حقایقی جالب و باورنکردنی درباره شخصیت ماریو
«ماریو» از «میکی موس» هم مشهورتر است
تقریبا همهی ما با Mario یا به قول ما ایرانیها، قارچ خور، معروفترین مجموعه بازی شرکت نینتندو و شخصیت فوق محبوب این مجموعه یعنی «ماریو» آشنا هستیم.
مجموعهی Mario با فروشی بالغ بر ۲۱۰ میلیون نسخه به عنوان پرفروشترین مجموعهی تاریخ شناخته میشود. در ادامه به ۳۵ نکتهی جالب و ناشناخته دربارهی مجموعهی Mario اشاره میکنیم که امیدواریم از خواندن آنها لذت ببرید.
۳۵. در ابتدا قرار بود ماریو یک هفتتیرکش باشد
استفاده از سلاحهای لیزری در بازیهای فضایی مرسومتر است، اما قرار بود در سرزمین قارچی هم شاهد آنها باشیم.
طرحهای اولیهی بازی Super Mario Bros نشان میدهند که سازندگان قصد داشتند برای ماریو یک اسلحهی لیزری و یک جتپک طراحی کنند، اما ظاهرا این مسئله باعث آسان شدن بیش از حد بازی میشد، به همین دلیل از آن صرف نظر کردهاند. پس از این قضیه طراحان بازی به ایدهی گویهای آتشی (سلاح معروف ماریو) رسیدهاند.
وقتی شیگرو میاموتو بازی Donkey Kong را میساخت قصد داشت تا از شخصیتهای کارتون «ملوان زبل» (Popeye) که در آن زمان از محبوبیت زیادی برخوردار بودند استفاده کند، اما نینتندو نتوانست اجازهی استفاده از این شخصیتها را به دست آورد. این گونه بود میاموتو به فکر خلق شخصیتهای جدید افتاد و ماریو به وجود آمد.
وقتی شخصیت ماریو برای اولین بار در بازی Donkey Kong معرفی شد با نام فعلیاش شناخته نمیشد؛ اسم او در ابتدا «مرد جهنده» یا Jumpman بود، چون میتوانست از روی بشکهها بپرد.
میاموتو همچنین میخواست نام «آقای ویدئو» یا Mr. Video را روی این شخصیت بگذارد، چون قرار بود ماریو به عنوان شخصیت اصلی در اکثر بازیهای نینتندو حضور پیدا کند. خوشبختانه هیچ کدام از این نامها برای لولهکش افسانهای انتخاب نشدند.
شاید با دیدن فیلم Super Mario Bros به این باور رسیده باشید که نام کامل ماریو در حقیقت «ماریو ماریو» است، اما این موضوع صحت ندارد. بر اساس اعلام میاموتو، ماریو مانند شخصیت کارتونی «میکی موس» نام خانوادگی ندارد. هم ماریو و هم برادرش «لوییجی» فقط با همین نام شناخته میشوند.
گفته میشود که شعبهی امریکایی نینتندو در زمان انتشار بازی Donkey Kong برای پرداخت اجارهی ساختمانش با مشکل مواجه شده بود، اما مالک ساختمان که فردی به نام ماریو سیگیل بود به جای بیرون کردن کارکنان نینتندو به آنها برای پرداخت اجارهبها مهلت داد. نینتندو که از این اتفاق خیلی خوشحال بود برای سپاسگزاری از صاحبخانهاش نام قهرمان بازی را به ماریو تغییر داد.
باب هاسکینز در فیلم Super Mario Bros (سال ۱۹۹۳) ایفای نقش ماریو را بر عهده داشت، اما او تنها گزینهی مطرح هالیوودی برای این نقش نبود. تام هنکس یکی از اصلیترین گزینهها برای بازیگر اصلی این فیلم بود، اما سرمایهگذارهای Super Mario Bros نمیخواستند با قیمت بالای هنکس کنار بیایند.
سپس دنی دویتو برای نقش ماریو پیشنهاد شد که حتی به لحاظ ظاهری نیز مناسب به نظر میرسید، ولی او هم درگیر کارگردانی و بازی در فیلم Hoffa شد و نتوانست ایفای نقش ماریو را به عهده بگیرد.
