لژیونر آلمانی عامل موفقیت «کیا»
صنعت خودرو کشورمان سال هاست که با برند کیا گره خورده است. از همان روزهای ابتدایی دهه ۷۰ شمسی حضور پراید رنگ و بویی تازه به خیابان های ایران داد. خودرویی کوچک که از لحاظ فنی در سطح خوبی قرار داشته و با مشخصاتی که در اختیار داشت، تبدیل به انتخاب اول جوانان شد.
روزنامه هفت صبح - محمد طالبیان: صنعت خودرو کشورمان سال هاست که با برند کیا گره خورده است. از همان روزهای ابتدایی دهه 70 شمسی حضور پراید رنگ و بویی تازه به خیابان های ایران داد. خودرویی کوچک که از لحاظ فنی در سطح خوبی قرار داشته و با مشخصاتی که در اختیار داشت، تبدیل به انتخاب اول جوانان شد.
قدیمی ترین تولیدکننده خودرو در کره جنوبی که در ابتدا فعالیت خود را با ساخت دوچرخه شروع کرد از همان ابتدای تاسیس با تفکر حضور در بازارهای خارجی شکل گرفت. حتی نام این شرکت هم به «برخاستن و خروج از آسیا» اشاره دارد.
با وجود هدف اولیه، کیا برای سال ها نتوانست به آن چیزی که در نظر داشت، دست پیدا کند. در مقابل شرکت هیوندای به عنوان رقیبی جوان تر در همان ابتدا با اتخاذ تصمیمات درست خود را به عنوان یکی از تولیدکننده های مطرح اتومبیل در اروپا مطرح کرد. کیا هر چند دیر به فکر افتاد اما تصمیم گرفت اروپا را رها کرده و به سراغ آمریکا برود. هر چند تجربه ساخت اتومبیل های کوچک خانوادگی در آمریکای شمالی شکست خورده بود اما قرارداد همکاری آنها جانی دوباره به تولید کننده کره ای داد؛ تولید کننده ای که در اوایل هزاره فعلی، تاریخ خودروسازی کره جنوبی را برای همیشه تغییر داد.
پیتر شریر آلمانی از آئودی جدا شده و با پیوستن به کیا برگ تازه ای را در تاریخ این شرکت و به طور کلی صنعت اتومبیل کره جنوبی رقم زد؛ فردی که درصد بالایی از موفقیت فعلی کیا و هیوندای مدیون او است.
۱- بعد از افزایش وسعت فعالیت کیا در آمریکای شمالی و دیگر نقاط آسیا (بخصوص خاورمیانه) مدیران شرکت هیچ شانسی برای مقابله با اروپایی ها نداشتند. تولیدکننده هایی همچون ب ام و، مرسدس، آئودی، فولکس و فیات بخش اعظمی از بازار اروپا را به خود اختصاص داده و طی سالیان طولانی اعتماد اکثر خریدارها را به محصولات خود جلب کرده بودند.
بسیاری از شرکت های خودروسازی امروزی تمرکز اصلی خود را روی طراحی بدنه و قابلیت های جانبی قرار می دهند. موتور بخشی از یک اتومبیل است که می توان آن را به راحتی از دیگر شرکت ها خریداری کرده و بدون هیچ تغییری در بدنه های مختلف استفاده کرد. کره ای ها به خوبی از قدرت موتورهای آلمانی مخبر داشته و سعی کردند از افت آنها در طراحی نوین بدنه استفاده کنند.
کلید حل ماجرا یک مغز متفکر در طراحی خودرو به نام پیتر شریر بود. پیتر شریر برای ۳۰ سال در آئودی حضور داشته و فعالیتش در این شرکت را به عنوان یک کارآموز شروع کرد. زمانی شریر تبدیل به چهره اصلی آئودی شد که توانست مدل تی تی را به عنوان چهره اصلی تولیدکننده آلمانی در شاخه اسپورت ثبت کند.
تی تی نمادی از تفکر نوین آلمانی بود که برای سال ها در میان تولیدکننده های غول صنعتی اروپا کم رنگ شده بود. کره ای ها به سرعت متوجه نبوغ شریر شدند و او را در سال ۲۰۰۵ به خدمت درآوردند.
