وقتی موبایلها از جیب بیرون میآیند!
دیدار با بنز شبه SLR
اتاق محبوب اسپرت بنز که همانند باموE۴۶ طرفداران فراوانی دارد. SL۳۵۰ مورد آزمایش تفاوتی مهمی با دیگر R۲۳۰های زمان خود دارد. این خودرو مجهز به کیت بدنه SLRمکلارن است.
به همین خاطر است که مالک آن ترجیح میدهد خیلی کم خودرو خود را از پارکینگ منزلش بیرون بیاورد. اما خودرو مورد آزمایش در این شماره نمونه نقرهای رنگ است. خودرویی که تا به حال چندین مالک داشته که اکثراً جوانان ثروتمند بودهاند. ضمن آنکه در مدت زمانی که SL350 با کد R23 وارد ایران شد تعداد بسیار انگشتشماری توسط مالکین خوش ذوق دستکاری شدند. تاجایی که اطلاع داریم تنها دو نمونه R230 در ایران از کیت بدنه SLRمکلارن بهرهمند هستند.
طراحی ظاهری، جوانپسندتر از همیشه
در نگاه اول خط و خطوط و سبک طراحی SL۳۵۰ با مدل قبلی خود که از چراغهای مستطیلی شکل برخوردار بود، فرق دارد. R۲۳۰ سلیقه مشتریان بنز را نیز تغییر داد. طراحی این اتاق تا حد قابل توجهی شبیه به CLK)W۲۰۹) بود. با این تفاوت که SL مخصوص دونفر طراحی شده و کشیده و پهنتر از CLK است. اما این کجا و آن کجا! CLK چندان هم اسپرت نیست. در آن زمان SL با ویژگی یک خودروی اسپرت و سریع معرفی شد. اما داستان به اینجا ختم نمیشود. نصب کیت بدنه روی SL مورد نظر چهرهای زیبا و جذابتری را به همراه داشته.
سپرجلو با هواکش پهن به همراه جلوپنجره و کاپوت SLRمکلارن ظاهری متفاوت به خودرو بخشیده است. درقسمت کناری نیز رینگهای۲۰ اینچ لورینسر و هواکش پشت گلگیر جلو جلب توجه میکند. سپر جدید و باله عقب به همراه دیفیوزر از جمله تغییراتی است که روی این SL صورت گرفته.
پنچمین نسل از SLهای دوست داشتنی
سال ۲۰۰۱ در نمایشگاه فرانکفورت، مرسدسبنز در غرفه خود از نسل پنجم SL رونمایی کرد. طراح آن استیو ماتین انگلیسی بود. وی در پرونده کاری خود پروژههای مختلفی نظیر طراحی Sکلاس، میباخ، SLRمکلارن، Mکلاس و سه محصول S۶۰، V۶۰ و XC۶۰ شرکت ولوو را دارد. ۱۳اکتبر سال ۲۰۰۱ عرضه نسل پنجم مرسدسبنز SL با کد R۲۳۰ آغاز وSL۳۵۰ با کدR۲۳۰ در سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد. مرسدسبنز برای SL ۱۱نوع پیشرانه در ۱۰سالی که روی خط تولید قرار داشت درنظرگرفت.
چهار پیشرانه ۶سیلندر مورد استفاده قرار گرفت. پیشرانه اول از سال۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ با کد M۱۱۲ و حجم ۳.۷لیتر و ۲۴۰ اسببخار قدرت بود. در سال۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ نیز از پیشرانه جدید ۶سیلندر با حجم دقیق ۳۴۹۸سیسی و کد M۲۷۲ با قدرت ۲۷۲ اسب بخار به خدمت گرفته شد. همزمان بین سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ دو پیشرانه ۶سیلندر۳ و ۳.۵لیتری برای مدلهای SL۳۰۰ و SL۳۵۰ معرفی شدند. درکنار پیشرانههای ۶سیلندر، ۴ پیشرانه ۸سیلندرVشکل نیز قرار داشت. اولین پیشرانه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ با کد M۱۱۳ با حجم ۵لیتر مورد استفاده قرار گرفت. از پیشرانه۸ سیلندر دوم نیز باحجم دقیق ۵۴۳۹سیسی تا سال ۲۰۰۷ روی مدل SL۵۵AMG بهره برده شد. در سال ۲۰۰۷ نیز سومین پیشرانه ۸سیلندر خورجینی با کدM۲۷۳ و حجم ۵۴۶۱ سیسی در نسخه SL۵۰۰ قرار گرفت که تا سال ۲۰۱۱ از آن استفاده شد.
