۴ سدان متوسط، لوکس و خانوادگی
با نگاهی به پیشینه هیوندای سوناتا در ایران، به محبوبیت و فروش بالای این سدان متوسط و نیمه لوکس در ایران پی میبریم. سوناتا به عنوان یکی از با سابقهترین محصولات هیوندای، از سال ۱۹۸۵ تا کنون روی خط تولید قرار دارد.
هیوندای سوناتا LF 2015
با نگاهی به پیشینه هیوندای سوناتا در ایران، به محبوبیت و فروش بالای این سدان متوسط و نیمه لوکس در ایران پی میبریم. سوناتا به عنوان یکی از با سابقهترین محصولات هیوندای، از سال ۱۹۸۵ تا کنون روی خط تولید قرار دارد. اکثر ایرانیان سوناتا را با نسل پنجمش (NF)، که تولید آن به سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ برمیگردد میشناسند. در سال ۲۰۰۹ این مدل جای خود را به نسل ششم (YF) داد. تولید سوناتا YF تا سال ۲۰۱۴ ادامه پیدا کرد و به یکی از محبوبترین مدلهای سوناتا در ایران تبدیل شد. نسل جدید سوناتا که با کد LF شناخته میشود، در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. عرضه سوناتا جدید در ایران، با فروش این خودرو در دنیا همزمان شده است و از این نظر، در حال حاضر سوناتا جدید یکی از جدیدترین و بهروزترین خودروهای وارداتی شناخته میشود.
طراحی مدل جدید سوناتا نسبت به قبل تجملیتر و پختهتر شده است. این درحالی است که با دقت فراوان در طراحی آن، میتوان رگههایی از نسل قبل را در ظاهر این خودرو مشاهده کرد. که از جمله آنها میتوان به خطر فلزی امتداد یافته در کنارههای کاپوت جلو، فرم پروژکتورهای جلو و ... اشاره کرد. طراحی قسمت جلو بیشباهت به نسل جدید جنسیس سدان نیست. جلوپنجره بزرگ کرومی به ابهت بیشتر نمای جلو سوناتا کمک شایانی کرده و در چراغهای جلو از لامپهای LED استفاده شده است.
فرم چراغهای عقب نیز بیننده را به یاد چراغهای کیا اپتیما قبل از فیسلیفت میاندازند. همانطور که اشاره شد، در طراحی پروژکتورهای روی سپر جلو از پروژکتورهای مدل قبلی الهام گرفته شده است. ظاهر سوناتا جدید نسبت به قبل سادهتر، جاافتادهتر و شکیلتر شده است. که باعث میشود تا افراد مسنتر نیز به سوی این خودرو جذب شوند. شاسی سوناتا جدید از نو طراحی شده و طول و عرض بیشتری نسبت به قبل دارد. طراحی مجدد شاسی در این مدل، ۵۱ درصد مقاومت پیچشی و ایمنی بیشتر را نسبت به قبل برایش به ارمغان آورده است.
این در حالی است که مدلهای قبلی سوناتا از نظر ایمنی ایرادی نداشتند و موفق به کسب امتیاز کافی از موسسات ایمنی شده بوند. یکی از نکات جالب در خصوص سوناتای جدید، قیمت کمتر این مدل (حدود ۴۰۰ دلار) نسبت مدل قبلی است. به پیروی از طراحی جدید بدنه، طراحی کابین نیز به کلی تغییر کرده است و نقطه مشترکی با نسل قبلی ندارد. قالب طراحی کابین سادهتر و قدیمیتر از قبل شده و فرم طراحی کابین از حالت سیالی و شیبدار نسل ششم فاصله گرفته و به سمت طراحی کلاسیک ذوزنقهای شکل رفته است. که در این میان، شاید فرم دریچههای تهویه روی کنسول جلو به مذاق هرکسی خوش نیاید. کنسول جلو اما همچنان شلوغ است و از تعداد زیادی دکمه تشکیل شده است.
