بررسی کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۱۵
کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۱۵ یک سدان بزرگ است که در این تیپها به بازار عرضه میشود: تیپ ۳۰۰ Limited، تیپ ۳۰۰S، تیپ ۳۰۰C و تیپ ۳۰۰C Platinum.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۱۵ یک سدان بزرگ است که در این تیپها به بازار عرضه میشود: تیپ ۳۰۰ Limited، تیپ ۳۰۰S، تیپ ۳۰۰C و تیپ ۳۰۰C Platinum. تجهیزات استاندارد تیپ پایه ۳۰۰ Limited عبارتند از: رینگهای ۱۷ اینچی(در مدلهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک رینگها ۱۹ اینچی هستند)، چراغهای اتوماتیک، چراغ ترمزهای LED، گرمکن آینههای جانبی، دسترسی بدون کلید، آینه الکتروکرومیک، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، روکش چرمی، گرمکن صندلیهای جلو، صندلیهای جلو برقی با قابلیت حرکت در هشت جهت و فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین. تجهیزات الکترونیکی پیشرفته عبارتند از: نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی، اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، کنترل صوتی، Wi-Fi، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو، رادیو ماهوارهای و درگاه iPod/USB. تیپ ۳۰۰S همه تجهیزات تیپ ۳۰۰ Limited را داراست ولی موتور شش سیلندر آن ۸ اسببخار نیرو و حدود ۵ نیوتنمتر گشتاور بیشتر تولید میکند.
در این تیپ این تجهیزات نیز به تجهیزات فوق اضافه میشوند: رینگهای ۲۰ اینچی با تایرهای عملکرد بالا، سیستم تعلیق عملکرد بالا (فقط در مدلهای مجهز به چهار چرخ محرک)، اگزوزهای دوتایی اسپرت، حالت رانندگی Sport، پدل شیفتر، استارت از راه دور، تزیینات منحصر به فرد سیاه رنگ بر روی بدنه، چراغهای مهشکن، صندلیهای اسپرت جلو، دوربین دید عقب و سیستم صوتی Beats به همراه ۱۰ بلندگو. تجهیزات تیپ ۳۰۰C عبارتند از: رینگهای ۱۸ اینچی، استارت از راه دور، چراغهای مهشکن، تزیینات کروم بر روی بدنه، آینه جانبی الکتروکرومیک در سمت راننده، نورپردازی LED داخل کابین، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، حافظه تنظیمات راننده، آفتابگیر برقی عقب، دوربین دید عقب، رادیو HD و سیستم صوتی Alpine به همراه شش بلندگو. مجهزترین تیپ، تیپ ۳۰۰C Platinum است که تجهیزات آن عبارتند از: سیستم تعلیق تنظیم شده برای مسافرت، تزیینات کروم، جالیوانیهای دارای سرکن و گرمکن، پدالهای برقی قابل تنظیم، روکش چرمی، حالت رانندگی Sport و پدل شیفتر. بسیار از آپشنهای تیپهای بالاتر را میتوان به صورت تکی یا در قالب پکیج برای تیپهای پایین خریداری کرد پکیج SafetyTec۱ برای همه تیپها قابل خریداری است و این تجهیزات را در اختیار خریداران قرار میدهد: سنسورهای پارک در جلو و عقب، هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب. پکیج SafetyTec۲ برای همه تیپها به جز تیپ پایه ۳۰۰ Limited به فروش میرسد و این تجهیزات را در اختیار خریداران قرار میدهد: برف پاک کنهای اتوماتیک، سیستم هشدار عبور از خط، نور بالای اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف، چراغهای زنون، سقف پانوراما و سیستم صوتی Harman kardon به همراه ۱۹ بلندگو.
