ورود غول اينترنتي به صنعت خودروسازي
با كمك گوگل چشمبسته رانندگي كنيد !
شايد اگر تا همين دو سال پيش از هر خودروسازي سوال ميكرديد كه آيا نابيناها هم ميتوانند در خيابان با خودروهايشان چرخ بزنند، پاسخ اميدواركنندهيي دريافت نميكرديد.
ويدئويي كه هفته گذشته در يوتيوب منتشر شد، يك فرد تقريبا نابينا را پشت فرمان يك تويوتاي پريوس (Prius) نشان داد. درحالي كه اين راننده پشت خودروي خودكارش خيابانها را طي ميكرد، شگفتزده و با خنده گفت: «به من نگاه كنيد. نه دستهايم دخيل است و نه پاهايم. اين بهترين رانندگياي است كه در تمام عمرم انجام دادهام.»
ممكن كردن ناممكن در ۲ سال
گوگل پروژه خودروي خودكارش را در سال ۲۰۱۰ معرفي كرد و در آغاز ۲۰۱۲ خودروي طراحيشدهاش را عرضه كرد. گفتني است گوگل اين پروژه را برپايه تحقيقاتي كه در دانشگاه استنفورد كليد خورد، آغاز كرد و با وجود چالشهايي كه پيش رو داشت توانست دو ميليون دلار بودجه تحقيقاتي را از آژانس تحقيقات پيشرفته دفاعي به دست آورد. اگر چه به ظاهر سنتشكني گوگل در يك مسير از پيشتعيين شده پيش رفت. اما نشان داد كه چنين خودروهايي پتانسيل توليد شدن را دارند. هر چند مجريان اين طرح معتقدند كه اين شركت هنوز آمادگي اضافه كردن تمام قابليتها و مشخص كردن همه محدوديتها براي چنين خودروهايي را ندارد.
زندگي رانندهها متحول ميشود
توليد اتومبيلهاي خودكاري كه مثل پريوس با كمك رادار و سنسورهاي ليزري كار ميكنند، ميتواند بهترين نويد براي كساني باشد كه به تنهايي قادر به رانندگي نيستند. يك فرد نابينا درباره اين اختراع گوگل ميگويد: چنين خودرويي ميتواند زندگي آدمهايي مثل من را به كلي تغيير دهد. ميتواند نوعي استقبال و قابليت كنار آمدن با شرايط را به ما بدهد تا به وسيله آن در هر زماني كه ميخواهيم در هر جا كه دوست داريم حاضر شويم. سباستين تران، رهبر اين پروژه گوگل ميگويد: چنين اختراعي فقط متعلق به نابينايان نيست، بلكه حتي كساني كه از ضعف بينايي رنج نميبرند هم ميتوانند از آن استفاده كنند. چراكه كنترل كامپيوتري كه براي اين خودروها پيشبيني شده است ميتواند راهحل خوبي براي افزايش ظرفيت جادهها باشد و ميتواند چهار بيليون ساعت تلفشده امريكاييها در جادهها و خيابانها را به آنها برگرداند. همچنين ميتواند جلوي هدر رفتن ۴/۲ بيليون گالن سوخت را بگيرد. تران در كنفرانس TED در سال گذشته موضوع ماشينهاي خودكار را مطرح كرد و درباره انگيزه شخصي خود براي آمدن در اين حوزه گفت: در ۱۸ سالگي بهترين دوستم را به خاطر حادثه رانندگي از دست دادم و بعد از آن به اين فكر كردم كه ميتوانم جان يك ميليون نفر را در سال با فعاليت در اين حوزه نجات دهم. جالب اينجاست كه رانندگان با وجود چنين ماشيني، هيچ محدوديتي در فعاليتهاي روزانهشان پيدا نخواهند كرد. مثلا ميتوانند همزمان با رانندگي، با تلفن صحبت كنند، به دوستانشان پيامك دهند، غذا بخورند يا حتي ويدئوي مرد نابينايي كه پشت فرمان نشسته را در يوتيوب تماشا كنند.
ماشينهاي خودكار بيخطرند
وقتي كه بينندگان ناباور، يك راننده نابينا را در يوتيوب ديدند، احساس كردند كه وجود چنين رانندگاني در خيابان ممكن است خطراتي را براي ديگران به همراه بياورد. اما پليس با شنيدن واكنشهاي آنها اعلام كرد كه اين پروژه گوگل كاملا قانوني است و پليس كاليفرنيا بر كل اين طرح نظارت داشته است و سرانجام به پشتوانه اين همكاريها گوگل توانست ۲۰۰ هزار مايل رانندگي اين خودروي خودكار را جشن بگيرد. گرچه در كاليفرنيا كه محل پردهبرداري از اين طرح بود، هيچ قانوني براي ممنوعيت حضور ماشينهاي خودكار وجود ندارد اما در نوادا و بسياري جاهاي ديگر، حضور چنين خودرويي و همينطور يك راننده نابينا ميتواند مشكلات قانوني ايجاد كند. اما طراحان اين پروژه ميگويند تمام جوانب امنيتي سنجيده شده و با امكاناتي كه براي مسافران اين خودرو طراحي شده است، آنها ميتوانند در مواقع خطر و ضرورت، خودرو را از طريق پدال ترمز يا دكمه توقف ضروري كه در خودرو تعبيه شده است، متوقف كنند. همچنين مسافران اين خودرو ميتوانند در شرايط خاص اين وسيله را هدايت كنند، البته طراحان اين ماشين ميگويند چنين نيازي چندان هم پيش نخواهد آمد؛ چراكه يك خودروي خودكنترل، ميتواند از پس شرايطي كه با آن روبهرو ميشود بربيايد.
ارسال نظر