اقتصادی ترین گزینه های بازار خودرو
سال گذشته پراید بیشترین مالکیت بازار خودرو را با ۲۸ درصد سهم بازار از آن خود کرد. این اتومبیل ارزان ترین خودروی بازار ایران است و برای افرادی که می خواهند با ۲۰ میلیون تومان اتومبیل بخرند تنها گزینه است.
اما پژو پارس در حالی با ۱۵ درصد سهم بازار در سال ۹۳ پرفروش ترین خودرو بعد از پراید بوده که رقبای زیادی دارد که حتی ارزان تر از این اتومبیل هستند. پس خریدارن به فاکتورهای فنی و ظاهری هم نیم نگاهی دارند.
از آن سو در بین با کیفیت ترین خودروهای داخلی در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان فقط ۲۰۶ فروش خوبی دارد و تندر ۹۰ هنوز با بدقولی های تولیدکنندگانش مشتریان را از خود دور می کند.
همیشه گزینه اقتصادی، ارزان ترین انتخاب نیست و بهترین گزینه نیز انتخاب اقتصادی نخواهد بود. پس در انتخاب بهترین خودرو باید ما انتخاب کنیم که کدامیک از گزینه ها را می خریم؛ بهترین، ارزان ترین و اقتصادی ترین. برای انتخاب گزینه اقتصادی باید کیفیت، دوام و قیمت مناسب نسبت به امکانات در کنار هم قرار بگیرند.
در این گزارش بازار آزاد خودروهای صفر را در پنج بازه مالی بررسی کرده و با بهترین و اقتصادی ترین پیشنهاد آشنا می شویم.
بودجه کمتر از ۳۰ میلیون
بازه قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان بازار آزاد خودروهای صفر، کم انتخاب ترین بازه قیمتی است. در این بازه هفت خودروی داخلی و یک اتومبیل چینی قرار دارد. اگر با ۲۰ میلیون تومان می خواهید ماشین صفر بخرید باید به سراغ یک یاز دو مدل پراید موجود بروید. پراید هاچ بک با نام سایپا ۱۱۱ در بازار حداقل ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد اما اگر پراید صندوق دار را می پسندید می توانید برای خرید سایپا ۱۳۱ با حداقل قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اقدام کنید.
سایپا ۱۳۱ ارزان ترین گزینه ای است که به شما پیشنهاد می شود. اگر پول بیشتری دارید، می توانید از اجبار خرید پراید خلاص شوید. در این حال شما پنج گزینه دارید. سمند LX گران ترین خودروی این بازه است. شما با پرداخت حداقل ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می توانید در بازار آزاد خودروهای صفر صاحب این خودرو شوید.
در این گروه قیمتی تیبا و تیبا ۲ نیز به ترتیب با قیمت حداقل ۲۳ و ۳۰۰ هزار تومان و حداقل ۲۶ میلیون تومان دیگر گزینه های شما هستند. سمند با قیمت ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و پژو ۴۰۵ با قیمت حداقل ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گزینه های مناسب دیگر این گروه هستند.
* چینی: در این بازه قیمتی برخلاف چند بازه دیگر تنها یک گزینه چینی موجود است. ام وی ام ۱۱۰ با قیمت حداقل ۲۰ میلیون تومان یکی از گزینه های این بازه قیمتی است اما باید دقت کرد که این خودرو موتوری با حجم ۱۱۰۰ سی سی و چهار سیلندر دارد. این خودرو حتی برای استفاده شهری نیز پیشنهاد نمی شود و نسبت به بقیه رقبایش کیفیت بسیار پایین تری دارد.
* پیشنهاد اقتصادی: تیبا
بودجه 30 تا 40 میلیون
در این بازه چهار مدل خودروی فرانسوی که در داخل تولید می شوند، وجود دارد. رانا هر چند در کارخانه قیمت بالای 33 میلیون تومانی دارد اما در بازار حداقل 31 میلیون و 400 هزار تومان فروخته می شود. پژو 206 تیپ 2 و 5 در این بازه قرار دارند و حداقل قیمت شان در بازار آزاد به ترتیب 32 میلیون و 500 هزار تومان و 23 میلیون و 400 هزار تومان است.
پژو 206 صندوقدار گزینه بعدی است که می توان آن را به علاقمندان خودروهای صندوقدار پیشنهاد کرد. این خودرو در بازار با حداقل قیمت 33 میلیون و 800 هزار تومخان فروخته می شود. خودروهای 206 و 206 صندوقدار در گزارش های ارزیابی کیفی بعد از تندر 90 بهترین کیفیت خودروهای تولید داخل زیر 50 میلیون تومان را از آن خود می کنند.