بخش میانی کنسول جلو به سمت راننده متمایل شده و از این نظر ارگونومی بهتری نسبت به قبل دارد. ارتقاء کیفیت متریال کابین نسبت به قبل قابل لمس است. مدل پایه سوناتا با نام SE شناخته میشود، که جایگزین مدل GLS در نسل قبلی شده است. همه آپشنها و زیباترین تریمهای داخلی متشکل از پوشش چرم صندلیها و قطعات چوبی روی کنسول و تودریها، در مدل لیمیتید گنجانده شدهاند. مدل لیمیتد به عنوان کاملترین مدل سوناتا شناخته میشود و علاوه بر پوشش چرمی صندلیها، از امکانات دیگری نظیر گرمکن صندلیها در جلو و عقب و سیستم صوتی مجهز به ۷ اسپیکر بهره میبرد. برای این مدل دو پکیج تکنولوژی و آلتیمیت قابل سفارش است.
در پکیج تکنولوژی، امکاناتی نظیر سقف پانوراما و سیستم صوتی اینفینیتی به فهرست امکانات عادی اضافه میشود. در پکیج آلتیمیت نیز سامانههایی نظیر کنترل حرکت هوشمند، هشدار عبور از خط، هشدار برخورد با جلو و نوربالای اتوماتیک به چشم میخورد. فضای کابین به لطف ابعاد بزرگ بدنه، راحت و جادار است و سرنشینان روی صندلیهای خوش فرم سوناتا احساس راحتی میکنند. همچنین سیستم تعلیق در این مدل دستخوش تغییراتی شده است تا شاهد خشکی سواری سوناتا YF در این مدل نباشیم. هیوندای برای سوناتا جدید سه نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و ۱.۶لیتری و ۲ لیتری توربو در نظر گرفته است. پیشرانه ۲.۴ لیتری که در مدلهای وارد شده به کشور به چشم میخورد، قادر است ۱۸۵ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
پیشرانه ۲ لیتری برای افرادی که به دنبال هیجان بیشتر هستند طراحی شده است. این پیشرانه به توربوشارژر مجهز شده است و علیرغم حجم کمتر نسبت به مدل ۲.۴ لیتری، قادر است ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل توربو به رینگهای ۱۸ اینچی، تعلیق اسپرت و تریم داخلی متفاوت با مدل ۲.۴، مجهز شده است و تفاوتهای نظیر چهار خروجی اگزوز در عقب، پروژکتورهای متفاوت جلو و دوخت زیباتر کابین، با مدل ۲.۴ دارد. مدل ۱.۶ لیتری توربو نیز با پسوند ECO عرضه میشود.
برای سوناتا جدید دو نوع گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک و ۷ سرعته دبل کلاچ قابل انتخاب است. البته گیرباکس ۷ سرعته فقط برای مدل ۱.۶ لیتری ECO قابل انتخاب است. سوناتا جدید ظرف ۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر میرسد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین مصرف میکند. با توجه به پیشینه مناسب سوناتا در ایران و فروش بالای نسل قبلی این خودرو در کشور، پیشبینی میشود سوناتا جدید با طراحی شکیلتر و امکانات بیشتر، مقبولیت بالایی را در کشور تجربه کند.
پیشنهاد نهایی
سوناتا جدید با ظاهری نزدیک به برادر بزرگ ترش جنسیس، افرادی را که بودجه شان به خرید جنسیس نمی رسد را نیز راضی می کند. کیفیت متریال کابین دوچندان شده است. ظاهر جا افتاده و شکیل تر سوناتا جدید نسبت به قبل، باعث شده تا افراد مسن تر نیز به سوی آن جذب شوند.
لکسوس IS جدید به عنوان کوچک ترین سدان لکسوس شناخته میشود و رقبای خوش آوازهای همچون بنز c کلاس و بامو سری۳ جدید را در مقابل خود میبیند. مهمترین ویژگی IS جدید، طراحی زیبا و بسیار مدرن این خودرو است که اتفاقا ذات ژاپنی و رگههای مشترک با هموطنان ساموراییاش، به خوبی در ظاهر آن موج میزند. جلو پنجره بسیار بزرگ با آب و تاب زیادی طراحی شده و از طرح جدید لکسوس در طراحی جلو پنجره پیروی میکند. طرحی که به نوعی به شناسنامه محصولات لکسوس تبدیل شده است. اما جالبترین و عجیبترین بخش طراحی این سدان کوچک را باید در طراحی چراغهای جلو جستوجو کرد.
