۳۰ سال با «سالین»
سالین با سابقه ۳۱ ساله در بازطراحی و تقویت خودروهایی مثل موستانگ یا تولید افسانه ای به نام S-۷ خود را به کارخانه ای خوشنام و پر ابهت تبدیل کرد. استیو سالین راننده سابق مسابقات اتومبیلرانی در ۱۹۸۳ کمپانی سالین را تاسیس کرد.
دهه ۸۰ (شروعی عضلانی)
۱۹۸۳: تاسیس کمپانی سالین(Saleen).
۱۹۸۴: کار خود را با معرفی هاچبکی در سه رنگ آغاز میکند.
۱۹۸۵: اولین موستانگ سوپرشارژ(از نوع Centrifugal) از کارخانه سالین متولد می شود.
۱۹۸۶:با عظم راسخ حضورش را با موستانگ در «کلوپ ماشین های اسپرت آمریکا»(SCCA) اعلام کرد.
دهه ۹۰ (دورخیز برای قرن ۲۱)
۱۹۹۰: با توجه به افزایش محبوبیت روز افزونشان و به طبع افزایش نیاز به قطعات یدکی، سالین اولین کارخانه زیرمجموعهاش را در همین حیطه تاسیس میکند.
۱۹۹۴: سالین موستانگ S۳۵۱ با موتور ۸سیلندر خورجینی ۵.۸لیتری معرفی شد که در حدود HP۳۷۰ قدرت داشت و خروجی نسخه سوپر شارژرش به HP۴۸۰ میرسید.
۱۹۹۵: استیو سالین با کمیدینی به «تیم آلن» تیم «سالین-آلن RRR» را تشکیل داد و تیمشان نه تنها مسابقه SCCA را برد بلکه رکوردش را نیز جا به جا کرد.
۱۹۹۷: این بار سالین با عرضه XP۸ بر روی پلتفرم فورد اکسپلورر وارد میدان بازی شاسی بلند ها شد تا اثبات گستردگی توانایی های فنی مهندسی سالین و وفاداریش به ابر کارخانه ی فورد باشد.
۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ (دوران درخشش و توسعه)
۲۰۰۰: پرده برداری از S-۷ شاهکار استیو سالین که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت .
۲۰۰۱: با توجه به افزایش استقبال از محصولاتشان، سالین کارخانه اش را به مکانی به وسعت بیش از ۹۲۰۰ متر مربع انتقال داد.
۲۰۰۲: سالین مسئولیت اسمبل و رنگ «فورد جی تی» را بر عهده گرفت.
۲۰۰۳: شروع مکاتبات برای عرضه سالین در کانادا.
۲۰۰۴: سالین برای پاسخ به اعتماد فورد، ۱۵ میلیون دلار خرج تجهیزات اسمبل و رنگ کاری میکند، همچنین به مکانی حدود ۲برابر بزرگ تر نقل مکان می کند.
۲۰۰۵: حضور سالین S-۷ در مسابقات جهانی این کمپانی را به چهره ای شناخته شده تر تبدیل می کند و حالا ژاپنی ها هم می خواهند سوار بر سالین شوند. هم اکنون سالین در ژاپن هم عرضه میشود.
۲۰۰۶: اولین خرده فروشی سالین در جنوب کالیفرنیا افتتاح می شود. با محیطی که که تجربه ای یکتا را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد، این فروشگاه به فروش خودروهای سالین، قطعات یدکی و پوشاک سالین مشغول می شود.
۲۰۰۷: سالین که در قرارداد با فورد لیاقتش را به اثبات رسانده بود اینبار با کرایسلر برای رنگ کردن «دودج وایپر» قرارداد می بند و همچنین نسخه ای از فورد ۱۵۰F- سوپرشارژ شده را روانه بازار می کند.
۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ (تثبیت موقعیت و آینده نگری)
۲۰۱۳: توافق و تصمیم برای حضور در بازار بورس اوراق بهادار، اما اکثر سهام شرکت توسط خود استیو سالین کنترل می شود؛ تصیمیم برای یکپارچه کردن تمام زیرمجموعه ها در جنوب کالیفرنیا.
