مقایسه بامو ۳۳۵i M sport و جگوار XES
بدون شک، سگمنت سدانهای اسپرت، یکی از جذابترین سگمنتها در دنیای ماشینهاست. جذابیتهای یک کوپه اسپرت و ویژگیهای لوکس یک سدان لاکچری در این خودروها با یکدیگر تلفیق شدهاند.
اما این کلاس یک پادشاه بلامنازع به نام بامو سری ۳ دارد. که در هر میدانی رقیبش را به چالش دعوت میکند. حالا چه این رقیب هموطن خوشتیپ آلمانیاش باشد، چه یک ژاپنی وحشی و چه یک انگلیسی پرادعا! درست شنیدید. به تازگی این کلاس با یک انگلیسی جذاب به نام جگوار XE تکمیل شده. سدانی که قرار است قاتل سری ۳ باشد و با قابلیتها و پیشرفتهایش نشان داده که زمان به هیچکس، حتی سری ۳ با سابقه نیز رحم نمیکند!
۳۳۵i Msport
سری ۳ عنوان پرفروشترین و محبوبترین مدل بامو را در سراسر دنیا یدک میکشد. این سدان کوچک و اسپرت بامو نخستین بار در جولای ۱۹۷۵ معرفی شد و در این سالها توانست نام خود را به عنوان یکی از جذابترین سدانهای اسپرت در قلب هوادارن این دست خودروها حک کند. ششمین نسل سری۳ در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۱ به دنیا معرفی شد. این مدل با کد اتاق F۳۰ شناخته میشود و از نظر طراحی و حتی سایز بدنه، با مدلهای قبلی تفاوتهای زیادی دارد.
طراحی جذاب بدنه به خوبی خبر از ذات اسپرت و خشن این سدان دوستداشتنی میدهد. چراغهای جلو از سبک جدید طراحی بامو پیروی میکنند و به شکل هنرمندانهای به جلو پنجرههای کلیوی شکل متصل شدهاند. تنها ایراد منفی طراحی سری ۳ جدید را باید در شباهت چراغهای عقب خودرو با برادران بزرگترش یعنی سری ۵ و سری ۷ جستوجو کرد. که باعث شده تا سری ۳ در بخش انتهایی خود از شخصیت مستقلی برخوردار نباشد. این مدل از پکیج اسپرت M شامل سپرها و رکابهای اسپرت و رینگهای M بهره میبرد. همچنین کابین این مدل نیز تفاوتهایی با سایر تیپها دارد، که از مهمترین آنها میتوان به فرمان اسپرت M و رکاب های منقش به لوگو MPower اشاره کرد.
فضای کابین سری ۳ جدید از طراحی کاملا متفاوت با مدلهای قبلی برخوردار است. طراحی کابین به سدان بزرگتر بامو یعنی سری ۵ نزدیک شده و کیفیت متریال استفاده شده در کابین نیز قابل قبول است. البته از نظر مرغوبیت چرم و چوب و پوششهای درها و کنسول جلو، سری۳ در برابر رقیب خوشساختش کم میآورد. به لطف افزایش طول بدنه نسبت به مدل قبلی، فضای کابین راحت و جادار است و برای ۴ سرنشین بزرگسال و درشتهیکل کافی به نظر میرسد.
همچنین اندازه بزرگتر پنجرهها نسبت به جگوار، باعث شدهاند تا دل کندن از بامو بسیار سخت باشد. همچنین شیب ۷ درجه کنسول میانی باعث شده تا کار با ادوات این خودرو بسیار راحت باشد. همین موارد دستبهدست هم دادهاند تا کابین بامو کاربردیتر از جگوار باشد و ارگونومی بهتری داشته باشد. البته در این میان از نقش سیستم انحصاری i DRIVE در کم کردن تعداد دکمه ها و جلوگیری از شلوغی کابین، نمیتوان گذشت.
به طور قطع جذابترین و هیجانانگیزترین برتری سری۳ نسبت به جگوار را باید در بخش فنی و قابلیتهای حرکتی آن جستوجو کرد. بامو در ساخت نسل جدید سری۳ سنت شکنی کرده و به جای استفاده از پیشرانههای اتمسفریک، مدل ۳۳۵ را به یک پیشرانه ۶ سیلندر تویینتوربو مجهز کرده. سقف قدرت این پیشرانه پیشرفته به ۳۰۰ اسببخار میرسد و گشتاور را روانه محور عقب میکند. حالتهای رانندگی در ۴ برنامه SPORT+ ، COMFORT، SPORT و ECO PRO تنظیم میشوند.
در حالت COMFORT دندهها در دورهای پایین تنظیم شده و نرمی کمکفنرها قابل توجه است. در حالتهای SPORT و +SPORT اما تعویض دندهها در دورهای بالاتر انجام میشود، ESP نیمهفعال شده و خشکی کمک فنرها و سفتی فرمان زمین تا آسمان با حالت COMFORT تفاوت دارد. در حالت Eco Pro بوست توربوها کمتر میشود و تمام تغییرات در جهت کاهش مصرف سوخت بهکار گرفته میشود. همچنین سامانه Auto Hold نیز هنگام توقف، خودرو را خاموش کرده و به کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت کمک شایانی میکند.
اسپرت بودن سواری سری۳ نسبت به جگوار کاملا قابل لمس است. تقسیم وزن ۵۰-۵۰ در این خودرو و وجود سامانه DSC باعث شدهاند تا شاهد هندلینگ و چسبندگی عالی از سری۳ باشیم. یکی از مهمترین نکاتی که به جذابیت سواری با سری۳ میافزاید، گیرباکس ۸ سرعته تیپترونیک ZF این خودرو است. عملکرد فوقالعاده گیرباکس بامو یک سروگردن بالاتر از رقیب انگلیسی قرار میگیرد. در حالت +SPORT تعویض دندهها توسط پدالهای پشت فرمان انجام میشود و نوید یک رانندگی سرشار از هیجان را میدهد.