قدرت و عملکرد موتور
کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۱۵ به صورت استاندارد به یک موتور شش سیلندر ۳.۶ لیتری مجهز است که میتواند ۲۹۲ اسببخار نیرو و حدود ۳۵۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تیپ ۳۳۰S برتریهای کوچکی دارد (از جمله اگزوزهای اسپرت) و موتور آن میتواند ۳۰۰ اسببخار نیرو و حدود ۳۵۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب نیز به صورت استاندارد ارائه میشوند. سیستم چهار چرخ محرک فقط به صورت سفارشی قابل تهیه است. در تست سرعت، تیپ ۳۰۰S با دیفرانسیل عقب توانست ظرف ۶.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای یک سدان بزرگ و شش سیلندر مناسب به نظر میرسد. شتاب تیپ ۳۳۰C مجهز به موتور شش سیلندر و چهار چرخ محرک فقط ۰.۲ ثانیه بیشتر است که علت نیز وزن بیشتر آن است. میزان مصرف سوخت این سدان بزرگ در سیکل ترکیبی با دیفرانسیل عقب ۱۱.۹۰ لیتر (۱۴.۴۱ در شهر و ۸.۸۳ لیتر در بزرگراه) و با چهار چرخ محرک ۱۳.۰۳ (۱۵.۲۱ لیتر در شهر و ۱۰.۱۴ لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که مصرف نسبتاً ایدهآلی است. برای همه تیپها به جز تیپ پایه ۳۰۰، یک موتور هشت سیلندر ۵.۷ لیتری نیز قابل سفارش است که میتواند ۳۹۴ اسببخار نیرو و حدود ۵۳۴ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور به صورت استاندارد در کنار گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب قرار میگیرد. میزان مصرف سوخت این موتور هشت سیلندر در سیکل ترکیبی ۱۴.۴۱ لیتر (۱۷.۱۱ در شهر و ۱۰.۹۵ لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۱۵ به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلیهای جلو، کیسه هوای پردهای جانبی، کیسه هوای زانوی راننده و پشت سریهای برقی برای صندلیهای جلو. دوربین دید عقب در همه تیپها به جز تیپ ۳۰۰ Limited جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود. پکیج SafetyTec۱ دارای این تجهیزات ایمنی است: سیستم هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و سنسورهای پارک در عقب و جلو. تجهیزات ایمنی پکیج SafetyTec۲ عبارتند از: سیستم پیشگیری از تصادف، ترمز اتوماتیک و سیستم هشدار عبور از خط. سیستم Uconnect Access شامل این موارد است: هشدار برخورد اتوماتیک، درخواست امداد جادهای، قفل کردن دربها از راه دور و ردیابی خودرو مسروقه. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، مقاومت طرفین و مقاومت سقف، به این خودرو بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را اختصاص داده است. طراحی پشت سریها و صندلیها نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند. در تست ترمزی که توسط دستگاه شبیهساز صورت گرفت، این سدان بزرگ پس از پیمودن مسافتی معادل ۳۶.۲۷ متر متوقف شد که برای خودرویی در این کلاس عادی محسوب میشود. تیپ سنگینتر ۳۰۰C که به سیستم چهار چرخ محرک و تایرهای چهار فصل مجهز است پس از پیمودن ۴۰.۵۴ متر به حالت توقف در آمد که یکی از طولانیترین مسافتها به شمار میرود.
طراحی داخلی و امکانات خاص
اگرچه طراحی داخلی کرایسلر ۳۳ به اندازه کابین سدانهای لوکس اروپایی شیک و مجلل نیست، ولی کیفیت مواد اولیه مصرف شده نسبت به پولی که بابت آن میپردازید بسیار خوب است. کابین پر است از تزیینات و سطوح نرم. تیپهای مختلف از جلوههای بصری متنوع در کنار روکشهای چرمی دو رنگ بهره میبرند. نمایشگر ۸.۴ اینچی و سیستم Uconnect نیز در کنار دکمههای بزرگ و چیدمان منطقی منوهای صفحه نمایشگر قرار میگیرند.
همانطور که از خودروهای کرایسلر انتظار میرود برای سرنشینان با هر قد و قوارهای به اندازه کافی جا وجود دارد. صندلی راننده تنظیمات زیادی دارد، فرمان تلسکوپی هم کارش را خوب انجام میدهد. صندلیهای عقب نیز بزرگ و راحت هستند. گفتنی است وسط صندلی عقب به خاطر برآمدگی مخصوص میل گاردان زیاد جا دار و راحت نیست. گنجایش صندوق عقب به ۰.۴۶ متر مکعب میرسد ولی گلگیرهای عقب قدری فضای صندوق را میگیرند و صندوق برای گذاشتن اشیاء بزرگ از عمق کافی برخوردار نیست.
تجربه رانندگی
کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۱۵ بسیار نرم و روان روی سطح جاده حرکت میکند و حس یک سدان بزرگ مرسدس بنز را به سرنشینان میدهد. این امر اتفاقی نیست چون طراحی بسیاری از قسمتهای سیستم تعلیق از سیستم تعلیق سدانهای مرسدس بنز الهام گرفته است. کرایسلر ۳۰۰ هنگام عبور از مسیرهای ناهموار آرام و متین باقی میماند ولی با رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی سواری قدری خشک میشود، به این ترتیب، بسته به شرایط منطقه خودتان، شاید بهتر باشد از رینگهای کوچکتر استفاده کنید. کرایسلر ۳۰۰ هنگام عبور از پیچها گریزناپذیر است و امن و پایدار احساس میشود. این واقعیت در مورد تیپ اسپرتتر ۳۰۰S نیز صدق میکند. از نظر هندلینگ تفاوتی بین مدلهای دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک احساس نمیشود و اگر برای رانندگی در زمستان سیستم چهار چرخ محرک را ترجیح میدهید، باز هم انتخاب با شماست. بهتر است بدانید دید عقب مقداری محدود است و علت آن هم چیزی نیست جز ارتفاع زیاد خط میانی، پنجرههای کوچک و ستونهای پهن عقب، با این حال هیچ اختلالی در رانندگی ایجاد نمیشود.
ارسال نظر