پژو پارس در سال 93 سهم بازار 15 درصدی داشته و بعد از پراید پرفروش ترین خودروی داخلی است که آمار صادرات خوبی دارد. پژو پارس سال و پژو پارس سال LX به ترتیب با حداقل قیمت 35 میلیون و 200 هزار تومان و 29 میلیون و 400 هزار تومان در بازار خودروهای صفر فروخته می شوند.
تندر ۹۰ E۱ و E۲ با قیمت حداقل ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداقل ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسند. راین V۵ نیز خودروی داخلی دیگر این بازه است که ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
* چینی: در این بازه سه خودروی چینی قرار دارند. برلیانس ۲۳۰ با قیمت ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ام وی ام ۳۱۵ جدید صندوقدار و هاچ بک به ترتیب با قیمت ۳۶ و ۳۷ میلیون تومان به فروش می رسند.
* بهترین پیشنهاد: تندر ۹۰ E۲
* پیشنهاد اقتصادی: پژو ۲۰۶
بودجه 40 تا 70 میلیون
توانایی مالی که بالا برود می توان خودروهای بهتری خرید. در این بازه چهار خودروی داخلی، 13 گزینه چینی و یک خودروی وارداتی وجود دارد. میتسوبیشی میراژ را با 67 میلیون و 800 هزار تومان می توان خرید. این در حالی است که دو خودروی اتومخاتیک پژو پارس و تندر را با قیمت های 43 میلیون و 500 هزار تومان و 46 میلیون و 500 هزار تومان می توان تصاحب کرد. دنا با قیمت 41 میلیون و 400 هزار تومان و پژو پارس ELX با قیمت 42 میلیون و 500 هزار تومان دو گزینه ارزان و معقول برای خرید در این بازه هستند.
* چینی: ۱۳ مدل چینی در این گروه قرار دارد که از این تعداد چهار خودرو تولید سایپا هستند. خودروهای آریو، چانگان و برلیانس تولیدات چینی سایپا در بازه قیمتی ۴۰ تا ۷۰ میلیون توماخن هستند. آریو با حداقل قیمت ۴۴ میلیون توماخن در بازار آزاد فروخته می شود. چانگان آیدو نیز ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
برلیانس دو مدل در این بازته قیمت دارد. برلیانس H۳۲۰ و H۳۳۰ در بازار به ترتیب با قیمت ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
X۵۰ شاسی بلند جدید لیفان در کنار X۶۰ در بازه قیمت ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان ارائه می شود. X۵۰، با حداقل قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و X۶۰ با حداقل قیمت ۵۲ میلیون تومان فروخته می شود.
لیفان ۶۲۰ نیز در بازار ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. ام وی ام ۵۵۰ که دو مدل دستی و اتومات دارد با حداقل قیمت ۴۵ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. ولیکس C۳۰ با قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سابرینا هاچ بک با قیمت ۴۷ میلیون تومان و جیلی امگراند ۷ با قیمت ۵۸ میلیون تومان در این بازه هستند.
* بهترین پیشنهاد: تندر اتومات
* پیشنهاد اقتصادی: دنا
بودجه 70 تا 100
برای خرید در این بازه می توانید تولیدات شرکت های کیا، هیوندای و رنو را نیز بخرید. 14 گزینه در این بخش وجود دارد که تنها چهار عدد از آنها چینی هستند. اولین گزینه ای که در این بازه پیشنهاد می شود کیا سراتو تولید سایپا است که در بازار با حداقل قیمت 70 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می رسد.
سه خودروی هاچ بک که با هم رقیبند در این بازه با هم مبارزه می کنند. کیا پیکانتو با قیمت 67 میلیون تومان، هیوندای i20 با قیمت 76 میلیون و 500 هزار توخمان و MG3 با قیمت 66 میلیون تومان رقابت سختی دارند که از نظر فنی و ظاهری کیا پیکانتو از رقبایش کم می آورد.
هیوندای گزینه دیگر نیز در این بازه به مشتریان ارائه می کند. هیوندای اکسنت که پیش از این در کره با نام هیوندای ورنا شنناخته می شود و زمانی در ایران نیز مونتاژ می شد، در بازار آزاد خودروهای صفر با قیمت ۸۵ میلیون تومان به فروش می رسد. خودروی سدان میتسوبیشی لنسر نیز با حداقل قیمت ۸۸ میلیون تومان در بازار فروخته می شود.
