اروپایی ها کدام کراساوورها را می پسندند؟
در قسمت سوم از معرفی پرفروشترین خودروهای بازار اروپا، نوبت به شاسیبلندها و خودروهای برقی میرسد. دو سگمنتی که به سرعت در حال افزایش سهم خود از بازارها هستند.
چند سالی است که بخش کراساوورهای کوچک داغترین بخش بازار در اروپا بوده است و با توجه به ورود بازیگران جدید به این بخش، به نظر میرسد که این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.
در سال ۲۰۱۵، این بخش رشدی ۴۶ درصدی را تجربه کرد و بیش از یک میلیون کراساوور کوچک در اروپا به فروش رسید. تقریباً در تمامی ۱۵ رتبه برتر در جدول فروش این کلاس، رشد فروش مشاهده میشود و در بسیاری از مدلها شاهد رشد فروش خیرهکنندهای بودهایم.
آنچه آمار این بخش را برای ما کمی جذابتر میکند، این نکته است که چهار رتبه برتر در این بخش یا در حال حاضر در کشور ما حضور دارند و یا قرار است بهزودی وارد بازار کشور ما شوند.
محصول جدید ایرانخودرو یعنی رنو کپچر موفق شده است لقب پرفروشترین کراساوور کوچک را از آن خود کند. این در حالی است که این فرانسوی جذاب، توسط اوپل/واکسهال موکا تعقیب میشود، که آن هم اخیراً در لیست مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته است.
پژو ۲۰۰۸ که این روزها به نامی پر بحث در محافل خودرویی تبدیل شده است، سومین کراساوور کوچک در بازار اروپا بوده است. داچیا داستر، که در کشور ما با نام رنو داستر شناخته میشود، به رتبه چهارم در این کلاس رسیده است. این کراساوور رومانیایی تنها خودروی حاضر در بین ۱۵ رتبه برتر این لیست است که با کاهش فروش نسبت به سال قبل مواجه بوده است.
در ادامه با سه کراس اووری مواجه میشویم که هر سه ظاهری فانتزی و متفاوت دارند و همین ظاهر متفاوت آنها باعث شده است که طرفداران خاص خود را داشته باشند. نیسان جوک، سیتروئن C۴ کاکتوس و فیات ۵۰۰X رتبههای پنجم تا هفتم را در این کلاس به خود اختصاص دادهاند.
جیپ رنگید، سوزوکی ویتارا و فورد اکو اسپرت رتبههای بعدی در جدول فروش را از آن خود کردهاند. جالب اینجاست که شورولت ترکس که اخیراً در لیست مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته است، رتبه یکی مانده به آخر را در این جدول کسب کرده است و اگر کمپانی ناشناخته DR مدل CityCross را عرضه نمیکرد، لقب کمترین محبوبیت در این کلاس در اروپا به شورولت ترکس میرسید. از همین امر میتوان به میزان محبوبیت خودروهای شورولت در بین اروپاییها پی برد.
در جدول زیر، آمار فروش در بخش کراساوورهای کوچک را مشاهده میکنید:
SUV های کوچک |
2015 |
2014 |
درصد تغییر |
|
1. |
رنو کپچر |
194.847 |
164.801 |
18% |
2. |
اوپل/واکسهال موکا |
163.246 |
127.437 |
28% |
3. |
پژو 2008 |
154.325 |
135.541 |
14% |
4. |
داچیا داستر |
125.416 |
127.772 |
-2% |
5. |
نیسان جوک |
102.574 |
97.538 |
5% |
6. |
سیتروئن C4 کاکتوس |
78.888 |
29.060 |
171% |
7. |
فیات 500 X |
74.262 |
135 |
جدید |
8. |
جیپ رِنِگید |
53.940 |
7.768 |
594% |
9. |
سوزوکی ویتارا |
41.676 |
0 |
جدید |
10. |
فورد اکواسپرت |
40.084 |
12.904 |
211% |
11. |
مزدا CX-3 |
24.232 |
1 |
جدید |
12. |
کیا Soul |
16.326 |
10.261 |
59% |
13. |
سوزوکی جیمنی |
12.271 |
10.787 |
14% |
14. |
هوندا HR-V |
7.621 |
0 |
جدید |
15. |
سانگ یانگ تیوولی |
4.512 |
0 |
جدید |
16. |
سوزوکی SX4 |
3.161 |
14.126 |
-78% |
17. |
لادا نیوا |
1.652 |
1.542 |
7% |
18. |
فیات Sedici |
249 |
3.550 |
-93% |
19. |
شورولت تراکس |
229 |
9.316 |
-98% |
20. |
DR CityCross |
66 |
205 |
-68% |
|
مجموع فروش این کلاس |
۱.۰۹۹.۵۷۷ |
۷۵۲.۷۴۴ |
۴۶% |
شاسیبلندهای سایز متوسط
همانطور که قبلاً دیدیم، گروه فولکسواگن در بخش سدانها و خودروهای جمعوجور با قدرتنمایی زیرمجموعههایش، اجازه نفس کشیدن به رقبا را نداده بود. اما در بخش شاسیبلندها، با ضعف گروه فولکسواگن، نوبت به گروه رنو-نیسان رسیده است تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.