دنیس هاپر نقش شخصیت منفی فیلم Super Mario Bros یعنی «شاه کوپا» (همان باوزر) را بازی کرد، اما او انتخاب اول تهیهکنندهی فیلم برای این نقش نبود. ابتدا قرار بود مایکل کیتون معروف ایفای این نقش را به عهده بگیرد، اما او این پیشنهاد را رد کرد.
طبق تایید شیگرو میاموتو اتفاقاتی که در بازی Super Mario Bros. 3 رخ میدهند چیزی شبیه یک تئاتر یا نمایش هستند. در زمان انتشار بازی کسی به این موضوع توجه نکرده بود، اما حالا با نگاه دقیق به محیطهای بازی میتوان متوجه شد که همه چیز روی صحنهی یک نمایش اتفاق میافتد.
در ابتدای بازی، پردهی نمایش کنار زده میشود؛ حتی بعضی از سکوها نیز با پیچ و مهره به پسزمینه متصل شدهاند.
بچهها عاشق شخصیتهای نینتندو هستند؛ آنها کشتیگیرهای حرفهای را هم دوست دارند؛ پس ترکیب این دو قطعا برای آنها جذاب خواهد بود. این کاری است که کمپانی DIC برای ساخت سریال کارتونی Super Mario Bros. Super Show در اواخر دههی ۸۰ میلادی انجام داد.
کاپیتان لو آلبانو، کشتیکچکار حرفهای در این سریال نقش ماریو را بر عهده داشت. او در بخشهای انیمیشنی نیز به عنوان صداپیشه فعالیت میکرد. به جز او کشتیگیرهای دیگری مثل رادی پایپر و گروهبان اسلوتر نیز در این سریال حضور داشتند.
کمپانی ABC در سال ۱۹۸۹ یک نمایش تلویزیونی عجیب را بر اساس بازی Super Mario Bros تدارک دید که بر روی یخ اجرا میشد. این نمایش Mario Ice Capades نام داشت و در آن افرادی چون جیسون بیتمن، آلیسا میلانو و کریستوفر هویت (در نقش شاه کوپا) حضور داشتند. اگر مایل باشید میتوانید این نمایش کوتاه را در یوتیوب مشاهده کنید.
بسیاری از خصوصیات ظاهری ماریو به خاطر محدودیتهای گرافیکی دوران بازیهای ۸ بیتی شکل گرفتهاند. ماریو یک شخصیت کوچک و پیکسلی بود و این موضوع باعث میشد که طراحی اجزای صورت او کار سختی باشد.
به همین دلیل میاموتو تصمیم گرفت تا به جای دهان یک سبیل بزرگ برای ماریو بگذارد تا راحتتر دیده شود. همچنین کلاه ماریو نیز به خاطر خلاص شدن از دشواریهای طراحی مو برای این شخصیت به ظاهر او اضافه شده است.
در ژاپن و امریکا دنبالههای متفاوتی برای بازی Super Mario Bros ساخته شدند. نسخهی ژاپنی Super Mario Bros. 2 از نظر گیمپلی و گرافیک کاملا وفادار به بازی اول بود، با این تفاوت که درجهی سختی بالاتری داشت.
نینتندو پیشبینی میکرد که این بازی برای مخاطبان امریکایی مناسب نباشد (البته بازی با نام Super Mario Bros.: The Lost Levels در امریکا منتشر شد) به همین دلیل یک بازی ژاپنی به اسم Doki Doki Panic را انتخاب کرد، قهرمانان عربی آن را با ماریو و دوستانش عوض کرد، نام آن را به Super Mario Bros. 2 تغییر داد و آن را برای امریکا منتشر کرد.
میاموتو بعدها اعلام کرد که نسخهی امریکایی Super Mario Bros. 2 را بیشتر از نسخهی ژاپنی بازی دوست دارد.
در ژاپن و در فاصلهی بین انتشار دو بازی Super Mario Bros و Super Mario Bros. 2 کمپانی هادسون (Hudson) یک نسخه از این مجموعه را با نام Super Mario Bros. Special منتشر کرد.
این بازی دارای مراحل، دشمنان و پاورآپهای جدید بود (مانند چکش از بازی Donkey Kong که در تصویر متحرک مشاهده میکنید)، اما وجود صفحهی ثابت و غیرپیمایشی، انجام آن را خستهکننده میکرد.