رنو در این بازه قیمتی سه گزینه دارد که جدیدترینش سیمبل و بهترینش اسکالاست. سیبمبل با حداقل قیمت ۷۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، فلوئنس با حداقل قیمت ۷۴ میلیون تومخان و اسکالا با قیمت ۹۳ میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می شوند.
تیوولی با قیمت ۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تنها گزینه شاسی بلند غیر چینی این بازه است.
* چینی: جک S۵ با قیمت ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، امگراند X۷ با قیمت ۹۰ میلیون و تیگو ۵ با قیمت ۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سه شاسی بلند چینی هستند که در این بازه قیمتی به فروش می رسند. آسابسترن محصول شرکت Faw با قیمت ۷۵ میلیونه و ۹۰۰ هزار تومان فروخته می شود.
* بهترین پیشنهاد: رنو اسکالا
* پیشنهاد اقتصادی: کیا سراتو تولید سایپا
بودجه بالای 100 میلیون
در این بازه خودروهای زیادی قرار دارند که ما به پرفروش ترین هایشان می پردازیم. گرند ویتارای تولید داخل با قیمت حداقل 119 میلیون تومان یکی از گزینه هیا خوب در این بازه است. همچنین خودروهای مزدا 3 جدید و کولئوس که در داخل تولید می شوند دو گزینه خوب دیگر هستند. مزدا 3 جدید با حداقل قیمت 110 میلیون تومخان و رنو کولئوس با حداقل قیمت 148 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسند.
در خانوده هیوندای پنج گزجینه خوب را به شما معرفی می کنیم. سوناتا و النترا به ترتیب با قیمت ۱۶۱ میلیون و ۱۰۲ میلیون توماخن دو گزینه سدان هیوندای هستند. لوستر که خودروی کوپ است در بازار ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود. دو شاسی بلند توسان و سانتافه به ترتیب با حداقل قیمت ۱۴۰ و ۱۵۸ میلیون تومان گزینه های دیگر هیوندای هستند.
خانواده کیا نیز پنج گزینه خوب دارد. در سواری ها ریو با حداقل قیمت ۱۰۲ میلیون تومان، اپتیما سورنتو با حداقل قیمت ۲۱۳ میلیون تومان و اسپورتیج با حداقل قیمت ۱۴۶ میلیون توخمان رقبای توسان و سانتافه هستند.
Raw۴ با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان، کمری با قیمت ۱۴۲ میلیون تومان و پاریس هاچ بک با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان مدل های پرفروش و پرطرفدار تویوتا در این بازه هستند. در این بازه قیمت از خودروهای آلفا رومئو نمی توان گذشت. جولیتا با قیمت حداقل ۱۶۵ میلیون تومان و میتو با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان دو ریزنقش ایتالیایی در بازه بالای ۱۰۰ میلیون تومان بازار خودروی صفر ایران هستند.
* بهترین پیشنهاد: اسپورتیج
نظر کاربران
آدم فرغون سوار شه شرف داره به پراید سوار شدن.
با اين ارزيابي كه ايشون انجام داده فقط توصيه كرده فقط ماشين هاي آشغال داخلي رو خريد كنيد
ديگه آدم از اين ماشين هاي تكراري داخلي حالش به هم ميخوره
فكر كنم تا پنجاه سل ديگه هم اينها ميخوان پرايد، 206، 405، پرشيا و ال لگن توليد كنن
پراید!!!!!!!!!!!!!!
خواهشا درباره ی خودرو ، تاکید می کنم خودرو مطالب بزارید
تشکر بابت پیشنهادات دیگرتون.
پراید!!!!!!!!!!!!!!
خواهشا درباره ی خودرو ، تاکید می کنم خودرو مطالب بزارید
تشکر بابت پیشنهادات دیگرتون.
اين دوستمون كه اين مقاله رو نوشته نه دانش خودرو داره نه سواد درست حسابي، ببين چيارو با چيا مقايسه كرده. كل خودروهاي داخلي عم از نظر ايشون بهترين گزينه هستن! اين ماشينايي كه تو جاده و خيابون خراب ميشن هم وارداتي هستند،
اه .......... پراید
شما خودتون کا انقدر عدای پول دارارو در میارین ماشیناتون چی هست ؟