همانطور که در بخش قبل دیدیم، رنو کپچر توانسته بود عنوان پرفروشترین کراس اور کوچک را به خود اختصاص دهد. در بخش شاسیبلندهای سایز متوسط هم پسرعموی بزرگتر و آسیایی کپچر، یعنی نیسان قشقایی قدرتنمایی میکند.
نیسان قشقایی با شکست رکورد فروش خود در اروپا، برای هشتمین سال پیاپی توانسته است لقب پرفروشترین خودروی این کلاس را به خود اختصاص دهد. جالب اینجاست که در 6 سال از این 8 سال، فروش قشقایی عددی بیش از 200 هزار دستگاه در سال بوده است.
اما فولکس هم آنچنان در برابر رقیبش دست خالی نیست و با معرفی نسل دوم تیگوآن محبوب، سعی کرده است که در برابر رقیب فرانسوی-ژاپنی اش قد علم کند. اما رتبه دوم تیگوآن نشان میدهد که فولکس باید همچنان تلاش خود را افزایش دهد.
در رده سوم پرفروشترین خودروهای این کلاس، بالاخره میتوانیم یک کرهای را مشاهده کنیم. کرهایها که در بخشهای قبل غیبت معنیداری در رتبههای برتر داشتند، در این کلاس به لطف درخشش اسپورتیج، موفق به کسب رتبه سوم شدهاند.
این مقام البته چندان هم اتفاقی نیست؛ چراکه برادر اسپورتیج یعنی هیوندای IX35 نیز توانسته است رتبه پنجم را نصیب خود سازد. فورد کوگا خودرویی است که با قرار گرفتن در رده چهارم جدول فروش، بین این دو برادر فاصله انداخته است.
در رتبه ششم، دیگر محصول محبوب گروه فولکسواگن، یعنی اشکودا یتی را مشاهده میکنیم که بالاتر از مزدا CX-۵ و تویوتا راو ۴ قرار گرفته است. مدل جدید رنو، یعنی قاجار و هوندا CR-V رتبههای بعدی فروش در این کلاس را به دست آوردهاند.
اما نکته جالبتوجه در این آمار فروش، حضور مدل دیگری از برند DR motor، یعنی DR۵ است که از بین ۲۹ خودروی این کلاس، رتبه ۲۸ را کسب کرده است. DR motor یک کمپانی ایتالیایی است که برخی از محصولات خودروسازان چینی را تحت برند DR مونتاژ کرده و به فروش میرساند.
DR۵ تغییر نام داده شده چری تیگو ۳ یا همان امویام X۳۳ خودمان است که فروش آن در ایتالیا از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است و تاکنون بدون تغییر فنی یا ظاهری نسبت به روزهای اولیه، تولید آن ادامه دارد.
جالب اینجاست که DR۵ بدفروشترین خودرو در این لیست نیست، بلکه تنها نماینده شورولت در این کلاس، یعنی شورولت Captiva رتبه آخر فروش را به خود اختصاص داده است. این بدین معنی است که محبوبیت محصولات برند شورولت در بین اروپاییها، حتی از چری تیگو نیز کمتر است!
