مقایسه دو بلند قامت شرقی، سانتافه و تویوتا RAV۴
بدون شک میتوان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسیبلند مطرح جایگزین مدل قبلی شده است.
هیوندای سانتافه 2015
بدون شک میتوان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسیبلند مطرح جایگزین مدل قبلی شده است. به واسطه سابقه خوب سانتافه و دیگر اعضای خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی پس از معرفی، نسل جدید سانتافه که با کد اتاق ix45 شناخته میشود به ایران راه یافت تا موفقیتهای نسل قبلی را تکرار کند.
هیوندای، سانتافه جدید را در ۲ گونه اسپرت و معمولی(گرند) تولید میکند. مدل اسپرت ۵ نفره بوده و فاصله محورهایش از مدل معمولی کمتر است. سانتافههای وارد شده به ایران، همگی از گونه اسپرت هستند، که در حقیقت جایگزین نسل قبلی سانتافه به شمار میآید. ولی فاصله محورها در مدل معمولی بیشتر بوده و کابین آن ۷نفر ظرفیت دارد و میتوان آن را جایگزینی برای هیوندای وراکروز در نظر گرفت. البته از واردات این مدل به ایران خبری نیست و با توجه به اینکه در امریکا تولید میشود، ورودش به ایران بعید به نظر میرسد.
طراحی ظاهری نسل جدید سانتافه نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است و زبان طراحی پیکره سیال پیروی میکند. اگر به این خودرو دقت کنید متوجه شباهتهایی با برادر کوچکترش یعنی ix۳۵ خواهید شد. در ساخت بدنه سانتافه جدید از فولاد کششی سبکتر استفاده شده که همین عامل افزایش مقاومت پیچشی نسبت به قبل را در پی داشته است.
به پیروی از طراحی ظاهری جدید، طراحی کابین هم در این مدل به کلی دگرگون شده و سبک طراحی کابین سایر محصولات جدید هیوندای مثل النترا و گرنجور را دنبال میکند. طراحی کنسول جلو هماهنگ و زیباست، اما تعداد زیاد دکمهها در کنسول جلو کمیگیجکننده است. البته ارگونومی مناسب کابین، دسترسی به همه آنها را آسان ساخته است.
کیفیت قطعات کابین نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است و از این نظر چیزی از شاسیبلند لوکس هیوندای، یعنی وراکروز کم ندارد. تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان در این زمینه، قابل ستایش است. صندلیها و روکش فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شدهاند. صندلی راننده به صورت برقی تنظیم میشود و به سیستم حافظه و گرمکن نیز مجهز شده است.
همچنین با پرداخت مبلغی بیشتر صندلیهای ردیف عقب هم مجهز به گرمکن میشوند. نمایشگر۳/۴ اینچی لمسی روی کنسول جلو از کیفیت بالایی برخوردار است و نمونه ۸اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی هم برای این مدل قابل سفارش است. البته مانیتور بعضی سانتافهها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان با نمونه عادی تعویض میشود و متاسفانه در کشور با عنوان سفارشی عرضه میشود. یکی دیگر از آپشنهای جالب سانتافه، ترمز دستی برقی این خودرو است و در مدلهای سفارشی، سقف پانوراما زیبایی کابین را دوچندان میکند.
فضای کابین برای راحتی ۵ نفر کاملا مناسب است. همچنین در کف صندوق بار دور صندلی تعبیه شده که با باز کردن آنها، دو نفر دیگر را نیز میتوان در کابین سانتافه جای داد. روی ستونهای عقب برای این ۲ صندلی نیز دریچه سیستم تهویه تعبیه شده است. از آپشنهای جدید سانتافه در مدل ۲۰۱۵، میتوان به سیستم اتوپارک و سنسورهای فاصلهسنج جلو اشاره کرد.
اگر با ذهنیتی که از سانتافه قدیمی با پیشرانه ۵/۳ لیتری پرتوانش دارید، سوار سانتافه جدید شوید، تا حدودی از این شاسیبلند درشت هیکل هیوندای ناامید خواهید شد. پیشرانه ۶ سیلندر۵/۳ لیتری نسل قبلی، در این مدل جایش را به یک پیشرانه ۴/۲ لیتری با توان ۱۷۴ اسب بخار داده است. همین عامل باعث شده تا شاهد شتاب عالی و عکس العملهای سانتافه نسل قبل در ix۴۵ نباشیم. همچنین گیرباکس ۶ سرعته این خودرو نیز با رویکرد کاهش مصرف سوخت برنامه ریزی شده و از ویژگیهای اسپرت و معکوسهای جذاب در آن خبری نیست.
