۲۴۲۴۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

این سایت ها را تعطیل کنید (۲)

در بخش دوم این گزارش بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف سایت های سیما از نظر خبررسانی و ساختاری، مشکلات نام برده را با مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در میان می گذاریم.

این سایت ها را تعطیل کنید (2)

هفت صبح: بخش اول گزارش «این سایت ها را تعطیل کنید» با واکنش های مختلفی از سوی مدیران روابط عمومی سیما مواجه شد. عده ای به خاطر بررسی این مشکلات و نشان دادن ضعف ها از ما شاکی شدند و بعضی هم این انتقادها را سازنده دانستند و به خاطر برخی کم کاری ها توضیحاتی دادند؛ توضیحاتی که فکر می کنیم خواندنشان از بسیاری از مسایل، گره گشایی کند.

در بخش دوم این گزارش بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف سایت های سیما از نظر خبررسانی و ساختاری، مشکلات نام برده را با مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در میان می گذاریم. ضمن اینکه مدیر روابط عمومی شبکه یک هم درباره علت برخی از این مشکلات، اطلاعات قابل توجهی در اختیارمان قرار می دهد.

این سایت ها را تعطیل کنید (2)

نقص در خبررسانی و توجیه آقای مدیر

علاوه بر مبحث اطلاع رسانی و نداشتن بانک اطلاعاتی جامع درباره فیلم ها و سریال های شبکه، بیشتر این سایت ها در خبررسانی و دادن آگاهی درباره تولیداتشان هم ضعیف عمل می کنند. مگر اینطور نیست که سایت مربوط به شبکه، باید اولین پایگاه خبردهی درباره تولیدات آن باشد؟ قطعا مخاطبان برای فهمیدن خبرهایی نظیر اینکه از هفته آینده پخش چه سریالی از یک شبکه شروع می شود، چه بازیگرانی برای پروژه مهم درجه اولی یک شبکه انتخاب شده اند یا هزا رو یک سوال دیگر از این قبیل، سایت آن شبکه را معتبرتر از سایر مراجع می دانند.

چرا خبرهای مهمی از این قبیل، با فاصله یک هفته از سایر خبرگزاری ها، به شکل خبرسوخته روی سایت ها قرار می گیرد یا اصلا پایشان به این سایت ها نمی رسد؟ سیدتقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما توضیح جالبی در این مورد دارد: «سایت های ما در زمینه خبررسانی عملکرد خوبی دارند. اما نباید یک مساله را فراموش کنید، تا زمانی که خبرها صحتشان ثابت نشده باشد، ما نمی توانیم آنها را روی سایت قرار دهیم. برای هر خبر، احتمال تکذیب وجود دارد. نمی توانیم خبری را به سرعت خبرگزاری ها روی سایت بگذاریم و بعد آن را تکذیب کنیم.»

این توضیح به هیچ عنوان نمی تواند قابل قبول باشد. مخاطبان انتظار دارند معتبرترین خبر را در سایت های سیما ببینند. ضمن اینکه نصف بیشتر خبرها درباره تولیدات، آنقدر بدیهی هستند که نیازی به تایید ندارند. برای روشن شدن موضوع، مثال هایی از سایت ها می آوریم:

شبکه دو: هفته گذشته خبری مبنی بر پخش کارتون هاچ زنبور عسل، روی این سایت قرار گرفت که در هیچ کجای آن به زمان و ساعت پخش آن اشاره ای نشده بود.

شبکه سه: سایت اطلاع رسانی این شبکه هیچ بخش قابل قبولی برای خبررسانی ندارد. مثلا با وجود اینکه دو سریال مناسبتی «دزد و پلیس» و «خداحافظ بچه» به عنوان گزینه های ماه رمضان این شبکه انتخاب شده اند، هیچ خبری در این باره روی سایت وجود ندارد.

شبکه چهار: این سایت با اینکه یک مقدار درمورد خبررسانی بهتر از سایر شبکه ها عمل می کند اما به خاطر اینکه نظم و ترتیب خاصی ندارد، چندان خبرهایش به چشم نمی آید. مثلا برای سردرآوردن از فیلم های سینمایی آخر هفته، باکس بسیار کوچکی میان سایر باکس ها در نظر گرفته شده که شاید با زحمت زیاد به چشم بیاید.


وقتی ضعف ها طبیعی به نظر می رسند

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، انتقادهای ما درباره ضعف های سایت های سیما را چندان قبول ندارند و به نظرش خیلی از این ضعف ها طبیعی به نظر می رسد: «مثل تمام سایت ها، طبیعی است سایت های سیما هم یکسری اشکال داشته باشند.»

او حتی به جای قبول کردن این نقص ها و وعده بهتر شدن وضعیت، در مقام توجیه برمی آید و می گوید: «روابط عمومی های ما ملزم هستند اطلاعات کامل را در اختیار خبرنگاران قرار دهند. اگر سوالی داشتید می توانید از آنها بپرسید!»

