ویژگیهای احتمالی بازی GTA VI چه خواهند بود؟
جیتیای ۵ یک بازی چند پلتفرمی است که در اواخر دوره پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰عرضه شد، چند ماه پس از آن در اوایل عرضه کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان برای این دو کنسول نسل جدید و پس از آن نیز برای کامپیوترهای ویندوزی عرضه شد.
جیتیای ۵ یک بازی چند پلتفرمی است که در اواخر دوره پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰عرضه شد، چند ماه پس از آن در اوایل عرضه کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان برای این دو کنسول نسل جدید و پس از آن نیز برای کامپیوترهای ویندوزی عرضه شد.
با اینهمه بازهم GTA V به یکی از بزرگترین بازیهای نسل حاضر تبدیل شد و از نظر گیمپلی و گرافیک جوایز زیادی دریافت کرد. حال با توجه به این توضیحات تصور کنید GTA بعدی چه خواهد بود! شایعات زیادی در مورد ویژگیهای بازی بعدی سری GTA به گوش میخورد که از جمله آنها میتوان به شنیدههای بخش تنظیمات بازی، داستان و خصوصیات فنی آن اشاره کرد.
برترین شایعات شنیده شده را به صورت لیستی برای شما آماده کردهایم که شما نیز در جریان ویژگیهای احتمالی جدید GTA VI قرار بگیرید.
۱.بالاخره یک شخصیت زن به جمع شخصیتهای اصلی سری اضافه میشود که صدا پیشه او اوا مندز است
GTA V برای به تصویر کشیدن زنان مورد انتقاد قرار گرفت. همه زنان موجود در بازی یا مثل عمه فرانکلین احمق بودن یا خیابانی.
با توجه به این گفتهها وجود یک زن در سری که بتواند به نوعی غرور و افتخار زنان را در این سری بازسازی کند و بجای آن مردان نقش قاچاقچیها و خلافکارها و احمقها را بازی کنند فکر بسیار جالبی خواهد بود!
سری جیتیای از ابتدا تا کنون به تشریح زندگی شخصیتهایی در همه بخشهای جامعه پرداخته است و دلیلی ندارد که زن را از این قاعده مستثنی کند.
شخصیتهای سری جیتیای کارهایی را در زندگی روزمرهشان انجام میدهند که واقعا دیوانه وار است.این شخصیتها واسطه میان ما و دنیایشان هستند و به ما کمک میکنند دنیا را از دید آنها تماشا کنیم و از این طریق به پوچی اطرافشان پیببریم، به همین دلیل این سری نیازمند معرفی یک شخصیت زن در بازی است.
اگر شایعات شنیده شده درست باشد بازی جدید این مجموعه یک شخصیت زن خواهد داشت که صدا پیشگی او را نیز اوا مندز انجام خواهد داد.
انتخاب مندز سرنخهایی از خصوصیات شخصیت اصلی بازی به ما میدهد. مندز یک بازیگر زن قوی و درشت هیکل است و این نشانگر شخصیتی با همین مشخصات است که اتفاقا برازنده سری GTA نیز هست.
مندز اصالتا کوبایی است و همین امر باعث میشود احتمال دهیم شخصیتی لاتین در سری حضور داشته باشد. این ویژگیها احتمال کوبایی یا مکزیکی بودن شخصیت زن بازی را پررنگتر میکند.
Red Dead Redemption در میان بازیهای راکستار یکی از زیباترین داستانها را به خود اختصاص داده بود.
شخصیت اصلی داستان این بازی یک سوار بی قانون به نام جان مارستون بود که قصد داشت همسر و فرزندش را از دست آدم ربایان آزاد کند و این امر باعث شد دوباره به آدم کشی و زندگی پر از قتل و ترس رو آورد.
مارستون بخاطر اتفاقاتی مجبور شد از میراث خانوادگیاش بگذرد و پایان بازی نیز بسیار زیبا بود.
در شایعات شنیده شده آمده است که داستان GTA VI احتمالا در جهانی مشابه Red Dead Redemption اتفاق خواهد افتاد و یکی از شخصیتهای بازی از نسل مارستون خواهد بود.
این اطلاعات از سایت 4chan ارایه شده است اما همه سایت 4chan را بخاطر اطلاعات غلط میشناسند! به هرحال درست یا نادرست بودن این شایعه هنوز مشخص نیست .
همه دوست دارند برای یکبار هم که شده یک پلیس فاسد در سری GTA ببینند! اینطور که شنیده شده است قرار است در نسخه بعدی GTA یعنی GTA IV یکی از شخصیتهای اصلی بازی پلیس باشد.
