی حدود 7 هزار دلار از این مبلغ را کاهش دهید.
موستانگ مورد آزمایش ما مجهز به پکیج اختیاری Track است که عملکرد و چسبندگی آن را افزایش میدهد؛ زیرا ما میخواستیم GT350 بتواند در جادههای پیچدرپیچ پا بهپای کوروت حرکت کند و همچنین لاستیکهای آن نیز ازلحاظ چسبندگی و طول عمر تقریباً همسان با کوروت باشد.
قیمت شلبی GT350 با سفارش آپشن ها به 56.970 دلار میرسد که به میزان قابلتوجهی کمتر از قیمت کوروت Z51 است.
پیشرانه V8 حجیم 6.2 لیتری آن نیز گشتاور زیادی در محدوده وسیعی از دور موتور تولید میکند بدون آنکه نیاز به افزایش دور موتور باشد. تمامی این موارد موجب شد تا کوروت یک دور پیست 4 کیلومتری را 1.3 ثانیه سریعتر از GT350 طی کند.
دیگر شاخصههای عملکردی کوروت یعنی شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت زیر 4 ثانیه و توقف از سرعت 112 کیلومتر در 45.7 متر نیز بسیار چشمگیر است چراکه این ارقام در چند سال گذشته فقط در سوپر اسپرتهای میلیون دلاری قابلدسترسی بود. گشتاور بالا، حرکت در دنده 7 بهصورت ساکت و آرام و مصرف سوخت مناسب نیز از دیگر ویژگیهای مثبت کوروت بشمار میرود.
نکته منفی دیگر کوروت عملکرد نامناسب شیفتر تعویض دنده آن است زیرا هیچ حس مثبتی از تعامل با خودرو در راننده ایجاد نمیکند و بدتر از آن احتمال اشتباه جا زدن دندهها نیز زیاد است چراکه به دلیل تعداد زیاد دندهها فاصله بین آنها کم است و مثلاً هنگام تعویض دنده از ۴ به ۵ ناگهان حس میکنید قدرت و کشش خودرو کاهشیافته است و متوجه میشوید که دنده اشتباهاً به ۷ تعویض شده است!
۵۲۶ اسب بخار قدرت این هیولا در ۷۵۰۰ rpm به دست میآید و در این زمان صدای کنسرت اگزوزها از عقب به همراه سمفونی زیبای موتور V۸ از جلو، راننده را به اوج لذت و هیجان میرساند. عملکرد گیربکس ۶ سرعته دستی آن نیز در هماهنگی کامل با پیشرانه است. هرچند شلبی GT۳۵۰ برای توقف از سرعت ۱۱۲ کیلومتر به ۶.۵ متر مسافت بیشتری نسبت به کوروت نیاز دارد اما عملکرد پدال ترمز آن بهتر از کوروت است.
شتاب صفرتا ۹۶ این فرزند چموش شلبی ۴.۳ ثانیه و زمان طی مسافت ۴/۱ مایل آن ۱۲.۵ ثانیه است. هرچند این ارقام ضعیفتر از کوروت است اما این امر نقطهضعفی برای GT۳۵۰ محسوب نمیشود چراکه این خودرو فقط برای لذت رانندگی ساختهشده است نه برای شرکت در مسابقات درگ.
در آغاز حرکت به دلیل وجود گشتاور بالا هرزگردی چرخها بسیار زیاد است و حتی اگر با دور موتور بالا شروع به حرکت کنید پس از چندی لاستیکها نابود خواهند شد و دقیقاً به همین دلیل است که شتاب صفرتا ۶۰ مایل شلبی GT۳۵۰ فقط یکدهم ثانیه کمتر از موستانگ GT با حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت کمتر است.
ارسال نظر