اما قدرتمندترین پیشرانه ۸سیلندری که روی نسل پنجم SLکلاس قرار گرفت دارای حجم ۶.۲لیتر و قدرت ۵۱۸ اسب بخار بود. این پیشرانه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ روی مدل فیسلیفت SL۶۳AMG قرار گرفت.
همچنین دونوع جعبه دنده ۵ و ۷سرعته اتوماتیک برای این نسل درنظر گرفته شد. طول SL-R۲۳۰، ۴۵۳۴میلیمتر و ارتفاع آن ۱۲۹۵ میلیمتر است. نمونههای تولیدی تا سال ۲۰۰۴ دارای پهنای ۱۸۲۹ میلیمتر بودند که در سال ۲۰۰۵ با معرفی نسخه فیسلیفت و عرضه آن درسال۲۰۰۶ پهنای SL به ۱۸۱۶میلیمتر کاهش یافت. ضمن آنکه فاصله بین ۲ محور جلو و عقب ۲۵۶۰میلیمتر است.
جادویی از نوع LOTEC
تیونرهای مختلفی در سالهای تولید SL) R۲۳۰) به سراغ آن رفتند. اما یکی از بهترین کیت بدنههایی که روی این مدل نصب شد توسط تیونر آلمانی LOTEC انجام شد. تیونری که در مدت زمان فعالیت خود به غیر از خودرو دستساز LOTEC Sirius به سراغ ۲ محصول مرسدسبنز یعنی SLK)R۱۷۰) و SL رفت. Sirius یک سوپراسپرت ۱۲سیلندر توئین توربو است. پیشرانه این مدل از مرسدسبنز گرفته شده و حجم آن ۶لیتر است.
این تیونر برای مرسدسبنز SL از سه کیت بدنه مختلف استفاده کرد. هرسه مدل این کیتها در صورت نصب روی خودرو، SL مورد نظر را شبیه به خودروی گرانقیمت مکلارنSLR میکند. کامل و زیباترین کیت که برای SL در نظر گرفته شده ورژنC است. البته دو ورژن A و B نیز در نوع خود زیبایی خاصی به همراه دارند. اما به راحتی تفاوتهای نمونه مجهز به کیتA و B با نسخه اصلی SLRمکلارن مشخص میشود. درحالی که اگر تمام وسایل و قطعات کیت ورژنC را برای خودرو سفارش دهید تشخیص آنکه نمونه مورد نظر یک SLRمکلارن واقعی است یا خیر کمی مشکل است.
برای تغییرات اساسی در قسمت جلو باید مبلغی معادل 9هزار و 800 یورو پرداخت کنید. اگر میخواهید دیفیوزر عقب و سپرهای SLRمکلارن روی SL شما نصب شود باید 3هزار و 800 یورو دیگر بپردازید. درکنار این هزینهها برای داشتن رینگهای اسپرتSLR 2 نوع رینگ میتوانید انتخاب کنید. رینگهای 19و 20 اینچ در دو مدل یک تکه و دوتکه قابل سفارش است. نمونه مورد آزمایش از رینگهای 20 اینچ دوتکه بهرهمند بود. قیمت این رینگها با مالیات درنظر گرفته شده 7هزار و 735 یورو است. هزینههای اصلی باقی مانده.
یکی از تفاوتهای اصلی میانSLهای موجود در ایران با SLRمکلارنها محل قرارگیری اگزوزها است. سیستم اگزوز SLRمکلارن در پشت گلگیرهای جلو و زیر آبششهای کناری تعبیه شده است. در هرطرف دوسراگزوز استیل بیرون زده که شکل و شمایل خاصی را به خودرو میبخشد. اما نمونههایی که در ایران وجود دارد فاقد چنین سیستم اگزوز و طراحی هستند. این موضوع باعث شده تا از نظر ظاهری و کیت بدنه به راحتی نسخه اصلی SLRمکلارن و نسخه مجهز شده SL را از هم تشخیص داد. البته ناگفته نماند اگر میخواهید از این سیستم اگزوز روی SLخود استفاده کنید باید 9هزار و 800 یورو دیگر از حساب بانکیتان خارج کنید.