۲- کافی است نگاهی به تولیدات مطرح دنیا کنید تا متوجه شوید که همگی آنها در هر شاخه ای (سدان، کوپه یا SUV) دارای خصوصیاتی یکسان هستند. اصلی ترین عاملی که در شناسان اتومبیل مطرح می شود، طراحی جلوپنجره آن است. به طور مثال آلفا رومئو در تمام سال های فعالیت خود هیچگاه ترکیب جلوپنجره مثلثی شکل خود را تغییر نداده و این موضوع اکنون به عنوان یکی از نکات قوت طراحی آنها شناخته می شود.
کیا پیش از حضور شریر هیچ شخصیت منحصر به فردی نداشت. طراح آلمانی در همان ابتدا تصمیم گرفت نمادی متفاوت را برای خودروهای اصلی کیا طراحی کند. جلوپنجره فعلی خودروهایی همچون اپتیما، کاندنزا یا اسپورتیج که تحت عنوان دماغ ببر شناخته می شود همان چیزی است که شریر نزدیک به یک دهه پیش مراحل طراحی آن را شروع کرد.
نکته قابل توجه این است که شریر مدتی بعد از پیوستن به کیا از سوی هیوندای نیز استخدام شده و تبدیل به اولین اروپایی شد که مدیریت بخش طراحی دو شرکت بزرگ خودروسازی کره را برعهده دارد.
شاید چنین تصمیمی از سوی هیوندای عجیب باشد اما شریر در صحبت هایی توضیح داده که تفکرات هر کدام از این خودروسازها نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و البته احتمال طراحی محصولاتی شبیه یکدیگر همیشه وجود دارد.
شریر در ادامه به این نکته اشاره دارد که سال ها پیش زمانی که آئودی به عنوان زیرمجموعه فولکس قرار گرفته بود، بسیاری از این موضوع انتقاد می کردند که چرا فولکس پاسات جدید شباهت بسیاری به آئودی ای ۴ دارد. شاید این موضوع به عنوان یک ضعف شناخته می شد اما مشتری های فولکس حداقل از این موضوع خوشحال بودند که خودرو مد نظرشان به محصولات ب ام و شباهتی ندارد.
۳- در شرایط فعلی که شریر توانسته تولیدات کره ای را در تمام نقاط دنیا مطرح کند بد نیست نگاهی داشته باشیم به کلیدهای طراح آلمانی در راه طراحی مناسب خودر. اولین نکته مهم در این زمینه صداقت است. طراح خودرو باید به این مسئله اهمیت دهد که هیچ گاه با استفاده از مواد اولیه مصنوعی به مخاطب خود دروغ نگوید. اگر می خواهید نمای داخلی خودرو از جنس چرم باشد، پس حتما از چرم واقعی استفاده کنید.
دومین مسئله کلیدی در طراحی خودرو مناسب، حس رضایت از رانندگی است. شریر در پاسخ به یکی از خبرنگارها درباره طراحی خوب توضیح می دهد اتومبیلی از دید طراحی مناسب است که خریدار در زمان رانندگی با آن لبخند به لب داشته باشد و از خرید خود راضی باشد.
تمرکز سومین اصل طراحی یک خودرو مناسب است. تیم طراحی باید به این نکته توجه کند که برای ساخت هر کدام از بخش ها تمام نیروی خود را در لحظه روی آن قرار دهد.
علاقه عامل دیگر موفقیت در طراحی است. مدیران شرکت ها باید به این نکته توجه کنند که با از بین بردن تمامی دغدغه های تیم طراحی خود، آنها را مجاب به این موضوع کنند که تمام علاقه و احساست خود را برای انجام کار مورد استفاده قرار دهند.
شریر توضیح می دهد که کلید بعدی در بهتر شدن تمامی خصوصیات یک خودرو است. به نظر او فیس لیفت کردن، بزرگترین ضربه به طراحی خودرو است. خریدار به دنبال محصولی نیست که در بسیاری از زمینه ها هیچ تغییری نکرده و تنها چراغ های متفاوتی را در اختیار دارد.
در انتها پیتر شریر ایده گرفتن از دیگر هنرها را مهمترین اصل طراحی خود می داند. شریر اعتقاد دارد که طراحان باید به فیلم، موسیقی، نقاشی و عکاسی توجه کنند تا با الهام گرفتن از آنها به طرحی نوآورانه دست پیدا کنند که از تمامی نکات اشاره شده تاثیر گرفته است.
ارسال نظر