جذابترین کوپههای ۴ سیلندر دیفرانسیل عقب
بسیاری از مردم عادی که شاید حس و حال خاصی به مقوله خودرو ندارند، احتمالاً با شنیدن اصطلاح کوپه خودرویی را در ذهنشان تصور میکنند که موتور پرحجم، لاستیکهای بزرگ، بدنه شاید عجیب و غیرمعمول و تواناییهای کمنظیر و فانتزی دارد...
آلفا رومئو ۴C
این دو دربِ دوستداشتنی ایتالیایی تنها عضو گروه است که قوای محرکهاش در پشت راننده قرار میگیرد. پیشرانه ۱.۷ لیتری آن با خروجی ۲۳۷ اسببخاری و ۳۴۹ نیوتونمتری برای جثه نهچندان سنگینوزنش مناسب است و باوجود مواردی نظیر تواناییهای حرکتیِ دیفرانسیل عقب، فرمان بدون سامانه کمکی و هندلینگ razor-sharp بدون شک سیروسفر با آن در جادهها لذتبخش خواهد بود.
بامو ۲۲۸i
سری ۲ بامو که با کشمکشهای نسبتاً زیادی وارد نسل جدید خود شده اکنون به کوپهای بدل گشته که با پیشرانههای خوب و قابلقبول، تعادل بسیار عالی در شاسی و تجربهٔ شگفتانگیزِ رانندگی هر خریداری را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. ۲۲۸i کوپه با قلب تپنده ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱,۹۹۷ سیسی که توانی برابر با ۲۴۵ اسببخار و گشتاوری به میزان ۳۵۰ نیوتنمتر تحویل میدهد، انتخاب بسیار خوبی برای جوانان و کسانی محسوب میشود که با بودجه متوسط به دنبال یک کوپه سرکش میگردند.
بامو ۴۲۸i کوپه
سری ۴ باواریایی با ورودش به جمع محصولات بامو در کنار سری ۳ ای قرارگرفته که سالهای سال است بهعنوان یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقبِ شاخص شناخته میشود. مدل ۴۲۸i اگرچه از همان پیشرانه مدلهای ۳۲۸i و ۲۲۸i بهره میبرد، اما با داشتن خصوصیات و تنظیمات و عناصر متفاوتی ازجمله فنرها و نسبتهای تعدیل سفتتر، بوشها و یاتاقانهای اسپورتتر و میلههای ضد غلتش گردنکلفت تر به خودرویی هیجانانگیزتر و وحشیتر از برادران کوچکترش تبدیلشده است. اگرچه همچنان تشابه شدیدش به سری ۳ جای سؤالات بسیاری دارد.
کادیلاک ATS کوپه ۲.۰T
روی کاغذ هیچچیز کم ندارد؛ پیشرانه یک بلوک ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ شده با خروجی ۲۷۲ اسببخار است که بنا به خواست خریدار در کنار جعبهدنده خودکار یا دستی ارائه میشود؛ همچنین میتوانید نمونه V۶ تنفس طبیعی ۳.۶ لیتری را نیز سفارش دهید. طراحی بدنه بهگونهای است که تمایل زیادی به قرارگیری در گروه کوپههای لوکس دارد و توازن چشمنواز قسمتهای مختلف بدنه و نبود حجم پردازیهای اضافی باعث میشود که از نگاه کردن به آن خسته نشوید. البته با همهٔ این تفاسیر بازار فروش تاکنون روی خوشی به این کوپهٔ خوش رُخ نشان نداده است!
فورد ماستانگ اِکوبوست
علیرغم اینکه غرش یک ماستانگ ۸ سیلندر چیزی نیست که بتوان بهراحتی از آن گذشت، اما اِکوبوست لایق مسخره شدن هم نیست! پیشرانه ۴ سیلندر توربو (که با لینکلن MKC مشترک است) با مصرف سوخت و بازدهی بهتر نسبت به نمونه V۶ در کنار جعبهدنده ۶ سرعته دستی (اتوماتیک سفارشی)، صندلیهای ساخت ریکارو (Recaro)، بستهٔ کارایی بیشتر اِکوبوست (Ecoboost Performance Package) و سایر موارد یک کوپهٔ اسپرت واقعی است که علاقهمندان عضلانیهای آمریکایی میتوانند دوستش داشته باشند. درواقع فورد با ارائهٔ این نسخه قدم در راهی گذاشت که رهروی بعدی آن شورولت کامارو است.
شورولت کامارو
به دنبال ماستانگ اِکوبوست و برای رقابت با آن، شورولت نیز برای نسل ششم کامارو یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو جدید ارائه میکند که برنامهریزی آن بهگونهای است که ۲۷۲ اسببخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند (این پیشرانه همان نمونهٔ توربو مورداستفاده در کادیلاک ATS است). درست است که شاید عدهٔ زیادی معتقد باشند که پیشرانه کمحجم و بحثهای اقتصادی برازنده نام و نشان کامارو نیست و با ذات آن در تناقض است، اما عدهٔ دیگری هم هستند که میگویند یک کاماروی عضلانی قلدر که کممصرفتر و ارزانتر باشد بسیار دوستداشتنی خواهد بود و قطعاً موردتوجه بسیاری قرار خواهد گرفت.
مرسدس بنز کلاس C کوپه
همچنان که نسخهٔ سدانِ کلاس C در مدل C۳۰۰ از یک بلوک ۴ سیلندر توربو بهره میبرد، مدل C۲۵۰ نسخهٔ کوپه هم دارای قلب ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو (مشترک با SLK۲۵۰) است. C۲۵۰ دارای قدرتی برابر با ۲۰۱ اسببخار است که بهوسیلهٔ جعبهدنده ۷ سرعته خودکار مستقیماً به چرخهای عقب منتقل میشود.
تویوتا GT ۸۶ / سایِن FR-S / سوبارو BRZ
تنها عضو این گروه که از سامانه پرخوران توربوشارژر استفاده نمیکند. پیشرانهٔ ۴ سیلندرش ۲۰۰ اسببخار قدرت و ۲۰۴.۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که نسبت به دیگر مشخصاتش عدد بدی نیست اما زیاد قانعکننده هم نیست! مخالفانش میگویند بهعنوان یک دو درب اسپرت نارساییهای توی ذوق زنندهای دارد؛ موافقانش هم تأکید نسبتاً زیادی روی تعادل بالا و تواناییهای هندلینگیاش دارند. در کل این کوچولوی ژاپنی با مرکز ثقل پایین و ابعاد جمعوجورش بهعنوان یک خودروی اسپرت متوسط ارزانقیمت انتخاب بدی نیست، گرچه تاکنون فروش مورد انتظار کمپانیهای سازندهاش را نداشته است.
ارسال نظر