مقایسه و بررسی دو شاسی بلند
ب ام و X۴ در برابر هوندا CRV
در سال ۲۰۱۴، بامو پرده از شاسیبلند کامپکت جدید خود برداشت. X۴ دومین شاسیبلند کوپه بامو به شمار میآید و برای کسانی طراحی شده که بودجهشان به خرید مدل X۶ نمیرسد. X۴ هم قدوقواره بامو X۳ است. طول بدنه ۰.۵ اینچ از X۳ بیشتر است و ارتفاع آن ۱.۵ اینچ از X۳ کمتر است.
در سال ۲۰۱۴، بامو پرده از شاسیبلند کامپکت جدید خود برداشت. X۴ دومین شاسیبلند کوپه بامو به شمار میآید و برای کسانی طراحی شده که بودجهشان به خرید مدل X۶ نمیرسد. X۴ هم قدوقواره بامو X۳ است. طول بدنه ۰.۵ اینچ از X۳ بیشتر است و ارتفاع آن ۱.۵ اینچ از X۳ کمتر است.
طراحی ظاهری X۴ از سبک سایر شاسیبلندهای جدید بامو پیروی میکند. بسياري از منتقدین مهمترين ایراد طراحی بامو را در شباهت زیاد قسمت عقب سدانهایش میدانند. حالا این ویژگی به شاسیبلندهای بامو نیز سرایت کرده و شاهد شباهت بسیار زیاد شاسیبلندهای این خودروساز، در طراحی قسمت جلو و چراغهای جلو هستیم.
همانطور که اشاره شد، X۴ یک شاسیبلند کوپه است. بههمین خاطر شیب قسمت عقب سقف نسبت به سایر کراساوورهای این سایز بیشتر است، که مشکلاتی از نظر دید محدود عقب را برای این خودرو به همراه دارد. اما از نظر فضای کابین و حجم صندوق بار تفاوت چندانی با یک شاسیبلند جمعوجور ندارد، اما فضای صندوق بار آن نسبت به X۳ محدودتر است.
طراحی کابین X۴ مشابه سایر محصولات جدید بامو است. این شباهت بهاندازهای است که تشخیص این مدل از سایر مدلهای دیگر از روی فرم و نحوه طراحی کابین بسیار سخت شده است. اما در کل کابین X۴ طراحی ساده و زیبایی دارد و به لطف بهرهگیری از سیستم iDRIVE، خبری از شلوغی کنسول ماکان در X۴ نیست.
کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد، اما استفاده از قطعات پلاستیکی در برخی نقاط کابین در خودرویی با این قیمت کمی عجیب به نظر میرسد. متمایل شدن کنسول جلو به سمت راننده همچون سایر محصولات بامو، ارگونومی کابین را افزایش داده و دسترسی به ادوات مختلف را برای راننده آسان کرده است. سیستم صوتی X۴ نیز ساخت شرکت KARDON HARMAN است و کیفیت مناسبی دارد. بامو برای X۴ دو پیشرانه ۶ سیلندر و ۴ سیلندر در نظر گرفته است. مدل ۲۸i xDRIVE به عنوان مدل پایه از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو دوقلو بهره میبرد.
این پیشرانه پر بازده قادر است ۲۴۵ اسببخار قدرت را روانه هر چهار چرخ کند. عملکرد جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک استپترونیک آن نیز بینظیر است و حالوهوای رانندگی با یک سدان اسپرت را تداعی میکند. همچنین توربوشارژرهای X۴ به سامانه تویین اسکرول مجهز شدهاند. این سامانه باعث میشود تا پیشرانه X۴ تاخیر سایر خودروهای توربو را نداشته باشد و توربوها در دورهای پایین نیز عملکرد قابلقبولی از خود نشان دهند. حالتهای رانندگی در ۴ برنامه مختلف تنظیم شدهاند. در حالت ECO PRO دندهها در دورهای پایینتر تعویض میشوند و همه تنظیمات در جهت کاهش مصرف سوخت تغییر میکند. همچنین سامانه وضعیت سرازیری نیز موتور را در مسیر سرازیری به حالت سکون در میآورد.
مرکز ثقل X۴ پایین است و همین عامل با کاهش حرکتهای عرضی یا بادیرول کمک شایانی میکند. سیستم کنترل عملکرد نیز تعادل و سرعت را در میانه پیچها کنترل میکند. مقاوت پیچشی بدنه ۷ درصد بیشتر از X۳ است و همه این عوامل خبر از ذات اسپرت این شاسیبلند چموش میدهند. سواری X۴ با توجه به ذات اسپرتش نسبتا از شاسیبلندهای خانوادگی خشکتر است و حتی در حالت کامفورت، ضربههایی به ردیف عقب وارد میشود. عملکرد سیستم ترمز X۴ نیز عالی نیست و همچون سایر شاسیبلندهای بامو که اخیرا عملکرد مناسبی در تست ترمز نداشتهاند، عملکرد قابل توجهی در متوقف کردن خودرو ندارد.