اما بازهم فرقی به حال عاشقان GTA نخواهد داشت چرا که این پلیس فردی درست کار خواهد بود و بازهم خبری از پلیس فاسد نیست! برخلاف روال همیشگی سری GTA اینبار نقش یک خلاف کار به شما داده نمیشود.
اگر شنیدهها درست باشد این اتفاق قوت بیشتری به حضور شخصیتی از نسل جان مارستون در GTA VI میبخشد. مارستون همیشه دوست داشت پسرش خلاف را کنار بگذارد و فردی قانونمند و مفید برای جامعه باشد.
در پایان بازی Red Dead Redemption نیز مارستون بالاخره به خواستههایش رسید و همین امر است که این شایعات را به حقیقت نزدیک میکند.
ایده چند شخصیت همزمان در جیتیای واقعا ایده جذابی بود و واقعا جالب خواهد شد اگر جیتیای ۶ هم از این ویژگی پیروی کند و چند شخصیت داشته باشد که یکی پلیس و یکی خلافکار باشد و بتوان داستان آنها را همزمان جلو برد.
در این حالت میتوان تصور کرد پس از مدتی خط داستان این دو شخصیت را با هم روبرو کند و در این درگیری فقط یکی از آنها زنده بماند. واقعا صحنهای نفسگیر و به یادماندنی خواهد شد.
یا حداقل اگر شخصیتهای داستان با هم روبرو نشوند و این اتفاق رخ ندهد، میتوان انتظار داشت پلیس خوب داستان هم به فساد کشیده شود! به هرحال وجود یک شخصیت در سمت مثبت قانون میتواند ویژگیهای جدیدی به بازی بیافزاید و تجربه جدیدی به گیمرها بدهد.
همه میدانند برترین و نفسگیرترین نسخه از سری جیتیای نسخه San Andreas بود. این نسخه از بازی بخاطر نقشه بسیار بزرگش موفقیت زیادی کسب کرد. نقشه این بازی یک ایالت کامل بود که شامل سه شهر میشد.
چند سال پس از آن GTA V باز هم San Andreas را به تصویر کشید. اما San Andreas اینبار با وجود بزرگتر بودن و جلوههای گرافیکی و تکنیکی برتر بیشتر شبیه یک شهر زیبای بازسازی شده با جنگلهای اطرافش بود تا یک ایالت کامل. نسخه بعدی جیتیای با توجه به قدرت کنسولهای امروزی میتواند نقشهای شامل چندین شهر بزرگ داشته باشد.
لزلی بنز از راک استار نورث (Rockstar North) در این زمینه عنوان کرد:
مسلما ما هم دوست داریم در آینده یک دنیای بسیار بزرگ شامل همه شهرهای سری جیتیای داشته باشیم که به بازیکن اجازه دهد بین شهرها جابجا شود و مکانهای مورد علاقهاش را دوباره ببیند.
هرچند هیچ کس به شهرهایی جز سان اندریاس و Vice City فکر نمیکرد اما با این تفاسیر میتوان انتظار داشت لوس سانتوس و لیبرتی سیتی درکنارهم در نسخه بعدی حضور داشته باشند.
اگر قرار باشد در نسخه بعدی همه اینشهرها در کنار هم جمع شوند شاید بهتر باشد شهرها دوباره طراحی شوند، مثلا اتفاقات بازی به یک زمان دیگر مثل دهه ۸۰ مربوط شود که تفاوتهایی هم در ساختار شهرها ایجاد شود.
واقعا هیچ فکر کردهاید که نقشه بازی چقدر بزرگ خواهد شد؟
با توجه به گفتههای لزلی بنز، یک جیتیای با چندین شهر مسلما شامل Vice City همیشه آفتابی هم خواهد شد. تصور دوباره Vice City بسیار جالب است، حتی خود لزلی بنز هم از تصور وجود Vice City در جیتیای بعدی شگفت زده شده است چه برسد به ما! Vice City بخاطر تفاوت ظاهری و فرهنگی بسیار زیاد با لوس سانتوس میتواند تضاد بسیار زیبایی در نقشه بازی ایجاد کند و وقتی این دو شهر در یک نقشه کنار هم باشند جابجایی از فضای سنگین و جدی لوس سانتوس به فضای شاد و آفتابی Vice City واقعا شگفت انگیز خواهد بود! به علاوه وجود گانگسترهای روس و ایتالیایی در این نقشه میتواند راه را برای طراحی صدها ماموریت جالب باز کند.
حال تصور کنید چه میشد اگر زمان بازی به دهه ۸۰ بازمیگشت! فضای فرهنگی Vice City به دلیل اوج فعالیت مافیا شباهت زیادی به این دهه داشت و نمای ساحلی شهر Vice City نیز با چراغهای نئونی و تزیینهای قدیمی دقیقا حال و هوای بازی را زیرو رو میکرد.
