بی ام دابلیو i۸ مدل ۲۰۱۵ دیدنی است
محصول جدید این کمپانی بی ام دابلیو، i۸ نام دارد چیزی فراتر از خودروهای مرسوم است و گویی این سفینه فضایی ساخته دست ما آدمیان نیست و از کرات دیگر به این عالم آمده.
کمتر کسی را میتوان یافت که عاشق خودرو باشد ولی بامو را نشناسد و حال میرود که این خودروساز، خاطره ساز شود. محصول جدید این کمپانی که i۸ نام دارد چیزی فراتر از خودروهای مرسوم است و توگویی این سفینه فضایی ساخته دست ما آدمیان نیست و از کرات دیگر به این عالم آمده.
طرح خارجی این تندیس رؤیایی بهقدری سنتشکن و خارج از عرف است که کمتر رقیبی تابوتوان هماوردی با آن را دارد و چه آن را دوست داشته و یا از آن فراری باشیم نمیتوانیم که نادیدهاش گیریم، خودرویی که حتی در حال سکون نیز حضورش را بهتمامی فریاد میکشد! بگذریم.
ریشههای بامو I۸ به سال ۲۰۰۹ میلادی باز میگردد، هنگامیکه برای نخستین بار یک خودروی کانسپت در نمایشگاه بینالمللی خودروی آلمان به نمایش در آمد که از تکنولوژی نوین EFFICIENT DYNAMIC بامو بهره میبرد. خودروی مذکور نمونهای هیبریدی و به یک پیشرانه سه سیلندر ۱.۵ لیتری (توربو دیزل) و نیز دو پیشرانه الکتریکی مجهز بود. این خودرو از باتریهای لیتیوم- یونی جهت تغذیه موتورهای الکتریکی خود بهره میبرد. بر پایه این خودرو، بعدها مدلهایی همچون I۸ CONCEPT در سال ۲۰۱۱ و نیز I۸ CONCEPT SPYDER در سال ۲۰۱۲ میلادی به نمایش درآمدند.
اما نسخه تولیدی I۸، در سال ۲۰۱۳ میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این مدل توسط شخصی به نام BENOIT JACOB طراحی گردید. نامبرده سرپرستی و هدایت تیم طراحی خودروهای رده i بامو را بر عهده دارد؛ وی در مصاحبهای، طراحی این خودرو را همچون بازآفرینی و یا اختراع مجدد خودروهای اسپرتی برشمرد که اگر نیک بنگریم چندان بیراه هم نگفته نیست. بامو I۸ دارای دربهای پروانهای شکل است و از چراغهای لیزری بهره میبرد که آن را در ردیف، نخستین خودروهای تولید سری در دنیا قرار میدهد که به این قسم از چراغها مجهزند.
ضریب آئرودینامیک بدنه این خودرو در حدود ۰.۲۶ است که هنوز هم عددی شایان توجه در این صنعت محسوب میشود. در مجموع، تا ماه می سال ۲۰۱۵، در حدود ۳/۹۷۵ دستگاه از بامو I۸ در سرتاسر دنیا تحویل مالکان آن گردید و از این لحاظ بازار آمریکا با سهمی معادل ۱/۱۵۱ دستگاه جایگاه نخست را از آن خود نمود، بعد از آن نیز آلمان جای میگیرد با رقمی معادل ۶۲۳ دستگاه. در حال حاضر این خودرو تنها در شهر لایپزیک آلمان تولید میشود.
در حال حاضر چندین دستگاه از این خودرو به کشورمان راه یافته و به بهای نجومی هم قیمتگذاری شده است، به این بهانه و برای آشنایی بیشتر، متنی را از سایت «AUTOMIDDLEEAST» گلچین نمودم که در اینجا تقدیمتان میکنم.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو: ۵ از ۵
بامو I۸ خودرویی است که شاید آن را در فیلم تخیلی «مأموریت غیرممکن» دیده و یا آوازهاش را از دوستانتان شنیده باشید و حتی ممکن است که آن را در نمایشگاه بینالمللی خودروی دبی (سال ۲۰۱۳) از نزدیک رؤیت نموده باشید. از این موارد که بگذریم، بامو I۸ یک خودروی اسپرتی هیبریدی پلاگین (PLUG-IN) است که از وزنی معادل ۱۴۸۵ کیلوگرم برخوردار بوده و بهای آن نیز از ۶۳۵/۰۰۰ درهم شروع میشود. این خودرو قابلیت رسیدن به سرعتی معادل ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را داراست.
توضیح: خودروهای هیبریدی پلاگین (PLUG-IN) که نام دیگرشان خودروهای اتصال برقی دوگانهسوز یا PHEV میباشد، وسایل نقلیهای هستند که هم ویژگیهای یک خودروهای برقی دوگانهسوز و هم یک خودروی تمام الکتریکی را در خود جمع نمودهاند و علاوه بر آن، از قابلیت اتصال به شبکه برق جهت شارژ باتریهای خود، برخوردارند.
