بهترین خودروهای کانسپت سال ۲۰۱۵
سال ۲۰۱۵ میلادی با کانسپتهای برجستهای از خودروسازان بزرگ دنیا مانند جنرالموتورز، فورد و تویوتا همراه بود. با این حال، از برخی برندهای کمتر شناخته شده مانند «یاماها» و «جوجارو» نیز کانسپتهای خود را ارائه کردند
فارغ از اینکه این کانسپتها بهعنوان یک پیشنمایش از یک سوپرماشین، پیکاپ، اسپورت یا لوکس مطرح بودند، همه آنها به نوعی برای هواداران دنیای خودرو الهامبخش بودهاند.
در ادامه، قصد داریم بهترین کانسپتهای ۲۰۱۵ را مرور کنیم. سعی شده ترتیب زمانی رونمایی آنها نیز رعایت شود.
از بین تمام کمپانیهایی که در نمایشگاه اتومبیل دیترویت شرکت کرده بودند، این بیوک بود که در شب قبل از افتتاح نمایشگاه، در یک سکوی پر زرقوبرق در یک انبار «ایسترن مارکت» شهر دیترویت، مراسم رونمایی اختصاصی خود را برپا کرد.
در این مکان، خبرنگاران، مقامات و هواداران جمع شده بودند تا بیوک کاسکادای کانورتیبل مدل ۲۰۱۶ را ببینند که در دو حالت با سقف باز و با سقف بسته به نمایش گذاشته شد. این دقیقاً زمانی بود که از قبل برای رونمایی این مدل درنظر گرفته شده بود و همه منتظر آن بودند.
استفان کولبرت (Stephen Colbert) در یکی از آخرین برنامههای «گزارش کولبرت» به یک نکته جالب در مورد توجه اندک امریکاییها به بازه زمانی پایینبودن قیمت بنزین اشاره کرد:
این هفته سوخت ارزان شده؟ یک طرح لیزینگ ۵ ساله از یک کشتیِ باری با آئرودینامیک یک بلوک سیمانی! ثبتنام میکنم.
فورد به شکلی متواضعانه از بمب خبری خود در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵، اینچنین یاد میکند:
مهندسیشده برای حفظ موقعیت کمپانی در بین خودروهای خاص.
البته ظاهر این کانسپت چندان با شگفتی همراه نبود؛ چراکه چند ماه قبل فورد از شرکت یک مدل جدید GT در مسابقات لمانز ۲۰۱۶ خبر داده بود و چنین خودرویی میبایست با ساخت نمونههای جادهای، استانداردهای لازم را برآورده میکرد.
GT جدید دارای آئرودینامیک هوشمند در بدنه خود بود و در واقع، نهتنها موقعیت کمپانی را در بین خودروهای خاص حفظ میکرد، بلکه احتمالاً دیگر رقبا را در این زمینه به چالش میکشید.
شنیدهها حاکی از آن است که هیوندای یک پیکاپ تراک برای بازار ایالاتمتحده معرفی خواهد کرد. در طول سالها، بررسیهای زیادی در بازار برای این مدل انجام شده، ولی هنوز تولید آن رنگ واقعیت به خود نگرفته است. بیشتر سروصداها بر روی یک پیکاپ فولسایز برای هیوندای بوده که با وجود سه خودروساز بزرگ دیترویت، هدف بسیار بزرگی به نظر میرسد.
با این وجود، در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵، هیوندای با ارائه یک کانسپت تراک منحصربهفرد و نهچندان «فولسایز» همه را شگفتزده کرد. این خودرو که «سانتاکروز» نام داشت، از یک طراحی بدنه یکپارچه بهره میبرد، دارای جثهای کامپکت بود و از یک موتور دیزل استفاده میکرد.
البته این افراد نمیخواهند یک تراک با ابعاد بزرگ و مصرف سوخت و قیمت بالا داشته باشند. بر این اساس، «سانتا کروز» متولد شده است؛ یکی از جذابترین وسایل نقلیهای که تاکنون وجود داشته است.
بنتلی EXP 10 اسپید 6 (ژنو)
در هر نمایشگاه اتومبیل، حداقل یک خودروساز وجود دارد که میخواهد با کانسپتی با فاصله زیاد نسبت به یک مدل تولیدی، نظر همه را به سمت خود جلب کند. یکی از اولین نکات برجسته نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۲۰۱۶، همین کانسپت EXP 10 اسپید 6 از بنتلی است.
نمایشگاه اتومبیل ژنو به خاطر اشخاصی شناخته شده که خارج از چارچوب مرسوم فکر میکنند و در سال ۲۰۱۵ نیز بسیاری از طراحان دیده میشدند که در بسیاری از جنبههای اساسی در خودروهایشان تجدیدنظر کرده بودند.
این خودرو با طولی برابر ۵۳۵۹ میلیمتر و عرضی برابر ۱۹۸۱ میلیمتر، ابعادی مشابه یک رولز رویس گوست دارد و بر روی چرخهای ۲۶ اینچی طرح «هزار پرهای» سوار شده است. هرکدام از این چرخها با استفاده از یک شمش جداگانه آلومینیوم ساخته شدهاند.