باتوجه به اینکه جیتیای همیشه یکی از برترین بازیهای نسل خود بوده است و همیشه ویژگیهای فنی و گرافیکی برتر از زمان خود داشته است، اما این بازی یک ایراد عمده دارد آن هم نبود یک سیستم تخریب محیط است.
مسلما افزودن اینچنین قابلیتهایی به نقشههای بزرگ جیتیای کار بسیار بزرگی خواهد بود اما به هرحال شایعات روایت دارند که در جیتیای بعدی شاهد حضور یک سیستم تخریب خوب خواهیم بود.
این قابلیت دست سازندگان را برای طراحی مراحل جدید باز میکند. تا کنون مراحل جیتیای فقط شامل این طرف و آن طرف رفتن و رساندن محموله و کشتن میشد! اما با کمک این ویژگی میتوان انتظار داشت ماموریتهای مختلف مانند تخریب ساختمان با بولدوزر یا ماشینهای سنگین نیز به بازی افزوده شود.
تا کنون هریک از نسخه های جیتیای ویژگیهایی را برای اولین بار به دنیای این سری اضافه کردهاند.
به عنوان مثال جیتیای ۳ برای اولین بار دنیای این سری را سه بعدی کرد، ساناندریاس محیط بازی را گسترش داد، جیتیای۴ گرافیک و فیزیک سری را بازسازی کرد و جیتیای ۵ همه این قابلیتها را بهبود بخشید و در دنیایی بزرگتر و قویتر از همیشه گرد هم آورد.
اکنون نوبت جیتیای ۶ است که با بهبود ویژگیهای فنی بازی و افزودن قابلیت تخریب سری را از همیشه محبوبتر کند.
یکی دیگر از شکایتهای کاربران به راکستار نبود فضاهای داخلی کافی است. تعداد این فضاها هر نسخه نسبت به نسخه قبلی افزایش مییابد و در حال حاضر بانکها و فرودگاهها و مکانهای زیادی هستند که فضای داخلی دارند، اما باز هم تعدادشان به نسبت اندازه نقشه واقعا محدود است.
در کنار این کاربران انتظار دارند بتوانند کارهای بیشتری در فضاهای داخلی انجام دهند. مثلا شما وقتی وارد یک اسلحه فروشی میشوید دیگر آزادی عمل ندارید.
نمیتوانید اسلحه بدست بگیرید یا چیزی را از داخل معازه بردارید مگر آنکه پول آن را بپردازید. سری جیتیای به آزادی عمل معروف است و همه محبوبیت خود را از این ویژگی دارد اما در محیطهای داخلی خبری از این ویژگی نیست!
باید فروشگاهها، رستورانها و مغازههای بیشتری در نسخه بعدی بازی طراحی شود، باشگاههای بدنسازی ساناندریاس دوباره به سری بازگردند و سالنهای خرید و پاساژها به روی شما باز شوند. و البته همه آنها قابلیت تعامل کامل را داشته باشند.
خیلی جالب خواهد بود اگر در این شرایط هنگام تعقیب پلیس بتوان از داخل ساختمانها، پاساژها و اتاق ها فرار کرد.
جیتیای ۵ تا حدودی توانسته بود مشکل فضاهای داخلی بازی را حل کند هرچند بازهم تعداد این فضاها به نسبت نقشه کم بود.یک سری از این فضاهای داخلی قابلیت خاصی هم نداشتند فقط برای زنده نشان دادن شهر و جذابیت بیشتر طراحی شده بودند. در واقع این فضاها بُعد دیگری به گیمپلی بازی داده بودند.
سری جیتیای تا کی قرار است در سه شهر لوس سانتوس، Vice City و لیبرتی سیتی روایت شود؟ مسلما هنوز میتوان با بازسازی وایسسیتی در نسل جدید طرفداران را شاد کرد، اما خیلی از طرفداران دوست دارند جیتیای را در یک مکان جدید تجربه کنند.
یکی از مکانهای جدیدی که شایعه شده است در جیتیای بعدی حضور دارد لندن است. بسیاری از طرفداران پروپا قرص سری اظهار دارند که داستان اولین نسخه جیتیای در سال ۱۹۶۹ در شهر لندن روایت شده است.
بنابراین این شهر حداقل سابقهای در این مورد دارد. و اما نکته بعدی که قوت بیشتری به این شایعه میبخشد آن است که توسعه دهنده اصلی نسخههای اخیر جیتیای کمپانی بریتانیایی الاصل Rockstar North است.
اگر توسعه دهنده بریتانیایی انقدر درک عمیقی از فرهنگ آمریکایی دارد و نسخههای اخیر را به این زیبایی توسعه داده است تصور کنید یک جیتیای انگلیسی را چگونه به تصویر خواهد کشید.