یوجی ناکا، خالق مجموعهی Sonic the Hedgehog طی مصاحبهای در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که در ساخت شخصیت سونیک از بازی Super Mario Bros الهام گرفته است.
او توضیح داد که در هنگام انجام این بازی همیشه برای رسیدن به بخش Warp Zone تلاش میکرد تا از آنجا بتواند وارد دنیاهای دیگر شود، اما چون در Super Mario Bros سیستم ذخیره وجود نداشت، هر بار باید کار را از مرحلهی اول شروع میکرد و این تا حدی خستهکننده بود.
به همین دلیل ناکا بازی را با سرعت بسیار زیاد انجام میداد تا مراحل تکراری را زودتر پشت سر بگذارد. همین سرعت بالا ایدهی اصلی گیمپلی بازیهای مجموعهی Sonic the Hedgehog را شکل داده است.
یکی از دشمنان اصلی مجموعهی Mario موجودی به نام Chain Chomps است که معمولا با زنجیر به جایی بسته شده و مانند سگهای وحشی پارس میکند. وجود این دشمن با یکی از خاطرات ترسناک دوران کودکی میاموتو بیارتباط نیست.
وقتی میاموتو یک پسربچه بود سگی عصبانی او را دنبال میکند، اما زنجیری که به گردن سگ بسته شده بود جان میاموتو را نجات میدهد. این حادثه پس از سالها تبدیل به یکی از مکانیزمهای گیمپلی در بازیهای Mario میشود.
وقتی «بچههای کوپا» یا همان «کوپالینگها» برای اولین بار در بازی Super Mario Bros. 3 معرفی شدند همه گمان میکردند که آنها فرزندان باوزر هستند. حتی در سریال کارتونی Super Mario Bros. Super Show باوزر با لقب بابا پادشاه شناخته میشد.
اما از زمانی که نینتندو شخصیت «باوزر جوان» (Bowser Jr) را در سال ۲۰۰۲ معرفی کرد موضوع کمی پیچیده شد. نینتندو تاکید دارد که باوزر فقط پدر باوزر جوان است و ارتباطی با بچههای کوپا ندارد.
نینتندو در ابتدا میخواست از شخصیت «یوشی» در قسمت اول Super Mario Bros نیز استفاده کند تا ماریو بتواند از سوار شدن بر پشت دوست دایناسورش بهره ببرد، اما به دلیل محدودیتهای فنی کنسول NES این امر امکانپذیر نبود.
موضوع حضور یوشی در بازی Super Mario Bros. 3 هم مجددا مطرح شد، اما باز هم به دلیل محدودیتها این اتفاق رخ نداد. سرانجام برای اولینبار در سال ۱۹۹۰ و با انتشار بازی Super Mario World برای کنسول سوپر نینتندو بود که بازیکنها با یوشی آشنا شدند.
همهی ما دایناسور معروف مجموعهی Mario را با نام یوشی میشناسیم، اما نینتندو در سال ۱۹۹۳ اعلام کرد که اسم کامل این شخصیت «تی یوشیسور مانچاکوپاز» (T. Yoshisaur Munchakoopas) است.
«بردو» در بازی Super Mario Bros. 2 به عنوان یک موجود فراجنسیتی معرفی شد. طبق کتابچهی راهنمای این بازی، بردو موجودی است که از دهان تخم میگذارد و بیشتر با نام «بردتا» شناخته میشود.
نینتندو در نسخههای امریکایی این مجموعه نیز از ضمیر مونث برای بردو استفاده میکند. البته در بازی Super Smash Bros. Brawl که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، جنسیت بردو نامشخص اعلام شده است.
این شخصیت در ژاپن با نام «کاترین» شناخته میشود و در بازی Mario Kart: Double Dash نیز از علاقهی او به یوشی باخبر شدیم.
Mario Party 8 با فروش نزدیک به ۹ میلیون نسخهای به یکی از پرفروشترین بازیهای نینتندو تبدیل شد، اما تعداد زیادی از نسخههای این بازی پس فرستاده شدند. این اتفاق به خاطر وجود کلمهی Spastic به معنی فلج اسپاسمی در بازی رخ داد.