چراغهای جلو این خودرو به صورت دو تکه طراحی شده، که قسمت بالایی و پایینی کامل کننده یک دیگر هستند. قسمت پایینی از لامپهای LED روشنایی در روز تشکیل شده و ظاهر خیره کنندهای دارد. طراحی بدنه این خودرو بسیار چشمنواز است و ترکیبی از خطوط منحنی و تیز را به نمایش میگذارد. همچنین نمونه F اسپرت که از کیت بدنه مخصوص بهره میبرد، بسیار وحشیتر و اسپرتتر از نمونه معمولی به نظر میرسد. کابین این خودرو مانند سایر محصولات لکسوس، بسیار لوکس و با کیفیت است. با لمس پوششهای داخل کابین، به سرعت به جایگاه برند لکسوس در زمینه کیفیت ایمان خواهید آورد. سراسر کابین با چرم نرم و باکیفیت پوشانده شده و قطعات فلزی با روکشهای مات و براق، در جای جای کابین، جلوه اسپرت IS را دو چندان کردهاند. صندلیهای اسپرت و در برگیرنده این خودرو بسیار راحت هستند و در نمونه سفارشی، با چرم پرفراژدار روکش شدهاند، که در مقابل جذب بو مقاوم است.
از دیگر نکات جذاب کابین میتوان به طراحی کلاسیک دریچههای سیستم تهویه و ساعت آنالوگ روی کنسول جلو اشاره کرد. شاید جذابترین آپشن کابین IS جدید، صفحه کیلومترشمار از نوع الکترولومینسنت باشد. این صفحه کیلومترشمار از یک دایره تشکیل شده که با روشن شدن خودرو روشن میشود. توسط دکمهای که روی فرمان نصب شده، میتوان این دایره بزرگ را از چپ به راست و برعکس حرکت داد تا بتوان در صفحه نمایشهای کنار این دایره، وضعیت خودرو را مشاهده کرد.
حالتهای رانندگی این خودرو، بهوسیله دکمه دایرهای شکل روی کنسول وسط، در ۳ حالت نرمال، اسپرت و اکونومیتنظیم میشود، که در هر یک از این حالتها، رنگ صفحه کیلومتر و عقربهها، همچون محصولات جدید بامو تغییر میکند. فضای کابین نسبتا مناسب است، اما محدود بودن فضای پا و سر در ردیف عقب، در مقابل رقیبی همچون بامو سری ۳ جدید کمیبه چشم میآید. همچنین این خودرو همچون بنز Cکلاس به سقف پانوراما مجهز نیست و از یک سانروف کشویی و تاشو با محافظ بهره میبرد. فرمان بسیار خوشدست است و دوخت سفید رنگ دور فرمان و شیفترهای تعویض دنده نقرهای رنگ، در اولین نگاه بسیار هیجانانگیز به نظر میرسند. همچنین برای راحتی در پیاده و سوار شدن از خودرو، فرمان تغییر حالت میدهد.
با توجه به برخی محدودیتهای جدید در زمینه واردات خودرو، این خودرو تنها در نمونه is۲۵۰ وارد کشور میشود. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری این سدان کوچک قادر است ۲۰۷ اسب بخار و ۲۵۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند، که نیازهای روزمره و بعضا اسپرت این خودرو را پاسخ میدهد. و از این نظر از بامو ۳۲۰ هم قیمت، قویتر است. پیشرانه این خودرو خیلی بیصدا روشن میشود و در دورهای پایین و یا حالت درجا، خبری از صدای هیجانانگیز در کابین نیست. اما هنگام گاز خوردن و بالا رفتن دور موتور، صدای زوزه پیشرانه و اگزوزها به گوش میرسد و نقش هدرز فابریک این خودرو مشخص میشود.
رقبای داخلی و خارجی
Audi A۴
Benz C۲۰۰
BMW ۳۲۸i
پیشنهاد نهایی
اگر این خودرو را یکی از خوشقیافهترین محصولات لکسوس خطاب کنیم، اشتباه نکردهایم. طراحی جذاب IS جدید، در کنار پیشرانه نسبتا پر قدرت و کیفیت بینظیر متریال کابین آن باعث شده تا در مقابل رقبایی نظری سری ۳ جدید و بنز C کلاس بسیار وسوسه کننده باشد.
IS۲۵۰ با وجود سیستمهایی نظیر تزریق مستقیم سوخت و سیستم اکونومیک، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها۷/۹ لیتر بنزین میسوزاند و از این نظر خودرو به صرفهای است. اما مانند هر لکسوس دیگری، هزینههای سرویس بالا و لوازم گران، از ویژگیهای بارز آن به شمار میرود.