اما از همه اینها که بگذریم، راحتی سواری و عایق بندی کابین نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. در طراحی سیستم تعلیق سانتافه جدید، راحتی سرنشینان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در ix۴۵ خبری از تکانها و سر و صداهای اتاق که در سانتافه قدیمی دیده میشد، نیست. فرمان در ۳ حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم میشود. همچنین با فشردن دکمه ECO ACTIVE در کنار فرمان، همه عوامل دست به دست هم میدهند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. سیستم HAC در عبور از سربالاییها به کمک راننده میآید و در مسیرهای آفرودی، سامانه DBC اجازه نمیدهد دور موتور از حد خاصی بیشتر بالا رود.
سانتافه جدید از نظر ایمنی حرفهای زیادی برای گفتن دارد و توانسته بالاترین امتیاز ایمنی را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS)، کسب کند. همان طور که اشاره شد، مصرف سوخت پایین در این مدل بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با تمام تمهیدات صورت گرفته، مصرف سوخت سانتافه جدید به ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد که برای یک شاسیبلند ۱۹۰۰ کیلویی رقم مناسبی است. سانتافه جدید رقبایی نظیر میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو و با کمیاغماض، تویوتا RAV۴ را در مقابل خود میبیند.
رقبای داخلی و خارجی
Volvo XC۶۰
Toyota RAV۴
Kia Sorento
پیشنهاد نهایی
این روزها سانتافه جدید به واسطه طراحی جذابش، باعث کمرنگ شدن رقیب دیرینه اش، کیا سورنتو شده است.سانتافه از نظر کیفیت سواری،فضای کابین و حتی قابلیت طی کردن مسیرهای سنگلاخی،خودرویی مناسب برای خانواده های ۵ نفره است. طیف متنوع آپشن های نصب شده روی سانتافه جدید ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ،به شما قدرت خرید با هر بودجه ای بین ۱۶۰ تا ۲۲۰ میلیون را می دهد.
تویوتا RAV4
هدف تویوتا از معرفی نسل جدید RAV4 ، پر کردن خلا موجود میان محصولات شهری خود بوده است. این خودرو کوچکترین شاسی بلند تویوتا لقب گرفتها ست و در بازارهای جهانی، در 4 تیپ EX ، EXR ، GXR و VXR عرضه میشود.
مدل ۲۰۱۴ RAV4 ، نسل چهارما ین کراساوور محبوب تویوتا به شمار میرود و با کدا تاق 4 XA شناخته میشود. در نمای ظاهری، RAV4 چهره تندوتیز یک خودروا صیل ژاپنی را به نمایش میگذارد و زرقوبرق کراساوورهای کره ای را ندارد.
طراحی ساده و جاافتاده RAV۴ ، ماندگاری بیشتری را برایش به ارمغان آورده است، تا پس از گذشت چند سال، از مد افتاده و کسل کننده نشود. از سوی دیگر ارتفاع بیشتر نسبت به توسان و اسپرتیج در کنار بدنه عضلانی، باعث شده تا ظاهر RAV۴ بیشتر شبیه به یک شاسی بلند بیابانی باشد تا یک کراساوور شهری. با باز شدن درها و قرار گرفتن داخل کابین RAV۴ ، با فضایی زیبا، ساده و هماهنگ روبه رو خواهید شد. طراحی کابین از سبک جدید تویوتا در طراحی کابین سایر خودروهایش پیروی میکند و کاملا ارگونومیک و چشم نواز است. در نمونه های فول آپشن صندلیها و فرمان با چرم مصنوعی دورنگ پوشانده شده اند تا زیبایی این قسمت دوچندان شود.
همچنین فرم طراحی صفحه کیلومترشمار و کنسول جلو نیز در نوع خود خاص و زیباست. یکی از مهمترین برتریهای RAV۴ نسبت به رقبای کره ای، فضای جادار و راحت کابین است. در صندلیهای جلو و عقب ا ین خودرو مشکلی از نظر فضای سروپا احساس نمیشود، اما حالت نیمکت مانند صندلیهای عقب باعث شده تا در پیچهای تند سرنشینان روی آن سر بخورند. صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده نفره را پاسخ میدهد و در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، ۴ صندلیهای ردیف عقب نیز قابلیت تاشدن دارند.
کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و همچون سایر محصولات تویوتا، به دوام بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژهای شده است. البته اگر مشکل پسند و ریزبین باشید، میتوانید ایرادهایی از کیفیت مونتاژ بعضی قطعات کابین و کیفیت نه چندان بالای قطعات پلاستیکی کابین بگیرید.
RAV۴ جدید همچون سایر محصولات تویوتا،از فهرست امکانات محدودتر نسبت به رقبا رنج میبرد و از نظر کمی، خریدار را از پرداخت مبلغ ۱۷۰ میلیونی ناامید میکند. به طور مثال از سقف پانوراما و یا تنظیمات برقی صندلیها و سیستم گرمکن صندلیها درا ین خودرو خبری نیست. RAV۴ جدید از یک پیشرانه سیلندر ۲.۵ لیتری ۴ VVTI برخوردار است که قادر است ۱۷۷ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. که از این نظر با حجم موتور بیشتر نسبت به تعدادی از رقبا، قدرت کمتری از آنها تولید میکند.
در سواری با RAV۴ میتوان به خوبی تکانهای مسیر را داخل کابین لمس کرد و در بعضی موارد میتوان سنگریزه های کف خیابان را نیز با آن شمرد! این سواری خشک، از یک تویوتای شاسی بلند بعید است و از این نظر به هیچ عنوان با برادران بزرگترش نظیر پرادو و لندکروزر قابل مقایسه نیست. به لطف عایق بندی مناسب کابین و کیفیت مطلوب مونتاژ قطعات، از سروصداهای اضافی در طول حرکت خبری نیست و اگر از بعضی تکانهای سیستم تعلیق فاکتور بگیریم، در کل شاهد فضایی آرامش بخش داخل کابین RAV۴ هستیم.
رقبای داخلی و خارجی
BMW X۳
Hyundai Santafe
Kia Sorento
پیشنهاد نهایی
نسل قبلي تو وتا RAV۴ به دليل چهره ساده وبه دور از طراحي مدرن زیاد مورد استقبال واقع نشد. نسل جدید پس از سال ها توانسته با ظاهري بهتر و قابليت هاي فني مناسبتر عرضه شود و اتفاقا از طرفداران پروپا قرص و فروش مطلوبی برخوردار است.
نظر کاربران
سلام . خودرو rav4 با توجه به قیمت وطراح نه چندان زیبا و امکانات پایین وخدمات پس از فروش بسیار ضعیف تویوتا در ایران و کم بودن نمایندگی های خدمات پس از فروش در ایران نسبت به خودرو های کره ای از اقبال کمتری در بازار برخوردار می باشد . و در بین سانتافه و سورنتو اگه بخواییم مقایسه کنیم خودرو سورنتو جزو ۵ suvبرتر دنیا می باشد و با اختلاف قیمت ۳۰ میلیون گرانتر بودن از سانتافه خودروی به روز تر لوکس تر و ایمن تری می باشد
راو4❤️من هم سواري با راو ٤فول و سانتافه رو تجربه كردم ،بر خلاف سانتافه راو ٤هيچ وقت خسته كننده نميشه و شكست هاي زيباي بدنه اش مانند لكسس nx2000 باعث ميشه مثل سانتافه پهن و زشت به نظر نياد همچنين امكان تيون راو٤بيش تره و اپشن هاي دستي خوبي داره
سلام.اگر دنباله ماشینی بی درد سر و سواری عالی .دوام خوب .خرج و استهلاک کم و کیفیت عالی کابین و قطعات .فقط ژاپن .خودوتون الکی خسته نکنید.تویوتا رفیق جاده ها .تویوتا راو رو با تویوتا باید مقایسه کرد نه کره ای های آرایش شده و تو خالی
در یک کلام هرکس بین خرید این دو مونده بلا شک تویوتا اگه دلت برا پولت نمیسوزه قصد داری هی خرج کنی سانتافه بخر تمام
متاسفانه اگر ژاپن پراید هم بازه میگم خوبه . درود بر سانتافه من سوار هردو شدم و برسی کردم سانتافه از همه لحاظ بهتره جز شتاب
سلام من مکانیکی ماشین خارجی کار کردم.شما به هیچ عنوان هیوندا رو با تویوتا مقایسه نکنید هیوندا در سطح دنیا جزو ماشینهای اودر به حساب میاد.شما از هیوندا فقط اپشن و طراحی توقع داشته باشید و بیشترین فروش این کمپانی در ایران و روسیه هست