همانند رولز رویس، GEA نیز از یک طرح «بوک استایل» برای درها استفاده میکند؛ البته در فرم کاملاً مخصوص یک خودروی کانسپت. این خودرو ستون دوم یا B در بدنه ندارد. ضمن اینکه احتمال برخورد جانبی برای خودرویی که بر روی فرش پارک شده، بسیار کم است.
خودروسازان زیادی در سال ۲۰۱۵ به سراغ ارائه کانسپتهای مجازی خیرهکننده برای بازی ویدیویی گرن توریسموی سونی رفته بودند و هیوندای نیز این کانسپت فوقالعاده را معرفی کرد.
در یک بازی جالب با کلمات، مرسدسبنز از نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت، IAA که مخفف عبارت "Internationale Automobil-Ausstellung" است، برای ارائه این کانسپت زیبا و آیندهنگرانه با عنوان «کانسپت IAA» که مخفف عبارت "Intelligent Aerodynamic Automobile" به معنای «اتومبیل آئرودینامیک هوشمند» استفاده کرد.
البته مقایسه Cd در آن زمان، باتوجه به شرایط متفاوت تونل باد و حتی روش اندازهگیری این ضریب کار مشکلی است، ولی در حال حاضر خط تولید دایملر دارای یک نسخه از CLA با ضریب دراگ ۰.۲۲ است. امّا کانسپت IAA شرایط آئرودینامیک را از این هم فراتر برده و به عدد ۰.۱۹ رسیده است.
البته این در شرایطی است که پیشآمدگی بسیار کوتاهی در جلو استفاده شده، چرخهای ۲۲ اینچی در پوشش تایرهای ۲۳۵/۳۵ قرار گرفتهاند و یک سیستم پیشرانه پلاگین هیبرید، نیاز قابلتوجهی به خنکشدن خواهد داشت. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که این خودرو واقعاً یک آئٰرودینامیک هوشمند دارد و ظاهرش را تغییر میدهد.
پوشه میشن E احتمالاً یک خودروی کاملاً «کانسپت» باشد. خطوط اغراقآمیز و ارتفاع رانندگی دیوانهوار از شواهد این موضوع هستند. ولی مأموریت آن کاملاً مشخص است؛ یک سدان پرفورمنس تمامالکتریکی برای مقابله با تسلا.
برخی آمار میشن E با اینکه هنوز خیالی به نظر میرسیدند، ولی بسیار خیرهکننده بودند؛ از جمله صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت کمتر از ۳/۵ ثانیه، دامنه مسافت تمامالکتریکی ۵۰۰ کیلومتری و پلتفرمی که قدرت ۶۰۰ اسببخار را به تمام چهار چرخ خودرو انتقال میداد.
درحالیکه این آمار در سطحی پایینتر از قدرت ۷۶۲ اسببخاری و شتاب ۲/۸ ثانیهای تسلا قرار میگیرند، ول پورشه میخواهد از یک نقطه آسیبپذیر به تسلا حمله کند و آن سوکت شارژ است. پورشه اخیراً ورود این خودرو به مرحله تولید را تأیید کرده است.
در کمتر از ۲۴ ساعت پس از درز اطلاعاتی مبنی بر استفاده از یک موتور روتاری در کانسپت اسپورت مزدا، این خودروساز پردهها را از روی این کانسپت کنار زد و یک تأییده رسمی برای این موضوع ارائه داد. این خودروی اسپورت مزدا که بهصورت رسمی بهعنوان «RX-ویژن» شناخته شد، به صورت ۲ در، ۲ سرنشین، موتور جلو و دیفرانسیل عقب و با نگاهی به جهتگیری آینده زبان «کودو»، طراحی شده بود.
با اینکه مزدا تولید آخرین محصولش با پیشرانه روتاری، یعنی RX-۸ را در سال ۲۰۱۲ متوقف کرد، ولی گفته میشود که تحقیق و توسعه روتاری همچنان در این سالها ادامه داشته است. در عین حال، احیای دوباره «روتاری» نیازمند غلبه بر مشکلات خاص این موتورها یعنی راندمان پایین، آلودگی بالا و قابلیتاطمینان کم است. احتمالاً مهندسان مزدا وقت زیادی برای رسیدگی به این مسائل پشتسر گذاشتهاند.
یاماها مطمئناً یک نام شناختهشده در وسایل نقلیه دو چرخ است، با این حال مانند هر کمپانی موفق دیگری، به دنبال توسعه دامنههای خود خواهد بود. یکی از شواهد این موضوع، «موتوبات» یاماها است که در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشته شد.
موتوبات یک ربات موتورسوار است که واحد تحقیقات و توسعه یاماها آن برای رانندگی با موتورسیکلت با سرعتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت توسعه داده است.
بدونشک سرآمد مدلهای معرفیشده تویوتا در نمایشگاه اتومبیل توکیو ۲۰۱۵، کانسپت S-FR بوده است. این کانسپت بر اساس «ابعاد کوچک»، «موتور جلو» و «دیفرانسیل عقب» و برای تأثیرگذاری بر چهره پرفورمنس کمپانی طراحی شده است.
این خودروی اسپورت 2+2، یک الگوی کامپکت دارد و تویوتا از آن به عنوان سطح نخست یک کوپه اسپورت یاد میکند؛ یکی از مسائلی که باعث میشود که انتظار حضور این کانسپت را در خط تولید داشته باشیم.
ارسال نظر