آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
در فهرست ۵۰ شرکت هوشمند برتر جهان که هر ساله توسط MIT Technology Review منتشر میشود، شرکت xiaomi چین بعد از شرکت تسلا موتوز، در جایگاه دومین شرکت هوشمند جهان قرار گرفته است. امروز، به بررسی رویاهای دیجیتالی این شرکت چینی، میپردازیم.
شرکت xiaomi چین ،که بر اساس جدیدترین رتبه بندی 50 شرکت هوشمند برتر جهان توسط موسسهام ای آی تکنولوژی آمریکا، در جایگاه دوم قرار گرفته است، بازارهای مختلفی را از گوشیهای هوشمند تا خودروهای الکتریکی نسل آینده، در نظر دارد. این شرکت هوشمند در تلاش است، با سرمایه گذاری میلیارد دلاری در بخش تحقیق و توسعه خود، به رقیب جدی برترینهای فناوری جهان مانند اپل و گوگل، در زمینه تولید گوشیهای هوشمند، خودروهای برقی و پهپادهای خورشیدی، تبدیل شود. رویاهای دیجیتالی این غول فناوری هوشمند چین، با تسخیر بازارهای جدیدش در آمریکا جنوبی، رنگ و روی تازه ای به خود گرفته است. xiaomi، امروزه نه تنها عنوان دومین شرکت هوشمند جهان را به خود اختصاص داده است، بلکه جایگاه سومین تولید کننده گوشیهای هوشمند جهان، پس از Lenovo و LG را نیز در اختیار دارد.
عنوانی که میتواند، قابلیت و توان افزایی شیائومی را در فتح بازارهای مرتبط با فناوری گوشیهای هوشمند، بیش از گذشته افزایش دهد. این شرکت در سال مالی 2014 میلادی ،توانست بیش از 12 میلیارد دلار درامد عاید کند که برای شرکتی که در آوریل 2010 تأسیس شد و تنها 8 هزار پرسنل دارد، رقم فوق العاده ای به شمار میرود. این شرکت در سال 2014، بیش از 60 میلیون گوشی هوشمند به فروش رساند و سبب شد تا Lei Jun مدیرعامل 45 سالهاش، با 13 میلیارددلار دارایی، بیست و سومین میلیاردر چین بر اساس آمار فوربس باشد. ارزش بازاری این شرکت، هم اکنون بالغ بر 45 میلیارد دلار برآورد شده است. تبلت، موبایل، گوشیهای هوشمند و دستگاههای الکترونیکی هوشمند، در کنار ساخت پهپاد و تلویزیون هوشمند، از جمله موفقیتهای این شرکت جوان ،در سالهای اخیر میباشد.
شیائومی را یکی از کمپانیهای تقلیدی از اپلApple copycat میدانند اما این کمپانی با اینکه زیر بار این ادعا نمیرود اما شرکت اپل را الهام بخش خود میداند. زمانی که به بازار گجتهای هوشمند نگاهی بیندازید متوجه میشوید که شیائومی رشد بسیار فزایندهای را شروع کرده و به تازگی با پشت سر گذاشتن اپل در بازار چین تبدیل به دومین کمپانی پر فروش گوشیهای هوشمند در این کشور شده است.
بر اساس گزارش فایننشال تایمز، در جدیدترین اقدام، این شرکت گوشی هوشمند موسوم به Redmi ۲ را در شهر سائوپائولو برزیل، رونمایی کرد که تنها ۱۶۰ دلار قیمت دارد و با حفظ همان ظاهر و کارکرد، نصف قیمت گوشیهای مشابه رقبایش مانند ساموسنگ و لنووو میباشد. همکاری شیائومی با شرکت Foxconn صورت گرفته است تا تعرفههای مالیاتی، کاهش پیدا کند.
شیائومی، بازار برزیل را، یک دروازه ورود طلایی به منطقه آمریکای لاتین میداند. منطقه ای که به نسبت دیگر بخشهای قاره آمریکا، از سطح درامدی و رفاه کم تری ،شهروندان این خطه برخوردار هستند. با وجود موفقیتهای شیائومی در بازار گوشیهای هوشمند، اما گزارش سیان بی سی CNBC نشان میدهد که این شرکت، با فروش 34.7 میلیون گوشی هوشمند در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، قادر نخواهد بود، اهداف از پیش تعیین شده خود را برای فروش 80 تا 100 میلیون گوشی هوشمند در سال 2015، محقق کند.