برای نصب آینههای SLRمکلارن روی خودرو نیز باید 1680 یورو دیگر بپردازید. ضمن آنکه درهای پروانهای شکل SLRمکلارن 9800یورو هزینه دارد. تمام این هزینهها به همراه رنگ و نصب محاسبه شده است. همانطور که در تصاویر ملاحظه میکنید، نسخه مورد آزمایش فاقد آینههای باریکSLRمکلارن و سیستم اگزوز در طرفین گلگیرها است. البته زمانی که SL350 مورد نظر با این کیت بدنه در تهران رویت شد، آینههای باریک و کوچک جانبی مخصوص کیتSLR نیز روی آن قرار داشتند. البته دست به دست شدن این خودرو باعث تغییرات جزئی از جمله حذف آینههای SLR و نصب آینههای معمولی را به همراه داشته است. با این تفاسیر نصب دیگر قطعات بدنه از جمله سپرهای جلو وعقب به همراه رینگها و درهای پروانهای شکل ظاهری بسیار خاص و اسپرت برای آن به ارمغان آورده.
6 سیلندر اما پرهیجان
SLمورد آزمایش از پیشرانه 6سیلندر خورجینی با حجم 3.5لیتر بهرهمند است. پیشرانهای که از سال 2006 تا 2008 استفاده شد. هیچ چیزی روی آن نصب نشده! از نظر فنی میتوان گفت SL موردنظر کاملاً استاندارد است. اما با توجه به نصب کیت بدنه و دیفیوزر انتهایی بخشی از سیستم اگزوز کوتاه شده. این کاهش طول باعث شده تا صدای خروجی اگزوزها طنیناندازتر از دیگر مدلهای موجود شود. حجم دقیق این پیشرانه 3498 سیسی است. در 6000هزار دوربردقیقه نیز قدرتی برابر با 272 اسب بخار تولید میکند. اگر میخواهید تایرهای 20اینچی خودرویتان را دود کنید چندان نگران نباشید! گشتاور 350 نیوتنمتر که در میانه دورهای2400تا 5000 بهدست میآید کمک مهمی در این امر خواهد کرد.
برای ورود به کابین میتوان درها را به سمت بالا باز کنید تا حالت پروانهای شکل پیدا کنند. همچنین میتوانید زمانی که دستگیره را میکشید در را تا حدود ۱۵ الی ۲۰ درجه به صورت افقی باز کنید و وارد کابین شوید. البته در حالت دوم افراد درشت هیکل با مشکل روبهرو خواهند شد و باید درها را به صورت عمودی بازکنند. با نشستن روی صندلیهای پهن و گود SL کاملاً حس سواری با یک خودرو اسپرت به شما دست میدهد. با روشن شدن پیشرانه ۶سیلندر و صدای دلنشین سیستم اگزوز حال و هوای خاصی به راننده و سرنشین القا خواهد شد. پیشنهاد نویسنده این است که برای افزایش حس رانندگی اسپرت و پرهیجان سقف فلزی برقی را در محفظه صندوقبار جمع کنید. اجازه دهید صدای پیشرانه و اگزوزها بیشتر گوشهایتان را نوازش کند.
جعبه دنده ۷سرعته و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتری حس و حال خاصی را در رانندگی برایتان به همراه دارد. شاید تعویضدنده در برخی مواقع با مکثی قابل احساس انجام شود. اما این مکث در تعویض دنده چندان هم تأثیری در افت قدرت و شتاب خودرو ندارد. اگر میخواهید لذت بیشتری از رانندگی با SL۳۵۰ ببرید فراموش نکنید که میتوانید جعبه دنده را در حالت دستی قرار دهید و توسط اهرم دنده تعویض دنده کنید. با ورود به مسیر اصلی و بازی با پدال گاز صدای طنین انداز و لذت بخش SL در هر دورموتور تغییر قابل توجهی میکند. بهخصوص اگر تعویض دنده را بعد از دورموتور۶۰۰۰ انجام دهید. شتابگیری SL۳۵۰ شاید به پای نسل جدید نرسد! اما در زمان خود حرفهایی برای گفتن داشت. رانندگی با سرعت کم هم در این خودرو لذت بخش است.
در مجموع باید گفت لذت رانندگی با SL۳۵۰ حس خوبی دارد. اگر میخواهید بین دیگر خودروهای خیابان متفاوت ظاهر شوید نیز میتوان روی آن حساب ویژهای باز کنید. دماغه بلند و باریک به همراه سپر پهن در این خودرو ظاهری خاص به همراه دارد. ظاهری که در کنار صدای طنین انداز سیستم اگزوز کاملاً نگاه عابرین و دیگران را به سمت خود جلب میکند. اما مهمترین نکتهای که در این خودرو جلب توجه خواهد کرد، زمان سوار و پیاده شدن از آن است. نحوه باز شدن درها باعث خواهد شد دوربین موبایلها به سمت خودروی شما حرکت کند.
ارسال نظر