مخاطبان بازی در انگلستان این کلمه را یک توهین به بیماران فلج مغزی قلمداد کردند و برای اعتراض به نینتندو نسخههای خریداری شده را پس دادند.
در انیمیشن سینمایی Wreck-it Ralph شاهد حضور قهرمانان زیادی از دنیای بازیهای ویدئویی بودیم، ولی جای ماریو در بین آنها خالی بود. کلارک اسپنسر، تهیهکنندهی این فیلم میگوید که آنها قصد داشتند تا از ماریو هم استفاده کنند، اما فکر کردند که حضور او باید اساسیتر باشد. با این حال گفته میشود که ماریو در Wreck-it Ralph 2 حضور خواهد داشت.
آیا شما از علاقهی ماریو به موسیقی خبر داشتید؟ به نظر شما وقتی او مشغول له کردن دشمنانش نیست، چه نوع آهنگهایی را گوش میدهد؟ براساس راهنمای شخصیتهای نینتندو که در سال ۱۹۹۳ منتشر شده، ماریو به موسیقی اپرا، موج نو و همچنین آهنگهای پاپ اروپایی که ریتم تندی دارند علاقهمند است.
بسیاری از طرفداران ماریو با سریالهای کارتونی Super Mario Bros. Super Show و The Adventures of Super Mario Bros. 3 آشنا هستند، اما این شخصیت اولین بار در انیمیشن سریالی کمپانی CBS با نام Saturday Supercade حضور پیدا کرد. «دانکی کونگ» شخصیت اصلی این سریال بود و ماریو تلاش میکرد که او را به دام بیندازد.
طرفداران قدیمی مجموعهی Mario میدانند که باوزر یک اژدها نیست و بیشتر به لاکپشت شباهت دارد، اما آیا میدانستید که او در ابتدا نه اژدها بود و نه لاکپشت؟ شیگرو میاموتو قصد داشت تا شاه کوپا را با الگوگیری از انیمهی قدیمی Alakazam the Great، شبیه یک گاو نر طراحی کند، ولی سپس تصمیم گرفت که او یکی از اعضای خانوادهی لاکپشتهای کوپا باشد.
ماریو به عنوان مشهورترین لولهکش دنیا شناخته میشود، اما او همیشه در این حرفه فعالیت نمیکرد.
در بازی Donkey Kong شغل اصلی ماریو نجاری بود. او همچنین در بازی Wrecking Crew (یکی از بازیهای ابتدایی کنسول NES) نیز یک نجار بود تا اینکه با انتشار بازی آرکید Mario Bros که در محیطهای زیرزمینی شهر نیویورک جریان داشت، ماریو به عنوان لولهکش معرفی شد.
یکی از سوالات اصلی طرفداران بازی Mario Party از نینتندو این است که چرا این بازی برای سرویس کنسول مجازی منتشر نمیشود. به نظر میرسد که پاسخ این سوال با مسائل حقوقی که برای بازی به وجود آمد بیارتباط نباشد.
بسیاری از بازیکنهای کم سن و سال اعلام کردند که در هنگام انجام Mario Party و مینیگیمهای سریع و دیوانهوار این بازی به دستانشان آسیب وارد شده است.
همین موضوع در سال ۲۰۰۰ نینتندو را به دادگاه کشاند و این شرکت را مجبور کرد که ۸۰ میلیون دلار برای تهیهی دستکشهای مخصوص برای بازی با کنسول نینتندو ۶۴ خرج کند. این دستکشها برای افرادی بودند که Mario Party را خریداری میکردند.
اگرچه ماریو در بازی Donkey Kong نقش یک قهرمان را داشت، اما در دنبالهی این بازی با نام Donkey Kong Jr او یک شخصیت خبیث بود که دانکی کونگ را دزدید و زندانی کرد. این موضوع به ما یادآوری میکند که حتی قهرمانهایی مثل ماریو هم دارای یک جنبهی تاریک و شیطانی هستند.
در سال ۱۹۸۵ یک کانال رادیویی از مخاطبانش خواست تا برای آهنگ اصلی و معروف Super Mario Bros یک شعر بنویسند.
از میان تمام ترانههای ارسال شده یکی از آنها به نام Go Go Mario از سوی نینتندو مورد استقبال قرار گرفت و این شرکت یک قطعهی زیبا از روی ترانه ساخت که میتوانید در یوتیوب آن را گوش کنید. فقط توجه داشته باشید که این قطعه به زبان ژاپنی است.