۲۰۱۴: بازار چرب و نرم چین سالین را هم وسوسه می کند و امسال قصد حضور در چین دارد. جالب است بدانید که پکن رتبه اول از نظر تعداد رولز رویس را در جهان داراست؛ همچنین در ۲۰۱۴ با معرفی ۴۱۶ بر اساس «تسلا اس» اولین حضور خود را در دنیای خودروهای الکتریکی اعلام کرد که ظاهرا برنامه بلند مدتی برای این بازار چیده است.
سوابق مسابقه ای
سابقه سالین شامل تعداد کثیری برد به ویژه در حوزه SCCA و کسب مقام قهرمانی برای راننده و کارخانهشان است که تنها به مهمترین و شاخص ترین آنها پرداخته شده.
پس از اولین حضور «سالین موستانگ» در سال ۸۶ طولی نکشید تا در سال ۸۸ با کسب مقام اول، دوم وسوم در مسابقات ۲۴ساعته حد و مرزهای جدیدی را برای حریفان خود تعیین کند و اولین بار پس از ۱۹۶۰، ۳ برد پیاپی را برای فورد رقم زد.
سالین در ۱۹۹۱ در مسابقات SCCA با کسب ۵ پیروزی از ۶ مسابقه و موفقیتشان در ۴ سال بعد با تیم «سالین-آلن» که مقام قهرمانی در مسابقات جهانی SCCA کسب کردند ضربه ای بود محکم که بر پیکره رقبا وارد شد. و در سال ۹۶SCCA، سالین را بهترین کمپانی تشخیص داد تا کارنامه خود را برای شروع سده جدید آماده کند.
با شروع قرن ۲۱ «سالین موستانگ» عنوان قهرمانی «ماشین های خیابانی آمریکا» را برای کمپانی و راننده اش به خانه برد. با گذشت حدود ۱ سال از معرفی «اس-۷» و «اس-۷آر» این ماشین افسانهای موفق به کسب ۴ عنوان قهرمانی از جمله آمریکا Le mans ،اروپا Le mans،Grand AM، Spanish GT شد. اس-۷ و اس-۷آر با ۱۹ برد از ۳۲ مسابقه و ۲۷ بار ثبت سریعترین دور در حال شناخته شدن و تهیه کارنامه درخشان خود بودند. در سال بعد نیز هم با ۱۸ برد از ۴۰ مسابقه و ثبت سریعترین دور برای ۲۳ بار به روند خود ادامه داد و حتی در مسابقه خانگی ایتالیا درکنار رقبای سرسختی مثل فراری و لامبورگینی ماشین برتر میدان بود. سالین اس-۷ در آن سال ها بدون شک جز بهترین خودروهای مسابقات شناخته می شد و نامش در کنار بزرگان خودروسازی میدرخشید.
حضور سالین در فیلم ها و بازی ها
از ۱۹۹۷ شاهد حضور سالین در فیلمها، ویدیو موزیک ها و همچنین بازی ها بودیم که در قریب به اتفاق آنها اس-۷ میدرخشید. حضور سالین در کنار الپاچینو،cent ۵۰ یا ابر قهرمانی مثل مرد آهنین برای همیشه در ذهن ها میماند و یا آخرین حضور سالین(تا تاریخ نشر مقاله) در فیلم NFS بود که در کنار اسطورههایی مثل بوگاتی ویرون ، مکلارن پی۱ و لامبورگینی وننو به رقابت می پرداخت. سالین در بازی ها هم در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ دوران اوج خود را سپری میکرد و اکنون نامش در مجموعههایی همانند «فورزا» و «گرنتوریسمو» در کنار صدها نام دیگر به چشم می خورد. درکل سالین با بیش از ۳۰ بار حضور در سینما، تلویزیون و بیش از ۴۰ بار در بازیهای ویدیویی سابقه نسبتا خوبی را از خود به جا گذاشت.
شاخصترین تولیدات سالین
لازم به ذکر است که این کمپانی فرمول تقویت موستانگ(با نام اس ۳۰۲) را نیز روی کامارو(به نام اس۶۲۰) و چلنجر(به نام اس۵۷۰) نیز به کار برده است.
سالین موستانگ (۲۰۱۵)
سالین موستانگ در ۳ نسخه با نام های white label، yellow label، black label با ویژگی های متفاوت عرضه میشود که مشخصا نسخه بلک قویترین آنهاست این مدل با ۶۲۵ اسب بخار در کنار تورک N/M ۵۶۵ به نتیجه شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۴ ثانیه دست یافته و از تغییرات ظاهری می توان به آیرودینامیکی بهبود یافته ملقب به«امضای سالین» که شامل تفاوت هایی در سپر جلو است اشاره کرد. نسخه بلک با قیمت ۵۴۳۸۶ دلار آماده عرضه است.
سالین ۴۱۶ (سالین اس تی)
سالین ۴۱۶(FourSixteen) در واقع اولین مدل تقویت شده «تسلا اس» است که با تولید ۴۱۶ اسب بخار و حداکثر سرعت ۲۱۰کیلو متر بر ساعت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر از حالت سکون تنها ۵ ثانیه زمان میخواهد و قیمتش از ۱۵۲۰۰۰$ شروع میشود. اما اینبار وجه تمایز معجون استیو سالین در این است که، تصوراتی را که از صدای ماشین های الکتریکی به واسطه خودروهایی مثل نیسان لیف یا تویوتا پریوس دارید به یکباره تخریب و صدای موتور های الکتریکی را دوباره تعریف میکند تعریفی از جنس هیجان سرکشی و صد البته قدرت که از ذات سالین سرچشمه میگیرد.
سالین اس- ۷(تجلی رویا استیو سالین)
سریع، پرقدرت، مقاوم، افتخار آفرینترین و پر طرفدارترین سالین. این شاهکار دستساز سالین اولین و تنها ماشینی است که بر اساس مدل موجود دیگری ساخته نشده و طرحش کاملا در انحصار کمپانی سالین بوده.سالین اس-۷ با انجین وی۸ ۷لیتری به کمک وزن کمش ۰ تا ۱۰۰ را در ۳.۳ ثانیه طی میکند همچنین این افسانه در سال ۲۰۰۰ با قیمت نسبتا مناسب زیر ۴۰۰۰۰۰ دلار در دسترس بود. سالین در سال ۲۰۰۵ نسخه ای از اس-۷ را که مجهز به توربوشارژر تویین گرت ۵.۵پی اس ای بود را عرضه کرد که با ۷۵۰ اسب بخار ۰ تا ۱۰۰ را تا ۲.۸ ثانیه بهبود ببخشد و حداکثر سرعتش را به ۳۹۹ کیلومتر رساند در آن سال ها اس-۷ توربو با قیمتی برابر ۵۸۶.۲۹۶ دلار به فروش میرسید.
سالین اس-۷ اثبات توانایی های مهندسی سالین بود تا برای رقبا حد و حدودشان را دوباره تعیین کند و بدون شک به نماد کارخانه سالین تبدیل شده و کلکسیونرهای زیادی را به سمت خود کشانده. نسخه اس-۷ هم اکنون با حدود قیمت ۴۰۰.۰۰۰ تا ۴۵۰.۰۰۰ و اس-۷ توربو با قیمت حدودی ۶۰۰.۰۰۰ تا ۶۵۰.۰۰۰ به فروش می رسند.
جمع بندی
سالین در ۳۰ سال گذسته با اعتقاد به آینده روشن و وفاداریش به ابر کارخانه ای مثل فورد پیشرفت قابل توجهی کرده و به خوبی در حال تثبیت موقعیت خود در بازار است.
این کمپانی نهچندان بزرگ و کم هیاهو که بیشتر برای ساختن ماشینی قوی تر هزینه کرد تا تبلیغ و سرمایه گذاری روی گرمکن ورزشی و یا جاسویِچی، کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. استیو سالین با طرحهای خلاقانه و تلاش برای بازطراحی خودروها، چه موستانگ باشد و چه تسلا همیشه در ذهن علاقه مندان ماشین مخصوصا طرفداران ماشین آمریکایی جای خاصی دارد.
در روزگاری که گوشهایمان لبریز از نام های نوظهور و عجیب چینی شده، چینیهایی که تنها به «فروش بیشتر» فکر میکنند، ارزش شناخت برند هایی مثل سالین دوچندان میشود، سالین هایی که در بازار با اسلحه کیفیت در مقابل کمیت قرار گرفتند. هرچند که سالین برندی نیست که جوانان اتاقشان را پوسترهایش کاغذ دیواری کنند اما بدون شک برندی است که به اندازه کافی برای حضور نامش در کنار دیگر بزرگان شخصیت کسب کرده.
ارسال نظر