رقبای داخلی و خارجی
Benz GLK
Lexus RX۳۵۰
Porsche Macan
پیشنهاد نهایی
X۴ توانسته جذابیتهای حرکتی کوپه های ب ام و را به کلاس شاسی بلندها هم وارد کند. طراحی ظاهری خاص و جذابیت های بی شمار کابین و بدنه،باعث شده X۴ را به یک تافته جذا بافته تبدیل کند. همچنین در حال حاضر یکی از مقرون به صرفه ترین شاسی بلندهای بازار ایران است.
همه کارشناسان خودرو، بر کم استهلاک بودن، با دوام بودن و اقتصادی بودن خودروهای ژاپنی متفقالقولاند. هوندا نیز از آن دست خودروسازان ژاپنی بهشمار میرود که محصولاتش از نظر دوام و کیفیت مثالزدنی هستند. شرکت فامیلیموتور نماینده انحصاری هوندا در ایران، پس از سالها پای این برند محبوب ژاپنی را به کشور باز کرد. با استقبال مناسب مردم از مدلهای سیویک و آکورد جدید، شرکت واردکننده در حال کامل کردن سبد محصولات خود است و در این راستا یکی از جدیدترین شاسیبلندهای هوندا به نام CRVرا وارد کشور کرده است.
CRV نخستین بار در سال ۱۹۹۵ معرفی شد و در حال حاضر چهارمین نسل آن مهمان بازار خودروی کشور شده. مدل وارد شده به ایران، نمونه فیسلیفت نسل چهارم CRV بهشمار میرود که در سال ۲۰۱۵ توانست عنوان برترین شاسی بلند سال مجله موتور ترند را به خود اختصاص دهد. همچنین بد نیست بدانید که نسل چهارم CRV به عنوان پرفروشترین کراساوور بازار آمریکا در سال ۲۰۱۴ شناخته شد.
CRV در ایران رقبایی نظیر تویوتا RAV۴ و هیوندای سانتافه را در مقابل خود میبیند. البته قیمت CRV نسبت به رقبا بالاتر است، اما اگر راستش را بخواهید، ارزش پرداخت مبلغ اضافه را دارد. طراحی خاص و مدرن CRV شاید باب میل هر سلیقهای نباشد، اما بیانصافی است اگر بگوییم زیبا و هماهنگ نیست. در مدل فیسلیفت ۲۰۱۵، گرافیک چراغهای جلو تغییر کرده و به لامپهای LED مجهز شده است.
فضای کابین CRV کاملا جادار و راحت است و در مدل فیسلیفت، کیفیت متریال کابین آن بهبود چشمگیری داشته است. همچنین امکان سفارش تریمهای جدید برای مدل فیسلیفت وجود دارد. یکی از مهمترین نکاتی که CRV را سر زبانهاانداخته، عایقبندی عالی و بیصدا بودن کابین است. صندلیهای جلو به صورت برقی تنظیم میشوند و به گرمکن نیز مجهز شدهاند. همچنین یک مانیتور ۷ اینچی اطلاعات مربوط به خودرو و سیستم صوتی را نمایش میدهد.
هوندا CRV از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری مجهز به سیستم ECON بهره میبرد، که با پیشرانه هوندا آکورد مشترک است. این پیشرانه ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۸۵ اسببخار را دارد. در مدل فیسلیفت ۲۰۱۵، پیک قدرت تولید شده در ۶۰۰ دور پایینتر و در دور ۶۴۰۰ تولید میشود. همچنین گشتاور نیز از ۲۲۱ نیوتنمتر به ۲۴۵ نیوتنمتر رسیده است. عملکرد جعبه دنده CVT نیز دلچسب است و هماهنگی میان مثلث فرمان، دنده و پدال گاز در CRV موج میزند. CRV در ۲ تیپ EX و EXL عرضه میشود. در نمونه EX قوای محرکه به دیفرانسیل جلو منتقل میشود.
در مدل EXL اما دیفرانسیل جلو بهعنوان دیفرانسیل اصلی تعریف شده و بخشی از نیرو نیز به محور عقب میرسد. همچنین تودوزی و تریم داخلی این دو مدل با یک دیگر متفاوت است. از مصرف سوخت اقتصادی و پایین CRV باید به عنوان یکی از مهمترین نقاط قوت CRV نام برد.
رقبای داخلی و خارجی
Toyota RAV۴
Hyundai Santafe
Mitsubishi Outlander
پیشنهاد نهایی
CRV به خوبی ذات یک هوندای با کیفیت را به نمایش میگذارد. حضور یک شاسی بلند جهانی (که عناوین مختلفی را کسب کرده) در ایران به فال نیک گرفته میشود، اما از اختلاف قابل توجه قیمت نسبت به رقبایش نمیتوان به راحتی گذشت.
ارسال نظر