البته این شرکت مدعی هست که برخی از فعالان گوشیهای هوشمند در کشور چین، نسخههای جعلی گوشیهای شیائومی را ساخته و با قیمت کم تر، به فروش میرسانند. البته این موضوع، فقط به گوشی هوشمند مرتبط نمیشود. چند ماه پیش نیز، شیائومی ادعا کرده نسخه جعلی باتریهای پشتیبان این شرکت که با نام Mi Power Bank در بازار شناخته میشوند در بازار با فروش خوبی مواجه شده است. به گزارش بلومبرگ، شیائومی تاکنون 14.6 میلیون عدد از Mi Power Bank را در بازار به فروش رسانده در حالی که پیش بینی میکرد دو برابر این تعداد را به فروش برساند. ضرری که از این بابت متوجه شیائومی شده 115 میلیون دلار برآورد شده است. این شرکت، بارها به کپی کاری از محصولات شرکتهای بزرگ، متهم شده است ،اما به نظر میرسد، آرام آرام خودش ،قربانی کپی کاری در دنیای دیجیتال شود.
شرکت شیائومی، هنوز به فروش گوشیهای هوشمند خود در قاره اروپا و ایالات متحده آمریکا اقدام نکرده است. اما در ماه می سال جاری میلادی، سرویس فروش آنلاین محصولات وایرلس و سخت افزاری خود را در امریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا آغاز کرد. محصولات سازگار با اپل، یکی از اصلیترین محصولاتی است که در فروش آنلاین شیائومی، در دستور کار میباشد.
پرتال اندروید هد لاین، اخیراً از طرح محرمانه شیائومی، خبر داد که این غول گوشیهای هوشمند در چین، قصد دارد تا در تولید خودروهای الکترونیکی هوشمند نیز ،وارد شود. بر اساس این گزارش، شیائومی مشغول کار بر روی خودروی الکتریکی هوشمندی به نام Mistla میباشد که نزدیک به 6400 دلار قیمت خواهد داشت. اگر چه مدیرعامل این شرکت در واکنش به اخبار مربوط به خودروهای الکتریکی این شرکت اعلام کرد که تا 5 سال آینده، این شرکت دراین عرصه کار جدی و بازاری نخواهد کرد، اما ناظران دنیای فناوری، استراتژی دیجیتالی شیائومی را بسته و پنهان میدانند.
لی جون، رهبر شیائومی اظهار داشته بود که برنامه 5 سال آینده این شرکت، آماده و روی میز میباشد و مجموعه تحت امرش فکرهای بسیاری برای انجام دادن دارند که محدودیت منابع، از فعالیت جدی آنان بر روی خودروهای الکتریکی، ممانعت میکند. با وجود همه این حرف و حدیثها ،اخیراً خودروی قرمز زنگی در چین دیده شده است که نام شیائومی و خودروی الکترونیکی لی جون، بر روی درب عقبان، حک شده است. برخیها، این خودرو را بی ارتباط با شیائومی و یک کار فوتوشاپی میدانند.
با وجود تکذیبیههایی که در چند وقت اخیر، مبنی بر عدم علاقه شیائومی برای تولید خودروهای برقی در این کشور به گوش رسید، امروز اسنادی منتشر شد که نشان میدهد، شیائومی در تلاش است تا پتنت های مربوط به برخی از خودروها را به دست آورد.
فعالیتهای شیائومی در چند سال اخیر نشان میدهد ،که الهام بخشی این شرکت از شرکت اپل و دیگر رقبای بازار، به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و حتی ، رهبر این شرکت، در استایل های خو، علاقه بسیاری به پیروی از رفتار حرکتی، تجاری و کسب و کار استیو جابز، رهبر فقید اپل دارد. اقدام شیائومی، برای ثبت پتنت خودروهای برقی نیز، دلیلی آشکار بر برنامههای آینده آن جهت ورود به دنیای خودروهای هوشمند است، دنیایی که به نظر میرسد، گردش مالی فراوانی را تا یک دهه آینده، نصیب فعالان این صنعت بکند. پیش تر ؛گوگل، غول جست وجوی اینترنت، با معرفی نسلهایی از خودروهای بدون راننده خود در چندسال اخیر، از علاقمندی جدی، برای ورود به این عرصه خبر داده بود. دنیای رویاهای دیجیتالی شیائومی ،فقط به خودروهای هوشمند مربوط نمیشود، رونمایی از نسلهای اولیه پهپادهای این شرکت، یادآور مسیری است که آمازون، فیس بوک و علی بابا، قصد دارند در حوزه کارآفرینی دیجیتالی هوایی طی کنند.
برای اطلاع از فعالیتهای شرکت شیائومی ،به سایت شرکت در نشانی http://www.mi.com/en مراجعه کنید.
ارسال نظر