گاهی باگها یا ایرادات فنی یک بازی میتوانند منبع الهام برای سازندگان آن باشند. جالب است بدانید بلوکهای ۱۰ سکهای که در مکانهای مختلف سرزمین قارچی وجود دارند و با ضربه زدن به آنها میتوان چند سکه دریافت کرد حاصل یک خطای برنامهنویسی بودند.
نینتندو پس از بررسی بیشتر به این نتیجه رسید که استفاده از بلوکهای چندسکهای ایدهی جالبی است و وجود آن در بازی نهایی نیز به جذابیت گیمپلی کمک میکند.
میلی وانیلی (Milli Vanilli) نام یک گروه موسیقی است که در اوایل دههی ۱۹۹۰ میلادی شهرت زیادی داشت. اعضای این گروه دو نفر به نامهای فاب موروان و راب پیلاتوس بودند که آخرین اجرای آنها در تلویزیون مربوط به سریال کارتونی The Adventures of Super Mario Bros. 3 است.
در یکی از قسمتهای این سریال شاه کوپا اعضای میلی وانیلی را میدزدد و آنها را به دو حسابدار تبدیل میکند. دو آهنگ معروف این گروه یعنی Blame it on the Rain و Girl You Know it's True نیز در سریال اجرا شدهاند.
تانوکی که با نام سگ راکون ژاپنی هم شناخته میشود یک حیوان محبوب در فرهنگ کشور ژاپن است. مردم این کشور اعتقاد دارند که تانوکیها حیواناتی با نیروهای فراطبیعی هستند و میتوانند تغییر شکل دهند.
شاید به همین دلیل است که در بازی Super Mario Bros. 3 وقتی ماریو لباس تانوکی میپوشد قادر است خود را به یک مجسمه تبدیل کند.
موسیقی متن معروف بازی Super Mario Bros که به وسیلهی کوجی کوندو ساخته شده، یکی از پرطرفدارترین آهنگها برای زنگ گوشیهای موبایل است.
این موسیقی در وسایت بیلبورد که به رتبهبندی آهنگها در دستههای مختلف میپردازد، در دههی ۲۰۰۰ به مدت ۱۲۵ هفتهی متوالی در صدر جدول بهترین زنگهای موبایل قرار داشت که یک رکورد شگفتانگیز محسوب میشود. کوجی کوندو آهنگسازی بسیاری از بازیهای نینتندو را نیز برعهده داشته است.
دیوید شف، نویسندهی امریکایی در کتاب خود به اسم «بازی تمام شد: چگونه نینتندو دنیا را فتح کرد» از همکاری نینتندو با دیزنی برای ساخت یک پارک تفریحی بر اساس فیلم Super Mario Bros خبر داد.
احتمالا به دلیل عدم موفقیت این فیلم ساخت پارک نیز منتفی شد، اما نینتندو در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که این بار قصد دارد تا با کمک رقیب دیزنی یعنی کمپانی Universal Parks & Resorts یکی پارک تفریحی باشکوه برای بازیهای بزرگ خود بسازد. پیشبینی میشود که بازیهای Mario جزء بخشهای اصلی این پارک باشند.
بر اساس طرحهای اولیهای که نینتندو از شخصیتهای مجموعهی Mario منتشر کرده است، واریو یک دشمن شرور نیست، بلکه او رفیق دوران کودکی ماریو است که همیشه به شهرت و خوشتیپی این لولهکش حسودی میکرد.
شاید همه گمان میکنند که میکی موس محبوبترین شخصیت خیالی از نظر کودکان است، ولی اینطور نیست.
در سال ۱۹۹۰ یک نظرسنجی به وسیلهی موسسهی رتبهبندی Q Score انجام شد که نتیجهی آن نشان میداد شخصیت ماریو در بین کودکان امریکایی حتی از میکی موس هم شناختهشدهتر و مشهورتر است. این موضوع قدرت و تاثیرگذاری بالای بازیهای ویدئویی روی مخاطبانش را به وضوح نشان میدهد.
نظر کاربران
میکی موس چیه بابا ؟ میکی موز :)