سرویس موسیقی اپل و چالش های پیش روی
تیلور سویفت، خواننده و فعال رسانه ای امریکایی، از عدم رعایت کپی رایت در سامانه موسیقی شرکت اپل Apple Music انتقاد کرد.
به نقل از پرتال thenextweb.com، پستی که تیلور سویفت در اینترنتی منتشر کرد، به سرعت با بازتابهای گسترده ای در فضای مجازی همراه شد و مسئولان اپل را وا داشت که نسبت به محتویات آن، واکنش نشان دهند. از اوایل ماه جولای، گروههای هنری مختلفی که در زمینه موسیقی فعال هستند، به انتقاد از سرویس موسیقی شرکت اپل Apple Music پرداختهاند.
این سرویس موسیقی، به کاربرانش این فرصت را میدهد تا در یک بازه زمانی سه ماهه، از طریق اپلیکیشن اپل، آهنگهای قابل دانلود و پخش بر روی سامانه موسیقی اپل را امتحان کنند تا پس از این دوره، از این سرویس استفاده کنند. این امر، اما با انتقاد شدید فعالان هنری و بزرگان موسیقی رو به رو شده است.
در تازهترین واکنشها، تیلور سویفت، خواننده مشهور آمریکایی، به صورت اینترنتی به این موضوع انتقاد کرد و در وبلاگ Tumblr، توضیحاتی درباره این سرویس جنجالی که به زعم او، نقض حقوق مؤلفان و فعالان صنعت موسیقی در اینترنت است، اشاره کرد. این پست که با عنوان: Apple loves Taylor! ارائه شد، در نشانی http://taylorswift.tumblr.com/post/۱۲۲۰۷۱۹۰۲۰۸۵/to-apple-love-taylor قابل دسترس میباشد. تیلور سویفت نوشت:
"من مطمئن نیستم که کاربران خبر داشته باشند که سرویس موسیقی اپل هیچ حق تألیفی را به مؤلفان، تهیه کنندگان یا هنرمندان برای این دورهٔ سه ماهه پرداخت نخواهد کرد. فکر میکنم این موضوع مایهٔ تعجب و ناامیدی و کاملاً بر خلاف منش این شرکت که همواره پیشرو و سخاوتمند بوده است، میباشد. اما به خاطر تمام احترامی که برای شرکت اپل قائل هستم، به آنها می گویم که هنوز برای تغییر سیاستها و تغییر ذهنیت کسانی در عرصهٔ هنر موسیقی که عمیقاً و به طور ناگواری از این کار متأثر خواهند شد، خیلی دیر نشده است. ما از شما تقاضا نمیکنیم به ما گوشیهای آیفون رایگان بدهید. پس خواهش میکنم شما هم از ما نخواهید که آهنگهای خود را بدون دریافت حقوق معنوی آنها در اختیار شما قرار دهیم."
بیش تر آهنگهای سوئیفت در هنگام عرضه به بازار روی سرویس موسیقی اپل قرار خواهند گرفت، اما وی در پست خود خاطر نشان کرد که او نظر تمام هنرمندان، مؤلفان و تهیه کنندگان گروههای دوستان خود که به خاطر تحسین و احترام بسیار زیاد مردم نسبت به اپل از بیان عمومی این موضوع معذور بودهاند را منعکس میکند. اپل میتواند نفوذ بسیار زیادی در زمان اقدام به راه اندازی سرویسهای جدید داشته باشد، اما در این کش مکش خاص میتواند تماماً آرای عمومی را از دست بدهد.
اپل باز هم در هفتهٔ گذشته طی مصاحبه ای در سایت Recode اعلام کرد که پرداختیهای حق تألیف این شرکت "چند درصدی از استاندارد پرداختیها در این حوزهٔ هنری بالاتر است"، که به جبران دورهٔ بلند مدت عدم پرداخت کمک میکند. اما خبرها حاکی از آن است که 17 ساعت پس از آن که تیلور سوئیفت پست خود را منتشر کرد، نایب رئیس ارشد اپل در زمینهٔ نرم افزار و سرویسهای اینترنتی، ادی کیو، در توئیتر اعلام کرد، تحت تأثیر این نامهٔ سرگشاده، خط مشی شرکت تغییر خواهد یافت و از این به بعد حتی برای دورههای امتحان رایگان هم حق تألیف پرداخت خواهد شد.
گفتنی است، سرویس موسیقی اپل در نشانی http://www.apple.com/music ارائه شده و فرصتهای کسب و کار و تفریحاتی مختلفی را برای علاقمندان به موسیقی دیجیتال ارائه کرده است. سرویس دوره سه ماهه استفاده از خدمات موسیقی اپل، موضوعی است که انتقادات زیادی را بر انگیخته است.
اپل قبلاً اعلام کرده بود که طی دوره سه ماهه، هیچ کپی رایتی به دارندگان و صاحبان امتیاز موسیقیهای عرضه شده پرداخت نخواهد کرد. موضوعی که امروزه، با تأیید اپل، سیاست پرداخت حتی دراین دوره سه ماهه نیز مد نظر قرار گرفت.
مجله تایم آمریکا اخیراً اعلام کرد که سویفت با ترانههایش، موسیقی اپل را نجات داده است و به تحلیل نامه تیلور سویفت به Tim Cook، مدیرعامل شرکت اپل در باره کپی رایت ترانههای سرویس موسیقی اپل پرداخت. علاوه بر تایم، رسانههای مختلفی در دنیای موسیقی نیز، نامه اینترنتی تیلور سویفت خطاب به راهبران اپل را مورد تحلیل قرار دادند.
روشهای پیشنهادی اپل شامل یک دوره آزمایشی و رایگان از یک تا ۳ ماه، به همراه یک سرویس دیگر به نام SoundCloud خواهد بود. در ساندکلاود، هنرمندان میتوانند آثار خود را برای کاربرانی که از اشتراک ماهانه و هزینه بر استفاده نمیکنند، آپلود نمایند. از طرف دیگر سرویس استریم موسیقی اپل شامل iTunes Radio خواهد شد که پلی لیستهای آن نیز توسط افراد دیگر طراحی و تنظیم گشتهاند. آنگونه که پیداست، اپل اعتقاد دارد که عرضه سرویسهای رایگان و نامحدود موسیقی، نظیر اسپاتیفای و یا پاندورا و ارائه تبلیغات در لا به لای پخش موسیقی، به اندازه کافی پولساز نیست.
از سوی دیگر چنین طرحی، کاربران را از پرداخت مبلغ اشتراک و گوش فرا دادن به موسیقی بدون دخالت آگهی دور نگه میدارد. پیش تر در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترینها، درباره ساند کلاود توضیحاتی ارائه کردیم که در بخش لینک مرتبط ارائه شده است.
گفتنی است، سرویس موسیقی اپل قصد دارد تا شمار کاربرانش را به 100 میلیون نفر برساند. سرویس استریم موسیقی اپل با هزینه ۹.۹۹ دلار در ماه ارائه خواهد شد، همچنین این امکان نیز وجود دارد که تا ۶ نفر با پرداخت حق عضویت ماهانه ۱۴.۹۹ دلار و تحت عنوان حساب خانوادگی به طور مشترک به استریم موسیقی روی ابزارهای خود بپردازند که البته ۳ ماه اولیه عضویت نیز رایگان در نظر گرفته شده است.
این سرویس از ۹ تیر آغاز به کار کرده و اکنون، انتقاداتی را به همراه داشته است. اما کاربران اندروید لازم است تا پاییز برای ارائه اپلیکیشن این سرویس روی پلتفرمشان صبر کنند. اپل در ابتدا تلاش داشت هزینه اشتراک ماهانه را رقمی بین ۵ و ۸ دلار تعیین کند، اما موفق نشد همکاری فعالان صنعت موسیقی را در این زمینه جلب کند، در نتیجه سرویسی که این شرکت در حال حاضر ارائه میکند از نظر هزینه و تنوع انواع اشتراک تمایز خاصی با بقیه نمونههای موجود در بازار ندارد.
اپل اما اعتقاد دارد قابلیتهای ارائه شده در Apple Music و محتوی اختصاصی که قرار است روی آن ارائه شود برای کنار زدن رقبا کافی خواهد بود. اهالی کوپرتینو در این راستا iTunes Radio را از نو ساخته و همکاری هنرمندان بسیاری را برای ساخت برنامه در این سرویس جلب کرده که از جمله آنها میتوان به Dr. Dre, will.i.am, Pharrell و Drake اشاره نمود. این شرکت همچنین از افراد با تجربه ای همچون Zane Lowe (مجری خبرگزاری دولتی انگلستان) برای ساخت کانالهای این رادیو کمک گرفته شده است.
اگر درباره سرویس موسیقی اپل، اطلاعات خاصی ندارید، به شما پیشنهاد میکنیم ویدئو زیر را ملاحظه کنید.
بیش از ۳۰ میلیون قطعه موسیقی در سرویس اپل ارائه شده است. این ویدئو نیز میتواند اطلاعات شما را افزایش دهد.
http://www.aparat.com/v/R۷vkj/%D۹%۸۸%DB%۸C%D۸%AF%D۸%A۶%D۹%۸۸%DB%۸C_%D۸%AA%D۸%A۸%D۹%۸۴%DB%۸C%D۸%BA%D۸%A۷%D۸%AA%DB%۸C_%D۸%A۷%D۹%BE%D۹%۸۴_%D۹%۸۵%D۹%۸۸%D۸%B۲%DB%۸C%DA%A۹_Apple_Music
ارسال نظر