در جدول زیر میزان فروش شاسیبلندهای سایز متوسط در اروپا را مشاهده میکنید:
1. |
نیسان قشقایی |
230.661 |
202.914 |
14% |
2. |
فولکس تیگوان |
148.338 |
150.641 |
-2% |
3. |
کیا اسپورتیج |
104.984 |
96.556 |
9% |
4. |
فورد کوگا |
102.464 |
86.445 |
19% |
5. |
هیوندای ix35 |
84.264 |
93.540 |
-10% |
6. |
اشکودا Yeti |
64.348 |
63.419 |
1% |
7. |
مزدا CX-5 |
56.179 |
57.289 |
-2% |
8. |
توروتا RAV4 |
51.838 |
54.187 |
-4% |
9. |
رنو کجار |
49.520 |
0 |
جدید |
10. |
هوندا CR-V |
46.967 |
49.182 |
-5% |
11. |
میتسوبیشی اوتلندر |
46.581 |
33.744 |
38% |
12. |
میتسوبیشی ASX |
45.228 |
35.295 |
28% |
13. |
نیسان X-Trail |
40.243 |
16.178 |
149% |
14. |
هیوندای توسان |
36.094 |
0 |
جدید |
15. |
سوزوکی S-Cross |
29.087 |
39.070 |
-26% |
16. |
سوبارو فورستر |
14.428 |
13.889 |
4% |
17. |
فیات فریمونت |
13.821 |
17.389 |
-21% |
18. |
جیپ چروکی |
12.442 |
8.629 |
44% |
19. |
سیتروئن C4 Aircross |
11.771 |
12.142 |
-3% |
20. |
سوبارو XV |
8.925 |
10.745 |
-17% |
21. |
اوپل/واکسهال آنتارا |
6.746 |
8.461 |
-20% |
22. |
جیپ رانگلر |
6.059 |
5.302 |
14% |
23. |
سانگ یانگ کوراندو |
5.795 |
4.820 |
20% |
24. |
رنو کولئوس |
4.675 |
7.418 |
-37% |
25. |
سوزوکی گرند ویتارا |
3.210 |
6.213 |
-48% |
26. |
پژو 4008 |
2.442 |
2.533 |
-4% |
27. |
جیپ کامپاس |
616 |
4.829 |
-87% |
28. |
DR5 |
165 |
106 |
56% |
29. |
شورولت کاپتیوا |
59 |
2.928 |
-98% |
|
مجموع فروش این کلاس |
۱.۲۲۷.۹۵۰ |
۱.۰۸۳.۹۲۱ |
۱۳% |
همانطور که مشاهده میکنید، در این کلاس، ۲۹ خودرو با یکدیگر رقابت میکنند که تنوعی اعجابآور را ایجاد کردهاند. طبق خبرها، رقابت در این کلاس در سال ۲۰۱۶ داغتر نیز خواهد شد، چراکه گروه فولکسواگن در حال برنامهریزی برای معرفی دو شاسیبلند جدید بر روی پلتفرم تیگوآن، تحت برندهای اشکودا و سئات است. علاوه بر آنها، نسل جدید پژو ۳۰۰۸ که برخلاف نسل قبلی آن که یک MPV بود، یک کراس اور است، در سال آینده وارد بازار خواهد شد و امجی نیز پس از فروش موفقیتآمیز شاسیبلند خود یعنی GS در بازار چین، قصد معرفی این خودرو در بریتانیا را دارد.
هرچقدر که رقابت در بین شاسیبلندهای متوسط و کوچک داغ و جذاب بود، رقابت در کلاس شاسیبلندهای بزرگ سرد و بیرمق است. برخلاف آمریکاییها که شاسیبلندها برایشان از نان شب هم واجبتر هستند، در اروپا مردم علاقه چندانی به این کلاس از خودروها ندارند. به همین دلیل نیز در بین شاسیبلندهای بزرگ نامی از هیچیک از برندهای اروپایی دیده نمیشود.
در این کلاس، تنها 8 خودرو حضور دارند که همگی از برندهای کرهای و ژاپنی هستند. جالب اینجاست که برخی از آنها، مانند سانتافه یا سورنتو، در ردهبندیهای آمریکایی بههیچعنوان در کلاس شاسیبلندهای سایز بزرگ قرار نمیگیرند. شاید در اروپا به دلیل کم بودن تعداد خودروها در این کلاس و هفت نفره بودن این خودروها، آنها را همکلاس با تویوتا لندکروزر و میتسوبیشی پاجرو قرار دادهاند.
دو برادر خوشچهره کرهای، یعنی کیا سورنتو و هیوندای سانتافه، رتبههای اول و دوم فروش در کلاس شاسیبلندهای بزرگ در اروپا را کسب کردهاند. جالب اینجاست که فروش سورنتو بهعنوان پرفروشترین خودروی این کلاس، تنها حدود 16 هزار دستگاه بوده است و فروش سانتافه نیز حدود 14 هزار دستگاه بوده است. شاید بد نباشد که اشاره کنیم که فروش سانتافه در کشور ما در مدت مشابه، بیشتر از نصف فروش آن در کل اروپا بوده است!
پس از برادران کرهای، نوبت به تویوتا لندکروزر میرسد. جالب است بدانید که این ژاپنی بینقص در مدت مشابه در بازار آمریکا رتبه آخر فروش را در این کلاس کسب کرده است!