اریون را میتوان یک موفقیت بزرگ میان محصولات متنوع تویوتا به حساب آورد. سدان لوکسی که روی پلتفرم کمری و برای بازار استرالیا و خاورمیانه ساخته شده است.واردات اریون به ایران نسبت به سایر محصولات تویوتا همچون کمری، کرولا و لندکروزر محدودتر بود، اما علیرغم قیمت بالا در مقابل رقیبی همچون آزرا، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. ظاهر اریون نقاط مشترک زیادی با کمری دارد اما به مراتب لوکستر و پویاتر از کمری طراحی شده و ردپای طراحی محصولات لکسوس در ظاهر آن به وضوح مشخص است. در کل ظاهر جا افتاده اریون نسبت به رقبای پر زرقوبرق کرهای باعث شده تا دیرتر از آن خسته شوید.
طراحی کابین اریون نسبتا ساده است. اما همین سادگی و فاصله گرفتن از شلوغی و زرقوبرق، باعث شده تا در کابین آن احساس آرامش کنید. کیفیت مونتاژ و متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و به مراتب از کمری بالاتر است. استفاده از قطعات چوبی در کابین به اندازه است و با پوششهای فلزی و چرمی ترکیب خوشایندی را ایجاد کرده است. فضای جادار کابین جای هیچ گلهای را باقی نمیگذارد و صندلیهای نرم و راحت اریون، آسایش سرنشینان را دو چندان میکنند.
محصولات برند تویوتا، علیرغم کیفیت بالا و استهلاک پایینی که دارند، همیشه از فهرست محدود امکانات رفاهی رنج میبرند. اریون هم از این قاعده مستثنی نیست و از این نظر یک سرو گردن پایینتر از رقبای کرهایش قرار میگیرد. اما تجهیزات آن به مراتب از کمری کامل تر است.امکانات کابین در حدی هست که سرنشینان را راضی کند، اما اگر از افراد مشکل پسند باشید، در این زمینه با اریون به مشکل میخورید.
مهمترین نقطه قوت اریون را میتوان در بحث فنی و پیشرانهاش جستوجو کرد. از نظر فنی، اریون تمام رقبایش را کنار میزند و باعث میشود تمام کموکاستیهای آن را فراموش کنید. برگبرنده اریون در استفاده از پیشرانه و گیرباکس فوق العاده لکسوس است،که همین پیشرانه در نسل جدید هم بدون تغییر باقی مانده. اریون در دل خود یک پیشرانه ۶سیلندر ۳.۵لیتری جا داده که ۲۶۸ اسببخار قدرت تولید میکند که در کنار جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک جای هیچ گلهای را باقی نمیگذارد.
هنگامیکه پدال گاز را تا انتها فشار میدهید و کشش و شتاب فوقالعاده آن را لمس میکنید، به خوبی به تواناییهای فنی فوقالعادهاش ایمان میآورید. قدرتی که حتی در شتابگیریهای ثانویه هم خود را به خوبی نشان میدهد و در سبقتگیریهای ناگهانی جای هیچ گلهای را باقی نمیگذارد. سواری اریون مانند سایر محصولات تویوتا بسیار نرم و آرامشبخش است. البته این نرمی و بیصدایی زیاد گاهی اوقات حوصله راننده را سر میبرد. اما صدای زوزه موتور ۶سیلندر در دورهای بالا، میتواند چاشنی هیجان رادر رانندگی با اریون ایجاد کند.
محصولات تویوتا همواره به دوام بالا مشهور هستند واریون هم از این قاعده مستثنی نیست. مدلهای کارکرده آن هنوز هم هزینه آنچنانی ندارند و کمتر پای مالک را به تعمیرگاه باز میکنند. البته مصرف سوخت نسبتا بالا نیز از دیگر معایب اریون به شمار میرود.
رقبای داخلی و خارجی
Benz E-Class
Hyundai Azzera
Nissan Maxima
پیشنهاد نهایی
اگر قابلیتهای فنی عالی نسبت به طراحی پر زرق و برق و فهرست بلند بالای امکانات کره ایها برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است و حاضرید قیمت بیشتر نسبت به سایر رقبا را به جان بخرید تا لذت بیشتری در رانندگی تجربه کنید، تویوتا اریون حتما بهترین گزینه پیش رویتان خواهد بود.