لندن یک دنیای پررونق پر از فرهنگهای جورواجور است. محلههایی مثل Chinatown، Bangla Town و Soho در این شهر وجود دارد که هریک فرهنگ خاص خود را دارند. لندن شهری است پر از خلاف و موقعیتهای غیر قانونی.
خود اهالی راکستار نیز بارها در مورد این شهر صحبتهایی داشته اند، مثلا دن هاوزر در یک مصاحبه گفت:
ما بسیار علاقمند به ساخت یک بازی در شهر لندن هستیم، اما مشخص نیست این بازی جیتیای باشد یا چیز دیگر.
به هرحال اگر همه چیز درست باشد و شایعات به حقیقت بپیوندد یکی از شهرهای نسخه بعدی جیتیای لندن خواهد بود که شهری همه چیز تمام و مناسب برای حضور در این بازی است.
۹. صداپیشگی یکی از شخصیتها را رایان گاسلینگ برعهده خواهد گرفت
شایعاتی به گوش میرسد که در نسخه بعدی رایان گاسلینگ صداپیشه یکی از شخصیتهاست. رایان گاسلینگ بازیگر، کارگردان و نویسنده کانادایی الاصل هالیوودی است که فیلمهای جرم و جنایتی زیادی هم در کارنامه خود دارد.
شخصیت بازی که وی صدای او را اجرا خواهد کرد احتمالا بر اساس فیلم Drive خواهد بود. در این فیلم گاسلینگ یک شخصیت گوشهگیر، کم حرف و یک راننده فراری است که گذشته خشونت آمیزی داشته است اما در فیلم کمتر رازهایی از گذشته او فاش شد.
آیا ممکن است شاهد شخصیتی مرموزتر از همیشه در سری جیتیای باشیم؟ این تغییر میتواند تغییری بسیار جذاب در استانداردهای سری باشد زیرا در جیتیای همیشه شخصیتهای بازی افرادی پرحرف هستند و ادعای حکیم بودن دارند! با وجود اینچنین مواردی بازی میتواند گسترده تر شود و فضای واقع گرایانهتری به خود بگیرد.
چرا که این عمل نشان میدهد بازی خود را وابسته یک طیف خاص از افراد نکرده است و با پرداختن به شخصیتهای متفاوت میخواهد تجربیات جدیدی به کاربرش انتقال دهد.
۱۰. GTA VI سال ۱۳۹۷ عرضه خواهد شد
یکی از ویژگیهایی که بازیهای راکستار خصوصا جیتیای را انقدر با ارزش و محبوب میکند آن است که دیر به دیر نسخههای جدید را عرضه میکند. راکستار هرچند سال یکبار نسخهایی از سری محبوب جیتیای را عرضه میکند.
برخلاف خیلی شرکتهای دیگر مثل یوبیسافت که هر سال و گاهی سالی دوبار نسخههای جدید اساسینز کرید را وارد بازار میکنند! راکستار در فاصله چند ساله بین نسخههای مختلف به طور کامل و دقیق کل بازی را بررسی میکند، تمام مشکلات آن را رفع میکند، علایق طرفداران را در بازی پیاده سازی میکند و در پایان همیشه نسخهایی بی عیب و نقص از بازی ارائه میدهد.
هیچ الگویی در مورد نحوه ارایه بازیهای راکستار وجود ندارد، جیتیای III، Vice City و San Andreas همگی در طول ۳ سال عرضه شدند، اما پس از جیتیای ۳ حدود ۷ سال طول کشید تا راکستار نسخه بعدی یعنی جیتیای ۴ را عرضه کرد، جیتیای ۵ نیز ۵ سال پس از ۴ ارائه شد.
با این تفاسیر راکستار ممکن است هریک یا دو سال نسخهایی فرعی با همان موتور گرافیکی و تغییرات اندک ارائه کند اما نسخههای اصلی با تغییرات عمده و بهبودهای بزرگ چندین سال تا آمادهسازی شان زمان میبرد. باتوجه به موارد گفته شده و فاصله زمانی میان نسخههای قبلی انتظار میرود GTA VI در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷-۱۳۹۶) عرضه شود.
البته احتمالا اینبار دیگر خبری از کنسولهای نسل هفتم نخواهد بود و این بازی فقط برای پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و رایانههای ویندوزی ارائه خواهد شد. امیدوارم مثل نسخه قبل راکستار اعلام نکند که نسخهی پیسی در کار نخواهد بود!
آیا شما هم برای آمدن نسخه بعدی لحظه شماری میکنید؟ به کدام مورد بیشتر علاقه داشتید؟ آیا مورد دیگری هست که جاانداخته باشیم؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.
نظر کاربران
خوب بود ولی موارد بسیار دیگری هست که در سایتهای خارجی به انها اشاره شده است