میتسوبیشی پاجرو، سانگ یانگ رکستون و مزدا CX-۹ رتبههای چهارم تا ششم جدول فروش شاسیبلندهای سایز بزرگ را به خود اختصاص دادهاند و بالاتر از دو محصول نیسان، یعنی مورانو و پث فایندر قرار گرفتهاند.
در جدول زیر میزان فروش شاسیبلندهای سایز بزرگ در اروپا را مشاهده میکنید:
|
SUV های بزرگ |
۲۰۱۵ |
۲۰۱۴ |
تغییرات |
۱. |
کیا سورنتو |
۱۶.۵۳۹ |
۹.۳۹۰ |
۷۶% |
۲. |
هیوندای سانتافه |
۱۴.۴۹۲ |
۱۳.۳۹۰ |
۸% |
۳. |
تویوتا لندکروزر |
۶.۰۵۲ |
۶.۲۵۸ |
-۳% |
۴. |
میتسوبیشی پاژرو/مونترو/شوگان |
۵.۹۲۰ |
۴.۸۵۹ |
۲۲% |
۵. |
سانگ یانگ رکستون |
۲.۲۱۴ |
۱.۹۲۹ |
۱۵% |
۶. |
مزدا CX-۹ |
۱.۰۵۷ |
۶۹ |
۱۴۳۲% |
۷. |
نیسان مورانو |
۶۰۳ |
۶۲۵ |
-۴% |
۸. |
نیسان پثفایندر |
۳۸۸ |
۱.۸۶۷ |
-۷۹% |
|
مجموع فروش این کلاس |
47.265 |
38.387 |
23% |
همانطور که میبینید، کل فروش این کلاس کمی بیش از 47 هزار دستگاه در سال 2015 بوده است. این در حالی است که فولکسواگن گلف بهتنهایی بیشتر از 534 هزار دستگاه در مدت مشابه در اروپا فروخته است!
خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید
خودروهای برقی رشد بسیار سریعی در بازار دارند و به سرعت در حال افزایش سهم خود هستند. فروش این خودروها در سال ۲۰۱۵، نسبت به سال قبل، ۴۷% افزایش پیدا کرد و این در حالی است که در سال قبل از آن نیز، ۵۰% درصد رشد فروش در این بخش مشاهده شده بود. پیشبینی میشود که فروش خودروهای برقی در اروپا در سال جاری میلادی به بیش از ۱۰۰ هزار خودرو برسد.
مجموع فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۸۹ هزار دستگاه رسید که رشدی ۹۴ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد و در حال حاضر این خودروها ۱.۳% از کل خودروهای فروختهشده در اروپا را شامل میشوند.
سه خودروی برقی پرفروش در اروپا، خودروهایی هستند که از پایه به صورت برقی طراحی شدهاند، نه نسخههای برقی از خودروهای معمولی. این مسئله نشان میدهد که استراتژی طراحی پایهای خودروهای برقی مؤثرتر است.
در بخش خودروهای برقی، رنو Zoe توانست با افزایش فروش ۶۷ درصدی نسبت به سال قبل، نیسان Leaf را کنار بزند و عنوان پرفروشترین خودرو را کسب کند. تسلا مدل S نیز رتبه سوم را از آن خود کرد. نسخههای الکتریکی فولکسواگن گلف، کیا سول و رنو کانگو رتبههای چهارم تا ششم فروش را کسب کردهاند.