نمای ظاهری
این خودرو ۲+۲ نفره اسپرتی هیبریدی که از معماری "LIFE DRIVE"بامو بهره میبرد، جلوهای از آئرودینامیک برتر را از خود به نمایش میگذارد و از مواد دوستدار محیط زیست هم ساخته و پرداخته شده است. کالبد فوقانی این خودرو که جایگاه سرنشینان آن را دربر میگیرد از مادهای به نام فیبر کربن (FIBER-CARBON) ساخته شده که با پلاستیک تقویت گشته و بخش تحتانی اتاق نیز به طور ۱۰۰ درصد از فلز آلومینیم بهره میبرد و محل استقرار باتریها، پیشرانه الکتریکی و سیستم تعلیق این خودروست.
کابین
اصل و قاعده کلی در کابین این خودرو، خلق و ایجاد رابطهای نوین بین قابلیت و شکل ظاهری تجهیزات میباشد. در این راستا و جهت خلق یک ارگونومی شایسته و درخور، کنسول میانی آن به سمت راننده گردش یافته و علاوه بر این، دو نمایشگر هم در کابین تعبیه شده است که دسترسی به آنها به سهولت و آسانی صورت میگیرد. موقعیت پایین نشیمنگاه راننده در این خودرو به همراه وزن سبک صندلیها، در ترکیب با یکدیگر، محیط راحتی را برای رانندگی فراهم میکنند.
مهندسی
در خودروهای اسپرتی که از قدرت بالایی برخوردارند مقوله وزن فاکتوری شایان توجه به شمار میآید. کارکنان بامو هم به خوبی به اهمیت این امر واقفاند و از همین روست که آنها از فیبرکربن تقویت شده جهت تکوین ساختار این خودرو بهره جستند. شرکت بامو نخستین سازنده در دنیاست که از این ماده جهت یک خودروی تولید انبوه استفاده میکند.
آنچه که در این خودرو ارائه میشود
پیشرانه الکتریکی این خودرو که در بخش جلویی آن جای گرفته از توانی معادل ۱۳۱ اسببخار برخوردار است. و در مقابل، پیشرانه بنزینی این خودرو که در قسمت پشتی آن مستقر است دارای سه سیلندر و توئین توربوست و از حجمی معادل ۱.۵ لیتر برخوردار بوده و قادر است توانی معادل ۲۳۱ اسببخار و گشتاوری برابر با ۳۲۰ نیوتنمتر را برای این خودرو به ارمغان آورد، ترکیب این دو پیشرانه با یکدیگر، تضمینکننده یک رانندگی لذتبخش در این خودروست. این دو قوه محرکه متفاوت، با همیاری هم، شتاب صفر تا صدی معادل ۴.۴ ثانیه را برای آن مهیا میکنند. نکته جالب هم اینجاست که تمامی این دستاوردها، با مصرف سوختی معادل ۲.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر حاصل آمده است!
توضیح: با پیشرانه بنزینی این خودرو میتوان در سه حالت متفاوت، از جمله، راحت (COMFORT) و اقتصادی (ECO PRO) و نیز اسپرت یا ورزشی (SPORT) رانندگی نمود. با پیشرانه الکتریکی هم امکان رانندگی در دو حالت COMFORT و ECO PRO فراهم است. در هنگام رانندگی با حالت تمام الکتریکی، نیروی پیشرانه تنها به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میشود و در حالت تمام بنزینی این نیرو به قوای محرکه عقب آن منتقل میگردد و تنها در شتابگیریهای ناگهانی است که قدرت موتور بهتمامی ۴ چرخ آن اعمال میگردد.
جمعبندی نهایی
در خاتمه، این پرسش مهم پیش میآید که این خودرو با چه بهایی فروخته خواهد شد؟ پاسخ آن است که اگر از ظاهر هالیوودی، عملکرد شایان توجه و نیز داشبورد آیندهنگرانه آن فاکتور بگیریم، خیلی زیاد نیست. بیگمان، مبلغ ۷۵۰/۰۰۰ درهم بالاتر از حد میانگین موجود است ولی درعینحال، چنانچه این خودرو را وسیلهای در نظر آوریم که مبدع و نوآور بوده و پایهگذار و هموار کننده راهی نوین در این صنعت است، پرداخت چنین مبلغی قابل توجیه خواهد بود.
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
در مجموع میتوان آن را مدل و نمادی از آینده این صنعت (خودروسازی) برشمرد.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
بهای این خودرو برای بیشترمان، گرانتر از آنی است که بدان بیندیشیم.