این در حالی است که سایت های سیما، صرفا مرجع اطلاع رسانی برای خبرگزاری ها و روزنامه ها نیستند. خبرنگاران قطعا خیلی راحت می توانند با روابط عمومی ها تعامل داشته باشند یا از طریق خود عوامل برنامه اطلاعات شان را تکمیل کنند. این سایت ها طبق تعریفی که دارند باید منبع معتبری برای مخاطبان عادی باشند. مگر خود سازمان صداوسیما در زیرنویس های مختلف از مردم نمی خواهد به سایت معتبر سیما مراجعه کنند؟


ارتباط مشکلات خبررسانی با بخش فنی سیما

باوجود کم و کاستی های سایت های مختلف سیما در امر خبررسانی، بسیاری از روابط عمومی شبکه ها، سعی می کنند با تعامل بیشترشان با رسانه ها این ضعف ها را جبران کنند. بخشی از انتقادهای ما در زمینه خبررسانی متوجه سایت شبکه یک سیما بود. سمیرا رستمی، مدیر روابط عمومی شبکه یک، انتقاد ما به نحوه خبررسانی این سایت را قبول می کند و خودش هم به شدت از ضعف موجود در خبررسانی سایت این شبکه ناراضی است.

او درباره علت این ضعف ها توضیحات مهمی برای ما دارد: «با اینکه مشکلات محتوایی سایت های سیما متوجه روابط عمومی های هر شبکه است اما بهتر است بدانید که من به عنوان یک مدیر روابط عمومی، این امکان را ندارم که بیشتر از دو خبر در روز روی سایت بگذارم. طراحی سایت ما به گونه ای تعریف شده که اگر بیشتر از دو خبر روی سایت بگذاریم، آنها را به آرشیو منتقل می کند و مخاطب نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند.»

او می گوید که یک سایت سیما باید معرف کامل برنامه های شبکه باشد اما درصورتی که خود سایت، درست طراحی شده باشد: «من هم خیلی دوست دارم تمام خبرهایی که در روز برای روزنامه ها و خبرگزاری ها مخابره می کنم را راحت روی سایت این شبکه بگذارم اما متاسفانه چنین امکانی برایم مهیا نیست.»


وعده هایی که عملی نمی شوند

یکی از مهم ترین نقاط ضعفی که دیروز در بخش اول گزارش به آن اشاره کردیم، نقص در بانک اطلاعاتی آنها بود. آن طور که اشاره شد بخش اعظمی از این سایت ها، بانک اطلاعاتی کاملی از برنامه های در حال پخش را در اختیار مخاطبان قرار نمی دهند.

این نواقص اما به گفته مدیر روابط عمومی شبکه یک، ریشه در مسایل دیگری دارد: «بسیاری از این مشکلات به بخش فنی برمی گردد. مدیران روابط عمومی دسترسی به بخش فنی ندارند. بارها از آنها خواسته ایم هم برای بخش برنامه های آینده، لینک طراحی کنند یا بعد از پایان یک برنامه، آن را از صفحه یک سایت بردارند اما متاسفانه در این زمینه کم کاری هایی صورت می گیرد.»

به نظر او مشکلات این سایت، باید به صورت ساختاری رفع شود: «از شش ماه پیش طرح سایت جدیدی را برای بخش فنی فرستادیم اما نتوانسته ایم آن را بالا ببریم. سه سال است که به ما وعده می دهند سایت های سیما را متحدالشکل کنند اما نمی دانم چرا چنین اتفاقی نمی افتد.»

البته او می گوید که به تازگی مدیر بخش فنی صداوسیما تغییر کرده و امیدوار است با آمدن مدیر جدید، بسیاری از این مشکلات رفع شود.


ما همچنان امیدواریم آقای مدیر...

مشکلات موجود در سایت های اطلاع رسانی سیما، مساله جدیدی نیست. مدت هاست که به انحای مختلف ایرادهای سایت ها را منتشر کرده ایم. برخی از روابط عمومی ها هم تا جایی که امکان بوده، این نواقص را برطرف کرده اند. اما این مشکلات اصلی، همچنان دامه دارد. انتصاب سیدتقی سهرابی به سمت مدیرکل روابط عمومی سیما که حدود یک ماه پیش انجام شد، ما را بر آن داشت که بار دیگر در گزارشی مبسوط، نقاط ضعف سایت های اطلاع رسانی سیما را مرور کنیم.

گمان مان این بود که مدیر جدید، با اشراف کامل به این ضعف ها بتواند برای رفع و رجوع آنها چاره ای بیندیشد چون همان طور که می دانید، ضعف های نام برده شده مشکلات کلیدی هستند و به راحتی نمی شود از کنارشان گذشت. این گزارش، نتیجه یک هفته بررسی دقیق از سایت های مختلف سیما بود که ابتدا با سهرابی در میان گذاشته شد. متاسفانه این مدیر جدید، به جای پذیرش نقدها و قول مساعد برای تغییر و بهبود آنها، بیشتر در پی توجیه برآمد و عملکرد سایت ها را مطلوب ارزیابی کرد.

امیدواریم مدیرکل جدید روابط عمومی، به جای توجیه نواقص زیرمجموعه تحت مدیریتش، کمی هم به فکر تغییر بیفتد و دستوری برای حرکت رو به جلوی روابط عمومی ها داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج