نمایشگاه خودرو پکن در یک نگاه
چین در سال ۲۰۰۹ با پیشی گرفتن از آمریکا، عنوان بزرگترین بازار خودرو جهان را به خود اختصاص داد.
در آن سال، چین افزایش فروش ۴۶ درصدی خودرو را تجربه کرد. از آن زمان تاکنون، میزان فروش خودرو در این کشور کاهش چشمگیری داشته و در سال ۲۰۱۱ رشد ۵.۲ درصدی را تجربه کرد. طی سال گذشته ۱۴.۵ میلیون خودرو در این کشور به فروش رسید که تقریبا ۲ میلیون بیشتر از بازار آمریکا بود.
این در حالی است که کارشناسان رشد ۱۰ درصدی فروش خودرو طی سال جاری میلادی را برای بازار چین پیش بینی کرده اند.
از این رو، برندهای مطرح جهان سرمایه گذاری های هنگفتی را برای توسعه فعالیت هایشان در این کشور انجام داده تا جدیدترین مدل های خود را روانه بزرگترین بازار خودرو جهان کنند. "نمایشگاه خودرو پکن" فرصت مناسبی را در اختیار آنها قرار داد تا آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دهند. در ادامه برخی از برترین مدل های عرضه شده در این نمایشگاه را به صورت مختصر بررسی می کنیم.
Daimler & BYD DENZA
"دنزا" اولین محصول فعالیت مشترک "دایملر" و شرکت چینی "BYD" برای تولید خودروهای الکتریکی است. دو سال پس از آغاز فعالیت های مشترک این دو شرکت، دنزا شکل گرفته و قرار است در سال آینده میلادی به تولید انبوه برسد. بازار هدف این خودرو، کشور چین بوده تا تقاضای بالا برای خودروهای سبز را پوشش دهد. دولت چین عرضه ۵۰۰ هزار خودرو هیبرید و الکتریکی را تا سال ۲۰۱۵ هدف گذاری کرده که پتانسیل لازم برای مبدل شدن این کشور به بزرگترین بازار خودروهای پاک را ایجاد کرده است.
Renault Talisman
رنو، مدل "تالیسمن" را بر پایه مدل "SM۷" تولید شده توسط بخش کره جنوبی رنو - سامسونگ طراحی کرده است. این شرکت امیدوار است صادرات تالیسمن را از اواسط سال جاری میلادی به چین آغاز کند. رنو قصد دارد تعداد نمایندگی های خود در چین را از ۸۰ شعبه در سال ۲۰۱۱ به ۱۷۰ شعبه تا سال ۲۰۱۴ افزایش دهد. همچنین رنو قرار دادی را با شرکت "دانگ فنگ" به منظور افزایش تولید خودروهای خود در بازار چین امضا کرده که شامل تولید خودروهای الکتریکی و شاسی بلند می شود.
BMW ۳ Series Li
یکی از محصولات "ب.ام.و"، بزرگترین تولید کننده خودروهای لوکس جهان در نمایشگاه خودرو پکن، "سری ۳ "Li بود. این خودرو در سه مدل و با افزایش ۱۱ سانتیمتری محور آن برای افزایش فضای صندلی های عقب روانه نمایشگاه شده بود. آغاز فروش این محصول در چین تا پیش از پایان سال جاری میلادی برنامه ریزی شده و گزینه ها و امکانات مختلفی برای آن قابل سفارش است. ب.ام.و امیدوار است میزان فروش خود در بازار چین که دومین بازار خودروهای لوکس جهان است را طی سال ۲۰۱۲ به دو برابر افزایش دهد.
BMW i۸ Concept Spyder
این خودرو مفهومی کانورتیبل از فناوری هیبرید eDrive و قابلیت اتصال به برق شهری برای شارژ باتری های خود برخوردار است. بیشینه سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر در ساعت بوده و بنابر اعلام "ب.ام.و" در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۳ لیتر سوخت مصرف می کند. مدت زمان شارژ باتری های i۸ نیز کمتر از دو ساعت اعلام شده است.
Citroen Numero ۹ Concept
این خودرو مفهومی هیبرید قابلیت شارژ بوسیله اتصال به برق شهری را دارد. "سیتروئن" تولید خودرو در چین را از سال جاری میلادی آغاز کرده و فروش سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه طی یک دوره زمانی چهار ساله که از بیست و هشتم ژوئن آغاز می شود را برنامه ریزی کرده است. سیتروئن قراردادی با شرکت "چانگان" به امضا رسانده تا در بازار خودروهای لوکس چین، سهم بیشتری را کسب کند.
Lamborghini Urus Concept SUV
بدون شک یکی از ستاره های نمایشگاه خودرو پکن در غرفه "لامبورگینی" رونمایی شد. در صورتی که این مدل مفهومی تا سال ۲۰۱۵ روانه بازار شود، تنها تولید ۳ هزار دستگاه از آن برای بازارهای آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، خاورمیانه و چین برنامه ریزی شده است. قیمت احتمالی شاسی بلند لامبورگینی ۲۰۰ هزار دلار ارزیابی شده و با توجه به افزایش تقاضا برای این قبیل خودروها در چین، این کشور یکی از بازارهای هدف لامبورگینی است. طی سال گذشته فروش خودروهای شاسی بلند در چین با ۲۵ درصد افزایش به ۲.۱ میلیون دستگاه رسید.
Porsche Cayenne GTS
نسل دوم خودرو شاسی بلند "پورشه" با موتوری قویتر و ظاهری اسپرت تر نسبت به نسل اول، روانه نمایشگاه خودرو پکن شده بود. ارتفاع این خودرو برای افزایش دینامیک رانندگی کاهش پیدا کرده و تنها در ۵.۷ ثانیه می تواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. بیشینه سرعت کاین GTS برابر با ۲۶۱ کیلومتر در ساعت است. پورشه قصد دارد نمایندگی ها خود را به منظور تامین تقاضای روزافزون در چین، به میزان ۴۰ درصد افزایش دهد. در حال حاضر، این شرکت ۴۱ نمایندگی در چین داشته و امیدوار است تا پایان امسال تعداد آنها را به ۶۰ شعبه برساند. چین بزرگترین بازار مدل های لوکس پانامرا و کاین پورشه محسوب می شود.
Ford Explorer SUV
"فورد" با چهار مدل شاسی بلند خود شامل "اکو اسپرت"، "کوگا"، "اج" و "اکسپلورر" برای جلب توجه مشتاقان این بازار در چین، روانه نمایشگاه خودرو پکن شده بود. با توجه به تنوع موجود در محصولات، فورد امیدوار است که سهم قابل توجهی از بازار خودروهای شاسی بلند چین را کسب کند. این شرکت قصد دارد برخی از این مدل ها را در کارخانه "چانگ کینگ" تولید کند و ارائه ۱۵ محصول جدید تا سال ۲۰۱۵ را نیز برنامه ریزی کرده است.
Audi A۶L e-tron Concept
آئودی با مدل مفهومی هیبریدی و لوکس خود که به فناوری شارژ با اتصال به برق شهری مجهز است، روانه نمایشگاه خودرو پکن شده بود. بازار هدف این خودرو کشور چین بوده و می تواند با موتور الکتریکی خود مسافت ۵۰ مایل را طی کند. بیشینه سرعت آن در حالت الکتریکی نیز ۳۷ مایل در ساعت است.
Volkswagen E-Bugster
این خودرو در واقع پسرعموی الکتریکی و اسپرت مدل "بیتل" فولکس واگن محسوب می شود. قابلیت حمل دو سرنشین، عدم انتشار گازهای گلخانه ای و مدت زمان ۳۵ دقیقه برای شارژ باتری ها در ایستگاه های شارژ یا پریزهای برق خانگی، از جمله ویژگی های آن هستند. فولکس واگن دومین خودروساز بزرگ جهان، اخیرا اعلام کرده است که ۲۲۵ میلیون دلار را برای ساخت کارخانه ای جدید در چین سرمایه گذاری می کند. میزان فروش این شرکت در چین، هنگ کنگ و ماکائو طی سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ برابر با ۶۳۳ هزار دستگاه بوده که افزایشی ۱۵.۶ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. فولکس واگن با شرکت های چینی "FAW" و "SAIC Motor" قرار داد همکاری دارد.
نظر کاربران
باز خدا را شکر که از آلمان و فرانسه و آمریکا بود .
اگه ماشینا چینی بودند که ارزش دیدن نداشت .