مشخصات فنی
نوع پیشرانه: سه سیلندر خطی توربو بنزینی + موتور الکتریکی مجهز به باتریهای لیتیوم - یونی (۷.۱ kWh)
کد پیشرانه بنزینی: B۳۸A۱۵T۰
حجم موتور: ۱۴۹۹ سیسی
توان: ۳۶۲ اسببخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۵۷۰ نیوتنمتر در ۳۷۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۴.۴ ثانیه (با LAUNCH CONTROL عدد ۳.۶ هم ثبت شد)
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۲۵۶ کیلومتر ذکر شد)
نوع جعبهدنده: ۶ سرعته اتوماتیک
کد جعبهدنده: AISIN F۲۱-۳۶۰ FT EOP
سیستم فنربندی جلو: جناغی دوبل
سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)
برد خودرو تنها با پیشرانه الکتریکی:۳۷ کیلومتر (استاندارد NEDC و یا چرخه رانندگی در اروپا) - ۲۴ کیلومتر (استاندارد EPA یا انجمن محیط زیست آمریکا)
برد خودرو در حالت هیبریدی: ۵۰۰ کیلومتر (حالت COMFORT) و ۶۰۰ کیلومتر (حالت ECO PRO)
گارانتی باتری خودرو: ۸ سال یا ۱۰۰/۰۰۰ کیلومتر
خروجی دی اکسید کربن: ۴۹ گرم در هر کیلومتر
شارژ باتری
طبق ادعای شرکت بامو، در صورت بهرهگیری از برق ۱۲۰V، مدت زمانی معادل ۳.۵ ساعت لازم است تا باتریهای آن کاملاً شارژ شود و در صورت بهرهگیری از برق ۲۴۰V به زمانی معادل ۱.۵ ساعت.
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع:۴۶۸۹/۱۹۴۰/۱۲۹۸ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۸۰۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۴۸۵ کیلوگرم
گنجایش صندوق بار: ۱۵۰ لیتر
سایز تایرهای جلو: ۱۹۵/۵۰ R ۲۰ (۲۱۵/۴۵ R ۲۰ - سفارشی)
سایز تایرهای عقب: ۲۱۵/۴۵ R ۲۰ (۲۴۵/۴۰ R ۲۰ - سفارشی)
ایمنی
۶ عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل فعال ترمز DBC
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم BRAKE DRYING FUNCTION
سیستم پشتیبان رانندگی DRIVING ASSISTANT SYSTEM (سفارشی)
سیستم هشداردهنده جلوگیری از تصادفات به همراه ترمز اتوماتیک (رادار)
سیستم کنترل فاصله خودرو در هنگام پارک PDC (سفارشی)
سیستم کنترل کشش فعال DTC
پکیج فنربندی تطبیقی
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
کیت تعمیر تایرها
ستون جمع شونده فرمان
و….
تجهیزات رفاهی
صندلیها با پوشش چرمی - تنظیم اتوماتیک صندلیها - فرمان با پوشش چرمی - نمایشگر لمسی به سایز ۸.۸ اینچ - فرمان الکتریکی حساس به سرعت - خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو- تعویض پدالها از روی فرمان - چراغهای تطبیقی جلو- سیستم روشنایی در روز- چراغهای LED عقب - شیشه عقب بخار زدا- سوکت ۱۲V - سیستم هوشمند ورود بدون کلید - سیستم ناوبری - ترمز پارک الکترونیکی - سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان - کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP۳ + پورت USB و AUX و WiFi و هندزفری + اتصالات بلوتوث- کروز کنترل تطبیقی
سیستم I DRIVE به همراه پد لمسی - سیستم نمایشگر بالاسری (HEAD UP DISPLAY) سیستم اختصاصی I SERVICE بامو - دوربین دید عقب - شیشه استحکام یافته به نام GORILLA GLASS که در بیشتر گوشیهای هوشمند به کار میرود و در این خودرو نقش عایق صوتی را ایفاء میکند- چراغهای لیزری جلو (سفارشی) - سیستم صوتی هارمن کاردون (HARMAN KARDON) با ۱۱ عدد بلندگو - تعویض دنده از پشت فرمان - تهویه مطبوع تمام اتوماتیک - شیشهشوی چراغ جلو- سنسور باران - گرمکن و سردکن صندلیها - آلارم برخورد با عابران پیاده - دوربین ۳۶۰ درجه برای رصد اطراف خودرو- سیستم START/STOP - بازنمودن درب باک خودرو با ریموت - سیستم ردیاب خودرو از روی موبایل و….
قیمت
در ایران: هنوز به طور رسمی مشخص نشده است ولی در بازار آزاد بین ۱.۵ الی ۲.۵ میلیارد تومان نرخگذاری شده است.
در آمریکا:۱۳۶,۵۰۰ دلار
در امارات:۶۳۵,۰۰۰ الی ۷۵۰,۰۰۰ درهم (۱۶۸,۰۰۰ الی ۱۹۸,۴۰۰ دلار)
در چین: ۱,۹۸۸,۰۰۰ یوآن (۳۲۳,۰۰۰ دلار)
نظر کاربران
بلهههههه! دیدنی بود!
پراید خودمون که دیدنیتره
چشممون روشن، دنده و دکمه های اطراف دنده ماشینم فقط شبیهش بود، خاک تو سرم، خیلی قشنگه، ولی تو نمایندگی ها نیست، فقط تو نمایشگاه آوردند
130.000 یورو، تغییر تو لوازم حدود 150.000 یورو