ساعت های سوئیسی قربانی اپل شدند
از همان روزهای ابتدایی معرفی ساعت های هوشمند به عنوان گجتی که سعی دارد دنیای ساعت ها را متحول کند، این مسئله به وجود آمد که تقابل آنها با ساعت های کلاسیک به چه شکلی رقم می خورد.
روزنامه هفت صبح - محمد طالبیان: از همان روزهای ابتدایی معرفی ساعت های هوشمند به عنوان گجتی که سعی دارد دنیای ساعت ها را متحول کند، این مسئله به وجود آمد که تقابل آنها با ساعت های کلاسیک به چه شکلی رقم می خورد. بسیاری اعتقاد داشتند که ماهیت ساعت های کلاسیک موفقیت آنها در آینده را تضمین می کند.
حتی تا قبل از عرضه اپل واچ هیچ کدام از ساعت های هوشمند شرکت هایی همچون سامسونگ، ال جی و سونی نتوانسته بودند سلیقه خریدارها را تغییر دهند. بسیاری اعتقاد داشتند، حضور اپل واچ می تواند تمام معادلات گذشته را تغییر دهد. اکنون در شرایطی که چند ماه از عرضه اولیه اپل واچ در کشورهای مختلف می گذرد، اپل هیچ آمار دقیقی از فروش ساعت هوشمندش ارائه نکرده است.
در مقابل تولید کننده های ساعت در سوئیس بالاخره اعلام کردند اپل واچ روی فروش محصولات آنها تاثیر گذاشته است. نکته ای که نشان می دهد، احتمالا در سال های آینده و حضور نسخه های جدید اپل واچ باید شاهد افزایش تمایل خریدارها به این محصول جدید باشیم.
۱- رئیس فدراسیون صنعت ساعت سازی سوئیس به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده ساعت های کلاسیک با کیفیت در دنیا روز گذشته به صورت رسمی تایید کرد از زمان حضور اپل واچ، فروش محصولات آنها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. طبق توضیحات ارائه شده در سال جاری میلادی محصولات این کشور در حوزه ساعت چیزی حدود ۸.۹درصد کاهش یافته که از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون بی سابقه است.
آمریکا اولین کشوری بود که به صورت رسمی میزبان فروش اپل واچ شد. همین مسئله عملا گزینه جدیدی را در اختیار خریدارها قرار داد تا از ساعت های سوئیسی دوری کنند. بخش عمده ای از فروش ساعت های سوئیسی در کشور آمریکا صورت می گیرد. معمولا تعداد زیادی از توریست های این کشور با توجه به عرضه مستقیم ساعت های سوئیسی در آمریکا سعی می کنند کالای مورد نظر خود را در سفر تهیه کنند.
در مقابل فدراسیون صنعت ساعت سازی سوئیس نیز اعلام کرده بخش عمده ای از فروش محصولات آنها در کشورهای دیگر از جمله آمریکا به عنوان کالایی توریستی انجام می شود. عرضه اپل واچ حتی در این زمینه نیز تاثیر خود را گذاشته و با کاهش تقاضا، صادرات ساعت های سوئیسی طی ماه های اخیر در مجموع تمام نقاط دنیا ۰.۳ درصد کاهش یافته است. این آمار در رابطه با آمریکا و هنگ کنگ به عنوان دو بازار اصلی ساعت های کلاسیک به ترتیب ۱۴ و ۳۴ درصد کاهش را نشان می دهد.
۲- تحلیلگران اروپایی اعتقاد دارند که سیاست متفاوت اپل نسبت به دیگر شرکت های تولیدکننده ساعت هوشمند دلیل اصلی موفقیت آنها در بازار جهانی است. اکثر شرکت هایی که در این بازار حضور دارند سعی می کنند محصولی با قیمت مناسب را در اختیار کاربر قرار دهند. هرچند گجتی با مشخصات ارائه شده می تواند خریداران دسته میانی بازار را مورد هدف قرار دهد اما آنها هنوز برای خرید محصولی این چنین قانع نشده و به طور کلی سخت تر از قشر بالای جامعه پول خرج می کنند.
اپل با عرضه نسخه معمولی ساعت هوشمندش نه تنها این دسته را هدف قرار داده بلکه سعی کرده با اضافه کردن نکات جالب توجهی همچون جنس بدنه متفاوت البته افزایش قیمت چشمگیر کسانی که تا چند ماه پیش تنها ساعت هار گران قیمت سوئیسی به دست می کردند را به سمت خود جذب کند. رویکرد متفاوت اپل و ارائه چند نوع مختلف از یک ساعت کاملا یکسان عملا در مقابل تولیدکننده های ساعت کلاسیک گران قیمت راهی جز شکست را قرار نمی دهد.
۳- چندی پیش توضیح دادیم که هنوز برای خرید ساعت هوشمند زود است. بسیاری از کارشناس های حوزه فناوری اعتقاد دارند که محصول فعلی اپل چیزی فراتر از یک تلفن هوشمند کوچک شده را در اختیار کاربر قرار نمی دهد. بسیاری از کاربرها نیز از این موضوع باخبر هستند اما گرفتار مسئله ای دیگر هستند. در دنیای امروز تعداد زیادی از انسان ها اعتقاد دارند که برای همراه بودن با جریان روز بعد از محصولات جدید حوزه فناوری استفاده کنند. این وضعیت بیش از دیگر شرکت ها در مورد اپل صدق می کند.
کافست به بررسی آمار محصولات فروخته شده از شرکت های مختلف توجه کنیم تا متوجه شویم، اپل طی سال های اخیر برای خود طرفداران خاصی دست و پا کرده که به هیچ کدام از ساخته های این شرکت جواب نه نمی گویند. وضعیتی که مطمئنا در زمان معرفی نسل دوم اپل واچ بیش از پیش می تواند وضعیت ساعت سازی های سوئیسی را خطرناک کند.
ارسال نظر