در حالت دستی میتوان دور موتور را تا آخر بالا برد و تنظیمات کامپیوتر طوری انجام شده که در این حالت نیز از سوی خودرو دخالتی در تعویض دندهها صورت نمیگیرد. همه این ویژگیها دستبهدست هم دادهاند تا این گیرباکس حرفهای بامو یکی از بهترینها در دنیا لقب بگیرد.
همانطور که اشاره شد سواری سری۳ نرم و راحت است و در دفع ناهمواریهای مسیر توانایی مناسبی دارد. تعلیق سری۳ در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است. همچنین وجود میل تعادلهای مجزا در هر قسمت به بهتر شدن کیفیت سواری کمک شایانی میکند. دینامیک سواری سری ۳ قابل تحسین است و صدای خارج شده از اگزوزها راننده را به فشردن پدال گاز تشویق میکند. تایرهای انتخاب شده برای بامو چموش از جگوار مناسبتر هستند و فرمانپذیری برتر بامو نسبت به جگوار، در پیچها کاملا قابل لمس است.
JAGUAR XE S
با گذشت زمان، جگوار بیشتر به گذشته برگشته و به دنبال تکرار موفقیتهایش میگردد. معرفی سدان XE گواه این ماجراست. 01 سال پیش بود که جگوار با استفاده از شاسی مرکوری، پیشرانه فورد و طراحی یان کالوم میخواست برای سری ۳ قد علم کند. اما این مدل که X-Type نام داشت با یک شکست کامل روبهرو شد. حالا پس از چند سال و با متولد شدن XE، داستان فرق کرده است.
جگوار XE اگر در جذابیت و قابلیتهای حرکتی از سری ۳ برتر نباشد، از آن چیزی هم کم ندارد. در طراحی XE شیطنت خاصی موج میزند و میتوان به شباهتهایی با ظاهر سری ۳ در چهره جگوار پی برد. اما باید قبول کرد که در مجموع ظاهر جگوار XE از بامو سری ۳ زیباتر است. ابعاد XE از سری ۳ بزرگتر است و عضلات بدنه و چراغهای عصبانی جلو، خبر از یک سدان وحشی و دنیایی از جذابیتهای پنهان زیر این لباس شیک میدهد.
در طراحی کابین نیز جگوار چیزی از سری ۳ کم ندارد. جگوار سعی کرده در این قسمت خودش باشد و فرم کلی کابین XE را از کوپه اسپرت F-Type الهام گرفته است. در بحث کیفیت متریال کابین، میتوان جگوار را برتر از بامو قلمداد کرد. البته نمیتوان منکر این موضوع شدکه جذابیتهای کابین سری ۳ از XE بیشتر است. به هر حال تلاش جگوار برای به روز شدن قابل تحسین است. صندلیها با چرم فرانسوی پوشیده شدهاند و وسعت استفاده از قطعات پلاستیکی در کابین از بامو کمتر است. صندلیها از سری ۳ نرمتر هستند و در پیچها بهتر از سری ۳ سرنشینان را در بر میگیرند.
سیستم سرگرمی و نویگیشن جگوار در مقابل سامانه پیشرفته idrive بامو حرفی برای گفتن ندارد و جگوار در مدل جدید این خودرو، باید این بخش را دستخوش تغییراتی اساسی کند. جگوار در دل خود یک پیشرانه ۶ سیلندر سوپرشارژ را جای داده که روی کاغد اعداد و ارقام بهتری از بامو دارد. اما زود قضاوت نکنید! پیشرانه جگوار S EX از مدل اسپرت Type -F قرض گرفته شده که ۳۴۰ اسببخار قدرت تولید میکند و ۵۴۰ نیوتنمتر گشتاوری که به محور عقب منتقل میشود، اجازه شیطنت کنترل شدهای را در پیچها میدهد.
اما چیزی که هنگام رانندگی با جگوار حس میشود، این است که این قدرت فراوان در پشت تایرها حبس شده، در حالیکه بامو این قدرت را برای پیروزی استفاده میکند. همین عامل باعث شده تا بامو ۳۳۵ ظرف ۴.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و جگوار علیرغم قدرت و گشتاور بیشتر، در بهترین حالت صفرتاصد را ظرف ۴.۹ ثانیه طی کند.
همچنین عملکرد گیرباکس ۸ سرعته خودکار جگوار نیز به پای گیرباکس فوقالعاده بامو نمیرسد. اما به این معنی نیست که نقصی در عملکرد سیستم انتقال قدرت جگوار حس شود. همه اینها به این دلیل است که یک رقیب قدرتمند به نام سری ۳ در میدان حضور دارد. فرمان جگوار سبکتر از بامو است و این ویژگی در سفر لذت بیشتری را به راننده هدیه میکند. جگوار با تولید XE نشان داد که به راحتی میتواند برای مدعی کلاس سدانهای اسپرت، یعنی بامو سری۳ قد علم کند و دیگر یک سدان لوکس با یک رخوت درونی نیست! البته باید منتظر ماند و دید که مدل تغییر یافته XE که به زودی قرار است معرفی شود، چه تغییراتی کرده و چه در چنته دارد.
نظر کاربران
ممنون حالا راحت تر میتونیم واسه خرید تصمیم بگیریم.