میزان فروش مدلهای مختلف خودروهای برقی در اروپا را در جدول زیر مشاهده میکنید:
خودروهای الکتریکی |
۲۰۱۵ |
۲۰۱۴ |
تغییرات |
|
۱. |
رنو Zoe |
۱۸.۴۶۹ |
۱۱.۰۹۰ |
۶۷% |
۲. |
نیسان لیف |
۱۵.۳۰۳ |
۱۵.۱۵۸ |
۱% |
۳. |
تسلا Model S |
۱۵.۱۶۹ |
۸.۸۴۱ |
۷۲% |
۴. |
فولکس e-Golf |
۱۱.۱۲۴ |
۳.۳۲۸ |
۲۳۴% |
۵. |
کیا Soul EV |
۵.۸۰۰ |
۴۶۸ |
۱۱۳۹% |
۶. |
رنو کانگو ZE |
۴.۳۲۸ |
۴.۱۷۱ |
۴% |
۷. |
بامو i۳ EV (e) |
۳.۹۰۱ |
۲.۹۸۶ |
۳۱% |
۸. |
نیسان e-NV۲۰۰ / Evalia |
۳.۰۴۹ |
۲.۳۰۰ |
۳۳% |
۹. |
فولکس e-Up! |
۲.۷۶۹ |
۵.۴۵۰ |
-۴۹% |
۱۰. |
مرسدس بنز B-Class ED |
۲.۷۶۰ |
۱۵۰ |
۱۷۴۰% |
۱۱. |
اسمارت Fortwo ED |
۲.۰۱۳ |
۲.۷۲۶ |
-۲۶% |
۱۲. |
رنو توئیزی |
۱.۹۱۷ |
۲.۲۹۳ |
-۱۶% |
۱۳. |
پژو iOn |
۱.۵۶۶ |
۵۷۰ |
۱۷۵% |
۱۴. |
Bolloré Blue Car |
۱.۱۶۶ |
۱.۱۷۰ |
۰% |
۱۵. |
سیتروئن C-Zero |
۱.۱۱۸ |
۶۱۳ |
۸۲% |
۱۶. |
میتسوبیشی I-Miev |
۷۰۸ |
۶۷۵ |
۵% |
۱۷. |
هیوندای ix۳۵ FCEV |
۱۶۶ |
۳۸ |
۳۳۷% |
|
Segment total |
91.326 |
62.027 |
47% |
در بخش خودروهای پلاگین هیبرید، میتسوبیشی اوتلندر PHEV با اختصاص حدود یکسوم از فروش کل این بخش به خود، رتبه اول را در این بخش کسب کرده است. با این آمار فروش، اوتلندر PHEV توانست رکورد پرفروشترین خودروی برقی در اروپا را به نام خود ثبت کند. جالب است بدانید که دوسوم از فروش کلی اوتلندر در اروپا، مربوط به نسخه پلاگین هیبریدی آن است.
پس از اوتلندر، فولکسواگن گلف GTE و آئودی A۳ e-Tron رتبههای بعدی در جدول فروش خودروهای پلاگین هیبرید را کسب کردهاند. در این جدول، تنها خودرویی که اختصاصاً بهعنوان یک پلاگین هیبرید طراحی شده است، BMW i۸ میباشد که حدود ۲۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۵ فروخته است؛ عددی که با توجه به قیمت و کلاس این خودرو، عددی راضیکننده محسوب میشود.
در جدول زیر میزان فروش خودروهای پلاگین هیبرید در اروپا را مشاهده میکنید:
|
PHEV پلاگین هیبرید |
۲۰۱۵ |
۲۰۱۴ |
تغییرات |
۱. |
میتسوبیشی اوتلندر PHEV |
۳۱.۳۴۰ |
۱۹.۹۸۰ |
۵۷% |
۲. |
فولکس واگن گلف GTE |
۱۷.۲۸۲ |
۵۳۴ |
۳۱۳۶% |
۳. |
آئودی A۳ e-Tron |
۱۱.۷۱۱ |
۶۱۸ |
۱۷۹۵% |
۴. |
بامو i۳ REx (e) |
۷.۹۱۹ |
۶.۰۶۲ |
۳۱% |
۵. |
, ولوو V۶۰ Twin Engine |
۶.۹۵۲ |
۵.۰۹۹ |
۳۶% |
۶. |
مرسدس بنز C۳۵۰e |
۵.۰۶۹ |
۰ |
جدید |
۷. |
فولکس پاسات GTE |
۴.۶۸۶ |
۰ |
جدید |
۸. |
پورشه کاین S e-hybrid |
۳.۳۵۰ |
۱۶۹ |
۱۸۸۲% |
۹. |
ولوو XC۹۰ T۸ Twin Engine |
۲.۶۵۳ |
۰ |
جدید |
۱۰. |
BMW i۸ |
۲.۰۲۷ |
۱.۱۳۳ |
۷۹% |
۱۱. |
BMW X۵ ۴۰e PHEV |
۱.۶۴۹ |
۰ |
جدید |
۱۲. |
فورد C-Max Energi |
۱.۲۳۰ |
۰ |
جدید |
۱۳. |
مرسدس بنز S۵۰۰e |
۸۰۷ |
۰ |
جدید |
۱۴. |
تویوتا پریوس Plug-In |
۷۰۴ |
۸۹۹ |
-۲۲% |
۱۵. |
پورشه پانامرا S e-hybrid |
۶۰۶ |
۹۱۷ |
-۳۴% |
|
مجموع فروش این کلاس |
97.985 |
35.411 |
177% |
بدین ترتیب به پایان سومین قسمت از معرفی پرفروشترین خودروهای اروپا در سال 2015 میرسیم. در قسمت بعدی، به سگمنت های جذاب خودروهای لوکس خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.
ارسال نظر