کادنزا را میتوان یکی از برترین سدانهای کیا، چه از نظر طراحی، چه از نظر فنی و چه در مقوله کیفیت و آپشن برشمرد. کادنزا بزرگترین سدان کیا به شمار میرود و در مقابل خود رقبای سرسختی نظیر هیوندای گرنجور و تویوتا آریون را میبیند. طراحی کادنزا به نسبت سایر سدانهای کرهای ساده اما شکیل و چشمنواز است. استفاده از قطعات کرومی در سرتاسر بدنه، بر جلوه لوکس کادنزا افزودهاند و خطوط حجیم روی گلگیرها زیبایی خودرو را دوچندان کردهاند. همچنین چراغهای جلو مجهز به نئون هستند و چراغهای الایدی عقب نمای خیره کنندهای را در شب به نمایش میگذارند. نقطه قوت طراحی کادنزا نسبت به نزدیکترین رقیبش، یعنی هیوندای گرنجور، طراحی ماندگارتر و منطقیتر است که سادگی آن باعث شده تا دیرتر تکراری و خستهکننده شود.
کابین کادنزا به خاطر تعداد زیاد دکمهها و ابزارکها روی کنسول جلو، شلوغ و گیجکننده به نظر میرسد. اما به لطف دقتی که مهندسین کیا در محل قرارگیری دکمهها به خرج دادهاند، کار کردن با آنها راحت است و از نظر ارگونومی، کادنزا در جایگاه مناسبی قرار میگیرد. در طراحی کابین هم سعی شده تا همه چیز لوکس به نظر برسد. استفاده از نوارهای نازک کرومی روی کنسول، قطعات براق طرح چوب و پوشش چرمیصندلیها و فرمان بر این امر تاکید دارند.
فضای کابین کادنزا به لطف ابعاد بزرگ بدنه جادار و راحت است و از نظر فهرست امکانات رفاهی حتی مشکلپسندان را نیز راضی میکند. ۱۰ عدد ایربگ سرتاسر کابین کارگذاشته شدهاند و ایمنی سرنشینان را تامین میکند. تنظیمات صندلیها به صورت برقی انجام میشود و صندلیهای جلو به گرمکن، سردکن و سیستم حافظه یکپارچه مجهز شدهاند. فرمان نیز از گرمکن بهره میبرد و داخل آینه هم نمایشگر کارگذاشته شده تا تصاویر دوربین دید عقب را نمایش دهد. سفارش سقف پانوراما برای کادنزا زیبایی کابین را دو چندان میکند. همچنین سیستم صوتی حرفهای اینفینیتی کادنزا از کیفیت بالایی برخوردار است. کیفیت متریال و قطعات داخل کابین در سطح بالایی قرار دارد و برای خودرویی در رنج قیمت ۲۰۰ میلیونی مناسب به نظر میرسد.
موتور ۶سیلندر ۳.۵ لیتری کادنزا میان رقبایش در ایران یعنی آریون و گرنجور، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. پیشرانه کادنزا قادر است ۲۶۸ اسببخار قدرت تولید کند که نسبت به ۲ رقیب دیگر بیشتر است. جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک نیزعملکرد مناسبی دارد و خبری از تاخیر در معکوس دادن و ضربه زدن به کابین هنگام تعویض دندهها نیست. مصرف سوخت حدود ۱۰لیتری کادنزا هم نسبت پیشرانه حجیم و پر قدرتش مناسب و مقرون به صرفه است، اما قطعات و لوازم جانبی کمیاب و گرانقیمت از ایرادات کادنزا به شمار میآیند.
رقبای داخلی و خارجی
Lexus ES۳۵۰
Hyundai Grandeur
Toyota Aurion
پیشنهاد نهایی
سواری کادنزا در سرعتهای بالا نرمتر و بیصداتر از سرعتهای پایینتر است. در سرعتهای پایین هم سعی شده تا آرامش در کابین حکمفرما باشد، اما سیستم تعلیق از پس برخی پستی بلندیها بهخوبی برنمیآید و شاهد تکانهای خفیفی در کابین هستیم که آزاردهنده نیستند و چاشنی اسپرت رانندگی را افزایش میدهند.
نظر کاربران
انشاءالله خدا هر کدام را قسمت کند با دیده منت میپذیریم، فقط با گوشه چشمی به کادنزا !!!!!!!!!!!!!!!